2. diel - Scratch online - Registrácia a popis vývojového prostredia
V minulej lekcii, Úvod do jazyka Scratch , sme si krátko popísali vývoj programovacích jazykov, predstavili sme si Scratch a popísali dôvody, prečo sa ho učiť.
V dnešnom tutoriále sa zameriame predovšetkým na vývojové prostredie pre Scratch. Ukážeme si, ako sa na jeho online platforme zaregistrovať a ako ju používať. Popíšeme si jednotlivé okná a ponuky, aby sme sa v ďalších lekciách mohli pustiť do tvorby Scratch projektov.
Scratch online
Začnime tým, že si otvoríme domovskú stránku Scratche a zaregistrujeme sa na nej.
Rozloženie stránky
Kliknutím na oranžovo zvýraznený odkaz vyššie sa dostaneme na online platformu pre Scratch, ktorá vyzerá takto:
Otvorená stránka je rozdelená na tri časti:
- V hornej časti (ohraničenej červenou) sa nachádza hlavný panel, ktorý si za chvíľku dopodrobna popíšeme.
- Žlto zvýraznená časť slúži na zobrazenie špeciálnych správ od vývojárov. Na obrázku nás teraz informujú o tom, že onedlho bude do Scratche pridaná možnosť využitia farebného kontrastu pri blokoch kódu v programoch. (To sa môže hodiť osobám, ktoré majú problémy so zrakom).
- V poslednej časti (vyznačenej fialovo) sa zobrazujú niektoré vybrané projekty ostatných autorov.
Hlavný panel
Poďme sa detailnejšie pozrieť na hlavný panel a povedzme si, na čo každá z položiek slúži:
- Tvoriť - Táto karta nám umožní vytvoriť náš projekt.
- Preskúmať - Vďaka tejto záložke sa dostaneme na prehľad všetkých zverejnených projektov ostatných tvorcov. Opäť platí, že ich môžeme vyskúšať, upraviť alebo tvorcu kontaktovať.
- Nápady - Ak nás práve nenapadá, čo vytvoriť, môžeme skúsiť záložku Nápady. Záložka obsahuje množstvo návodov, ako čo urobiť. Nájdeme na nej aj pestrú škálu nápadov na rôzne animácie, hry a programy, ktoré potom môžeme skúsiť vytvoriť sami.
- O aplikácii - Ak sa chceme dozvedieť viac zaujímavostí o projekte Scratch ako takom, nájdeme ich práve tu.
- Hľadanie - Vyhľadávač umožňuje hľadať projekty, návody aj autorov a mnoho ďalšieho.
- Pripojiť sa k Scratchi - Tu sa vzápätí zaregistrujeme, aby sme mohli Scratch online používať.
- Prihlásenie - Posledným tlačidlom sa môžeme prihlásiť, pokiaľ už máme registrovaný účet.
Keď sme si podrobnejšie popísali úvodnú stránku, môžeme začať naše Scratch dobrodružstvo 🙂
Tvoriť projekty síce môžeme aj bez registrácie, ale takéto projekty sa nám neuložia a po zatvorení stránky o ne prídeme. Ďalšou možnosťou je stiahnuť si Scratch do svojho počítača v sekcii download, my však v našom kurze budeme používať online verziu.
Poďme si teda vytvoriť svoj účet. Najprv stlačíme tlačidlo Pripojiť sa k Scratchi na hlavnom paneli, takto sa dostaneme na stránku registrácie:
Tu najskôr vyplníme naše užívateľské meno, pod ktorým budeme chcieť na stránke vystupovať. Zadáme aj heslo, ktorým sa budeme prihlasovať. Klikneme na tlačidlo Ďalej a Scratch sa nás spýta, v ktorej krajine žijeme. Zvolíme Českú republiku:
Znovu klikneme na tlačidlo Ďalej a zadáme náš mesiac a rok narodenia:
Rovnakým tlačidlom sa presunieme do okna na výber pohlavia. Možností je tu skutočne mnoho 🙂 Vyberie si naozaj každý:
Pokračujeme tlačidlom Ďalší a zadáme náš e-mail. Registráciu následne dokončíme stlačením tlačidla Vytvoriť môj účet:
Onedlho nám dorazí potvrdzovací e-mail, ktorým adresu overíme. V e-maile jednoducho stlačíme tlačidlo Confirm my account:
Tým sme sa úspešne zaregistrovali a môžeme začať tvoriť projekty 😉
Vytvorenie projektu
Pokiaľ nie sme prihlásený, prihlásime sa tlačidlom Prihlásenie na hornom paneli. Potom klikneme na záložku Tvoriť, čím sa dostaneme do nového projektu:
Možno to teraz vyzerá desivo, ale samozrejme si všetko vysvetlíme 🙂
Hlavný panel
Začnime hlavným panelom. To je opäť ten hore, zvýraznený modrým pozadím:
- Ikona zemegule slúži na zmenu jazyka vývojového prostredia.
- Ponuka Súbor slúži na vytvorenie nového projektu. Môžeme tu aj rozpracovaný projekt uložiť alebo načítať z počítača.
- Veľa užitočných rád a informácií nájdeme v ponuke Návody, ktorú si môžeme počas tvorenia otvoriť a zistiť si, ako sa čo robí.
- Políčko Untitled, slovensky Nepomenovaný, je východiskový názov projektu. Projekt buď môžeme nechať nepomenovaný, alebo ho nazvať, ako chceme.
- Keď klikneme na Zhliadni stránku projektu, ukáže sa nám, ako bude projekt vyzerať, pokiaľ ho budeme chcieť zverejniť pre ostatných užívateľov.
- Scratch postupne projekt ukladá automaticky. Pokiaľ ale napríklad musíme ísť od počítača, môžeme si projekt uložiť a nemusíme sa báť, že oň prídeme. Na to slúži položka Uložiť teraz. Pre uloženie funguje aj skratka Ctrl + S.
- Ikona zložky nám umožní zobraziť všetky naše projekty.
Okno programu
V ľavej časti sa nachádza okno programu. Poďme si ho tiež popísať:
Toto okno je pre tvorbu asi najdôležitejšie. Máme tu tri hlavné záložky: Scenáre, Kostýmy a Zvuky. Pomocou záložiek Kostýmy a Zvuky môžeme upravovať a pridávať postavičky, objekty a zvuky do nášho projektu. K tomu sa viac dostaneme v ďalších lekciách. Teraz sa poďme sústrediť na záložku Scenára.
Scenár je zoznam blokov, ktoré idú po sebe a Scratch ich postupne spracováva. Bloky, ktoré môžeme v scenári použiť, sú rozdelené do niekoľkých kategórií, podľa toho, na čo slúžia. Všetky postupne preskúmame a vyskúšame.
Okno výstupu
Na záver si povedzme tiež niečo o okne výstupu:
V pravej hornej časti okna sa zobrazuje náhľad nášho programu. Tu vidíme, čo uvidia aj používatelia, ktorí budú našu aplikáciu či hru používať. Dole sa potom môžeme hrať s postavami v scéne a pridávať aj viac scén. To sa nám bude hodiť, keď budeme robiť zložitejšie hry alebo animácie.
Dnešná lekcia bola ešte trošku popisnejšia, nabudúce sa už ale pustíme do programovania:)
V budúcej lekcii, Prvý program v Scratchi , si v Scratchi vytvoríme svoj prvý program, ktorý hneď na to vylepšíme. Zoznámime sa tak s niektorými z blokov, ktoré máme vo vývojovom prostredí Scratche na tvorbu aplikácií k dispozícii.