2. diel - Ukladanie zošitov a práca s listami v programe Excel
Vítam vás pri druhej lekcie e-learning kurzu programu Microsoft Excel, ktorý je určený pre začiatočníkov. V minulej lekcii, Zoznámenie s aplikáciou Excel , sme si charakterizovali programe Excel, priblížili si jej základné ovládacie prvky a ukázali sme si, ako si upraviť pracovné prostredie. V tejto lekcii sa zoznámime s ukladaním zošitov a prácou s listami.
Uloženie zošita
Uložení nového zošita
Ak začneme pracovať v novom zošite, je dôležité ho čo najskôr uložiť, aby sme o našu prácu zbytočne neprišli. Prvým uložením ho zároveň aj pomenujeme a môžeme ho následne ukladať jednoduchšie.
Ako na to nám ukáže nasledujúci postup:
1. Na karte Súbor zvolíme možnosť Uložiť ako
2. Vyberieme umiestnenie, kam chceme zošit uložiť (väčšinou volíme ako
umiestnenie Tento počítač
, ale zošity môžeme ukladať tiež
napr. Pomocou služby OneDrive
)
3. V okne ďalej vyberieme z ponúkaných zložiek, alebo klikneme na Prehľadávať
4. Otvorí sa nám okno Uložiť ako, kde vyberieme parametre a zadáme potrebné údaje pre uloženie v správnom formáte s nami zvoleným názvom
- Vyberieme uloženie do zložky - napr.
Dokumenty
- Vyplníme "Názov súboru" - napr. Test
- Ponuku "Uložiť ako typ" ponecháme v predvolenom nastavení (je možné
ukladať súbor v mnohých formátoch, nám bude pre začiatok stačiť typ
Sešit Excelu
)
5. Klikneme na tlačidlo Uložiť
Uloženie pomenovaného zošita
Ak pracujeme s už uloženým pomenovaným zošitom, jeho následné uloženie je o mnoho jednoduchšie. Stačí iba na paneli Rýchleho prístupu kliknúť na ikonu Uložiť a zošit sa uloží.
Pre uloženie je tiež možné použiť klávesovú skratku Ctrl + S alebo na karte Súbor zvoliť možnosť Uložiť.
Práca s listami
Vytvorenie a odstránenie listu
Po otvorení prázdneho zošita je automaticky vytvorený aspoň jeden nový list "Hárok1". V prípade použitia šablóny záleží na tom, koľko listov šablóna obsahuje.
Listy môžeme ľubovoľne pridávať alebo odstraňovať.
V jednej chvíli môžeme mať vždy aktívny iba jeden list.
Pridanie nového listu
Nový list pridáme jednoducho kliknutím na tlačidlo +, ktoré je vždy umiestnené za posledným listom.
Môžeme tiež využiť kartu Domov a v sekcii Bunky vybrať možnosť Vložiť -> Vložiť list
Alebo použiť klávesovú skratku Shift + F11.
Odstránenie listu
Jednotlivé listy môžeme odstrániť kliknutím pravého tlačidla myši na list, ktorý chceme odstrániť a následným výberom možnosti Odstrániť.
Môžeme tiež využiť kartu Domov a v sekcii Bunky vybrať možnosť Odstrániť -> Odstrániť list
Premenovanie listu
Listom tiež môžeme priradiť ľubovoľný názov.
Stačí kliknúť na list pravým tlačidlom myši a vybrať voľbu Premenovať. Následne sa políčko názvu listu stane aktívnym a môžeme do neho napísať nový názov listu.
Toho samého možno dosiahnuť tiež využitím karty Domov a v sekcii Bunky vybraním možnosti Formát -> Premenovať list
Skrytie listu a jeho spätné zobrazenie
Ak máme vytvorených listov už viac a je potrebné sa medzi nimi lepšie orientovať, ale zároveň ich nechceme mazať, je možné listy skrývať.
Stačí kliknúť pravým tlačidlom myši na list, ktorý budeme chcieť skryť a vybrať možnosť Skryť.
List môžeme tiež skryť pomocou karty Domov a v sekcii Bunky vybraním možnosti Formát -> Skryť a zobraziť -> Skryť list
Ak potrebujeme skrytý list znovu zobraziť, či už pre vykonanie úprav, vytvorenie vzorcov alebo len pre informáciu, čo všetko na liste máme, cesta je obdobná ako pri skrytí listu pomocou karty Domov.
Klikneme teda na kartu Domov a v sekcii Bunky vyberieme možnosť Formát -> Skryť a zobraziť -> Zobraziť skrytý list
Po kliknutí na Zobraziť skrytý list sa objaví okno, kde budú vypísané všetky skryté listy. Označíme list, ktorý chceme znovu zobraziť a klikneme na tlačidlo OK.
Ak máme v zošite iba jeden list, tak ho nemožno skryť, pretože musí byť vždy minimálne jeden list zobrazený.
Kopírovanie listu
List môžeme skopírovať tak, že na neho klikneme pravým tlačidlom myši a zvolíme možnosť Presunúť alebo skopírovať. Potom sa nám otvorí okno, v ktorom vyberieme, kam chceme vybraný list skopírovať.
POZOR: Dôležité je v tomto prípade nezabudnúť zaškrtnúť políčko Vytvoriť kópiu.
Do tejto ponuky sa môžeme dostať aj cez kartu Domov, kde v sekcii Bunky vyberieme možnosť Formát-> Presunúť alebo skopírovať list.
Ďalšou možnosťou, ako kopírovať listy, je kliknutím ľavého tlačidla myši na list, ktorý chceme kopírovať a za stáleho držania tlačidla myši + stlačenie klávesu Ctrl presunieme list na miesto, kam chceme vložiť jeho kópiu.
To je pre dnešné lekciu všetko. V budúcom dieli nášho e-kurzu, Tvorba tabuľky v programe Excel , si vytvoríme našej prvej tabuľku.