IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

5. diel - Načítanie hodnôt od užívateľa v Scratchi

V predchádzajúcom cvičení, Riešené úlohy k 3.-4. lekciu Scratche, sme si precvičili získané skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.

V dnešnom Scratch tutoriále sa naučíme načítať užívateľské vstupy. Vytvoríme dva jednoduché programy, v ktorých používateľa vyzveme, aby zadal nejaký text alebo číselnú hodnotu. Získanú odpoveď potom v našich programoch spracujeme. Budeme tak môcť vytvárať zaujímavejšie interaktívne aplikácie.

Program Papagáj

Skúsme do programu zapojiť používateľov a nejako reagovať na jeho vstup. Napíšeme program, ktorý bude dvakrát opakovať to, čo používateľ napísal. Otvoríme si nový projekt a náš budúci program pomenujeme Papousek.

Zmena postavy

Pretože budeme robiť program s papagájom, môžeme na chvíľu opustiť mačičiaka. Mačičiaci totiž veľmi často neopakujú, čo im ľudia povie, kým pre papagája je to väčšinou veľká zábava 🙂

Aby sme namiesto mačičiaka mali v programe postavu papagája, prejdeme do záložky Kostýmy:

Kliknutie na záložku kostýmy - Scratch

Kliknite na hlavu vľavo dole s popisom Vyber kostým:

Kliknutie na „Vyber kostým“ - Scratch

Do políčka Hľadať napíšeme parrot, tak sa povie anglicky papagáj. Hneď nato sa nám objavia obrázky dvoch papagájov, ktoré už za nás vytvorili tvorcovia:

Vyhľadávanie papagája - Scratch

Na jedného z nich klikneme az nášho mačičiaka je razom papagáj 😉:

Kostým papagája - Scratch

Papagáj je teraz pripravený, tak ho poďme oživiť 🙂

Nemusíme vyberať iba z už vytvorených postáv a vecí, ale môžeme si vytvoriť aj vlastné. O tom ale dnešná lekcia nie je 😉

Načítanie textu od užívateľa

Teraz sa vrátime na záložku Scenáre:

Záložka scenára - Scratch

Žiadny text sme ešte od používateľa načítať neskúšali. Slúži na to blok otázka z kategórie Vnímanie. Tento blok umožní užívateľovi zadať riadok textu, s ktorým potom môžeme rôzne pracovať v našom programe.

Aby sme mohli od užívateľa načítať odpovede, začneme klasicky tým, že z blokov Udalosti presunieme blok po kliknutí na (vlajočka):

Pridanie bloku po kliknutí na vlajočka - Scratch

Potom prejdeme do blokov Vnímania a prilepíme blok otázka:

Pridanie bloku otázka - Scratch

Zmeníme text Jak se jmenuješ? na Ahoj, jsem virtuální papoušek Lóra, rád opakuji! Napiš něco:

Otázka s oznámením od papagája - Scratch

To, čo používateľ napíše, sa uloží do bloku odpoveď, ktorý je tiež v kategórii Vnímanie.

Teraz ale musíme papagája prinútiť hovoriť. Prejdeme teda do blokov Vzhľad a prilepíme pod blok otázka ďalší blok bublina:

Blok bublina pri papagáji - Scratch

Potom prejdeme znova do blokov Vnímanie a blok odpoveď presunieme do bloku bublina. Urobíme to rovnako, ako keď sme vypisovali premennú:

Blok odpoveď v bubline - Scratch

Keď teraz program spustíme, papagáj zopakuje to, čo mu napíšeme:

Papagáj opakuje vstup - Scratch

A pretože náš papagáj naozaj veľmi rád opakuje, poďme zariadiť, aby všetko opakoval dvakrát 🙂

Prejdeme do blokov Operátory a pretiahneme si do vedľajšieho okna blok spoj:

Pridanie bloku „spoj“ do projektu - Scratch

Blok spoj nám umožní spojiť dva texty do jedného. My nebudeme spájať slová jablko a banán, obe si teda prepíšeme. Pretože budeme chcieť, aby papagáj opakoval vstup používateľa dvakrát po sebe, využijeme opäť blok odpoveď.

Medzi vstupmi však budeme chcieť ešte pridať bodku a na koniec výkričník. Ako to urobiť, keď môžeme spojiť iba dva bloky? Pospájame viac blokov do seba 😉

Pretiahneme si do okna ešte ďalšie dva bloky spoj:

Tri bloky „spoj“ v projekte - Scratch

Prejdeme do blokov Vnímanie a presunieme do dvoch nových blokov spoj na prvej pozícii blok odpoveď:

Pridanie odpovede do dvoch blokov „spoj“ - Scratch

Do ďalšieho políčka prvého bloku spoj s odpoveďou napíšeme bodku, do druhého bloku doplníme výkričník:

Čiarka a výkričník v blokoch „spoj“ - Scratch

A tieto dva bloky potom spojíme do jedného bloku spoj, ktorý sme si pripravili na začiatku:

Spojenie blokov „spoj“ - Scratch

Teraz celý blok spoj presunieme do bloku bublina:

Veľký blok spoj v bloku bublina - Scratch

Keď teraz program pustíme, papagáj nám vstup zopakuje dvakrát, a pretože naozaj rád opakuje nahlas, pridá na koniec aj výkričník:

Papagáj opakuje dvakrát - Scratch

Program Zdvojnásobovač

Poďme si ešte vytvoriť program, ktorý si vyžiada na vstupe od používateľa číslo. To potom zdvojnásobí a vypíše.

Začneme klasicky vytvorením nového projektu. Z kostýmov si tentokrát vyberieme jedného z robotov:

Kostým retro robota namiesto mačičiaka - Scratch

Potom sa prepneme späť do scenárov az blokov Udalosti opäť vyberieme blok po kliknutí na (vlajočka):

Pridanie bloku po kliknutí na vlajočka - Scratch

Z blokov Vnímanie k nemu potom prilepíme blok otázka a prepíšeme text Jak se jmenuješ? na Zadej číslo k zdvojnásobení:

Blok otázka na zdvojenie čísel - Scratch

Prejdeme do blokov Operátory a presunieme blok krát do nášho okna:

Blok krát v okne - Scratch

Do jedného z políčok pri bloku krát presunieme z blokov Vnímanie blok odpoveď a do druhého políčka napíšeme číslo 2:

Blok odpoveď krát 2 v bloku krát - Scratch

Z blokov Vzhľad pridáme blok bublina a do nej vložíme celý blok krát:

Blok krát v bloku bublina - Scratch

Keď teraz program spustíme, robot nám vypočíta dvojnásobok zadaného čísla:

Robot dvojnásobí číslo - Scratch

V budúcej lekcii, Jednoduchá kalkulačka v Scratchi , využijeme znalosti z predchádzajúcich lekcií a naučíme mačičiaka počítať. Ďalej si ukážeme chyby, ktorých sa pri tvorbe jednoduchej kalkulačky vyvarovať.


 

Predchádzajúci článok
Riešené úlohy k 3.-4. lekciu Scratche
Všetky články v sekcii
Scratch
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Jednoduchá kalkulačka v Scratchi
Článok pre vás napísal PDoctor
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
1 hlasov
Aktivity