IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

Záhradka s podmienkou

Prvok predmet pred Petrik Poličkové grafika
môžeme použiť nielen na položenie predmetu pred Petríka, ale aj na zistenie, aký predmet sa pred Petrik nachádza. Testovanie predmetu využijeme v inej metóde stávkovanie záhradky, založené na podmienenom cyklu.

Nájdite v poli Základné prvky, kôš, v skupinke riadenie programu Poličkové grafika
, Prvok podmienené opakovanie príkazov Poličkové grafika
. Presuňte ho na začiatok programu z minulej kapitoly (pred všetky príkazy). Do tela cyklu opakuj príkazy Poličkové grafika
presuňte príkazy pre položenie kvety pred Petríka a krok. Za cyklom ponechajte prvky otočenie vľavo a čakanie na stlačenie klávesy. Ostatné prvky môžete vyhodiť.

Prvok cyklu kým platí Poličkové grafika
slúžia na testovanie podmienky určujúce, ako dlho sa majú príkazy v cykle opakovať. My do podmienky cyklu uvedieme test zisťujúci, či je pred Petrík prázdne políčko. Na zostavenie podmienky použijeme prvok zhodnosť predmetov Poličkové grafika
. Nájdete ho v okne Základné prvky, kôš v skupinke plocha Poličkové grafika
. Prvok pretiahnite do prvku cyklu kým platí Poličkové grafika
. Do prvku zhodnosť predmetov vložíme dva prvky, ktoré chceme porovnávať. Prvým z nich bude predmet pred Petrik Poličkové grafika
, Druhým prázdne políčko Poličkové grafika
(z okna Spoločné premenné a funkcie). Tu je výsledok:

Poličkové grafika

Skúste program spustiť. Petřík nasade kvetiny až k pravému okraju okna, otočí sa hore a čaká na stlačenie klávesy. Možno vám činnosť programu nie je úplne jasná, pozrime sa preto na program podrobnejšie.

Ako funguje podmienený cyklus? Popisy k prvkom cyklu nám hovoria: "kým platí (niečo) opakuj príkazy (niečo)". Pri detailnejšom pohľade to znamená nasledovné. Cyklus na svojom začiatku vyhodnotí podmienku, či je splnená. Ak áno, vykoná príkazy uvedené v tele cykle. Potom všetko opakuje od začiatku. Opäť vyhodnotí podmienku a pri jej splnení znovu vykoná príkazy v cykle. Ak nie je podmienka splnená, nič sa nevykoná. Cyklus sa ukončí a program pokračuje ďalšími príkazy za cyklom.

Náš programík by sme mohli opísať takto: Na začiatku sa cyklus pýta testovacie funkcie vyhodnocujúci podmienku: "Je tvoja podmienka splnená?" Testovacia funkciou je tu funkcia pre porovnanie predmetov. Tá zisťuje: "Je pred Petrík prázdne políčko?" Ak áno, odpovie cyklu: "Áno, podmienka je splnená." Cyklus v tom prípade vykoná príkazy v tele cyklu - Petřík pred seba položí kvetinu a podíde o krok vpred. To sa opakuje až k okraju plochy. U okraja plochy testovacie funkcie zistí, že pred Petrík už nie je prázdne políčko a oznámi to cyklu. Cyklus ďalej nepokračuje a ukončí sa. Nasleduje otočenie Petríka vľavo a zastavenie programu s čakaním na kláves.

Po položení kvetov v jednom rade zostane Petřík otočený vľavo, smerom na ďalší rad. Otestujeme, či je pred ním prázdne políčko, a ak áno, rozkážeme mu vysádzať ďalší rad kvetín. Keď sa dostane opäť na východiskovú pozíciu, nebude už pred ním prázdne políčko, ale uskutočnená kvetina, a tak sa zastaví.

Takže teraz vezmeme nový cyklus podmienené opakovanie príkazov * [ images/img/pe­tr_tutorial_cy­klus2.gif ]
. Dajte ho na začiatok programu a do jeho tela presuňte (ľavým tlačidlom myši) skôr vytvorený cyklus spolu s príkazom pre otočenie vľavo. Na konci programu zostane príkaz pre čakanie na stlačenie klávesy. Do podmienky vonkajšieho cyklu skopírujte (pravým tlačidlom myši) podmienku testujúci prázdne políčko pred Petrík (uchopením za prvok zhodnosť predmetov [
images/img/pe­tr_tutorial_shod­nost.gif *]
). Tu je výsledok:

Poličkové grafika

Program je hotový, zostáva len ho vyskúšať.

Poličkové grafika

Celkom jednoduchý programík, nie? A čo takto si skúsiť na záver ešte jednu drobnôstky? Skúste sa zamyslieť nad tým, ako čo najjednoduchším programko zabezpečiť, aby Petřík zaplnil celú plochu tehlami. Môžete využiť prvok predmet na pozíciu s Petrik Poličkové grafika
. A keď nebudete vedieť, stiahnite si ukážkový príklad Zedník.


 

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 224x (253.34 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Petr (sú obsiahnuté v EXE súbore, ktorý možno v programe priamo otvoriť)

 

Všetky články v sekcii
Poličkové grafika
Článok pre vás napísal Panda38
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Programátor C++, WinAPI, ASM.
Aktivity