IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

20. diel - Rozšírenie v Scratchi

V minulej lekcii, Vnímanie v Scratchi , sme si popísali bloky Vnímania, ktoré máme v Scratchi k dispozícii. Niektoré z nich sme si potom vyskúšali pri tvorbe programu, v ktorom sme s mačičákom hrali na schovávačku.

V našich tutoriáloch sme už prebrali všetky bloky, ktoré môžeme pri tvorbe programov v Scratchi použiť. Ako bonus si poďme ukázať bloky z kategórie Rozšírenie. Jednotlivé rozšírenia predstavujú rôzne skupiny ďalších blokov, vyvíjaných väčšinou v spolupráci s inými spoločnosťami.

Kategórie Rozšírenie

Rozšírenia obsahujú nové bloky, ktoré umožňujú prístup k rôznym zariadeniam, ako sú senzory, mikrofóny, kamery. Ponúka aj ďalšie špeciálne funkcie napríklad pre prácu s textom, so zvukom alebo obrazom. Jednotlivé rozšírenia si postupne predstavíme a ukážeme si, ako ich v našich aplikáciách využiť.

Pridanie rozšírenia do programu

Rozšírenie do programu pridáme kliknutím na tlačidlo Pridaj rozšírenie úplne vľavo dole:

Tlačidlo na pridanie rozšírenia - Scratch - Scratch

Tým sa dostaneme na kartu Vyber rozšírenie, na ktoré si môžeme vybrať z celkom jedenástich rozšírení:

Karta na výber rozšírenia - Scratch - Scratch

Niektoré potrebujú pre svoje fungovanie aj rôzne hardvérové prostriedky, my sa preto zameriame na rozšírenie, na využitie ktorých nič ďalšie nepotrebujeme 😉 Zameriame sa teda na položky:

  • Hudba,
  • Pero,
  • Vnímanie videa,
  • Text na hlas,
  • Preklad,
  • Makey Makey.
Ostatné rozšírenia si teraz len krátko popíšeme:
  • micro:bit – Aby sme mohli používať toto rozšírenie, musíme k aplikácii cez Bluetooth pripojiť programovateľný mikro počítač micro:bit:
Programovateľný počítač micro:bit - Scratch - Scratch

Ako vidíme na obrázku, jedná sa o malú dosku, ktorá má na sebe dve tlačidlá a integrovaný displej obsahujúci 25 farebných LED diód usporiadaných do piatich riadkov po piatich stĺpcoch. V spodnej časti má micro:bit tzv. piny, teda zdierky, ktoré umožňujú k zariadeniu pripojiť ďalšie komponenty. Tie je potom možné pomocou jazyka Scratch oživiť.

  • LEGO MINDSTORMS EV3, LEGO BOOST, LEGO Education WeDo 2.0 – Na použitie ďalších troch rozšírení potrebujeme LEGO komponenty s motormi. Každé z uvedených rozšírení pracuje s inou sadou programovateľných komponentov. Riadiaca jednotka sady LEGO MINDSTORMS EV3 vyzerá takto:
Motor LEGO MINDSTORMS EV3 - Scratch - Scratch

LEGO BOOST má napríklad senzor farieb, ktorý LEGO Education WeDo nemá. LEGO Education WeDo má oproti tomu napríklad detektor pohybu. Jednotlivé sady sa teda hodia k rôznym projektom. Zatiaľ čo LEGO MINDSTORMS EV3 sa hodí skôr na tvorbu pokročilých robotov, LEGO BOOST a LEGO Education WeDo majú senzory, ktoré umožňujú stavbu jednoduchších robotov a podporujú tvorbu rôznych projektov, vrátane simulácií výrobných liniek v továrni.

  • Go Direct Force & Acceleration – Na použitie blokov tohto rozšírenia potrebujeme senzor Go Direct® Force and Acceleration Sensor od spoločnosti Vernier:
Senzor Go Direct Force and Acceleration - Scratch - Scratch

Tento senzor vie zmerať silu ťahu za hák alebo rýchlosť otáčania okolo svojej osi, keby sme ho napríklad vzali do ruky a otáčali s ním. Vie tiež zmerať zrýchlenie a poskytuje tak informácie o pohybe v danom smere.

Poďme sa však vrátiť k rozšíreniam, ktoré je možné použiť aj bez ďalších špeciálnych komponentov.

Rozšírenie Hudba

Začneme hudbou. Na toto rozšírenie teda klikneme, čím sa nám do vývojového prostredia Scratche pridá ďalšia skupina blokov, s ktorými budeme pracovať. Rozšírenie ponúka celkom šesť nových blokov a jednu premennú.

Blok bubnuj

Tento blok prehrá zvuk vybraného bubna. Dĺžku zvuku určuje zadaný počet taktov v pravej časti bloku:

Blok bubnuj - Scratch - Scratch

Blok pauza

Prehrávanie naopak na zadaný počet taktov zastavíme pomocou bloku pauza:

Blok pauza - Scratch - Scratch

Blok hraj notu

Ďalším blokom prehráme vybranú notu na stupnici po daný počet taktov:

Blok hraj notu - Scratch - Scratch

Notu zadáme buď ako celé číslo, alebo ju vyberieme priamo na klávesnici piána, ktorá sa zobrazí, keď na východiskové číslo noty klikneme:

Blok hraj notu s klávesnicou  - Scratch - Scratch

Blok nastav nástroj

V rozšírení Hudba môžeme tiež vybrať nástroj, na ktorý sa hrá. Blok nastav nástroj ponúka okrem východiskového piána napríklad gitaru, flautu alebo syntetizátor:

Blok nastav nástroj - Scratch - Scratch

Bloky nastav tempo a zmeň tempo

Posledné dva bloky nám umožňujú pracovať s tempom prehrávania. Pomocou bloku nastav tempo nastavíme tempo prehrávania na určitú hodnotu, kde 1 je najpomalší a 100 je najrýchlejší. Pôvodnú hodnotu rýchlosti prehrávania zmeníme o zadanú hodnotu blokom zmeň tempo. Ak v ňom zadáme napríklad hodnotou -20, tempo prehrávania spomalíme. Zadaním hodnoty 20 ho opäť zrýchlime:

Blok nastav tempo - Scratch - Scratch Blok zmeň tempo - Scratch - Scratch

Premenná tempo

Poslednú položku predstavuje premenná tempo, v ktorej je uložená aktuálna hodnota tempa prehrávania:

Premenná tempo - Scratch - Scratch

Tvorba jednoduchej pesničky

Ako praktický príklad si ukážeme, ako v Scratchi prehráme začiatok piesne Mačka lezie dierou, pes oknom:

Začiatok piesne Mačka lezie dierou, pes oknom - Scratch - Scratch

S trochou hudobného talentu si určite doplníte pokračovanie sami. Kód celej pesničky je potom na stiahnutie pod článkom.

Rozšírenie Pero

Pomocou blokov z rozšírenia Pero môžeme pohybom postáv maľovať čiary alebo robiť klony postáv. Poďme si to vysvetliť.

Blok smaž

Pokiaľ klikneme na tento blok alebo ho pridáme medzi bloky v programe, zmažeme všetko, čo sme pomocou pera nakreslili na scénu:

Blok smaž - Scratch - Scratch

Blok odtlač sa

Týmto blokom urobíme na scéne odtlačok postavy. Keď ju potom presunieme, zostane jej obrázok aj na pôvodnom mieste:

Odtlačok postavy - Scratch - Scratch

Bloky pero zapni a pero vypni

Maľovanie čiary perom pri pohybe postavy nasledujúcimi blokmi zapneme alebo vypneme:

Bloky zapni/vypni pero - Scratch - Scratch

Blok nastav farbu pera

Ďalší blok zmení farbu čiary, ktorú za sebou postava zanecháva:

Blok nastav farbu pera - Scratch - Scratch

Bloky zmeň položku pera a nastav položku pera

Môžeme tiež zmeniť hodnotu vybranej položky alebo ju na danú hodnotu prenastaviť. Položky, ktoré môžeme meniť sú:

Hodnoty, ktoré blok mení - Scratch - Scratch

Nastavujeme ich v blokoch zmeň položku pera a nastav položku pera:

Blok zmeň/nastav položku pera o/na - Scratch - Scratch

Bloky zmeň hrúbku pera a nastav hrúbku pera

Hrúbku čiary, ktorú za sebou postava necháva, upravujú posledné dva bloky. Minimálna hodnota je opäť 1, maximum je 100:

Bloky zmeň a nastav hrúbku pera - Scratch - Scratch

Program pre maľovanie s mačičiakom

Poďme si spoločne s použitím pera urobiť program na maľovanie čiar.

Začneme štartovým blokom, ku ktorému prilepíme blok opakuj stále:

Začiatok programu - Scratch - Scratch

Vezmeme blok keď tak a ako podmienku vložíme myš stlačená?. Túto podmienku vložíme do cyklu opakuj stále:

Podmienka v programe  - Scratch - Scratch

Vezmeme bloky nastav x na a nastav y na a ako hodnoty do nich vložíme premenné x myši a y myši. Oba bloky vložíme do podmienky v cykle:

Podmienka v programe s telom - Scratch - Scratch

A nakoniec pridáme medzi štartový blok a cyklus bloky nastav hrúbku pera na s hodnotou 10 a pero zapni:

Program kresliacu čiaru - Scratch - Scratch

Keď program zapneme, pri klikaní nám mačičák maľuje čiaru:

Program kresliacu čiaru - Scratch - Scratch

Zvyšné rozšírenia si ukážeme nabudúce. Zdrojové kódy sú ako vždy na stiahnutie pod článkom 😉

V budúcej lekcii, Rozšírenie v Scratchi druhýkrát , si popíšeme ďalšie bloky z kategórie Rozšírenie. Vysvetlíme si, na čo zostáva Rozšírenie slúži a vyskúšame si bloky rozšírenia Prelož a Text na hlas.


 

Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 7x (84.58 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Scratch

 

Predchádzajúci článok
Vnímanie v Scratchi
Všetky články v sekcii
Scratch
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Rozšírenie v Scratchi druhýkrát
Článok pre vás napísal PDoctor
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Aktivity