Voľby vrstvy a režimy prelínanie v Adobe Photoshopu
V predchádzajúcom kvíze, Kvíz - Adobe Photoshop, sme si overili nadobudnuté skúsenosti z kurzu.
Tento článok mapuje voľby Štýlov vrstiev Adobe Photoshopu, ktoré sú popísané v lekcii Základy Adobe Photoshopu - Štýly vrstiev. Informácie tu vychádzajú z oficiálneho manuálu Adobe Photoshop.
Voľby vrstvy
Každé vrstve môžeme nastaviť rôzne voľby. Zámerne som vynechal napríklad nákupu Farba, Prechod, textúra a podobne, ich význam je úplne jasný. Každý určite pochopí, že napríklad Farba ovplyvňuje farbu tieňa alebo žiara Ďalšie voľby sú:
- Hĺbka - Určuje hĺbku skosenia alebo vzorky.
- Kolísanie - Menia aplikovanie farby a krytie prechodu.
- Poloha - Určuje vytiahnutie efektu (Zvonku, Vnútri, Na stred).
- Použiť globálne svetlo - Určí jeden spoločný uhol svetla.
- Profil lesku - Vytvorí lesklý kovový vzhľad.
- Režim prelínania - Určuje, ako sa efekt vrstvy zlučuje so spodnými vrstvami.
- Režim svetiel alebo tieňov - Určuje režim prelínanie svetiel a tieňov.
- Šum - Určuje množstvo náhodných prvkov v krytí žiara alebo tieňa.
- Uhol - Určuje uhol osvetlenia.
- Veľkosť - Určuje polomer a veľkosť rozostrenie alebo tieňa.
- Vrstva vysekne vrhnutý tieň - Určuje viditeľnosť vrženého tieni v polopriehľadné vrstve.
- Vyhladenie - preženú okrajové obrazové body profilu okraje.
- Vyseknutie - Pred rozostrením zúži hranice podkladu.
- Výška - Nastaví výšku zdroje svetla pre efekt Úkos a reliéf.
- Vzdialenosť - Určuje vzdialenosť odsadenie pre efekty tieni alebo saténu.
- Zdroj - Určí zdroj žiara pre vnútornú žiaru.
- Zmäkčiť - zotrú výsledné vytieňovanie.
Režimy prelínanie
U štýlu môžeme nastaviť aj režim prelínanie. To znamená, že efekt sa neaplikuje na každý bod vrstvy rovnako, ale bude iný v závislosti napr. Na farbe a / alebo transparentnosti jednotlivých bodov. Photoshop nám u každého režimu prelínanie zobrazí náhľad, takže ich môžeme jednoducho preklikať a vyskúšať.
- Normálny - Predvolený režim, ktorý upravuje každý z obrazových bodov na výslednú farbu.
- Vzadu - Upravuje len priehľadné časti vrstvy. Vrstva nesmie mať uzamknutú priehľadnosť.
- Odstrániť - Upravuje obrazové body tak, že je sprehľadní. Funguje iba pri nástrojoch Tvar, Plechovka farby, Štetec a ceruzka. Vrstva nesmie mať uzamknutú priehľadnosť.
- Stmaviť - Vezme informácie o farbe z jednotlivých kanálov a vyberie tmavšie z miešanej a základné farby ako výslednú farbu.
- Násobiť - Vezme informácie o farbe z jednotlivých kanálov a vynásobí základnú farbu miešanou farbou.
- Stmaviť farby - Vezme informácie o farbe z jednotlivých kanálov a zvýšením kontrastu stmaví základnú farbu tak, aby zodpovedala zmiešané farbe.
- Lineárne stmaviť - Vezme informácie o farbe z jednotlivých kanálov a znížením jasu stmaví základnú farbu tak, aby zodpovedala miešané farbe.
- Zosvetliť - Vezme informácie o farbe z jednotlivých kanálov a vyberie svetlejšie z miešanej a základné farby ako výslednú farbu.
- Závoj - Vezme informácie o farbe z jednotlivých kanálov a vynásobí inverzný hodnotu miešanie a základné farby.
- Zosvetliť farby - Vezme informácie o farbe z jednotlivých kanálov a znížením kontrastu zosvetlí základnú farbu tak, aby zodpovedala zmiešané farbe.
- Lineárne zosvetliť - Vezme informácie o farbe z jednotlivých kanálov a zvýšením jasu zosvetlí základnú farbu tak, aby zodpovedala miešané farbe.
- Prekryť - Vynásobením zmení farby v závislosti na základnej farby. Základná farba sa zmieša s miešanú farbou tak, aby zodpovedala svetlosti alebo tmavosti pôvodnej farby.
- Mäkké svetlo - Stmaví alebo zosvetlí farby v závislosti na miešané farbe.
- Tvrdé svetlo - Vynásobením zmení farby podľa miešané farby.
- Jasné svetlo - Stmaví alebo zosvetlí farby pomocou zvýšenie alebo zníženie kontrastu v závislosti na miešané farbe.
- Lineárne svetlo - Stmaví alebo zosvetlí farby pomocou zníženie alebo zvýšenie jasu v závislosti na miešané farbe.
- Bodové svetlo - Nahrádza farby v závislosti na miešané farbe.
- Tvrdé miešanie - Vezme hodnoty kanála miešané farby a pridá ich k hodnotám základnej farby.
- Rozdiel - Vezme informácie o farbe z jednotlivých kanálov a odpočíta miešanú farbu od základnej alebo naopak, podľa toho, ktorá farba má vyššiu hodnotu jasu.
- Vylúčiť - Vytvára efekt ako Rozdiel, ale menej kontrastný.
- Odpočítať - Vezme informácie o farbe z jednotlivých kanálov a odpočíta miešanú farbu od farby základnej.
- Rozdeliť - Vezme informácie o farbe z jednotlivých kanálov a podelí základnú farbu miešanou farbou.
- Odtieň - Vytvára výslednú farbu so svetlosťou a sýtosťou základnej farby as odtieňom farby miešané.
- Sýtosť - Vytvára výslednú farbu so svetlosťou a odtieňom základnej farby a so sýtosťou miešané farby.
- Farba - Vytvára výslednú farbu so svetlosťou základnej farby as odtieňom a sýtosťou miešané farby.
- Svetlosť - Vytvára výslednú farbu s odtieňom a sýtosťou základnej farby a so svetlosťou farby miešané.
- Svetlejšia farba - Porovná súčet hodnôt kanálov pre miešanú a základnú farbu a zobrazí farbu s vyššou hodnotou.
- Tmavšia farba - Porovná súčet hodnôt kanálov pre miešanú a základnú farbu a zobrazí farbu s nižšou hodnotou.