Vitajte vo svete králika Petra ... aneb Slovo autora
Kedysi, pred mnohými a mnohými rokmi, som raz ráno sedel a premýšľal čo urobiť pre syna, prváčika, ktorý by rád programoval ako ja, lenže bohužiaľ všetky známe nástroje typu Karel a jemu podobné sa zdali byť nepoužiteľné. Prišla vtedy dcéra, že je už pripravená aby som ju odviedol do škôlky. Mala na sebe bledo modré tričko s veľkým obrázkom bieleho králika. Ten ma tak zaujal, že som si rýchlo podľa neho načrtol základné nákres. V tom čase bežal v televízii seriál "Svet Petra Králíčka a jeho priateľov", podľa literárnej predlohy britskej spisovateľky Helen Beatrix Potterovej. A nový hrdina programátorského sveta bol na svete.
Čoskoro dostal aj kamarátku. Predsa len v dvoch sa to lepšie ťahá. Najskôr sa volala Petra. Ale mená sa plietla a to obzvlášť v angličtine. Takže vznikla dvojica Peter a Lucia, podobne ako v rovnomennej novele francúzskeho spisovateľa Romaina Rollanda. Petra dodnes zostala len v interných menách mnohých programových premenných.
Peter sa rýchlo rozrastal, rovnako ako rástol syn as ním aj jeho programátorské nároky. Veľmi častým obrázkom vtedy bolo syn i dcéra sediaci každý u svojho PC a KUTIC si niečo v Petrovi. Dnes je syn už dospelý a naopak k nemu chodím na radu ja, pretože je dnes už oveľa lepší programátor ako ja. Uvažujem, ako veľkou mierou sa na jeho vývoji Petr asi podieľal? Myslím, že sa muselo prejaviť to, že sa už od 8 rokov učil logickému mysleniu a algoritmizácie.
S ľútosťou pozorujem, ako okolo mňa mizne ozajstní programátori. Takí tí praví, ktorí chápu ako veci vnútri fungujú a čo je XOR a ktorí píšu texty v hex kódu. Dnes, pod komerčným tlakom, ľudí prechádzajú ku skládačkovým systémom, hoci sú pomalé a ťažkopádne, a aj najprimitívnejšie operácia rieši cez viacstupňové xml parser, pretože už vôbec nevidí čo sa deje vo vnútri všetkých tých modulov. S kanónom na vrabce sa svet stáva čoraz zložitejšie a pritom je v skutočnosti tak jednoduchý. Stačí len prenikať do podstaty a snažiť sa veci robiť čo najjednoduchšie. Obetovať trochu viac svojej vlastnej práce a úsilia, napríklad len pre ten dobrý pocit, že to čo dávam iným je naozaj kvalitný.
Jedna z vecí, ktorá je Petrovi vytýkaná, je malá univerzálnosť. Údajne chýba objektové programovanie, true color, webové aplikácie. Iným zase vadí králičie infantilnosti (jasne že len vekovej kategórii okolo -násť, ktorí už nechcú byť deťmi, ale ešte nie sú rodičmi). Ľudí nebláznite, čo z toho chcete robiť? Petr NIE JE univerzálny programovací nástroj a dobre to tak. Stačí, že Peter vie VEĽA a nechce ani vedieť VŠETKO, pretože potom by jeho všetky prednosti založené na jednoduchosti zmizli. Správny programátor využíva to čo má k dispozícii a vie to použiť plne a keď to nestačí pridá niečo iné. Je mu jedno či tam behá králiček. Dokonca ma napadá myšlienka, že ten, kto nie je schopný tolerantnému a prispôsobivému pohľadu na svet, z toho nikdy nemôže byť dobrý programátor.
To, k čomu má Petr slúžiť, je ľahko a rýchlo vytvárať jednoduchšie prográmky a hry zamerané obzvlášť na grafiku. Môžu ho používať deti už od predškolského veku. A horná hranica - neexistuje. Sám Petra často používam, hoci inak programujem v iných jazykoch, pretože v Petrovi niečo rýchlo spichnúť je oveľa jednoduchšie ako v čomkoľvek inom. Nielen kvôli programovanie v ikonkách, ale predovšetkým kvôli dobrému vybavenie funkciami. Najčastejšie používam 3D grafiku, pretože na obdobne ľahko dostupný a rýchlo použiteľný 3D engine som ešte nikde nenarazil.
Občas má niekto obavy, že bude zbytočne strácať čas učením sa nástrojmi, ktorý potom neskôr prestane používať. Chcel by hneď začať "s niečím poriadnym". Ale to je chybný prístup. Umenie programovania nie je v nástrojoch a v tom koľko ich človek vie ovládať (čo je dneska častý prístup - učenie sa ovládanie nástrojov), ale v tom, ako programátor vie myslieť. Ak sa naučia programátorský myslieť, je mu potom už jedno v čom programuje, pretože vždy sa potom jedná už len o trochu odlišné syntaxe.
Preto sa Petr ani nezaoberá objektovým progamováním. Hlavné je sa naučiť štruktúrovanému programovania a logickému mysleniu. A čo je premenná. Objekty a triedy - to sú len štruktúry a zjednodušenie ich zápisu. Je chyba učiť sa programovať "odzadu", tak ako sa to často dnes robieva a zveličovať význam "mohutných prostriedkov". Ak sa človek naučí rozumieť základom a logike, je pre neho už ľahké pochopiť aj tie vyššie prostriedky. Ale často je už potom ani radšej nepoužije a volí postupy vlastné, jednoduchšie.
Som vďačný všetkým, ktorí sa zasadzujú o presadzovaní Petra. Nemám rád rôzne obchodné klamlivé triky a rád by som sa pričinil o zjasnenie a zjednodušenie sveta aspoň svojou vlastnou prácou. Prajem vám, nech vám Petr prinesie úžitok a radosť.
Ing. miroslav Němeček