2. diel - Visual Studio a prvý konzolová aplikácie
V minulej lekcii, Úvod do Visual Basic .NET a .NET frameworku , sme si povedali niečo o jazyku ako takom a tiež sme pochopili, čo je to .NET framework. V dnešnom Visual Basic .NET tutoriálu sa zameriame hlavne na IDE Visual Studio, ukážeme si, ako sa používa a naprogramujeme si jednoduchú konzolovú aplikáciu.
IDE je skratka Integrated Development Environment (integrované vývojové prostredie) a jednoducho povedané sa jedná o aplikáciu, v ktorej píšeme zdrojový kód a pomocou ktorej potom našu aplikáciu testujeme a ladíme.
Začať musíme samozrejme tým, že si Visual Studio nainštalujeme. Ak študujete IT školu, je veľmi pravdepodobné, že máte cez MSDN prístup k ostrej verzii Visual Studio Enterprise zadarmo. Ak nie, nezúfajte, pretože Visual Studio (ďalej len VS) má edíciu Community, ktorá je úplne zadarmo a to dokonca aj pre komerčné účely. Aj tá vám bude dlho stačiť, pretože jej obmedzenia nie sú nijak veľká. Tu máte link na stiahnutie Visual Studio Community.
Inštalácia
Ak máte aspoň elementárne znalosti angličtiny, odporúčam VS nainštalovať v tomto jazyku, až budete pokročilí programátori, ušetrí vám to veľa nepríjemností. Ideálne by sa mal písať anglicky aj kód, ale pre názornosť budem v celom seriáli a aj v niektorých ukážkových programoch používať českej identifikátory. Je na vás a vašich znalostiach angličtiny ako vaše programy budete písať. Výhodou anglického programu je samozrejme to, že ako veľmi pokročilí môžete diskutovať veľmi zložité problémy na medzinárodných fórach, kde sa vyskytujú experti na danú oblasť. U pokročilých vecí ako sú databázy alebo web. aplikácie je potrebné vo VS nastaviť mnoho špecifických vecí, manuály v češtine nemusíte nájsť a potom len premýšľate, aký je asi preklad tohto checkboxu. Angličtina je v programovaní štandardom. Čeština samozrejme teraz pre začiatok nie je žiadny problém a na vaše programy nemá žiadny vplyv, myslím to skôr do budúcnosti.
Inštalácia sa vás spýta na preferovaný jazyk, pochopiteľne zvolíte Visual Basic .NET, inak nie je potrebné nič extra nastavovať, stačí "vynextit". Pokiaľ máte VS Express, treba ho zaregistrovať, registrácia je zadarmo a dostanete potom sériové číslo, ktoré vám umožňuje program zadarmo a legálne používať.
Zálohovanie a verzovanie
Okrem IDE programátor potrebuje nejaký nástroj, ktorý bude zálohovať a verzovat jeho prácu. Nemôžeme sa spoľahnúť na to, že program jednoducho budeme ukladať, pretože sme ľudia a nie stroje. Ľudia robia chyby a keď prídete o niekoľkodňové alebo dokonca niekoľkotýždňovej práci, môže to zabolieť. Je dobré naučiť sa na toto myslieť hneď od začiatku. Veľmi odporúčam program Dropbox, ktorý je extrémne jednoduchý a sám vaše súbory verzuje (teda zachováva zmeny v čase a je možné sa vrátiť ku starším verziám projektu) a zároveň synchronizuje s webovým úložiskom, aj keby ste si projekt omylom zmazali, prepísali, ukradli vám notebook alebo vám skolaboval pevný disk, vaše dáta zostanú v bezpečí. Dropbox tiež umožňuje zdieľať jeden projekt medzi viacerými vývojármi. Viac o Dropbox pozri tento článok, ktorý obsahuje zároveň pozvánku do Dropbox s 0,5 GB priestoru naviac.
Ako ďalšie verzovacie nástroj sa hojne používa GIT, jeho nastavenie by ale vydalo na samostatný článok a Dropbox pre naše účely bohato postačuje.
Vytvorenie projektu
Spustíme VS a v aplikačnom menu zvolíme položku File -> New -> Project.
V okne New project vyberieme template Visual Basic -> Windows a v ponuke
vedľa zvolíme Console Application. Ako meno aplikácie zvolíme
PrvniAplikace
. Target framework hore prepneme na .NET Framework 3.5
(to z toho dôvodu, aby naše programy bez problému fungovali na Windows 7 bez
nutnosti doinštalovania novšieho .NET, pre Windows 8 použite .NET 4.5). V
Dropboxu si vytvorte nejakú zložku na vaše projekty, napr. VB.NET. U lokácie
pomocou tlačidla Browse vyberieme priečinok
C:\Users\vase_jmeno\Dropbox\VB.NET\
. Nejakú dobu zostaneme pri
konzolových aplikácií (príkazový riadok), pretože na ich obsluhu
potrebujeme minimálne znalosti z objektového sveta a sú teda ideálne na
naučenie základov jazyka. Okno by malo vyzerať asi takto:
Formulár potvrdíme.
Ovládanie Visual Studia
Okno teraz vyzerá asi takto, ja som ho veľa zmenšil, aby sa mi sem zmestilo
Zaujímať nás bude najmä prostredný okno, do ktorého nám VS vygeneroval kostru zdrojového kódu. Možno môže byť prekvapením, že nezačíname s prázdnym oknom, ale rovno s kusom kódu. Prečo tomu tak je pochopíte, až si kód aspoň intuitívne vysvetlíme, všetko bude vysvetlené počas seriálu.
Prvý riadok nám uvádza, že sa jedná o tzv. Modul
, o tom
vám niečo poviem neskôr. Na ďalšom riadkov s kódom je potom definícia
hlavné metódy Main()
. Medzi tento riadok a riadok
End Sub
(teda do jej tela) budeme písať náš kód.
Main
je vyhradené slovo a Visual Basic vie, že má po spustení
aplikácie vykonať práve túto metódu (môže ich tam byť totiž viac, ale o
tom opäť neskôr). Nakoniec ešte nasleduje ukončenie modulu. Ukončenie sú
na VB.NET to pekné, nič nie je v hromade zložených zátvoriek na rozdiel od
céčkových jazykov. Zatiaľ ale môžeme vlastne ignorovať úplne všetko až
na telo metódy Main()
.
Druhým dôležitým prvkom v okne pre nás bude zelené tlačidlo Play v hornej lište, ktoré program skompiluje a spustí. Môžete si to skúsiť, pretože náš program zatiaľ nič nerobí, hneď sa zase vypne. Spustenie môžeme vykonať tiež klávesovou skratkou F5. Klávesové skratky má VS veľmi dobre riešené a tie pokročilejšie pripomínajú systém akordov, keď ich budete poznať, práca vám pôjde rýchlejšie od ruky. Vedľa ikony šípky máme vybrané Debug. To znamená, že sa program bude kompilovať v Debug módu a bude obsahovať určité rutiny k výpisu chýb. Tento mód sa používa najmä na testovanie programu (keď ho vyvíjame) a beh programu môže byť kvôli tomu o niečo pomalší. Akonáhle si budeme istí, že je program hotový, prepneme na Release a spustíme. Výsledkom bude vytvorenie s spustenie programu tak, ako je ho možné šíriť medzi ľudí.
Adresárová štruktúra konzolové aplikácie
Pozrieme sa, ako vyzerá naše aplikácie na disku. Otvoríme si zložku s
aplikáciou, teda
C:\Users\vase_jmeno\Dropbox\VB.NET\PrvniAplikace\
. Nájdeme v nej
súbor PrvniAplikace.sln
, ktorý zastupuje tzv. Solution Visual
Studia. Solution (riešenie) je súbor projektov a môže teda obsahovať viac
aplikácií, v praxi sa to využíva napr. Vo viacvrstvových aplikáciách
alebo pri testovaní, pre nás je zaujímavé len to, že práve cez tento
súbor budeme naše aplikácie potom otvárať. Nachádza sa tu tiež zložka
PrvniAplikace/
, v ktorej už sídli náš projekt. Otvoríme si
ju.
Súbor PrvniAplikace.vbproj
obsahuje súbor nášho projektu, aj
cez neho možno našu aplikáciu otvoriť. Module1.vb
obsahuje
samotný zdrojový kód. Zaujímať nás bude ešte zložka bin/
,
ktorej názov napovedá, že obsahuje binárne (strojový) kód našej
aplikácie. Otvoríme ju.
Vidíme, že obsahuje podpriečinky Debug/
a
Release/
. V nich sú potom samotné exe súbory našej
aplikácie (pokiaľ sme ju samozrejme aspoň raz skompilovali v tejto
konfigurácii). Ak sa budete chcieť so svojimi aplikáciami niekomu
pochváliť, exe súbor v priečinku Release/
je práve to, čo mu
pošlite. Ďalších súborov si nemusíte všímať.
Hello world
Je zarytým zvykom, že prvým programom v nejakom novom jazyku býva tzv.
Hello world. Ide o program, ktorý akýmkoľvek spôsobom užívateľovi
zobrazí hlášku "Hello world", prípadne nejaký podobný text. Opäť
zopakujem, že príkazy budeme písať do tela metódy Main()
.
Budeme potrebovať dva príkazy (pozn. Výraz príkazy používam k
zjednodušeniu), jeden na zobrazenie textu a ďalšie k čakania na stlačenie
ľubovoľnej klávesy, aby program hneď neskončil.
K výpisu textu zloží:
Console.WriteLine("Text")
A k čakania na kláves:
Console.ReadKey()
Console
je tzv. Trieda. Pojmom trieda budeme
zatiaľ chápať súbor nejakých príkazov, príkazom sa v VB.NET hovorí
metódy. Console
teda obsahuje metódy na obsluhu konzole. Voláme
na ňu metódu WriteLine()
, ktorá vypíše text. Vidíme, že
metódu na triede voláme pomocou operátora bodka. Každá metóda môže
obsahovať nejaké vstupné parametre, ktoré sa zadávajú do zátvorky a sú
oddelené čiarkou. V prípade metódy WriteLine()
je parametrom
text k vypísanie. Texte budeme hovoriť textový reťazec alebo len reťazec
(anglicky string) a budeme ho písať do úvodzoviek, aby tomu VB.NET rozumel a
nezamieňal ho s inými príkazmi. Metóda ReadKey()
nemá žiadne
parametre, napriek tomu však za jej názov musíme napísať zátvorku, tá je
vo VB.NET povinná. Príkazy píšeme na samostatné riadky a za každý dávame
Enter (teda znaky CR + LF), ďalší z výhod VB.NET nad C #. Naša
metóda Main()
teda bude teraz vyzerať nejako takto:
Module Module1
Sub Main()
Console.WriteLine("Hello ITnetwork!")
Console.ReadKey()
End Sub
End Module
Program spustíme pomocou klávesu F5.
Konzolová aplikácia
Hello ITnetwork!
Gratulujem, práve ste sa stali programátorom To bude pre dnešok všetko. V budúcej lekcii, Premenné a typový systém , sa pozrieme na základné dátové typy a vytvoríme si jednoduchú kalkulačku.
Dnešný projekt je priložený ako súbor na konci článku, aj u ďalších tutoriálov budem vždy výsledok prikladať k stiahnutiu. Odporúčam si ale najprv projekt vytvoriť pomocou tutoriálu a stiahnutie sa uchýliť len v prípade, keď vám niečo nepôjde. Ak program hneď len stiahnete, nič sa nenaučíte
Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 369x (61.69 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku VB