5. diel - Načítanie hodnôt od užívateľa v Scratchi
V predchádzajúcom cvičení, Riešené úlohy k 3.-4. lekciu Scratche, sme si precvičili získané skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
V dnešnom Scratch tutoriále sa naučíme načítať užívateľské vstupy. Vytvoríme dva jednoduché programy, v ktorých používateľa vyzveme, aby zadal nejaký text alebo číselnú hodnotu. Získanú odpoveď potom v našich programoch spracujeme. Budeme tak môcť vytvárať zaujímavejšie interaktívne aplikácie.
Program Papagáj
Skúsme do programu zapojiť používateľov a nejako reagovať na jeho
vstup. Napíšeme program, ktorý bude dvakrát opakovať to, čo používateľ
napísal. Otvoríme si nový projekt a náš budúci program pomenujeme
Papousek
.
Zmena postavy
Pretože budeme robiť program s papagájom, môžeme na chvíľu opustiť mačičiaka. Mačičiaci totiž veľmi často neopakujú, čo im ľudia povie, kým pre papagája je to väčšinou veľká zábava 🙂
Aby sme namiesto mačičiaka mali v programe postavu papagája, prejdeme do záložky Kostýmy:
Kliknite na hlavu vľavo dole s popisom Vyber kostým:
Do políčka
Hľadať napíšeme parrot
, tak sa povie anglicky
papagáj. Hneď nato sa nám objavia obrázky dvoch papagájov, ktoré už za
nás vytvorili tvorcovia:
Na jedného z nich klikneme az nášho mačičiaka je razom papagáj 😉:
Papagáj je teraz pripravený, tak ho poďme oživiť 🙂
Nemusíme vyberať iba z už vytvorených postáv a vecí, ale môžeme si vytvoriť aj vlastné. O tom ale dnešná lekcia nie je 😉
Načítanie textu od užívateľa
Teraz sa vrátime na záložku Scenáre:
Žiadny text sme ešte od používateľa načítať neskúšali. Slúži na to blok otázka z kategórie Vnímanie. Tento blok umožní užívateľovi zadať riadok textu, s ktorým potom môžeme rôzne pracovať v našom programe.
Aby sme mohli od užívateľa načítať odpovede, začneme klasicky tým, že z blokov Udalosti presunieme blok po kliknutí na (vlajočka):
Potom prejdeme do blokov Vnímania a prilepíme blok otázka:
Zmeníme text
Jak se jmenuješ?
na
Ahoj, jsem virtuální papoušek Lóra, rád opakuji! Napiš něco:
To, čo používateľ napíše, sa uloží do bloku odpoveď, ktorý je tiež v kategórii Vnímanie.
Teraz ale musíme papagája prinútiť hovoriť. Prejdeme teda do blokov Vzhľad a prilepíme pod blok otázka ďalší blok bublina:
Potom prejdeme znova do blokov Vnímanie a blok odpoveď presunieme do bloku bublina. Urobíme to rovnako, ako keď sme vypisovali premennú:
Keď teraz program spustíme, papagáj zopakuje to, čo mu napíšeme:
A pretože náš papagáj naozaj veľmi rád opakuje, poďme zariadiť, aby všetko opakoval dvakrát 🙂
Prejdeme do blokov Operátory a pretiahneme si do vedľajšieho okna blok spoj:
Blok spoj nám
umožní spojiť dva texty do jedného. My nebudeme spájať slová
jablko
a banán
, obe si teda prepíšeme. Pretože
budeme chcieť, aby papagáj opakoval vstup používateľa dvakrát po sebe,
využijeme opäť blok odpoveď.
Medzi vstupmi však budeme chcieť ešte pridať bodku a na koniec výkričník. Ako to urobiť, keď môžeme spojiť iba dva bloky? Pospájame viac blokov do seba 😉
Pretiahneme si do okna ešte ďalšie dva bloky spoj:
Prejdeme do blokov Vnímanie a presunieme do dvoch nových blokov spoj na prvej pozícii blok odpoveď:
Do ďalšieho políčka prvého bloku spoj s odpoveďou napíšeme bodku, do druhého bloku doplníme výkričník:
A tieto dva bloky potom spojíme do jedného bloku spoj, ktorý sme si pripravili na začiatku:
Teraz celý blok spoj presunieme do bloku bublina:
Keď teraz program pustíme, papagáj nám vstup zopakuje dvakrát, a pretože naozaj rád opakuje nahlas, pridá na koniec aj výkričník:
Program Zdvojnásobovač
Poďme si ešte vytvoriť program, ktorý si vyžiada na vstupe od používateľa číslo. To potom zdvojnásobí a vypíše.
Začneme klasicky vytvorením nového projektu. Z kostýmov si tentokrát vyberieme jedného z robotov:
Potom sa prepneme späť do scenárov az blokov Udalosti opäť vyberieme blok po kliknutí na (vlajočka):
Z blokov Vnímanie k nemu potom prilepíme blok otázka a
prepíšeme text Jak se jmenuješ?
na
Zadej číslo k zdvojnásobení
:
Prejdeme do blokov Operátory a presunieme blok krát do nášho okna:
Do jedného z políčok pri
bloku krát presunieme z blokov Vnímanie blok
odpoveď a do druhého políčka napíšeme číslo 2
:
Z blokov Vzhľad pridáme blok bublina a do nej vložíme celý blok krát:
Keď teraz program spustíme, robot nám vypočíta dvojnásobok zadaného čísla:
V budúcej lekcii, Jednoduchá kalkulačka v Scratchi , využijeme znalosti z predchádzajúcich lekcií a naučíme mačičiaka počítať. Ďalej si ukážeme chyby, ktorých sa pri tvorbe jednoduchej kalkulačky vyvarovať.