22. diel - Abstraktné triedy v Pythone
V predchádzajúcom cvičení, Riešené úlohy k 18.-21. lekciu OOP v Pythone, sme si precvičili získané skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
V nasledujúcom tutoriáli objektového programovania v Pythone sa budeme zaoberať abstraktnými triedami. Vysvetlíme si ich účel aj praktické využitie.
Abstraktné triedy v Pythone
Povedzme, že robíme napríklad aplikáciu ZOO, kde máme niekoľko rôznych zvierat. Každé zviera má nejaké meno, váhu a má metódu na pohyb. Keďže budú tieto atribúty aj metóda na všetkých zvieratách, ponúka sa pripraviť spoločnú triedu predka.
Kód by potom vyzeral napríklad takto:
class Animal: def __init__(self, name, weight): self.name = name self.weight = weight def move(self): pass class Dolphin(Animal): def move(self): print("Swimming...") class Bird(Animal): def move(self): print("Flying...")
Dáva v tejto chvíli zmysel vytvoriť inštanciu triedy Animal
? Ani veľmi nie, nie je vôbec jasné, čo by sa malo stať, keď zavoláme
metódu na pohyb. Ešte horšie by to bolo s metódou, ktorá má niečo
vracať.
Takej triede, ako je naša Animal
, sa hovorí
abstraktná trieda. Je to trieda, pri ktorej nemá zmysel
vytvoriť inštanciu, pretože sama nemá definované nejaké správanie. To má
definovať až jej potomok. Je to z toho dôvodu, že je všeobecná. Zviera
bude však vždy konkrétne (teda nejaký potomok, napr. Dolphin
).
Nikdy nebudeme chcieť, ani potrebovať, vytvoriť inštanciu triedy
Animal
. Chceme tiež donútiť potomkov tejto triedy, aby si
metódu pre pohyb implementovali po svojom – napríklad hrochy, až na vzácne
výnimky dané skôr okolnosťami, nedokážu lietať
Abstraktná trieda je trieda, ktorá obsahuje aspoň jednu abstraktnú metódu. Abstraktná metóda je metóda, ktorá má deklaráciu, ale neobsahuje implementáciu.
Tvorba abstraktnej triedy
Abstraktnú triedu vytvoríme tak, že zdedíme triedu ABC
(skratka z Abstract Base Class). Trieda ABC
sa nachádza v module
abc
. Na označenie metódy ako "abstraktné" v Pythone slúži
dekorátor @abstractmethod
. Použitím dekorátora zaistíme, že
táto metóda musí byť predefinovaná (alebo, ako sa často hovorí,
"prekrytá") v akejkoľvek konkrétnej (neabstraktnej) podtriede, ktorá dedí z
abstraktnej triedy.
Nasledujúci kód spadne, pretože sa v ňom pokúšame vytvoriť inštanciu všeobecného zvieraťa:
{PYTHON}
from abc import ABC, abstractmethod
class Animal(ABC):
def __init__(self, name, weight):
self.name = name
self.weight = weight
@abstractmethod
def move(self):
pass
animal = Animal("Elizabeth", 42)
{/PYTHON}
Vo výstupe uvidíme chybovú hlášku:
Abstract class error:
Can't instantiate abstract class Animal with abstract method move
Abstraktná metóda
Ako sme už povedali, abstraktná metóda síce má deklaráciu, ale
neobsahuje implementáciu. Každú metódu, ktorú v abstraktnej triede
označíme dekorátorom @abstractmethod
, musíme
predefinovať v akejkoľvek triede, ktorá z tejto abstraktnej triedy dedí.
Pokiaľ túto metódu nepredefinujeme v triede potomka, Python vyhodí
TypeError
pri pokuse vytvoriť takú inštanciu:
{PYTHON}
from abc import ABC, abstractmethod
class Animal(ABC):
def __init__(self, name, weight):
self.name = name
self.weight = weight
@abstractmethod
def move(self):
pass
class Dog(Animal):
# move() - method is not overridden
pass
try:
d = Dog("Rex", 30) # This will raise an error because Dog does not override the abstract method move()
except TypeError as e:
print(e)
{/PYTHON}
Vo výstupe uvidíme chybovú hlášku:
Abstract class error:
Can't instantiate abstract class Dog with abstract method move
Toto je jeden z hlavných účelov abstraktných tried - nútenie konkrétnych tried na implementáciu určitých metód. To zaručuje, že všetky triedy dediace z danej abstraktnej triedy budú mať rovnakú sadu metód, hoci ich implementácia sa môže líšiť.
Abstraktné triedy a metódy sú kľúčovým konceptom v objektovo orientovanom programovaní a umožňujú nám vytvárať robustnejší a lepšie organizovaný kód.
Vytvorme teraz inštanciu triedy Dolphin
, ktorá metódy
preťažuje:
{PYTHON}
from abc import ABC, abstractmethod
class Animal(ABC):
def __init__(self, name, weight):
self.name = name
self.weight = weight
@abstractmethod
def move(self):
pass
class Dolphin(Animal):
# Here we "override" the "move()" method from the abstract class "Animal".
# Overriding means that in the subclass we define a method with the same name,
# which takes over the functionality of the original method and can extend or completely replace it.
def move(self):
print("Swimming...")
dolphin = Dolphin("Paul", 1500)
dolphin.move()
{/PYTHON}
Výstup v konzole:
Correct output:
Swimming...
Abstraktná trieda ako rozhranie (interface)
V niektorých programovacích jazykoch, ako je napríklad Java alebo C#, sa abstraktné triedy, ktoré majú iba abstraktné metódy, nazývajú rozhranie (alebo interface). Tieto jazyky umožňujú triede dediť z jednej triedy a implementovať viac rozhrania.
V Pythone však takýto explicitný koncept rozhrania neexistuje. Namiesto toho Python podporuje viacnásobnú dedičnosť, čo znamená , že trieda môže dediť z viac ako jednej triedy. Vďaka tomu môžeme v Pythone použiť abstraktné triedy podobným spôsobom ako rozhranie v iných jazykoch:
from abc import ABC, abstractmethod class Flying(ABC): @abstractmethod def fly(self): pass class Swimming(ABC): @abstractmethod def swim(self): pass class Bird(Flying): def fly(self): print("I am a bird and I fly...") class Dolphin(Swimming): def swim(self): print("I am a dolphin and I swim...") class FlyingDolphin(Dolphin, Flying): def fly(self): print("I am a dolphin and I fly...") bird = Bird() dolphin = FlyingDolphin() bird.fly() dolphin.swim() dolphin.fly()
V konzole potom uvidíme:
Abstract classes as interfaces:
I am a bird and I fly...
I am a dolphin and I swim...
I am a dolphin and I fly...
V tomto príklade fungujú triedy Flying
a Swimming
ako rozhrania, ktoré definujú metódy fly()
a
swim()
. Trieda Bird
implementuje rozhranie
Flying
a trieda Dolphin
implementuje rozhranie
Swimming
. Trieda FlyingDolphin
potom dedí z oboch
týchto rozhraní a implementuje obe metódy.
Keď vytvoríme inštanciu triedy Bird
a
FlyingDolphin
, obe tieto inštancie vedia volať metódu
fly()
. Inštancia triedy FlyingDolphin
vie volať aj
metódu swim()
, pretože dedí túto funkcionalitu z triedy
Dolphin
.
Hoci Python nemá explicitný koncept rozhrania ako takých, tento prístup nám umožňuje využiť podobnú funkcionalitu a vytvárať kód, ktorý je dobre štruktúrovaný a ľahko rozšíriteľný.
Metód resolution order
Jednou z kľúčových vecí pri práci s abstraktnými triedami a
preťažovaní metód je, že keď trieda dedí z viacerých tried a preťažuje
metódu, je táto metóda preddefinovaná v súlade s poslednou triedou
v zozname rodičovských tried. To je dôvod, prečo v našom príklade
inštancie triedy FlyingDolphin
používa metódu
fly()
definovanú priamo v triede FlyingDolphin
, a nie
tú, ktorá je definovaná v triede Bird
.
Tento koncept sa nazýva Method Resolution Order (MRO), alebo aj "riešenie poradia metód" v preklade do slovenčiny. MRO v Pythone určuje poradie, v akom sa prehľadávajú rodičovské triedy pri hľadaní metódy, keď je táto metóda volaná na inštanciu triedy.
Predstavme si napríklad, že máme tri triedy - A
,
B
a C
- kde B
dedí od A
a
C
dedí od B
. Ak by sme chceli vytvoriť objekt z
triedy C
a volať metódu, ktorú definujú všetky tri triedy, MRO
určí, ktorá z týchto metód bude volaná.
V Pythone je MRO určený pravidlom zvaným C3 Linearization, alebo tiež "Lelouch's rule". Toto pravidlo určuje jednoznačné poradie tried v hierarchii dedenia, ktoré umožňuje Pythonu konzistentne a predvídateľne určovať, akú metódu použiť v prípade, že existuje viac možných implementácií rovnakej metódy v rôznych rodičovských triedach.
Poradie MRO
Ak chceme zistiť poradie MRO pre konkrétnu triedu v Pythone, použijeme
vstavanú metódu mro()
:
class First: def test(self): print("First") class Second: def test(self): print("Second") class Third(Second, First): pass print(Third.mro()) # Determining the MRO for the class Third
V konzole potom uvidíme nasledujúci výstup:
Output MRO: [<class '__main__.Third'>, <class '__main__.Second'>, <class '__main__.First'>, <class 'object'>]
Ako vidíme, Python vyhľadá metódy v triede Third
, potom v
triede Second
a potom v triede First
. To znamená, že
ak je metóda test()
volaná na inštanciu triedy
Third
, bude najprv hľadaná v triede Third
, potom v
triede Second
a nakoniec v triede First
:
third = Third() third.test()
Vo výstupe uvidíme:
Output MRO:
Second
To je pre dnešnú lekciu všetko.
V budúcej lekcii, Najčastejšie chyby Python nováčikov - Vieš pomenovať objekty, si ukážeme najčastejšie chyby začiatočníkov v Pythone ohľadom pomenovania tried, metód a atribútov.