IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

16. diel - Úpravy kostýmov v Scratchi

V minulej lekcii, Zmena scény a kostýmu v Scratchi , sme si ukázali, ako pridať do projektu kostýmy. Naučili sme sa tiež kostým postavy zmeniť v spustenej aplikácii.

V dnešnom Scratch tutoriále sa naučíme upravovať kostýmy postáv. Popíšeme si jednotlivé nástroje karty Kostýmy a ukážeme si, ako ich využiť na zmenu mačičiakovho vzhľadu.

Úprava kostýmov v Scratchi

V lekcii Zmena scény a kostýmu v Scratchi sme si predstavili kartu Kostýmy a rozdelili sme ju na štyri časti:

Karta kostýmy - Scratch - Scratch

Časť s obrázkom

Začneme štvrtou časťou, ktorá obsahuje plátno s kostýmom a samotné nástroje na jeho úpravu.

Plátno

V plátne sa nám ukazuje kostým, ktorý môžeme upravovať. Pod plátnom sa nachádza tlačidlo Previesť do bitmapy a tlačidla pre oddialenie a priblíženie plátna:

Ovládací panel plátna - Scratch - Scratch

Ak by sme klikli na tlačidlo Konvertovať do bitmapy zmení sa na Konvertovať na vektor. Takto môžeme prepínať medzi bitmapovou a vektorovou grafikou. Základný rozdiel medzi nimi je v tom, že bitmapová grafika sa pri priblížení rozmazáva a kockuje. To vektorová grafika nerobí, pretože jej počítač prepočíta a hrany sú stále ostré 🙂 Preto nebudeme na toto tlačidlo klikať a zostaneme v móde vektorov.

Nástroje na úpravu

Poďme si teraz popísať nástroje na samotnú úpravu kostýmu.

Nástroj pre výber

Pri vektorových kostýmoch máme vedľa plátna nástroj na výber: Nástroj na výber - Scratch - Scratch

Na plátne sa nám vďaka nemu zobrazí niekoľko samostatných objektov, napríklad hlava, telo, chvost. Danú vrstvu kliknutím vyberieme. Pre výber viacerých vrstiev klikneme bokom a ťaháme myšou:

Výber vrstiev na plátne - Scratch - Scratch
Nástroj na úpravu vektorov

Nástroj na úpravu vektorov môžeme použiť na zmenu tvaru, alebo zakrivenie bodov vektora: Nástroj na úpravu vektorov - Scratch - Scratch

Možno to znie komplikovane, ale v podstate to vyzerá takto:

Úprava vektorov - Scratch - Scratch
Nástroj štetec

Štetec sa používa na kreslenie do kostýmu

Veľkou výhodou je, že môžeme použiť štetec a namaľovať, čo chceme. To sa hneď automaticky prevedie do vektorov, ktoré potom môžeme upravovať, ako sme si ukázali 🙂 Prakticky vyzerá práca so štetcom takto:

Štetec v akcii  - Scratch - Scratch
Nástroj guma

Pomocou gumy môžeme vymazať buď časti, alebo aj celý kostým: Nástroj guma - Scratch - Scratch

Nástroj plechovka

Plechovka umožňuje rôzne vektorové tvary vyfarbiť: Nástroj plechovka - Scratch - Scratch

Scratch opäť spozná jednotlivé vrstvy obrázku a pomocou plechovky vyfarbí len vybrané časti:

Vyfarbenie kocúra  - Scratch - Scratch
Nástroj text

Pomocou tohto nástroja pridáme na plátno text: Nástroj text - Scratch - Scratch

Nástroje Úsečka, Kružnice a Obdĺžnik

Nakoniec tu máme nástroje, ktorými nakreslíme rôzne geometrické tvary: Nástroj text - Scratch - Scratch

Pretože pracujeme s vektormi, je možné tieto tvary ďalej upravovať, ako sme si ukázali. Jednoducho potom napríklad zmeníme kruhový tvar na oválny 😉

Ak by nás mačičák veľmi hneval, môžeme ho s trochou vynaliezavosti takto potrestať:

Mačičák v base - Scratch - Scratch

Časť s vlastnosťami nástrojov

Zamerajme sa teraz na tretiu časť karty Kostýmy. Tá zahŕňa vlastnosti konkrétnych nástrojov, ktorými upravujeme kostým. Pre rôzne nástroje sa zobrazujú a zase miznú rôzne vlastnosti. Poďme si teda tieto pásy vlastností pri jednotlivých nástrojoch popísať.

Nástroj pre výber

Pri výbere máme k dispozícii možnosti:

Vlastnosti pre výber  - Scratch - Scratch
  • Vyplniť - Pre konkrétnu vrstvu zmení farbu výplne.
  • Obrys - Pre konkrétnu vrstvu zmení farbu obrysu.
  • Číselník vedľa obrysu - Zmení hrúbku obrysu.
  • Skopírovať - Vybranú vrstvu skopíruje do schránky.
  • Vložiť - Vrstvu, ktorú máme skopírovanú v schránke, vloží na plátno.
  • Odstrániť - Vybranú vrstvu odstráni.
  • Šípky horizontálne - Preklopia vrstvu horizontálne.
  • Šípky zvislé - Preklopia vrstvu zvisle.
Nástroj na úpravu vektorov

Pri úprave vektorov sa panel trochu zmení:

Vlastnosti pre výber  - Scratch - Scratch
  • Vyplniť, Obrys a Číselník zostávajú bez zmeny.
  • Zakriviť - Ak je označený konkrétny bod, môžeme ho zakriviť. Roh sa zaguľatí.
  • Zašpicatať - Ak je označený konkrétny bod, môžeme ho zašpicatať. Roh bude ostrý.
  • Odstrániť ich opäť bez zmeny.
Nástroj štetec

Nástroj štetec má menej možností. Volíme tu iba farbu a hrúbku čiary. Ostatné nástroje nie sú aktívne:

Vlastnosti pre štetec - Scratch - Scratch
Nástroj guma

Pri používaní gumy volíme iba hrúbku gumovania. Možnosti Vyplniť a Obrys nerobia nič:

Vlastnosti pre gumu - Scratch - Scratch
Nástroj plechovka

Pre plechovku je aktívna iba vlastnosť Vyplniť. Tá udáva, akou farbou plechovka vyfarbuje.

Nástroj text

Pre text sa zaktivujú možnosti:

Vlastnosti pre text - Scratch - Scratch
  • Vyplniť - Určuje farbu, ktorou je text napísaný.
  • Font - Môžeme vybrať font, akým je text napísaný.
Nástroje Úsečka, Kružnice a Obdĺžnik

Nástroje s geometrickými tvarmi majú aktívne iba možnosti Vyplniť a Obrys (pri úsečke iba Obrys). Tie fungujú rovnako ako pri predchádzajúcich nástrojoch.

Časť na úpravu vrstiev

Nakoniec sa pozrime na časť číslo dva, kde sa nachádzajú všeobecné vlastnosti pre prácu s kostýmom as vrstvami:

Pás vlastností pre kostým - Scratch - Scratch
  • Textové pole Kostým použijeme pri premenovaní kostýmu.
  • Šípky späť a vpred umožňujú vrátiť úpravy kostýmu alebo odvolať vrátenie úprav.
Pre vrátenie úprav funguje aj klávesová skratka Ctrl + Z. Na odvolanie vrátenia úprav potom Ctrl + Shift + Z 😉
  • Zoskupit a Odskupit - Pokiaľ vyberieme viac vrstiev vo vektorovej grafike, tlačidlom Zoskupit ich spojíme do jednej. Tlačidlom Odskupiť naopak vrstvy rozdelíme na viac častí.
  • Dopredu a Dozadu - Vrstvy sú vo vektorovej grafike ako papiere na stole. Ten, ktorý je úplne hore je vidieť celý. Ten pod ním je vidieť napríklad iba z polovice. Tlačidlami Dopredu a Dozadu posúvame vrstvy hore a dole. Tým určujeme, ktorá vrstva bude zakrytá a ktorú uvidíme celú.
  • Dopredu a Späť - Fungujú podobne ako predchádzajúce, ale vrstva sa posunie buď úplne naspod, alebo úplne nahor.

V budúcej lekcii, Postavy v Scratchi , sa naučíme pracovať s postavami a vytvoríme si program, v ktorom sa bude mačičák rozprávať s trochu nafúkaným psom.


 

Predchádzajúci článok
Zmena scény a kostýmu v Scratchi
Všetky články v sekcii
Scratch
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Postavy v Scratchi
Článok pre vás napísal PDoctor
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Aktivity