14. diel - Úprava zvukovej stopy v Scratchi
V minulej lekcii, Práca so zvukmi v Scratchi , sme si popísali možnosti, ako pridať do projektu zvuky a ukázali si bloky, pomocou ktorých ich v aplikácii prehráme.
V dnešnom Scratch tutoriále si ukážeme zvyšok práce so zvukmi. Zistíme, ako zvuky upravovať a predstavíme si ďalšie bloky pre prácu so zvukmi zo záložky Scenáre.
Úprava zvukov
Už vieme do nášho projektu zvuky pridať a tiež ich v spustenom programe prehrať. Poďme si teda ukázať, ako zvuky v projekte upravovať. Pripomeňme si jednotlivé časti karty Zvuky:
V predvolenom stave sa úpravy aplikujú na celú zvukovú stopu. Ak chceme upraviť iba časť zvukovej stopy, klikneme na ňu ľavým tlačidlom myši, držíme ho a posúvame myš doľava alebo doprava. Posúvaním rohov potom výber zmeníme:
Úpravy, ktoré budeme vykonávať, budú teraz platiť iba na vybranú časť stopy. Výber zrušíme kliknutím mimo zvukovú stopu a potom znova upravujeme celý zvuk.
Možnosti zvukových efektov
Poďme sa prvýkrát pozrieť na poslednú časť zvýraznenú zelene. Tá totiž umožňuje najviac úprav. Jednotlivé položky si opäť najskôr krátko popíšeme.
Rýchlosť prehrávania
Vedľa tlačidla Play máme na ľavej strane dve tlačidlá upravujúce rýchlosť prehrania zvuku (alebo vybranej časti zvukovej stopy). Umožňujú ním tempo prehrávania zrýchliť alebo spomaliť:
Hlasitosť prehrávania
Nasledujú tlačidlá pre zvýšenie a zníženie hlasitosti prehrávaného zvuku a tlačidlo Stíšiť, ktoré v danom výbere zvuk úplne vypne:
Ďalšie dve tlačidlá umožňujú tiež pracovať s hlasitosťou zvuku. Postupný nábeh spôsobí, že zvuk nebude hrať hneď zo začiatku plnou hlasitosťou. Začne potichu a postupne prejde behom pár sekúnd na plnú hlasitosť. To sa hodí, ak ho chceme začať "nenápadne" prehrávať v pozadí bez toho, aby to používateľa udalo do uší 😉 Postupné zoslabenie funguje podobne, ale miesto na začiatok stopy sa aplikuje na jej koniec:
Ďalšie efekty
Predposledné tlačidlo umožňuje prehrať zvuk pospiatky a tlačidlo Robot zvuk prevedie do vtipnejšej "robotickej" podoby:
Správa zvukov
Presuňme sa teraz do hornej časti karty Zvuky a pozrime sa, ako s konkrétnym zvukom môžeme pracovať tu.
Premenovanie zvukov
Už vieme, že v políčku úplne vľavo máme možnosť daný zvuk premenovať:
Vrátenie úprav
Pokiaľ vykonáme zmenu zvuku, ktorú chceme vziať späť, klikneme na šípku vľavo. Pokiaľ chceme vziať späť to, že sme vrátili zmenu, klikneme na šípku vpravo:
Týmto akciám zodpovedajú klávesové skratky Ctrl + Z a Ctrl + Shift + Z.
Kopírovanie a mazanie
Zvuk alebo jeho časť je možné tiež skopírovať do schránky, z ktorej potom skopírovanú časť do zvukovej stopy vložíme. Ak neoznačíme konkrétne miesto, bude kópia vložená na koniec stopy. Pokiaľ máme označenú väčšiu časť stopy, tak sa celý výber nahradí vloženým zvukom. Tlačidlo Skopírovať do nového vytvorí kópiu zvuku, ktorá sa uloží do ľavého panela. Tlačidlo Odstrániť potom vyberie vybranú časť zvukovej stopy:
Bloky pre prácu so zvukom
Predstavili sme si všetky možnosti úpravy zvuku. Rôzne efekty je možné samozrejme kombinovať a so zvukmi sa hrať, ako nás napadne. Teraz si poďme ukázať ďalšie bloky pre prácu so zvukom zo záložky Scenáre.
Zastav všetky zvuky
Urobme si jednoduchý program, kde použijeme dva štartové bloky. V nich prehráme zvuky mňaukania aj štekania. Potom pridáme blok po kliknutí na mňa, ktorý bude mať na sebe blok zastav všetky zvuky:
Vďaka dvom štartovným blokom zaistíme, že program začne vykonávať niekoľko blokov kódu súčasne 🙂 Keď program spustíme, začne sa teda prehrávať šteknutie a mňauknutie.
Ak budeme dostatočne rýchli a klikneme na mačičiaka skôr, ako zvuky dohrajú, tak sa ukončia.
Zmeň a nastav efekt
Bloky zmeň efekt o a nastav efekt na slúži na úpravu ďalších efektov zvuku. Zatiaľ môžeme programovo nastaviť:
- odkiaľ sa zvuk prehráva (možnosť stereo vľavo/vpravo)
- a výšku zvuku (trochu nešťastne pomenovaná možnosť poloha).
Kód naľavo dookola prehráva zvuk mňauknutia. Kód napravo nastaví efekt
na -100
, čo je minimálna hodnota efektov. Potom
každú sekundu zvýši efekt o 10
a urobí to dvadsaťkrát,
takže sa dostaneme na hodnotu 100
, to je maximálna
hodnota efektov.
Môžeme síce nastaviť aj hodnoty efektov menšie alebo väčšie, ale po prekročení uvedených maximálnych hodnôt sa už ďalšie zmeny zvukov neprejavia.
Keď program spustíme s voľbami efektov poloha, tak zistíme, že zvuk je zo začiatku veľmi hlboký a jeho výška postupne rastie a znie viac, ako chipmunk 🙂 Ak efekty zmeníme na stereo vľavo/vpravo, tak sa zvuk najprv bude prehrávať naľavo a postupne sa presunie na pravú stranu.
Zruš zvukové efekty
Podobne, ako sme vypli prehrávanie zvukov, môžeme tiež zrušiť zvukové efekty. Zvuk bude potom zase znieť tak, ako má. Slúži na to blok zruš zvukové efekty:
Práca s hlasitosťou
Ako posledný si ukážeme bloky pre prácu s hlasitosťou. Sú to bloky zmeň hlasitosť a nastav hlasitosť na. Vytvoríme si posledný dnešný jednoduchý program:
Ľavá časť prehráva vybraný zvuk stále dookola. Pravá časť na
začiatku nastaví hlasitosť na 0 %
, čo je minimálna
hodnota-ticho. Potom sa každú sekundu hlasitosť zvyšuje o
10 %
, a to celkom desaťkrát, takže sa dostaneme na maximálnu
hodnotu 100 %
.
Teraz už vieme naše projekty ozvláštniť zvuky. Zdrojové kódy sú opäť na stiahnutie pod lekciou 😉
V budúcej lekcii, Zmena scény a kostýmu v Scratchi , si popíšeme kartu pre prácu s kostýmami a ukážeme si, ako ich do projektu pridať av spustenej aplikácii zmeniť.
Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 4x (266.32 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Scratch