Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

1. diel - Úvod do jazyka Swift, platformy a Xcode

Swift by sa dal stručne opísať ako programovací jazyk Apple sveta. Uvedený bol v roku 2014 ako náhrada doterajšieho Objective-C. Po stránke návrhu sa jedná o objektový, kompilovaný jazyk s typovou kontrolou. Pomerne blízko tak má k jazykom ako sú Java, C # a im podobným. Pretože sa jedná o relatívne nový jazyk, tak si so sebou z minulosti nenesie najrôznejšie problémy a ponúka rad moderných prístupov. Pri vývoji sa myslelo aj na hromady kódu napísaného v Objective-C, tak Swift obsahuje pár ústupkov práve tomuto jazyku.

Logo programovacieho jazyka Swift - Základné konštrukcie jazyka Swift

Swift je od verzie 2.2 open-source a od Swift 3 už Apple počíta so spätnou kompatibilitou. Ak ste sa s jazykom stretli v minulosti, tak ste možno narazili na problémy pri vydaní novej verzie, kedy niečo z tej predchádzajúcej nemuselo fungovať.

Hoci je Swift open-source a môžete v ňom programovať trebárs na Linuxe, tak sa stále primárne jedná o jazyk pre Apple zariadení. Chcete naprogramovať aplikáciu pre iPhone? Využijete Swift. Chcete naprogramovať terminálovú utilitu pre váš MacBook? Opäť Swift. Máte hodinky Apple Watch a chcete si pre nich urobiť mini aplikáciu? Samozrejme to bude zas Swift.

Swift každopádne začína prenikať aj do sveta webov a webových aplikácií. Rozšírený je framework Vapor, ktorý ponúka moderný spôsob, ako vyvíjať pre web. Autori trošku v klišé štýle proklamujú, že sa jedná o "budúcnosť webového vývoja". Každopádne Vapor vyzerá dobre a či vás téma zaujíma, mrknite na oficiálnej web projektu.

Inštalácia Xcode

Štandardom vývoja vo Swift je IDE Xcode, ktoré poskytuje Apple úplne zadarmo skrze AppStore. Stačí ho jednoducho stiahnuť. Xcode je komplexný vývojové prostredie a ponúka všetko, čo budete potrebovať pre vytvorenie vašich aplikácií. Okrem editora pre napísanie kódu vám poskytne aj designer pre vytvorenie UI, umožní aplikáciu spustiť na fyzickom zariadení alebo simulátore a potom nahrať do AppStore.

Xcode Playground

Možno z ostatných jazykov poznáte konzolové aplikácie, ktoré sa v úvode používajú pre skúšanie kódu. To je vo Swift (resp. Xcode) tiež, ale existuje aj jednoduchší spôsob menom Playground. Ide o také ihrisko, kde si môžete skúšať ľubovoľnej časti Swift kódu, bez toho aby ste museli zakladať tradičné projekt a potom ho spúšťať. Konzolovým aplikáciám sa budeme v tomto kurze venovať, k formulárom sa dostaneme v kurze nadväzujúcom.

Playground vytvoríte po štarte Xcode výberom Get started with a playground a vyberiete, kam jeho jediný súbor na disku uložíte. Otvorí sa vám okno s editorom, kde môžete začať písať kód. Ten sa okamžite začne vykonávať a výsledky uvidíte na pravej strane. Keď teda napr. Do premennej x priradíte výraz 12 + 4, tak na pravej časti uvidíte výsledok 16. Čo je to premenná a čo všetko s nimi môžeme robiť sa dozviete hneď v nasledujúcej lekcii.

Playground pre programovací jazyk Swift - Základné konštrukcie jazyka Swift

Playground má ale jednu zásadnú nevýhodu a síce v ňom nie je možné rozumne načítať vstupy od užívateľa, čo sa celkom hodí. Preto si v priebehu kurzu občas vytvoríme tiež obdobu konzolové aplikácie, ktorá nám umožní vstupy zadávať a reagovať na ne. Playground tak poslúži hlavne na skúšanie základného kódu, pokojne si ale budete môcť vybrať iba jeden z popisovaných postupov.

Command Line Tool

Na koniec úvodnej lekcie si ešte stručne ukážeme, ako vytvoriť onú konzolovú aplikáciu, ktorá vám umožní zadávať vstup z klávesnice a reagovať naň. Po spustení Xcode vyberte Create a new Xcode project. Potom je potrebné vybrať v hornej lište MacOS ako platformu a konečne zvoliť Command Line Tool. Prípadne môžete využiť vyhľadávacieho políčka v pravom hornom rohu.

Vytvorenie nového konzolového projektu vo Swift v Xcode - Základné konštrukcie jazyka Swift

V ďalšom kroku len zadáte názov vášho nového projektu a skontrolujete, či je ako jazyk zvolený Swift. Po vytvorení projektu už vidíte plnohodnotné Xcode. Zatiaľ nie je potrebné nič poznať, stačí vám ľavá strana, kde sú súbory vášho projektu.

Hello world

Je zarytým zvykom, že prvým programom v nejakom novom jazyku býva tzv. Hello world. Ide o program, ktorý akýmkoľvek spôsobom užívateľovi zobrazí hlášku "Hello world", prípadne nejaký podobný text.

Kliknite na main.swift a tým súbor otvorte v editore. Práve do tohto súboru budeme v úvodných lekciách písať kód a po spustení sa vykoná. V predvolenom stave tu nájdeme dva riadky kódu, ktoré už predstavujú známy Hello world program:

print("Hello, World!")

Prvý riadok skrátka importuje najdôležitejšie stavebné bloky jazyka Swift, aby sme mohli niečo vôbec robiť.

Druhý riadok potom vypisuje známy pozdrav do špeciálneho okna, ktoré nájdete pod editorom. Práve sem budete tiež písať vstup z klávesnice, na ktoré budú programy z ďalších lekcií reagovať. print() je funkcia, ktorá vypíše text do konzoly. Funkcia môžu obsahovať nejaké vstupné parametre, ktoré sa zadávajú do zátvorky a sú oddelené čiarkou. V prípade funkcie print() je parametrom text k vypísanie. Texte budeme hovoriť textový reťazec alebo len reťazec (anglicky string) a budeme ho písať do úvodzoviek, aby tomu Swift rozumel a nezamieňal ho s inými príkazmi. Môžete si text skúsiť upraviť a vypísať tak nejakú svoju hlášku. Pre tvorbu iných programu samozrejme riadok s výpisom tohto textu odstránime. import Foundation naopak pri všetkých svojich ďalších programov ponecháme.

Základné konštrukcie jazyka Swift

Týmto zatiaľ skončíme. Už ste sa skamarátili s Xcode a viete, ako ľahko spustiť Swift kód. V budúcej lekcii, Premenné, typový systém a parsovanie vo Swift , to bude zaujímavejšie. Naučíme sa pracovať s premennými a získavať vstup od užívateľa.


 

Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 221x (42.9 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Swift

 

Všetky články v sekcii
Základné konštrukcie jazyka Swift
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Premenné, typový systém a parsovanie vo Swift
Článok pre vás napísal Filip Němeček
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
4 hlasov
Autor se věnuje vývoji iOS aplikací (občas macOS)
Aktivity