1. diel - Vyvíjame aplikácie pre MacOS v jazyku Swift
Vitajte u prvého tutoriálu, ktorý sa zaoberá vývojom aplikácií pre systém MacOS (predtým označovaný ako OS X) pre počítače od spoločnosti Apple. Skrátka softvér, ktorý poháňa radu MacBook, iMac, Mac mini a Mac Pro. Tvoriť budeme desktopové aplikácie.
Prečo MacOS?
Čo si budeme hovoriť, oproti iOS je MacOS veľmi minoritné platformou, či tak chcete osloviť hromadu možných záujemcov o váš softvérový výtvor, nebude to najlepšia voľba. Na druhú stranu sa ale pre MacOS vytvára aplikácie pomerne komfortne. Máte k dispozícii zadarmo vývojové prostredie, najnovšiu verziu moderného jazyka Swift a aplikácie vyzerajú aj "out of the box" celkom pekne. Navyše môžete využiť skúsenosti z vývoja pre iOS.
Prečo Swift?
Dôvod pre zvolenie jazyka už som vysvetľoval v iOS kurze a asi nemá zmysel sa moc opakovať. Vašou druhou voľbou je krkolomné a staré Objective-C ... Swift je moderný, je to budúcnosť Apple platforiem a má skvelú komunitu.
Čo je potrebné?
- Zariadenie so systémom MacOS
- Xcode 10 alebo vyšší (nájdete v App Store)
- Znalosť Swiftu na OOP úrovni
- Chuť sa niečo nové naučiť
Hello Xcode
Je na čase zoznámiť sa detailnejšie s vývojovým prostredným Xcode. To ste samozrejme v predchádzajúcich tutoriáloch používali, ale pre tvorbu používateľského rozhrania MacOS aplikácií bude treba niekoľko nových častí, ktoré si predstavíme nižšie.
Rovno si Xcode zapnite, nech neodkladáme zoznámenie. Na úvodnej obrazovke vyberte voľbu Create a new Xcode project. V ďalšom vyberieme MacOS ako platformu a ďalej Cocoa App ako typ projektu. Viď obrázok nižšie. Potom už stačí len zvoliť ľubovoľný názov a umiestnenie, aby ste videli, ako bude Xcode po založení projektu vyzerať.
Interface Xcode som zafarbil, aby sme si ho mohli ľahko opísať.
- Fialová - Tu budete vašu aplikáciu spúšťať a vypínať. Pokiaľ máte obsiahlejší projekt, tak tu tiež vyberiete, čo spustiť.
- Zelená - Tu nájdete súbory vášho projektu. Tie možno
ľubovoľne organizovať (s výnimkou
Info.plist
, ktoré musia zostať v koreňovom adresári). - Modrá - Prepnutie editore a prispôsobenie UI. Druhé tlačidlo z prvej trojice prepne na Assistant editor. Ten sa hodí v prípade, že potrebujete mať v jednej časti editora otvorenej UI a v druhej kód. Využijeme ho predovšetkým pri prepojovaní UI komponentov s kódom. Všetko nás čaká v ďalších lekciách. Zvyšná trojica tlačidiel vám umožní ľahko skryť časti Xcode, aby ste získali viac priestoru, čo oceníte najmä na notebooku.
- Žltá - Oblasť tzv. "Kontrolórov". Pôjde o vaše
dôležité pomocníkmi pri budovaní UI. Dôležité inšpektorov sú Identity,
Attributes a Size. Dostaneme sa k nim neskôr, takže len stručne. V Identity
budete primárne nastavovať vaše triedy UI prvkom. Attributes je asi
najčastejšie, napr. V prípade komponenty
Label
(textového popisku) tu nastavíte jej výšku, text samotný, farbu a tak ďalej. Size potom rieši rozmery. - Červená - Tlačidlo pre otvorenie knižnice komponentov. Tú môžete vidieť nižšie, slúži na "skladanie" používateľského rozhrania. Odporúčam používať vyhľadávanie:
Hello Word
Ešte si ukážeme variantu na tradičné Hello World program. V
predchádzajúcom kroku sme založili projekt typu Cocoa App. Pridáme si
komponent Label
, ktorá slúži na zobrazovanie textu a ten
upravíme na "Hello World".
Celé je to veľmi jednoduché. Stačí otvoriť knižnicu objektov, nájsť
Label
a pretiahnuť do na naše okno.
Teraz stačí otvoriť Attributes inšpektor (musíte mať novo pridaný
Label
označený) a zmeniť text a trebárs aj font.
Aplikáciu môžeme spustiť a výsledok je nasledovný:
Týmto je úvodná časť u konca. Zoznámili sme sa so základmi tvorby MacOS aplikácií a podrobnejšie s Xcode. V budúcej lekcii, Návrh jednoduchej kalkulačky pre MacOS , začneme vytvárať našu prvú aplikáciu.