1. diel - Copywriting je cesta k srdcu vášho klienta
Copywriting. Schválne si na úplnom začiatku, ešte než budete čítať ďalej, skúste odpovedať na otázku, čo tento zpropadený pojem vlastne znamená. Nebojte sa, ani ľudia z branže v tom mnohokrát nemajú úplne jasno.
Tak čo ste vymysleli? Keby som chcel odhadnúť vaše odpovede podľa toho, čo počúvam z vlastných skúseností, určite by sa medzi nimi často vyskytovalo niečo ako "tvorba reklamných textov". To nie je vyložene zle. Ale znamená to, že každý, kto na web spíše nejaký marketingový článok, je automaticky copywriter? Nie, takto jednoduché to nie je.
Pozrime sa napríklad na tento text.
Autor v ňom opisuje a ponúka určitý produkt. Jasná reklama. Takže to je copywriting, nie? Verte alebo nie, tu sa o neho fakt nejde.
Uvediem ešte druhý príklad. Toto je hláška z internetových stránok jednej dopravnej firmy, ktorá sa objaví vo chvíli, keď onen web z nejakého dôvodu spadne.
Nikto tam nič neponúka, ani nepredáva. A napriek tomu je to copywriting ako vyšitý.
Tak v čom to teda je?
Jeho veličenstvo klient
Ešte raz si dobre prezrite náš druhý príklad a vžite sa do situácie klienta tej spoločnosti - toho, ktorý si chce z pohodlia domova nakúpiť on-line, keď tu náhle uprostred tvorenia objednávky ... porucha. "No skvelý, takže rovnako budem musieť ísť niekam do krámu," pomyslí si (teda asi ešte okrem niekoľkých hrubších výrazov).
A potom uvidí túto hlášku. Hlášku, ktorá mu v tej chvíli vyložene prehovorí z duše a presne pomenuje to, čo má na mysli. Vcíti sa do neho. A jeho obavy, či ak chcete problém, upokojí. Ponúkne riešenie. Presne tento druh empatie pretavené do textu a vnútorný dialóg s klientom smerujúce k vyriešeniu jeho problému je úplnou podstatou copywritingu.
Copywriter vie, a zmieril sa s faktom, že o neho osobne tu vôbec nejde. Preto sa vo svojich textoch nevyžíva vo slohových exhibíciách, ani vo zdĺhavých popisoch produktov či služieb, ktoré ponúka. Pretože v obidvoch prípadoch by to bolo o ňom, nie o jeho klientovi.
Berte to tak, že klientovi je existencia vaše i vašich služieb a priori úplne ukradnutá. Ako každého ho zaujíma predovšetkým on sám, jeho problémy, jeho pocity nedostatku. Preto majte na pamäti, že aby ste ho vo svete biznisu nejako zaujali, musí byť váš text primárne o tom, čo bude zo spolupráce s vami mať. A toto oznámenie tam musí uvidieť na prvú dobrú, bez omáčky. Hneď.
Ako napríklad tu:
Táto reklama by mohla byť úplne rovnako koncipovaná ako opis toho, o čom to dielo je, treba niečo ako "Kniha obsahuje popis všetkých štádií ženského cyklu a ich vplyv na ženin duševný stav a správanie". To by bol popis produktu. Ten predajca by hovoril v prvom rade vlastne o sebe.
Ale on na to šiel inak.
Do slov prevedená empatie
Hneď na začiatku sa vcíti do cieľovky, na ktorú by tá kniha mala smerovať (muži, ktorí sú zmätení náladovosťou svojich žien) a presne popíše problém a emócie, s ktorým sa stretáva. "Unavujú vás jej nálady?", "Zase vám vynadala za pohádzané oblečenie?" - "No jasné, to riešim furt," poteší sa taký muž, pretože mu niekto evidentne rozumie. Lenže to nie je všetko, text okamžite, bez kudrliniek a bez úvodov, ponúka tiež riešenie - Budete to zvládať, keď si prečítate túto knihu.
Ako sme si ukazovali na začiatku, copywriting nemusí byť nutne len o tvorbe reklám a marketingových textov. Jeho princípy výborne využijeme napríklad pri písaní článkov na náš blog alebo e-mailovej komunikácii. Ale neustále myšlienky na "Jeho veličenstvo" - naši cieľovky - sa musíme držať ako Helvetská viera. Bude sa klientovi náš text dobre čítať? Získa okamžite tie podstatné informácie, ktoré potrebuje? Neplytváme jeho časom nejakú zbytočnú omáčkou?
Priatelia, tento kurz sa pozrie na zúbok vašim textom, ktorými komunikujete s potenciálnymi i súčasnými zákazníkmi. Nechcem vám sľubovať, že po jeho absolvovaní sa z vás stanú novodobí copywriterští Števove Jobsovho. Niekto je jednoducho od prírody výřečnější a slohovo talentovanejší. A tiež úplne rozumiem, že sú aj takí, ktorí túto oblasť svojho podnikania berú len ako nutné zlo. Proste je to nebaví. Garantujem ale, že ak sa budete držať bodov, o ktorých si v nasledujúcich týždňoch povieme, zvládnete si napísať minimálne dôstojné texty na web sami.
Aké body to sú?
- Slohové exhibície a ukecanost sú priamymi nepriateľmi dobrého copywritingu. Ukážeme si, ako s nimi bojovať.
- Forma je sakra dôležitá aneb oblečte váš článok do slušivého oblečku. Niečo málo ku členenie textu.
- Hrubka nie sú sexy a zákazníci to vedia. Pár tipov, aby ste neboli za pravopisné barbarmi.
- Pozor na výrazy, ktoré odpudzujú zákazníkov. Ako využijete magickú silu slov vo svoj prospech.
- Povieme si niečo k miestu, ktoré vaši klienti uvidia pri zoznámení s vami alebo vaším textom ako úplne prvý - úderným nadpisom a firemným sloganom.
- Niečo k inšpirácii aneb kde brať nosná témy pre vaše články.
- A nakoniec niečo na použitie copywritingu v praxi. Ako písať e-maily, na ktoré sa vaši klienti budú tešiť a účinná reklama na FB, ktorá naozaj predáva.
Už nabudúce, Copywriting je naprostej vcítenie do vašej cieľovky , sa ale pozrieme na to, ako spoznať vašu cieľovky a ako ju písať texty priamo na mieru.
Dovtedy mi do diskusie napíšte, čo pre vás osobne znamená copywriting a ako veľmi ho vo svojej praxi využívate. Píšete si texty sami, alebo si najímate profesionála? Veľmi rád budem tiež za spätnú väzbu či námet, o akom téme by ste sa v tomto kurze chceli dočítať.
Nech sa vám darí!