2. diel - Osobné financie v MS Access - Dátové tabuľky
V úvodnej lekcii, Osobné financie v MS Access - Zámer , bolo diskutované vytvorenie úlohy v databáze ako celku, ktorá musí mať určité hranice a cieľ, dátové štruktúry a definíciu základných funkcií.
K objasneniu malé úlohy reči postačujú, dnes sa vrhneme do diela.
Vytvorenie úlohy
Databázu pre našu úlohu vytvoríme podľa základnej schémy, ktorý bol
uvedený v
lekciu
č. 1 základného kurzu MS Access
- Spustíme aplikáciu MS Access.
- Kliknutím na ikonu Prázdna databázy na úvodnej obrazovke spustíme dialóg pre umiestnenie a názov databázy našej úlohy.
- Nájdeme cestu a zadáme názov, u mňa to sú
c:\db\Finance\
a názovdbFinance
. - Klikneme na Vytvoriť.
- Vstupné návrh
Tabulka1
zavrieme a máme pripravenú databázu.
Nastavenie prostredia
Z menu SÚBOR zvolíme Možnosti a nastavíme si prostredie. Pre vývojové práce je výhodnejšie pracovať s kartami (len môj názor) a databázu komprimovať pri zatvorení. Nastavenie podľa môjho je na obrázku.
Vytvorenie tabuliek
Prosté vytvorenie tabuliek podľa doteraz uvedených analýz je pomerne
ľahké a nikto z nás by nad touto úlohou nemal zaváhať. Ide o opakovanie
základného kurzu MS Access,
lekcie
č. 2. Pre osvieženie začneme z menu Vytvorenie,
pokračujeme Návrh tabuľky. Ikonu Primárny
kľúč nájdeme v menu NÁVRH.
Pre okamžité rozlíšenie typu tabuľky budem používať predpony názvov takto:
tb0…
parametretb1…
číselníkytb2…
kmeňové dátatb9…
archívne dáta - tu prijaté dáta z bankytbq…
pracovné tabuľky
Tabuľka kmeňových dát
Ako ukážku tu vytvoríme tabuľku tb2Finance
, kde budú
uchovávané dáta získané z hotovosti a modifikovaná dáta z bánk.
Polia tabuľky a ich špecifikácie:
Názov | dátový typ | veľkosť | popis |
---|---|---|---|
ID | automatické číslo | Primárny kľúč | |
Dátum | dátum / čas | dátum finančné operácie | |
zdroj | krátky text | 1 |
banka alebo hotovosť, väzba na číselník |
Titul | krátky text | 10 |
osoba, väzba na číselník |
Ucel | krátky text | 2 |
väzba na číselník účelu použitia |
čiastku | číslo | dvojitá presnosť | hodnota v Sk, príjem kladný, výdaj záporný |
poznamka | krátky text | 255 |
poznámka |
Poznámku ponecháme v plnej dĺžke 255
znakov, aby sme mohli
text doplniť z príjmu banky napr. Správou po odosielateľa, alebo vložiť
podrobnejšie špecifikáciu transakcie. Niekto si tu uloží bankové
protiúčet. Predpokladáme, že poznámka bude prehľadávaná textovým
spôsobom a preto prípadné formalizované skratky sú žiaduce.
Pracovné tabuľka
tbqFinance
Pre získavanie dát hotovosti a pre doplnenie a kontrolu dát importovaných
z banky si vytvoríme pracovnú tabuľku tbqFinance
o zhodné
štruktúre s kmeňovou tabuľkou tb2Finance
. Vytvoríme ju
kopírovaním, teda v ľavom navigačnom okne klikneme na
názov tabuľky tb2Finance
a napr. Klávesmi Ctrl +
C a Ctrl + V vytvoríme tabuľku novú, ktorú
z ponúkaného názvu premenujeme na tbqFinance
.
Číselníky
Takto postupne vytvoríme tabuľky číselníkov, ktorých polia bola definovaná v predchádzajúcej lekcii:
tb1Zdroj
, primárny kľúč bude pole Zdrojtb1Osoba
, primárny kľúč bude pole Titultb1Ucel
, primárny kľúč bude pole Ucel
Upozorňujem, že v tb1Zdroj
ide o číselník
bankových účtov, nie o záznamy z banky. Vy si môžete
vytvoriť účet a jeho skratku ľubovoľne, podľa banky, ktorej služby
používate. V záznamoch tejto tabuľky budeme udržiavať informácie o
posledne prijatom importu.
Po uložení vytvorené dátové štruktúry do každej tabuľky zadáme niekoľko záznamov, definovaných v prvej lekcii kurze. U väčšiny číselníkov sú položky jasné, alebo ľubovoľné podľa želania užívateľa. Do číselníku zdroje som naplnil pole:
- UzaverkaDatum koniec predchádzajúceho mesiaca pred začiatkom importu dát
- UzaverkaStav počiatočný stav účtu ku dňu štartu, možno doplniť neskôr
- ImportSoubor cesta a názov importovaného súboru
c:\db\Finance\fio.csv\
Tieto polia slúžia ku kontrolám, ktoré zabezpečujú, aby sme neprijali jeden súbor dvakrát, alebo niektorý nevynechali. Ich použitie bude predvedené v lekcii o importe.
Ak vytváranie tabuliek je jednoduché, iná situácia už nastáva v definovaní kľúčov, indexov a relácií. Budeme uvažovať, že databáza bude mať ročne niekoľko sto až tisíc záznamov. Ak sa na vec pozeráme s perspektívou desať rokov, ide o niekoľko desiatok tisíc záznamov a to je pre aplikáciu ako je MS Access pierko. Z tohto hľadiska nie je počet záznamov žiadny problém vo veľkosti ani rýchlosti z perspektívy desiatich i viac rokov.
Definícia primárnych kľúčov
V číselníkoch budem voliť kľúčovými, teda jednoznačnými položkami ich názvy, skratky alebo prezývky. Pre pohodlie pri robení ich budeme voliť tak, aby v každej tabuľke v primárnom kľúči bolo už prvý, najviac druhé písmeno odlišné. Je to pre naše pohodlie. Až budeme príslušnú položku zadávať do dátovej tabuľky, bude sa po zadaní prvého alebo druhého znaku sama dopĺňať, čo pri robení viacerých záznamov v jednej sade privítame s potleskom.
V ostatných dátových tabuľkách, ktorými budú priebežné záznamy o finančných operáciách, budeme realizovať ako primárny kľúč Automatické číslo, teda nádhernú službu databázy, ktorá každý záznam očísluje jednoznačnú hodnotou.
Súvaha nad vytvorením indexov
Predpokladáme, že najčastejšie budeme v dátach o financiách triediť alebo hľadať podľa zdrojov, osôb a účelov. To budú číselníky veľmi krátke a použijeme z nich väčšinou ešte len malú časť, preto by bolo vhodné vytvoriť v záznamoch o financiách indexy na tieto položky. Na druhej strane plynie z teórie indexov, že čím viac je hodnôt zhodných, tým viac index narastá a znižuje sa jeho efektivita. Je teda účelné nevytvárať indexy na tieto položky a triedenie alebo hľadanie v nich ponechať na klasické metódy, ktoré sú v našom prípade dostatočne rýchle a spoľahlivé.
V ostatných tabuľkách, teda číselníkoch, sú primárne kľúče, a tieto polia sú vždy indexované ako jednoznačná.
Ako na relácie?
Relácia je dobré vytvoriť medzi číselníky zdrojov, osôb a účelov vo
väzbe na finančné tabuľku tb2Finance
, ktorá bude tieto hodnoty
obsahovať. Pretože vytvárame databázu školské, ktorú si môže každý z
vás upraviť podľa svojho, ponechám tieto väzby voľné, teda bez
definovania relácií, aby bolo možné niektorý z číselníkov vynechať,
položky nevyplňovať alebo si vytvoriť číselník ďalší, ktorý bude mať
iný vzťah, ako tu uvádzam .
Pre praktickú prácu pri napĺňaní dát hotovosti vytvoríme relácie
medzi číselníky zdrojov, osôb a účelov a pracovné tabuľkou
tbqFinance
. Relácia spustíme z menu databázovú
NÁSTROJE. Výsledný pohľad na nastavenie relácií je na
obrázku
To je v tejto lekcii všetko. K tejto lekcii je pripojená databáza s vytvorenými tabuľkami, indexy a reláciami.
Nabudúce, Osobné financie v MS Access - Zápis hotovosti I , vytvoríme dotazy a formuláre pre obstaranie dát o obratoch peňazí v hotovosti.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkamiStiahnuté 363x (500 kB)