Rozhovor s Raiperem34
Rád by som dnes vyspovedal slovenských vývojárov freeware hier Raipera, ktorý má na svedomí tituly ako Space Resistance alebo Exit finder. Hneď na začiatku prezradím, že to bude práve on, kto bude mať na starosti túto sekciu s rozhovormi a kto bude hovoriť s ďalšími vývojármi československej scény. Teraz ho teda lepšie spoznáte. Raipere, mohol by si sa nám predstaviť a prezradiť nám odkiaľ si, ako si starý a kde študuješ?
Zdravým vsetkych vývojárov združených na tomto super webe. Volám sa Filip Gulan a mám 18 rokov. Momentálne študujem na Gymnáziu Milana Rastislava Štefánika V Novom Meste nad Váhom odbor informatika. Bývajú Neďaleko mesta v ktorom študujem, v malej dedine menom Bzince pod Javorinou. Mnohý z vás ma určite Poznaj pod pseudonymom Raiper34.
Chcel by som začať tým, že sa ťa spýtam, ako si prišiel na myšlienku niečo naprogramovať, kedy ťa to prvýkrát napadlo? Inšpiroval ťa niekto alebo nejaká hra?
V podstate ma inšpirovalo Všetky hry, nespominam si na ziadna konkrétnu hru. Po prvý krát ma to napadlo asi v 10 ROKOCH, avšak Skúsenosti a ani zdroj informácií som nemal žiadny. Vytváral som si pre seba a rodinu rôzne spoločenské hry, ktore sme sa hrali. Ja som tam kreslil rôzne potvory, meče, postavy, mapy a vymýšľal príbeh. K programovaním som sa dostal prostredníctvom časopisu Počítač pre každého kde bol článok o Game makier. To bolo asi v 11-12 ROKOCH. Avšak nebolo to tiež jednoduché. Prvé čo som vytvoril a "hýbalo" sa to bolo v 13 ROKOCH. Vtedy som urobila moje prvotiny Ako Dinos Racer a Mastery Pragon, avšak pulovr nebo vesta hry by som radšej nechal ležatý tam kde ŠÚ
Aaa, Počítač pre každého s game maker 5? Vďaka nemu som sa o GM dozvedel aj ja Aký bol tvoj úplne prvý program alebo hra? Pamätáš si tú chvíľu, kedy si to prvýkrát spustil a ono to fungovalo?
Moja prvá hra sa volala Dinos Racer. Ani neviem čo to bolo za žáner, v podstate som mal 2 postavy, z ktorych jednu som musel dopraviť zo spodku obrazovky do Ciel, teda na vrch obrazovky. Spominam si, že kolíziám bolí úplne hrozné, zle sa to ovládalo a grafika bola Roben v MS paint, čiže asi si viete predstaviť tú graficky kvalitu. V teda som bol na to pyšný, že sa to vlastne vykonáva čo chce ai ked sa teraz pozerám z odstupom času, tak kód hry bôľ úplne mega primitívne : D .
Čo by si odporučil nováčikom, ktorí začínajú s tvorbou hier? Máš nejakú svoju zásadu, motto alebo niečo také?
Nech sa hlavne nevzdávaj a idú za svojim snom. Nikto učený z neba nespadol. Keďže preferujte Construct, tak určite pre nováčikov na osvojením princípe programovaním odporúčam práve tento nástroj. A nechaj všetko dokončíte na 100% ai ked by kvalita nemala hoci tiež akú si sami predstavujte.
Čo ťa na vývoji hier najviac baví a čo ťa neopak nebaví?
Jedna z vecí, ktora ma naozaj baví je vymyslieť príbeh, stať sa na chvíľku Bohom a vytvoriť svoju vlastnú svet. A čo ma nebaví? Určite zdĺhavý vývoj hry, debugovanie, opravovaním chýb, monotónna programovanie ...
Veľa vývojárov má problém so sehnáním grafika, prípadne s tvorbou vlastnej grafiky. Ako si to ty riešil v minulosti u svojich hier a ako to máš teraz?
V minulosti som sa snažil grafiku robit sám, dopadalo to všelijako .... Jedna z mojich lepších vlastných grafika je v hre Exit Finder2. Potom som sa rozhodol, že grafiku prenechajú niekomu kto sa Grafika rozumieme. Napísal som na rôzne vývojárskej komunity, avšak nikto sa mi na post grafika neprihlásil. Vtedy som sa rozhodol, že ked hora nejde k Mohamedovi, Mohamed pôjde k hore XD a Vtedy som sa prihlásil na post programátora k hre Space Resistance.
Čo považuješ za svoj najväčší doterajší úspech?
Vydanie Space Resistance a nadviazanie spolupráce s kvalitnými ludmi co ai Niečo vedia napríklad ITnetwork ...
Viem, že veľa programuješ vo WYSIWYG editoroch a ideš na vysokú školu IT, premýšľal si o tom, že by si sa časom preorientoval na klasické programovacie jazyky alebo zastávaš názor, že WYSIWYG sú k tvorbe hier prispôsobené a je zbytočné programovať vlastné engine?
Myslím si, že na tvorbu freeware úplne dostačujú. Šetríte čas, je to jednoduchšie, graficky prehľadné, rýchlu osvojiteľné. Ale určite ked by som chcel Niečo robit komerčne, vo väčšej firme tak určite ich lepšími naprogramovať si vlastný engine. WYSIWYG nie je na veľké hry prispôsobený, pretoze "Zeri" oveľa viac výkonu PC Ako kebyže tú Ist rhu urobim v dobre naprogramovanom vlastnom engine.
K tvorbe hier používaš hlavne Construct, ten je u nás ešte stále nie moc rozšírený, ako si sa k nemu dostal?
Popravde sám už ani presne neviem. Tuším na Game maker fore bola diskusia o podobných Game makeroch a tam niekto Construct spomenula. Construct som našiel na internete, stiahol a strašne sa mi podobal na The Game Factory 2, tak som podľa knihy o TGF2 trošku naučil v construc Pracovať. Skusal som si rôzne blbosti, malé hry a programy a vlastne tak som sa naučil sám v nom Pracovať.
Aký je tvoj obľúbený herný žáner a ktorý naopak nemáš rád?
Oblubene herných žánrov sa u mňa vieèko menia. Ale teraz napríklad obľubujem Moba hry (stratégia + RPG ala Dota), závodné hry typu Burnout, Flatout, a úplne najviac milujem akčné hry typu Prince of Persia, Darksiders, Legacy of Kain. A hry ktore nemám rád? Tak tiež sa asi nenájde. Každá hra má svoje čaro.
Vyzerá to, že okrem toho, že hry tvoríš, je tiež hráš, je to tak? Ak áno, sú to platené tituly alebo freeware, prípadne oboje? Koľko času tráviš hraním hier, povedzme napríklad týždenne?
Mám rád obidvoje. 2 roky som plátien skoro nehral ale kopou nového notebooku som zase začal. čas strávený hraním hier sa líši podľa toho ako ma škola vyťažuje. Tak napríklad niekedy to je 7 hodín inokedy zase 21. ale skóre tych 7.
Iste máš nejaké obľúbené vývojárov, minimálne vo svete, možno aj u nás. Koho tvorba sa ti páči a čo si myslíš o našej československej hernej scéne? Môžeš vymenovať aj nejaké projekty.
Vo svete je to napríklad Ubisoft, ai ked to je veľká herňa štúdio, malých vývojárov vo rúk veľmi nepoznám. Ale u náš mám v obľubou hrať hry od Sosakov (Little World), Fiolasoftu (Pacino), Lightining softu (Warped Times) Alebo FicTive games (Carschool, Gish Legenda)
Aké máš plány do budúcnosti? Živiť sa len tvorbou indie hier by asi nebol žiadny med, predpokladám, že budeš robiť niekde programátora, je to tak? Budeš sa potom venovať naďalej tvorbe hier?
Najradšej by som robil v nejakej malej hernej firme a tvoril jednoduchšie casual hry (Niečo Ako Špidla tú v CZ Alebo Fiolasoft) Takto by som ai tvoril malé hry a hľa sa tím živil. Určite by som v tejto chvíli dal prednost Špidla Ako EAGAMES.
Prezradíš nám ešte, na čom teraz pracuješ?
Momentálne pracujem na hre Midget race, na ktorej som sa trochu zasekol. Ale dúfam, že MR dokončím. A tie som začal pracovať na retro mini strielačke, Ktory Moze očakávvať najbližšie 2 mesiace s vtipným príbehom, retro grafikou a českým dabingom.
Nakoniec sa ťa spýtam, čo ťa ešte zaujíma okrem programovania, aké máš koníčky, ako relaxuješ?
Rád počúvam Metal, prečítam si dobrú fantasy knihu, alebo pozriem kvalitný film / seriál. Tiez rád píšem Recenzie a robím rozhovory z opačnej Pozície Ako dnes.
Dobre, ja ti ďakujem za tvoj čas a tešíme sa na ďalšie tvoje tituly a rozhovory