IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

4. diel - Jednoduchá kalkulačka pre iOS vo Swift

Minulá lekcie, Swift UI pre rôzne displeja a Autolayout bola stále oddechovější a skúšali sme si pozicovanie komponentov pomocou Autolayoutu. V dnešnom iOS tutoriálu sa konečne vrhneme na programovanie! Prezradím, že pôjde o jednoduchú kalkulačku.

Ešte, než začneme so samotnou kalkulačkou, si ukážeme, ako prepojiť naše UI (teda jednotlivé komponenty) sa Swift kódom, aby sme s nimi mohli pracovať a reagovať napríklad na stlačenie tlačidla.

Prepojenie UI a kódu

Aby sme mohli komponenty akokoľvek meniť za behu aplikácie či sa pýtať na ich stav alebo dáta, musíme ich mať prepojené s logikou. Práve teraz sa nám bude hodiť Assistant Editor, ktorý sme si v úvodnej lekcii predstavili.

Najskôr sa uistite, že máte otvorený súbor Main.storyboard. Prepnutie editorov nájdete v pravom hornom rohu - ikonka dvoch kruhov cez seba. Po prepnutí by ste mali vidieť dve okná editora. V tom prvom a ľavom zostal hlavné storyboard a v druhom máte otvorený súbor ViewController.swift. Práve ten je prepojený s našim controllerom. Všetko je už v projekte prednastavené, ako pridávať controllery a tým ďalšie obrazovky si ukážeme v nasledujúcich lekciách. Ak náhodou v pravej časti nemáte korektné swift súbor, môžete si ho manuálne vybrať v navigácii priamo nad editorom. Namiesto Automatic zvolíte Manual a preklikáte sa k súboru.

Teraz konečne môžeme začať s prepojením UI a kódu. Označte Label, ktorý sme na začiatku tutoriálu pridali, a za držanie Ctrl kliknite ľavým tlačidlom a kurzor presuňte do editora sa swift súborom. Zobrazí sa vám modrá linka a nápis "Insert Outlet or Outlet Collection". Pustite tlačidlo myši a zobrazí sa dialóg nižšie.

Vyvíjame iOS aplikácia vo Swift

Namiesto Ctrl a ľavého tlačidla môžete kliknúť a ťahať pravým bez držania Ctrl.

V dialógu stačí zadať meno vašej komponenty, takže napr. myLabel a kliknúť na Connect.

Prepojenie Label s kódom v Xcode - Vyvíjame iOS aplikácia vo Swift

Gratulujem! Práve ste úspešne prepojili komponentu s kódom a váš Label je možné upravovať. V Controlleru je pripravená metóda viewDidLoad(), ktorá sa zavolá vždy po inicializácii UI Controlleru. Tu môžete vyskúšať, že s vaším Label em možno manipulovať. Napríklad mu zmeniť text a farbu.

override func viewDidLoad() {
        super.viewDidLoad()

        myLabel.text = "Hello from Code!"
        myLabel.textColor = UIColor.red
}

Akonáhle prepojíme komponentu a v kóde sa nám vytvorí @IBOutlet, musíme si dať pozor, ak budeme túto referenciu niekedy mazať (daný riadok kódu). Napr. keď zistíme, že Label nepotrebujeme meniť a zmažeme tento riadok kódu, musíme tiež odstrániť prepojenia, ktoré sme vytvorili. V opačnom prípade nám aplikácia pri načítaní Controlleru spadne az chybové hlášky nebude veľmi zrejmé, v čom je problém.

Pre zmazanie prepojenie stačí pravým kliknúť na Label buď priamo v UI alebo v zozname v pravom stĺpci a pod REFERENCING outlets a odobrať prepojenia.

Odstránenie outletu v Xcode - Vyvíjame iOS aplikácia vo Swift

Reakcie na stlačenie tlačidla a ďalšie udalosti

@IBOutlet nie je jedinou možnosťou, ako prepojiť UI a kód. Druhou je @IBAction, ktorá reaguje na akcie používateľa. Najlepší príklad bude tlačidlo, ktorého prepojenie si ukážeme. Pridajme Button do nášho Controlleru a ak nemáte otvorený Assistant Editor, tak ho otvoríte. Skrátka všetko rovnaké ako v prípade Label u vyššie.

Akonáhle ste tlačidlo "presunuli" do kódu a otvoril sa vám Outlet dialóg, tak v prvom rade musíte vybrať Action z ponuky Connection. Potom už stačí len napísať názov (metódy, ktorá sa vytvorí) a osobne Type vždy mením z Any na typ kontrolky, ktorá prepája, v tomto prípade teda UIButton. Kliknite na Connect a to je celé. Vaša nová metóda sa vykoná zakaždým, keď dôjde k stlačeniu tlačidla. Osobe názov metód pre tlačidlá zakončuje v štýle Btn_Click, takže v ukážkovom prípade by mohlo byť testBtn_Click.

Nadviazanie obslužné metódy na tlačidlo v Xcode - Vyvíjame iOS aplikácia vo Swift

Tvorba jednoduché kalkulačky

Aby sme si tiež nové veci vyskúšali, vytvoríme veľmi primitívne kalkulačku. Založte si nový Single View App projekt. Ja zvolil názov projektu SimpleCalculator_ITNetwork.

Návrh UI

Teraz je potrebné začať rozmýšľať, čo vlastne budeme v našej kalkulačke potrebovať. Chceme vykonávať operáciu medzi dvoma číslami, čo znamená dvojicu Text Field komponentov a tiež potrebujeme tlačidlo (Button) pre výpočet.

Tiež by bolo dobré mať nejakú chytrou voľbu pre jednotlivé matematické operácie - sčítanie, odčítanie, násobenie a delenie. Pre to sa bude hodiť komponent PickerView. Rozmiestnime komponenty na pripravený View Controller, určite do hornej častí, pretože v tej spodnej bude pri zadávaní čísiel zobrazená klávesnice. Výsledok bude vyzerať zhruba takto:

Text Fields a PickerView v Xcode - Vyvíjame iOS aplikácia vo Swift

Pozadie Controlleru som nastavil na modrú, aby boli osobitne TextField komponenty vidieť. Aby sme nemuseli nastavovať constraints pre všetky komponenty, tak využijeme StackView.

StackView

Vďaka komponente StackView môžete ľahko skladať buď za seba alebo pod seba, bez toho aby ste im museli nastavovať constraints. Zarovnanie (či už na stred alebo cez constraints) potom nastavíte iba tejto komponente.

Okrem vlastnosti Axis, ktorá určuje či sa komponenty skladajú vertikálne alebo horizontálne, často využijete Alignment, Distribution a Spacing. Prvá zarovnáva, druhá určuje, ako sa správajú inak veľké komponenty a posledný určuje medzery medzi komponentmi. Ideálne si teraz do StackView vložte niekoľko ovládacích prvkov a tieto vlastnosti si preklikajte.

Najjednoduchšie komponenty do StackView "upracete" ich označením a kliknutím na Embed in v constraints menu, ktoré sme už používali. Potom je nutné vybrať Stack View z ponuky. Po vložení sa vám môžu komponenty mierne rozhádzať, stačí si ale pohrať s nastavením StackView. StackView je tiež možné pretiahnuť z knižnice komponentov (tu ako Vertical Stack View a Horizontal Stack View, orientáciu ale môžete zmeniť) a rovno si vybrať orientáciu. Takže ideme komponenty do StackView upratať.

Označíme všetky pridané komponenty (pomocou ťahanie myši alebo napríklad pomocou Cmd + ľavé tlačidlo myši v zozname naľavo) a v menu, kde sa nastavujú constraints, klikneme na tlačidlo Embed in a vyberieme Stack View. Týmto vlastne vložíme nový Stack View a rovno nám do neho Xcode vloží označené komponenty, takže nám ušetrí prácu. Výsledok je rovnaký, ako keby sme Stack View presunuli z knižnice a komponenty do neho manuálne umiestnili.

StackView pri navrhovaní kalkulačky v Xcode - Vyvíjame iOS aplikácia vo Swift

Po kliku na Embed in stačí vybrať:

StackView pri navrhovaní kalkulačky v Xcode - Vyvíjame iOS aplikácia vo Swift

výsledok:

StackView pri navrhovaní kalkulačky v Xcode - Vyvíjame iOS aplikácia vo Swift

Pravdepodobne sa vám teraz komponenty trochu rozhádže. O nič nejde, nášmu novému StackView nastavíme constraints 0 od ľavého, horného a pravého okraja.

Ďalej nastavíme constrains našim TextField komponentom, môžete ich pomocou držanie Cmd označiť obe. Ľavú a pravú CONSTRAINT nastavíme napr. Na 10. Tlačidlu nastavíme nejaký text, napr. "Calculate". Ja zmenil ešte farbu textu na bielu kvôli modrému pozadia. Nášmu Stack View môžeme nastaviť vlastnosť Spacing, aby komponenty v ňom neboli tak nalepené na seba. Užívateľské rozhranie by malo vyzerať zhruba takto:

Dokončené užívateľské rozhranie iOS kalkulačky v Xcode - Vyvíjame iOS aplikácia vo Swift

Zostáva posledná drobnosť. Našim TextField nastavíme v Attributes inšpektorovi vlastnosť Keyboard Type na Number Pad, vlastnosť nájdeme v kategórii Text Input Traits. Týmto sa pri zadávaní rovno zobrazí klávesnica s číslami.

V Xcode si môžete prepnúť náhľad pre jednotlivé zariadenia a uvidíte, že sa naše UI samo prispôsobuje.

Vyvíjame iOS aplikácia vo Swift

Kód

Týmto naša práca na užívateľskom rozhraní končí a presunieme sa do kódu. Otvorte si v Xcode Assistant editor a vytvoríme outlety pre naše TextField komponenty a tiež pre PickerView, ďalej action pre stiskutí tlačidla.

@IBOutlet weak var firstNumberInput: UITextField!

@IBOutlet weak var secondNumberInput: UITextField!

@IBOutlet weak var mathOperationPicker: UIPickerView!

@IBAction func calculateBtnClick(_ sender: Any) {

}

Pre PickerView nám nebude stačiť action, musíme namiesto toho nastaviť náš controller ako zdroj údajov a delegát. K tomu slúži dvojica protokolov, ktoré pridáme.

class ViewController: UIViewController, UIPickerViewDelegate, UIPickerViewDataSource {

Potom stačí tieto vlastnosti nastaviť v metóde viewDidLoad() pomocou self.

override func viewDidLoad() {
        super.viewDidLoad()
        mathOperationPicker.dataSource = self
        mathOperationPicker.delegate = self
}

Týmto vlastne PickerView hovoríme, že sa náš controller postará o dáta a celkovo bude komponent obsluhovať.

Nepôjde nám build, musíme totiž implementovať dvojicu metód. Xcode nám ich pomôže vygenerovať:

func numberOfComponents(in pickerView: UIPickerView) -> Int {
        return 1
}

func pickerView(_ pickerView: UIPickerView, numberOfRowsInComponent component: Int) -> Int {
        return 4
}

Pretože vieme, koľko komponentov a riadkov budeme mať, môžeme pokojne "natvrdo" doplniť počty. Zostáva posledná metóda, ktorá nie je povinná pre funkčný build. Nastavíme, čo sa vlastne v PickerView má zobrazovať.

let mathOperations = ["+", "-", "*", "/"]

func pickerView(_ pickerView: UIPickerView, titleForRow row: Int, forComponent component: Int) -> String? {
        return mathOperations[row]
}

Aplikáciu si môžeme spustiť, aby sme sa presvedčili, že všetko funguje podľa očakávania. Dizajn nie je najlepší (vlastne je hrozný), ale o ten nám samozrejme dnes nejde.

Vyvíjame iOS aplikácia vo Swift

Teraz si implementujeme akciu tlačidlá Calculate pre výpočet.

@IBAction func calculateBtnClick(_ sender: Any) {
        let firstNumber = Int(firstNumberInput.text!)!
        let secondNumber = Int(secondNumberInput.text!)!

        let selectedMathOperation = mathOperationPicker.selectedRow(inComponent: 0)
        var result : Int

        switch selectedMathOperation {
        case 0:
            result = firstNumber + secondNumber
        case 1:
            result = firstNumber - secondNumber
        case 2:
            result = firstNumber * secondNumber
        case 3:
            result = firstNumber / secondNumber
        default:
            result = 0
        }
        displayMessage(message: String(result))
}

A ešte metóda displayMessage(), ktorá nám zobrazí výsledok v dialógu s tlačidlom pre zatvorenie. Tento spôsob som zvolil aj z dôvodu, aby sme si ukázali jednoduchú tvorbu dialógu.

func displayMessage(message: String) {
        let alertController = UIAlertController(title: “Result”, message:
            message, preferredStyle: .alert)
        alertController.addAction(UIAlertAction(title: “Close”, style: .default, handler: nil))

        self.present(alertController, animated: true, completion: nil)

}

A môžeme si skúsiť niečo vypočítať:

Vyvíjame iOS aplikácia vo Swift

Výzva

Ako som už spomínal na začiatku, Autolayout je komplexný a pravdepodobne vás bude zo začiatku často otravovať. Zároveň vás ale bude sprevádzať po celý čas vývoja pre iOS, takže je potrebné ho zmáknuť.

Ešte než sa vrhnete na ďalšiu lekciu, skúste si všetko poriadne precvičiť. Vyberte niekoľko svojich obľúbených aplikácií a skúsite "skopírovať" ich UI vo svojom projekte. Stačí umiestniť komponenty na rovnaké miesta a nastaviť constraints. Dole si potom v Xcode zmeňte náhľadové zariadenie a presvedčte sa, že všetko funguje ako má - komponenty sú na sprvnu mieste a nevznikajú medzery či ďalšie problémy. Komponenty pokojne môžete reprezentovať View s rôznymi farbami, ide nám vyložene o pozície a správne nastavenie Autolayout.

Ukážte, že to s vývojom pre iOS myslíte vážne a pochváľte sa screenshoty výtvorov nižšie v komentároch. :-)

Keďže sú princípy zarovnávanie komponentov na kontroléra pre tvorbu iOS aplikácií veľmi kľúčové, v budúcej lekcii, Zoznámenie sa s dôležitým komponentom TableView , si precvičíme Autolayout a StackView.


 

Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 80x (60 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Swift

 

Predchádzajúci článok
Swift UI pre rôzne displeja a Autolayout
Všetky články v sekcii
Vyvíjame iOS aplikácia vo Swift
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Zoznámenie sa s dôležitým komponentom TableView
Článok pre vás napísal Filip Němeček
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autor se věnuje vývoji iOS aplikací (občas macOS)
Aktivity