3. diel - Prvý program v Scratchi
Z minulej lekcie, Scratch online - Registrácia a popis vývojového prostredia , už máme vytvorený účet na tvorbu Scratch projektov online a vieme, ako vyzerá vývojové prostredie, v ktorom budeme programovať.
V dnešnom tutoriáli k Scratchi sa už pustíme do programovania a vytvoríme svoj prvý projekt, s ktorým sa potom ešte trochu pohráme. Naučíme sa tak používať a upravovať niektoré z blokov, ktorých máme vo vývojovom prostredí Scratche veľa.
Poďme sa do toho pustiť a vytvoriť si prvú aplikáciu v Scratchi 😉
Tvorba aplikácie v Scratchi
Býva dobrým programátorským zvykom, že prvá aplikácia vypíše na
obrazovku nápis Ahoj světe!
alebo anglicky
Hello world!
. My si ale zo Scratchového mačičiaka urobíme
kocúra Luciáša, ktorý nás pozdraví slovami Mňaucta panstvo!
,
ako to robil u Katy a Škubánka.
Ukážme si, ako na to. Z blokov Udalosti vezmeme blok po kliknutí na (vlajočka) a pretiahneme ho do prázdneho okna vedľa:
Tým sme programu povedali, že chceme vykonať akciu hneď, keď program spustíme.
Ďalej z blokov Vzhľad vezmeme blok bublina a prilepíme ho k nášmu štartovnému bloku:
Potom poklepeme na text Ahoj!
a napíšeme namiesto neho náš
pozdrav Mňaucta panstvo!
alebo nejaký iný text, ktorý chceme,
aby mačičák predniesol:
Spustenie aplikácie
Náš jednoduchý program je hotový. Nebolo to tak ťažké, že 🙂? Teraz ho poďme spustiť. To urobíme jednoducho kliknutím na zelenú vlajočku nad oknom výstupu:
Keď takto program spustíme, vidíme, že náš mačičák naozaj povie, čo sme mu napísali do bubliny:
Práve ste vytvorili prvú aplikáciu v Scratchi. Blahoželám 🙂
Vylepšenie aplikácie
Teraz, keď nás mačičák pekne pozdravil, sa s ním poďme trochu pohrať 🙂
Po kliknutí na mňa
Nie vždy budeme chcieť, aby sa niečo dialo hneď po zapnutí programu. Niekedy sa nám stane, že budeme chcieť čakať na nejaký vstup, teda povel alebo reakciu od používateľa. Poďme nášho kocúra urobiť šteklivého.
Z blokov Udalosti vezmeme blok po kliknutí na mňa a pretiahneme ho opäť na prázdne miesto vo vedľajšom okne:
Teraz z blokov Vzhľad vezmeme blok bublina ... sekúnd a
prilepíme ho k nášmu bloku po kliknutí na mňa. Napíšeme doň
miesto Ahoj!
napríklad Hehe, to lechtá
:
Bublina, ktorú sme práve pridali funguje ako normálna bublina, pomocou
ktorej nás mačičák pozdravil. Obsahuje ale navyše ešte jednu vychytávku
– po zadanom počte sekúnd zmizne. My sme bubline nechali hodnotu
2
, takže uvidíme text z bubliny dve sekundy. To dáva väčší
zmysel - predsa len, keď kocúra trochu posteklíme, nebude sa smiať
donekonečna 🙂
Keď program znovu spustíme, kocúr nás privíta svojim mačacím pozdravom, ale keď naň klikneme, tak ho postekneme:
Šmýkaj na
Teraz je náš kocúr šteklivý, ale stojí stále na jednom mieste. Pretože sa náš kocúr rád necháva štekliť, zariadime, aby šiel po každom šteklení za našou myšou.
Klikneme na bloky Pohyb a pretiahneme blok šmýkaj 1 sekúnd na náhodná pozícia k nášmu bloku s šteklením:
Teraz klikneme na náhodná pozícia a zvolíme možnosť ukazovateľ myši:
Tým zariadime, aby mačičák po šteklení neutekal, ale naopak nasledoval náš kurzor myši.
Pokiaľ ale váš mačičák šteklenie neznáša, môžete pokojne nechať zvolenú možnosť náhodná pozícia, potom bude po postekovaní naopak utekať preč. Nebojte sa vyskúšať si obe možnosti;)
Keď program zapneme, mačičák naozaj nasleduje po postekovaní myš:
Teraz už vieme, ako mačičák rozpohybovať a ako ho prinútiť hovoriť na kliknutie 😉
Nastav efekt
Niekomu možno napadlo sa opýtať, prečo je náš mačičák oranžový? Náš kocúr Luciáš si určite túto otázku kladie tiež. Predsa len to u mačiek nebýva zvykom 🙂 Poďme ho ešte trochu nahnevať a namiesto toho, aby sme ho nafarbili napríklad na čierno, nechajme ho zozelenať.
Najprv vymažeme všetky bloky. To urobíme tak, že klikneme pravým tlačidlom myši na prázdne miesto vedľa týchto blokov az otvorenej ponuky zvolíme možnosť Zmazať 5 blokov. V ďalšom okne ešte potvrdíme, že naozaj chceme všetky bloky vymazať a môžeme tvoriť znova.
Keby sme chceli vymazať len jeden vybraný blok, jednoducho naň klikneme a stlačíme kláves Delete.
Teraz z blokov Udalosti vezmeme znovu blok po kliknutí na (vlajočka) a pretiahneme ho do prázdneho okna vedľa:
Potom prejdeme na bloky Vzhľad a pridáme blok myšlienka ...
sekúnd, v ktorom nastavíme text na
Oranžoví kočičáci jsou divní, přál bych si být zelený...
:
Nakoniec z ponuky Vzhľad vyberieme blok nastav efekt farba na
..., prilepíme ho k ostatným blokom a hodnotu v bubline nastavíme na
40
:
Keď teraz program spustíme, mačičákovo prianie sa v okamihu vyplní:
Nakoniec si, nezabudneme projekt uložiť. Keď potom otvoríme zoznam našich projektov, vidíme ho v ponuke a môžeme sa k nemu kedykoľvek vrátiť a upravovať ho 😉
V nasledujúcom kvíze, Kvíz - Úvod do Scratche, vývojové prostredie a premenné, si vyskúšame nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.