Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

2. diel - PyCharm a prvá konzolová aplikácia v Pythone

V minulej lekcii, Úvod do Pythona, sme si povedali niečo o Pythone, ukázali si základné vlastnosti tohto jazyka a na čo sa dá využiť.

V tomto Python tutoriále sa zameriame predovšetkým na IDE PyCharm. Ukážeme si, ako sa toto vývojové prostredie inštaluje aj používa, a naprogramujeme prvú jednoduchú konzolovú aplikáciu.

Príprava prostredia

Začnime prípravou prostredia pre vývoj v Pythone.

Inštalácia IDE

Začneme tým, že stiahneme IDE PyCharm. IDE je skratka pre Integrated Development Environment (integrované vývojové prostredie) a jednoducho povedané sa jedná o aplikáciu, v ktorej píšeme zdrojový kód a pomocou ktorej potom našu aplikáciu testujeme a ladíme. Existuje viacero rôznych IDE, populárny je tiež napríklad PyDev.

My však použijeme IDE PyCharm, ktoré je voľne dostupné na stiahnutie na stránke spoločnosti JetBrains. Na naše účely nám postačí Community Edition, ktorá je zadarmo. Kliknutím na tlačidlo Download sa spustí sťahovanie inštalátora.

Zaujímavosťou je, že PyCharm vyvíja spoločnosť JetBrains, ktorá bola založená u našich susedov v Prahe.

Inštaláciu odklikáme (vynextíme), nie je potrebné nič nastavovať.

Inštalácia Dropboxu – Zálohovanie

Okrem IDE potrebujeme nejaký nástroj, ktorý bude zálohovať a verzovať našu prácu. Nemôžeme sa spoľahnúť na to, že program jednoducho budeme ukladať, pretože sme ľudia, a nie stroje. Ľudia robia chyby, a keď prídete o niekoľkodennú, alebo dokonca niekoľkotýždňovú prácu, môže to zabolieť. Je dobré naučiť sa na toto myslieť hneď od začiatku. Veľmi odporúčame program Dropbox, ktorý je extrémne jednoduchý a sám naše súbory verzuje (teda zachováva zmeny v čase a je možné sa vrátiť k starším verziám projektu) a zároveň synchronizuje s webovým úložiskom. Aj keby sme si projekt omylom zmazali, prepísali, ukradli nám notebook alebo nám skolaboval pevný disk, naše dáta zostanú v bezpečí. Dropbox tiež umožňuje zdieľať jeden projekt medzi viacerými vývojármi. Viac o Dropboxe píšeme v článku Dropbox - Sen všetkých ajťákov, ktorý tiež obsahuje pozvánku do Dropboxu s 0,5 GB priestoru navyše.

Ako ďalší verziovací nástroj sa hojne používa Git, jeho nastavenie ale vydalo na samostatný kurz a Dropbox zatiaľ na naše účely bohato postačuje.

Vytvorenie Python projektu

Spustíme si PyCharm a v konfiguračnom okne, ktoré sa nám zobrazí, zvolíme Do not import settings a klikneme na tlačidlo OK:

Konfigurácia - Základné konštrukcie jazyka Python

Potom sa nám zobrazí úvodné okno Welcome to PyCharm. Tu klikneme na tlačidlo s plusom a popisom New Project:

Hlavná ponuka - Základné konštrukcie jazyka Python

V okne New Project zadáme najskôr názov našej aplikácie. Ako meno aplikácie zvolíme FirstApplication. Ďalej zvolíme umiestnenie projektu. V Dropboxe si vytvoríme zložku na naše projekty, napr. PyCharmProjects/. Pri lokácii pomocou tlačidla s ikonou zložky vyberieme zložku C:\Users\your_name\Dropbox\PyCharmProjects\. Ďalej venujme pozornosť zaškrtávaciemu políčku Create a main.py welcome script. Ak je zaškrtnuté, tak ho zrušme. Budeme si totiž chcieť všetko písať sami 😉 Okno bude vyzerať takto:

Okno Nový projekt - Základné konštrukcie jazyka Python

Formulár následne potvrdíme kliknutím na tlačidlo Create.

Inštalácia Pythona

Pokiaľ už máme kvôli niektorému programu či hre Python nainštalovaný, otvorí sa nám editačné okno pre náš kód a nasledujúci postup preskočíme. V opačnom prípade nás IDE informuje, že musí nainštalovať jazyk Python na náš počítač. Stačí udeliť povolenie správcovi súborov na inštaláciu, ktorá na nás automaticky vyskočí, a chvíľku počkať, kým inštalácia dobehne:

Inštalácia Pythonu - Základné konštrukcie jazyka Python

Inštalácia interpretera

V ojedinelých prípadoch je ešte nutné ručne doinštalovať interpreter. V PyCharme klikneme vpravo dole na výber interpretera:

Voľba interpretera - Základné konštrukcie jazyka Python

Následne klikneme na Add New Interpreter, ďalej na Add Local Interpreter… a otvorí sa nám dialógové okno. V ňom najskôr klikneme vľavo na System Interpreter a potom vpravo zvolíme našu inštaláciu Pythonu:

Výber interpretera - Základné konštrukcie jazyka Python

Týmto máme všetko hotové a môžeme sa pustiť do vytvorenia prvého programu.

Vytvorenie prvého programu

V PyCharme sme práve založili nový projekt:

Okno projektu - Základné konštrukcie jazyka Python

Panel Project

Pri pohľade do ľavého panelu Project si všimnime stromové zobrazenie zložky s naším projektom a všetkými jeho dôležitými súčasťami. Klikneme pravým tlačidlom na zložku FirstApplication/, následne z ponuky vyberieme New a Python File:

Vytvorenie nového súboru - Základné konštrukcie jazyka Python

Nový Python súbor pomenujeme main:

Pomenovanie súboru - Základné konštrukcie jazyka Python

Vytvorenie súboru potvrdíme klávesom Enter.

Kód programu

Po tejto akcii sa nám vytvorí a otvorí nový súbor, do ktorého budeme písať prvý program:

Prvý Python aplikácie - Základné konštrukcie jazyka Python

Je zažitým zvykom, že prvým programom v nejakom novom jazyku býva tzv. Hello world. Ide o program, ktorý akýmkoľvek spôsobom užívateľovi zobrazí hlášku "Hello world", prípadne nejaký podobný text.

Na výpis textu slúži:

print("Text")

Textu budeme hovoriť textový reťazec alebo len reťazec (anglicky string) a budeme ho písať do úvodzoviek, aby tomu Python rozumel a nezamieňal ho s inými príkazmi.

Python je veľmi jednoduchý a nevyžaduje žiadnu hlavnú triedu ani funkciu. Do súboru v IDE napíšme nasledujúci kód:

print("Hello World!")

Spustenie programu

Pred pokusom o spustenie nezabudneme náš súbor najskôr pomocou klávesovej skratky Ctrl + S uložiť. Program spustíme kliknutím na zelené tlačidlo Play v pravom hornom rohu alebo klávesovou skratkou Ctrl + Shift + F10:

Spustenie programu - Základné konštrukcie jazyka Python

Gratulujem, práve ste sa stali programátorom 😊

V budúcej lekcii, Premenné a typový systém v Pythone, sa naučíme pracovať s premennými, vysvetlíme si rozdiel medzi dynamickým a statickým typovým systémom a na záver si napíšeme jednoduchý program.


 

Predchádzajúci článok
Úvod do Pythona
Všetky články v sekcii
Základné konštrukcie jazyka Python
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Premenné a typový systém v Pythone
Článok pre vás napísal Vašek Doškář
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
29 hlasov
Autor pracuje jako pedagog v oblasti elektroniky, elektrotechniky a programování. Rád tvoří appky všeho druhu. Má přehled v jazycích C#, Java, Kotlin, Javascript, Python a Rust
Aktivity