1. diel - Úvod do kolekcií a genericita vo Swift
Vitajte v online kurze zameranom na rôzne typy kolekcií programovacieho jazyka Swift.
Kolekcia
Pojem kolekcia označuje súbor dát, ktoré sú väčšinou rovnakého typu
a slúžia na špecifický účel. Počas predchádzajúcich
Swift kurzov sme sa už stretli s poľom (Array
) ako základný
kolekcií. Swift výber kolekcií veľmi zjednodušuje, pretože ponúka len
hlavné tri. Základné pole už poznáme, neskôr si ukážeme pokročilejšie
metódy a zoznámime sa so zvyšnými kolekciami Dictionary
(slovník) a Set
(množina).
Generické a všeobecné kolekcie
Keď sa zamyslíme nad tým, ako by sme si urobili vlastnú kolekciu, určite
by sme po nejakej dobe dospeli k problému. Bol by ním dátový typ kolekcie.
Chceli by sme si napr. Naprogramovať vlastný Array
, vytvorili by
sme triedu MojeArray.swift
, do nej pridali príslušnej metódy a
všetko potrebné. Pretože však chceme, aby bola naša kolekcia univerzálne a
vedela teda ukladať napr. Ako Inty, tak užívateľov, bude problém s
dátovým typom prvkov vnútri kolekcie. Existujú 2 varianty, ako tento
problém vyriešiť, prakticky sa ale používa iba jedna. Tá lepšia
samozrejme
Všeobecné kolekcia
Vo Swiftu môžeme ľubovoľný dátový typ priradiť do typu
Any
. Ten by sme vo všeobecnej kolekcii mohli použiť a do
kolekcie potom uložiť v podstate čokoľvek. Nevýhodou je, že sama kolekcia
skutočný dátový typ prvkov nepozná a preto vie prvky navracať len ako
všeobecné objekty. Po získaní prvku z kolekcie by sme museli riešiť
pretypovanie.
Generické kolekcia
Generické kolekcia rieši problém s dátovým typom na úrovni jazyka
Swift. Zavádza tzv. Genericitu. Zjednodušene povedané sa jedná o možnosť
špecifikovať typ údajov až vo chvíli vytvorenie inštancie. V triede
samotnej kolekcie sa potom pracuje s generickým typom, ktorý slúži ako
zástupca pre budúce dátový typ. Môžeme si to predstaviť tak, že sa
generický typ v triede zmení napr. Na String
vo chvíli, keď
vytvoríme jej inštanciu. Jedná sa teda o možnosť triedy nejakým spôsobom
parametrizovať.
Generické Array
už poznáme. Onen dátový typ (parameter) sa
generickým triedam špecifikuje vo špicatých zátvorkách. Máme možnosť
špecifikovať dátový typ iba raz, pri vytvorení kolekcie. Akékoľvek
ďalšie pretypovania odpadá. Hoci sme používali na vytvorenie polí
zjednodušenú syntax, bolo by ho možné vytvoriť aj takto:
var pole = Array<String>() pole.append("položka") let polozka = pole[0]
Zápis [String]()
, ktorý sme boli zvyknutí používať
doteraz, by fungoval úplne rovnako.
Genericita
Genericita je samozrejme vlastnosť jazyka Swift a my ju máme možnosť vo svojich triedach používať.
Zatiaľ sa nebudeme zaťažovať tvorbou vlastnej kolekcie. Vytvorme si
triedu, ktorá bude jednoducho spravovať jednu premennú. Premenná bude
generická, teda ľubovoľného dátového typu. Založte si nový projekt,
konzolovú aplikáciu s názvom Genericita
. Pridajte si novú
triedu, pomenujte ju teraz pre študijné účely iba Trida
. V jej
deklarácii pridáme generický parameter, ktorý pomenujeme T
:
class Trida<T> {
}
Generických parametrov môžeme zadať vo špicatých zátvorkách viac, oddelíme ich čiarkou. Niekedy sa to môže hodiť, my sa s tým stretneme ďalej u generických slovníkov.
Presunieme sa do súboru main.swift
, kde si vytvoríme
inštanciu našej triedy:
let instance = Trida<Int>()
Nezabudneme na špicaté zátvorky ako u dátového typu, tak u konstruktoru.
Teraz sme parametra T
v tejto inštanciu triedy určili dátový
typ Int
. Rovnako tak si môžeme urobiť ďalší inštanciu tej
istej triedy a parametra T
dať úplne iný dátový typ, napr.
String
. Stačí nám teda 1 trieda pre viac dátových typov.
Pokračujme a vytvorme si v triede vlastnosť. T
môžeme
použiť ako bežný dátový typ:
private var promenna: T
Triede ešte dodáme konštruktor, ktorý premennú inicializuje.
init(promenna: T) { self.promenna = promenna }
V main.swift
aktualizujeme vytvorení inštancie:
let instance = Trida<Int>(promenna: 10)
Teraz inštancie obsahuje vlastnosť promenna
, ktorá je typu
Int
a nadobúda hodnoty 10.
Môžeme dokonca pridať metódu, ktorá bude mať naviac ďalšie generický parameter (iný, než má trieda). Mohla by vyzerať napr. Nasledovne:
func porovnej<T2>(a: T2) -> Bool { return type(of: promenna) == type(of: a) }
Metóda porovnáva dátový typ vlastnosti promenna
s dátovým
typom parametra. Mohla by s premennými ale samozrejme robiť čokoľvek iné.
Skúsime si teda porovnať náš Int
s nejakým iným typom:
instance.porovnej(a: "text")
Ďalšie konštrukcie
Pre úplnosť si ešte uveďme niekoľko konštrukcií.
Generický parameter triedy je možné bližšie špecifikovať, presnejšie
obmedziť. Slúži na to dvojbodka priamo za generickým parametrom. Môžeme
tak nastaviť, že udaný dátový typ musí napr. Obsahovať protokol
Equatable
(aby fungoval ==
operátor):
class Trida<T: Equatable> { // ... }
Vďaka tomu môžeme na premenných typu T
teraz vnútri triedy
volať metódy z daného rozhrania. Samotné rozhranie môže opäť obsahovať
generický parameter, aby sme generické typy mohli používať aj v
hlavičkách jeho metód.
Môžeme tiež použiť zápis pomocou kľúčové slová
where
:
class Trida<T> where T:Equatable { // ... }
Záleží, čo sa vám páči viac. Pre prehľadnosť by som odporučil
where
používať, keď máte viac špecifikácií.
Ak chceme špecifikovať viac protokolov, tak je v prvom variante zápise
oddelíme pomocou &
. Pri where
stačí použiť
čiarku a zopakovať pre aký parameter špecifikáciu uvádzame.
class Trida<T: Equatable & Comparable> { // ... }
class Trida<T> where T: Equatable, T: Comparable { // ... }
V budúcej lekcii, Filtrovanie a mapovanie polí vo Swift , sa znova pozrieme na pole a vysvetlíme si pokročilé metódy. Naučíte sa pole radiť a filtrovať podľa vlastných parametrov.