Zarábaj až 6 000 € mesačne! Akreditované rekvalifikačné kurzy od 0 €. Viac informácií.

3. diel - Prvý program v Scratchi

Z minulej lekcie, Scratch online - Registrácia a popis vývojového prostredia , už máme vytvorený účet na tvorbu Scratch projektov online a vieme, ako vyzerá vývojové prostredie, v ktorom budeme programovať.

V dnešnom tutoriáli k Scratchi sa už pustíme do programovania a vytvoríme svoj prvý projekt, s ktorým sa potom ešte trochu pohráme. Naučíme sa tak používať a upravovať niektoré z blokov, ktorých máme vo vývojovom prostredí Scratche veľa.

Poďme sa do toho pustiť a vytvoriť si prvú aplikáciu v Scratchi 😉

Tvorba aplikácie v Scratchi

Býva dobrým programátorským zvykom, že prvá aplikácia vypíše na obrazovku nápis Ahoj světe! alebo anglicky Hello world!. My si ale zo Scratchového mačičiaka urobíme kocúra Luciáša, ktorý nás pozdraví slovami Mňaucta panstvo!, ako to robil u Katy a Škubánka.

Ukážme si, ako na to. Z blokov Udalosti vezmeme blok po kliknutí na (vlajočka) a pretiahneme ho do prázdneho okna vedľa:

Použitie bloku po kliknutí na + vlajočka - Scratch

Tým sme programu povedali, že chceme vykonať akciu hneď, keď program spustíme.

Ďalej z blokov Vzhľad vezmeme blok bublina a prilepíme ho k nášmu štartovnému bloku:

Použitie bloku bublina - Scratch

Potom poklepeme na text Ahoj! a napíšeme namiesto neho náš pozdrav Mňaucta panstvo! alebo nejaký iný text, ktorý chceme, aby mačičák predniesol:

Zmena textu v bloku bublina na Mňaucta panstvo! - Scratch

Spustenie aplikácie

Náš jednoduchý program je hotový. Nebolo to tak ťažké, že 🙂? Teraz ho poďme spustiť. To urobíme jednoducho kliknutím na zelenú vlajočku nad oknom výstupu:

Vlajočka na spustenie projektu - Scratch

Keď takto program spustíme, vidíme, že náš mačičák naozaj povie, čo sme mu napísali do bubliny:

Mačičák hovorí Mňaucta panstvo! - Scratch

Práve ste vytvorili prvú aplikáciu v Scratchi. Blahoželám 🙂

Vylepšenie aplikácie

Teraz, keď nás mačičák pekne pozdravil, sa s ním poďme trochu pohrať 🙂

Po kliknutí na mňa

Nie vždy budeme chcieť, aby sa niečo dialo hneď po zapnutí programu. Niekedy sa nám stane, že budeme chcieť čakať na nejaký vstup, teda povel alebo reakciu od používateľa. Poďme nášho kocúra urobiť šteklivého.

Z blokov Udalosti vezmeme blok po kliknutí na mňa a pretiahneme ho opäť na prázdne miesto vo vedľajšom okne:

Použitie bloku po kliknutí na mňa - Scratch

Teraz z blokov Vzhľad vezmeme blok bublina ... sekúnd a prilepíme ho k nášmu bloku po kliknutí na mňa. Napíšeme doň miesto Ahoj! napríklad Hehe, to lechtá:

Doplnenie bubliny na 2 sekundy s textom Hehe, to šteklí - Scratch

Bublina, ktorú sme práve pridali funguje ako normálna bublina, pomocou ktorej nás mačičák pozdravil. Obsahuje ale navyše ešte jednu vychytávku – po zadanom počte sekúnd zmizne. My sme bubline nechali hodnotu 2, takže uvidíme text z bubliny dve sekundy. To dáva väčší zmysel - predsa len, keď kocúra trochu posteklíme, nebude sa smiať donekonečna 🙂

Keď program znovu spustíme, kocúr nás privíta svojim mačacím pozdravom, ale keď naň klikneme, tak ho postekneme:

Spustenie aplikácie, kde je kocúr šteklivý - Scratch

Šmýkaj na

Teraz je náš kocúr šteklivý, ale stojí stále na jednom mieste. Pretože sa náš kocúr rád necháva štekliť, zariadime, aby šiel po každom šteklení za našou myšou.

Klikneme na bloky Pohyb a pretiahneme blok šmýkaj 1 sekúnd na náhodná pozícia k nášmu bloku s šteklením:

Doplnenie bloku šmýkaj na náhodnú pozíciu - Scratch

Teraz klikneme na náhodná pozícia a zvolíme možnosť ukazovateľ myši:

Nastavenie kĺzania na miesto označené ukazovateľom myši - Scratch

Tým zariadime, aby mačičák po šteklení neutekal, ale naopak nasledoval náš kurzor myši.

Pokiaľ ale váš mačičák šteklenie neznáša, môžete pokojne nechať zvolenú možnosť náhodná pozícia, potom bude po postekovaní naopak utekať preč. Nebojte sa vyskúšať si obe možnosti;)

Keď program zapneme, mačičák naozaj nasleduje po postekovaní myš:

Mačičák chce štekliť, prejde na miesto, kde je kurzor myši - Scratch

Teraz už vieme, ako mačičák rozpohybovať a ako ho prinútiť hovoriť na kliknutie 😉

Nastav efekt

Niekomu možno napadlo sa opýtať, prečo je náš mačičák oranžový? Náš kocúr Luciáš si určite túto otázku kladie tiež. Predsa len to u mačiek nebýva zvykom 🙂 Poďme ho ešte trochu nahnevať a namiesto toho, aby sme ho nafarbili napríklad na čierno, nechajme ho zozelenať.

Najprv vymažeme všetky bloky. To urobíme tak, že klikneme pravým tlačidlom myši na prázdne miesto vedľa týchto blokov az otvorenej ponuky zvolíme možnosť Zmazať 5 blokov. V ďalšom okne ešte potvrdíme, že naozaj chceme všetky bloky vymazať a môžeme tvoriť znova.

Keby sme chceli vymazať len jeden vybraný blok, jednoducho naň klikneme a stlačíme kláves Delete.

Teraz z blokov Udalosti vezmeme znovu blok po kliknutí na (vlajočka) a pretiahneme ho do prázdneho okna vedľa:

Pridanie bloku po kliknutí na - Scratch

Potom prejdeme na bloky Vzhľad a pridáme blok myšlienka ... sekúnd, v ktorom nastavíme text na Oranžoví kočičáci jsou divní, přál bych si být zelený...:

Pridanie bloku myšlienka stextom, že mačičiak chce byťzelený - Scratch

Nakoniec z ponuky Vzhľad vyberieme blok nastav efekt farba na ..., prilepíme ho k ostatným blokom a hodnotu v bubline nastavíme na 40:

Doplnenie bloku, ktorý zozelená mačičiaka - Scratch

Keď teraz program spustíme, mačičákovo prianie sa v okamihu vyplní:

Mačičák zozelenal - Scratch

Nakoniec si, nezabudneme projekt uložiť. Keď potom otvoríme zoznam našich projektov, vidíme ho v ponuke a môžeme sa k nemu kedykoľvek vrátiť a upravovať ho 😉

V nasledujúcom kvíze, Kvíz - Úvod do Scratche, vývojové prostredie a premenné, si vyskúšame nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.


 

Predchádzajúci článok
Scratch online - Registrácia a popis vývojového prostredia
Všetky články v sekcii
Scratch
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Kvíz - Úvod do Scratche, vývojové prostredie a premenné
Článok pre vás napísal PDoctor
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Aktivity