5. diel - Cykly vo Swift
V predchádzajúcom cvičení, Riešené úlohy k 4. lekcii Swift, sme si precvičili získané skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
V minulej lekcii, Riešené úlohy k 4. lekcii Swift , sme si vysvetlili podmienky. Teraz prejdeme k cyklom, po dnešnom Swift tutoriálu už budeme mať takmer kompletnú výbavu základných konštrukcií a budeme schopní tvoriť rozumné aplikácie.
Cykly
Ako už slovo cyklus napovie, niečo sa bude opakovať. Keď chceme v programe niečo urobiť 100x, určite nebudeme písať pod seba 100x ten istý kód, ale vložíme ho do cyklu. Cyklov máme niekoľko druhov, vysvetlíme si, kedy ktorý použiť. Samozrejme si ukážeme praktické príklady.
for
cyklus
for
cyklus má pevne stanovený počet
opakovaní a umožňuje nám postupne prejsť všetky
prvky nejakej skupiny. Cyklus sa spúšťa postupne pre všetky prvky
danej skupiny, pričom každému takémuto behu cyklu hovoríme
iterácie. Cyklus všeobecne zapíšeme nasledujúcim
spôsobom:
for premenna in skupina
Najprv si ukážme ako jednoducho urobiť niečo viackrát. Ak chceme napr.
5x vykonať kód v cykle, vygenerovali by sme si rozsah čísel
od 1
do 5
a tie cyklom prešli. Kód by bol
nasledujúci:
for i in 1...5 { }
Týmto sa kód cyklu vykoná 5x a premenná i
bude mať postupne
hodnoty od 1
do 5
.
Ak poznáte for
cyklus z iných jazykov,
pravdepodobne ste si všimli, že vo Swift pripomína skôr tzv. Cyklus
foreach
.
Poďme si urobiť jednoduchý príklad, väčšina z nás určite pozná Sheldona z The Big Bang Theory. Pre tých čo nie, budeme simulovať situáciu, kedy klope na dvere svojej susedky. Vždy 3x zaklope a potom zavolá: "Penny!". Náš kód by bez cyklov vyzeral takto:
{SWIFT}
print("Knock")
print("Knock")
print("Knock")
print("Penny!")
{/SWIFT}
My ale už nič nemusíme otrocky opisovať:
{SWIFT}
for i in 1...3 {
print("Knock")
}
print("Penny!")
{/SWIFT}
výstup:
Knock Knock Knock Penny!
Cyklus prebehne 3x, spočiatku je v premennej i
jedna, cyklus
vypíše "Knock" a zvýši premennú i
o jedna. Potom beží
rovnako s dvojkou a trojkou. Teraz môžeme miesto trojky napísať do
deklarácie cyklu desiatku. Príkaz sa spustí 10x bez toho aby sme písali
niečo navyše. Určite vidíte, že cykly sú mocným nástrojom. Cyklus by sa
dal ešte upraviť, konkrétne by sme mohli nahradiť premennú i
podčiarknikom takto:
for _ in 1...3 { }
Na fungovanie programu to nič nemení, iba dávame prehľadne najavo, že nás ona premenná nezaujíma, pretože ju nepotrebujeme. Takto sa tiež zbavíte varovanie Xcode, ktoré vás upozorní na nevyužité premenné. Práve pomocou podčiarknutia je ľahko označíte ako nepodstatné. Ide o informáciu pre vás či pre ďalšie programátorov.
Skúsme si teraz využiť to, že sa nám premenná inkrementuje. Vypíšme
si čísla od jednej do desať. Pretože nebudeme chcieť, aby sa nám v konzole
text vždy odřádkoval, použijeme funkciu print()
s definovaným
oddeľovačom, aby sa hodnoty nepísali pod seba, ale vedľa seba:
{SWIFT}
for i in 1...10 {
print(i, terminator:" ")
}
{/SWIFT}
výsledok:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Vidíme, že riadiaci premenná má naozaj v každej iterácii (priebehu) inú hodnotu.
Teraz si vypíšeme malú násobilku (násobky čísel 1 až 10, vždy do
desať). Stačí nám urobiť cyklus od 1
do 10
a
premennú vždy násobiť daným číslom. Mohlo by to vyzerať asi takto:
{SWIFT}
print("Malá násobilka pomocou cyklu:")
for i in 1...10 {
print(i, terminator:" ")
}
print(" ")
for i in 1...10 {
print(i * 2, terminator:" ")
}
print(" ")
for i in 1...10 {
print(i * 3, terminator:" ")
}
print(" ")
for i in 1...10 {
print(i * 4, terminator:" ")
}
print(" ")
for i in 1...10 {
print(i * 5, terminator:" ")
}
print(" ")
for i in 1...10 {
print(i * 6, terminator:" ")
}
print(" ")
for i in 1...10 {
print(i * 7, terminator:" ")
}
print(" ")
for i in 1...10 {
print(i * 8, terminator:" ")
}
print(" ")
for i in 1...10 {
print(i * 9, terminator:" ")
}
print(" ")
for i in 1...10 {
print(i * 10, terminator:" ")
}
{/SWIFT}
výsledok:
Malá násobilka pomocou cyklu: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 3 6 9 12 15 18 21 24 27 30 4 8 12 16 20 24 28 32 36 40 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 6 12 18 24 30 36 42 48 54 60 7 14 21 28 35 42 49 56 63 70 8 16 24 32 40 48 56 64 72 80 9 18 27 36 45 54 63 72 81 90 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
Program funguje pekne, ale stále sme toho dosť napísali. Ak vás napadlo, že v podstate robíme 10x to isté a len zvyšujeme číslo, ktorým násobíme, máte pravdu. Nič nám nebráni vložiť 2 cykly do seba:
{SWIFT}
print("Malá násobilka pomocou dvoch cyklov:")
for j in 1...10 {
for i in 1...10 {
print(i * j, terminator:" ")
}
print(" ")
}
{/SWIFT}
Pomerne zásadný rozdiel, že? Pochopiteľne nemôžeme použiť u oboch
cyklov i
, pretože sú vložené do seba. Premenná j
nadobúda vo vonkajšom cykle hodnôt 1
až 10
. V
každej iterácii (rozumejte priebehu) cyklu je potom spustený ďalší cyklus
s premennou i
. Ten je nám už známy, vypíše násobky, v tomto
prípade násobíme premennú j
. Po každom behu vnútorného cyklu
treba odřádkovat, to vykoná print(" ")
.
Urobme si ešte jeden program, na ktorom si ukážeme prácu s vonkajšou premennou. Aplikácia bude vedieť spočítať ľubovoľnú mocninu ľubovoľného čísla:
{SWIFT}
print("Mocninátor")
print("==========")
print("Zadajte základ mocniny: ")
let a = Int(readLine()!)!
print("Zadajte exponent: ")
let n = Int(readLine()!)!
var vysledek = a
for _ in 1...n-1 {
vysledek = vysledek * a
}
print("Výsledok: \(vysledek)")
print("Ďakujem za použitia mocninátoru")
{/SWIFT}
Asi všetci tušíme, ako funguje mocnina. Pre istotu pripomeniem, že
napríklad 2 3 = 2 * 2 * 2. Teda a n spočítame tak, že
n-1 krát vynásobíme číslo a
číslom a
. Výsledok
si samozrejme musíme ukladať do premennej. Spočiatku bude mať hodnotu
a
a postupne sa bude v cykle pronásobovat. Ak ste to nestihli,
máme tu samozrejme článok s
algoritmom výpočtu ľubovoľnej mocniny. Vidíme, že naša premenná
vysledek
je v tele cyklu normálne prístupná. Ak si však nejakú
premennú založíme v tele cyklu, po skončení cyklu zanikne a už nebude
prístupná.
Mocninátor ========== Zadajte základ mocniny: 2 Zadajte exponent: 3 Výsledok: 8 Ďakujem za použitia mocninátoru
Už tušíme, na čo sa for
cyklus využíva. Zapamätajme si,
že je počet opakovaní pevne daný. Premenná cyklu je v
každej iterácii konštanta, takže ju ani nemôžete meniť (niektoré jazyky
to umožňujú, ale vedie to k problémom).
while
cyklus
Cyklus while
funguje inak, jednoducho opakuje príkazy v bloku
kým platí podmienka. Syntax cyklu je nasledovné:
while podmienka { // príkazy }
Ak vás napadá, že možno cez while
cyklus urobiť aj
for
cyklus, máte pravdu Cyklus while
sa ale používa na trochu iné veci, často
máme v jeho podmienke napr. Metódu vracajúci logickú hodnotu
true
/ false
. Pôvodný príklad z for
cyklu by sme urobili pomocou while
nasledovne:
{SWIFT}
var i = 1
while i <= 10 {
print(i)
i += 1
}
{/SWIFT}
To ale nie je ideálne použitie while
cyklu. Vezmeme si našu
kalkulačku z minulých lekcií a opäť ju trochu vylepšíme, konkrétne o
možnosť zadať viac príkladov. Program teda hneď neskončí, ale spýta sa
užívateľa, či si praje spočítať ďalší príklad. Pripomeňme si
pôvodnú verziu kódu (je to tá verzia sa switch
, ale pokojne
použite aj tú bez neho, záleží na vás):
{SWIFT}
print("Vitajte v kalkulačke")
print("Zadajte prvé číslo:")
let a = Double(readLine()!)!
print("Zadajte druhé číslo:")
let b = Double(readLine()!)!
print("Zvoľte si operáciu:")
print("1 - sčítanie")
print("2 - odčítanie")
print("3 - násobenie")
print("4 - delenie")
let volba = Int(readLine()!)!
var vysledek : Double = 0
switch (volba) {
case 1:
vysledek = a + b
case 2:
vysledek = a - b
case 3:
vysledek = a * b
case 4:
vysledek = a / b
default:
break
}
if (volba > 0) && (volba < 5) {
print("Výsledok: \(vysledek)")
} else {
print("Neplatná voľba")
}
print("Ďakujem za použitia kalkulačky, aplikáciu ukončíte ľubovoľnou klávesou.")
{/SWIFT}
Teraz vložíme takmer celý kód do while
cyklu. Našou
podmienkou bude, že používateľ zadá ano
, budeme teda
kontrolovať obsah premennej pokracovat
. Spočiatku bude táto
premenná nastavená na "ano"
, aby sa program vôbec spustil, potom
do nej necháme načítať voľbu užívateľa:
print("Vitajte v kalkulačke") var pokracovat = "áno" while pokracovat == "áno" { print("Zadajte prvé číslo:") let a = Double(readLine()!)! print("Zadajte druhé číslo:") let b = Double(readLine()!)! print("Zvoľte si operáciu:") print("1 - sčítanie") print("2 - odčítanie") print("3 - násobenie") print("4 - delenie") let volba = Int(readLine()!)! var vysledek : Double = 0 switch (volba) { case 1: vysledek = a + b case 2: vysledek = a - b case 3: vysledek = a * b case 4: vysledek = a / b default: break } if (volba > 0) && (volba < 5) { print("Výsledok: \(vysledek)") } else { print("Neplatná voľba") } print("Prajete si zadať ďalší príklad? [áno/nie]") pokracovat = readLine()! } print("Ďakujem za použitia kalkulačky")
výsledok:
Vitajte v kalkulačke Zadajte prvé číslo: 12 Zadajte druhé číslo: 128 Zvoľte si operáciu: 1 - sčítanie 2 - odčítanie 3 - násobenie 4 - delenie 1 Výsledok: 140.0 Prajete si zadať ďalší príklad? [áno/nie] áno Zadajte prvé číslo: -10.5 Zadajte druhé číslo:
Naši aplikáciu možno teraz používať viackrát a je už takmer hotová. V jednej z nasledujúcich lekcií si ukážeme, ako zabezpečiť všetky vstupy od užívateľa.
Už toho vieme celkom dosť, začína to byť zábava, že? Keďže sme sa už niekoľkokrát
stretli s typom Optional
, vysvetlíme si v budúcej lekcii, Riešené úlohy k 5. lekcii Swift
, ako funguje.
V nasledujúcom cvičení, Riešené úlohy k 5. lekcii Swift, si precvičíme nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 29x (128.96 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Swift