13. diel - Práca so zvukmi v Scratchi
V minulej lekcii, Zoznamy v Scratchi - Dokončenie , sme si popísali ďalšie bloky pre prácu so zoznamom. Naučili sme sa zistiť počet položiek v zozname, nahradiť v ňom konkrétnu položku alebo zistiť, či sa v ňom daná položka vyskytuje.
V dnešnom tutoriále si ukážeme, ako môžeme v Scratchi pracovať so zvukmi. Predstavíme si kartu Zvuky a naučíme sa, ako do projektu jednotlivé zvuky pridať av programe ich potom prehrať.
Zvuky v Scratchi
Keď sa nášmu mačičákovi niečo prihodilo, reagoval na to vždy iba bublinou s textom. To je síce pekné riešenie, ale po chvíľke začne byť trochu nudné. Scratch nám preto ponúka možnosť pridať do našej aplikácie rôzne zvuky. Môžeme ich ďalej upravovať alebo napríklad zmeniť hlasitosť počas ich prehrávania. To je už o niečo zaujímavejšie, pretože mačičák zrazu veľmi ožije 🙂 Poďme na to.
Práca so zvukmi
V drvivej väčšine lekcií sme si vystačili s kartou Scenára. Iste ste si ale všimli aj ďalšie dve záložky Kostýmy a Zvuky, ktoré sú vedľa nej. O kostýmoch si povieme neskôr v niektorej z ďalších lekciách. Dnes si najskôr popíšeme kartu Zvuky a potom využijeme niektoré z jej blokov v krátkej ukážke.
Aby sme v projekte mohli pracovať so zvukmi, musíme teda najskôr kliknúť na záložku Zvuky:
Tým sa nám otvorí nové pracovné prostredie, ktoré vyzerá dosť odlišne v porovnaní so scenármi. Funguje na podobnom princípe ako keď pridávame do projektu napríklad premenné a potom s nimi pracujeme. Tu si vytvárame zvuky, ktoré sa nám potom objavia aj v projekte. Máme tu veľa možností, že by sa na kartu Scenáre už nezmestili 😉
Popis karty Zvuky
Karta Zvuky sa skladá zo štyroch častí:
Jednotlivé časti si krátko popíšeme:
- V červeno zvýraznenej časti vľavo sa zobrazujú zvuky, ktoré sme pridali do projektu. Máme tu jeden predvolený zvuk.
- Napravo od zoznamu pridaných zvukov je hore priestor, kde pracujeme s konkrétnym zvukom z projektu (zvýraznené oranžovo). Môžeme tu zmeniť názov zvukovej stopy, kopírovať jej časť a vložiť ju do novej.
- Nasleduje (modrá) časť, v ktorej sa nachádza vizuálna stopa zvuku. Vidíme, ako zvuk "vyzerá". Čím širšia je zafarbená časť, tým hlasnejší je v danom bode zvuk.
- Najviac možností úprav nám však ponúka posledná časť označená na zeleno. Tu konkrétny zvuk ďalej upravujeme, meníme jeho rýchlosť alebo intenzitu.
Meow
,
teda Mňau
. Keď vo štvrtej časti klikneme na tlačidlo
Play (úplne vľavo), prehrá sa zvuk, ktorým je naozaj mňauknutie.
Pridanie zvuku do projektu
Poďme si teraz ukázať, ako pridať vlastný zvuk. Nájdeme myšou na tlačidlo Vyber zvuk:
Zobrazia sa nám štyri možnosti:
- Nahrať zvuk: Po kliknutí na túto možnosť môžeme z počítača vybrať zvuk (alebo napríklad pesničku), ktorý sa pridá do projektu.
- Prekvapenie: Do projektu sa pridá náhodný zvuk z knižnice zvukov.
- Nahraj: Pokiaľ máme mikrofón, môžeme nahrať vlastný zvuk a ten pridať do projektu.
- Vyber zvuk: Otvorí sa knižnica so zvukmi, ktoré sú v Scratchi už nahrané a my si z nich môžeme nejaký vybrať.
Poďme si teda pridať zvuk. Klikneme na možnosť Vyber zvuk a dostaneme sa do knižnice zvukov:
Pokiaľ chceme nájsť konkrétny zvuk, napíšeme do vyhľadávacieho poľa, čo hľadáme. Hľadaný výraz ale musíme napísať anglicky 😒 Okrem vyhľadávacieho poľa máme možnosť prezerať si všetky dostupné zvuky zoradené do jednotlivých kategórií.
Poďme si vyhľadať nejaký psí zvuk. Do vyhľadávacieho poľa napíšeme
Dog
:
Vidíme, že nám vyhľadávanie vrátilo dva druhy štekania a jedno
vrčanie. Na každej kartičke so zvukom je vpravo hore aj tlačidlo
Play. Stačí naň nabehnúť myšou a zvuk sa
prehrá. Do nášho projektu si pridáme zvuk Dog1
. Na túto
kartičku klikneme a štekanie sa nám tak automaticky pridá do zoznamu zvukov,
ktoré máme v projekte teraz k dispozícii:
V ďalšej časti si zvuk premenujeme z Dog1
na
Stekot
a to isté urobíme aj pre Meow
, ktoré
premenujeme na Mnoukani
:
Prehranie zvuku
Teraz nám už zostáva posledný krok. Zvuk, ktorý sme pridali, si necháme vo svojej aplikácii prehrať. K práci so zvukom slúžia bloky v kategórii Zvuk. Prejdeme na našu najpoužívanejšiu kartu Scenáre a pozrieme sa na bloky Zvuk:
Pre prehranie zvuku nám slúžia bloky prehraj zvuk až do konca a začni hrať zvuk.
Blok prehraj zvuk až do konca
Najprv vezmeme blok prehraj zvuk až do konca a umiestnime ho za štartový blok:
Na koniec potom prilepíme blok bublina sekúnd, do ktorej
napíšeme Mňau
:
Keď program spustíme, vidíme, že mačičák zamňauká a zároveň nám v
bubline povie Mňau
.
Blok začni hrať zvuk
Teraz urobíme drobnú zmenu, a namiesto bloku prehraj zvuk až do konca, použijeme blok začni hrať zvuk:
Po spustení programu mačičák zase zamňauká. Či použijeme prvý alebo druhý variant, prehrá sa zvuk, ktorý chceme. Medzi oboma blokmi je však jeden rozdiel. Ide o to, čo robí zvyšok programu.
Porovnanie oboch blokov
Pokiaľ použijeme blok prehraj zvuk až do konca, program
najprv prehrá zvuk a až potom pokračuje zvyšok programu.
Program tak celý "zamrzne", pokiaľ nie je prehrávanie dokončené. Mačičák
teda najskôr zamňauká a až potom vypíše
Mňau
.
Keď naopak použijeme blok začni hrať zvuk, program začne
prehrávať zvuk, ale zároveň s prehrávaním zvuku
pokračuje a vykoná bloky, ktoré nasledujú. Mačičák teda
mňauká a zároveň ihneď vypisuje
Mňau
😉
To by bolo pre dnešok všetko. Súbor s projektom, na ktorý budeme nadväzovať, opäť nájdete v prílohe.
V nasledujúcom kvíze, Kvíz - Cykly a zoznamy v Scratchi, si vyskúšame nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 10x (89.07 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Scratch