Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

Prvé kroky

Je na čase začať tvoriť. Zo všetkého najskôr si musíme vytvoriť nový, prázdny, program. Vráťte sa späť do základného okna Petra (okno zoznamu programov). Kliknutím na ikonu Nový Poličkové grafika
sa objaví okienko, do ktorého zadajte meno svojho nového programu, napr. Pokus. A stlačte Enter.

Poličkové grafika

Petr vytvorí nový, prázdny, program s názvom Pokus a otvorí ho k editácii. Objaví sa okno vyzerajúce nejako takto:

Poličkové grafika

V poli Spoločné premenné a funkcie vidíte pripravených niekoľko prvkov. Sú všetky v skupinke základné premenné a funkcie as žiadnym z nich nemôžete hýbať. Prvý prvok, s názvom Pokus, je hlavné funkcie programu. V hlavnej funkcii začína program svoj beh, v nej tvoríme hlavnej kód programu. Ďalší prvok, plocha, je plocha okna, ktoré sa zobrazí po spustení programu, ale k tomu až neskôr. Pod ňou je prvok prázdne políčko, čo je vzhľad políčok, ktorými je plocha okna vyplnená. No a nakoniec Petřík a Lucka, to sú animované postavičky hlavní aktéri programu.

Pristúpme k zadaní prvého príkazu programu. Najskôr si skontrolujte, či je vybraná hlavné funkcie programu - to znamená, že pred ikonkou Pokus musí byť obrázok šípky, tak ako je to na obrázku. Ak tomu tak nie je, dvakrát kliknite na prvok ľavým tlačidlom myši (tzv. Dvojklik).

Pozrite sa do poľa Základné prvky, kôš. Ako prvý je tam skupinka Petřík. Kliknutím na krížik ju rozbaľte, objaví sa niekoľko ďalších ikoniek. Uchopte ľavým tlačidlom myši prvý prvok, krok Poličkové grafika
, A pretiahnite ho do editačného (prostredného) pole. Tam ho upustite. Pri preťahovaní si všimnite, že kurzor myši mení vzhľad podľa toho, nad čím sa pohybujete. Ak je na kurzora značka preškrtnutého kolieska, prvok na dané miesto nedá položiť. Ak sú na kurzora 2 biele obdĺžničky, prebieha kopírovanie prvku, tj. Prvok zostane na pôvodnom mieste bez zmeny, na cieľovú pozíciu sa uloží kópia. No a ak má značka vzhľad bieleho obdĺžniku cez čierny, prvok sa presúva na iné miesto. Takto môžeme prvky presúvať vnútri okna. Ak chceme prvok namiesto presunu skopírovať (tj.rozmnožit ho), použijeme na to pravé tlačidlo myši. Mazať prvky môžeme buď výberom a klávesou Delete alebo odhodením prvku do pravého horného poľa.

No a týmto sme vytvorili prvý najjednoduchší program. Môžete si ho skúsiť tým, že kliknete na tlačidlo **Štart Poličkové grafika **. Objaví sa okno so zelenou plochou, vľavo dole uvidíte postavičku Petra, ktorá odcupitá kúsok doprava a okno sa zase zavrie. Životnosť programu pol sekundy, ale na prvý pokus to nie je zlé, nie?

Možno ste si všimli, že akonáhle ste položili svoj prvý príkaz do programu, na ikonke Uložiť (s obrázkom diskety) sa objavil výkričník. To znamená, že program bol zmenený a je potrebné jeho uloženie na disk. Ak program spustíte, program sa automaticky uloží a značka výkričníka zmizne. Pri spúšťaní sa totiž spúšťa priamo EXE program z disku, program nebeží v žiadnom vnútornom prostredí Petra, nie je na Petrovi závislý a môžete ho ihneď vziať a niekomu dať. To môže mať jeden vedľajší dôsledok - ak program nakopírujete z CD alebo ho máte už raz spustený, Petr nemôže ukladaný program cez ten pôvodný prepísať a v tom prípade sa spustí stará verzia programu. Vyzerá to akoby sa vykonané zmeny v programe neprejavili. Takže v prípade takéhoto podozrenia sa mrknite na lištu Windows, či vám tam program už raz nebeží.

Pokračujme ďalej. A to tak, že Petríka necháme urobiť tie kroky 4. Uchopte prvok krok v editačnom okne pravým tlačidlom myši a pretiahnutím o kúsok ďalej ho rozmnožíte. To urobte ešte 2x, až máte tie prvky pod sebou 4.

Ďalej sa nám nepáči, že program sa čoskoro ukončí a nemôžeme si tak užiť výsledku našej práce. V poli Základné prvky, kôš ** ** vyhľadajte skupinku ovládanie Poličkové grafika
a podskupiny, klávesnica Poličkové grafika
. Z nej presuňte do editačného poľa dole pod všetky 4 príkazy prvok vstup klávesy (čaká na stlačenie) Poličkové grafika
. Celý program bude vyzerať takto:

Poličkové grafika

Teraz môžete program opäť spustiť. Králik odcupitá niekoľko krokov doprava a tam sa zastaví a čaká. Ak stlačíte akúkoľvek klávesu, okno sa zavrie.

Náš prvý program je hotový. Moc toho zatiaľ nevie, ale je to náš vlastný program. A po našich prvých úspešných krokoch, vlastne Petříkových krokoch ("Je to malý krôčik pre králika, ale veľký skok pre ľudstvo"), sa pustíme s chuťou do ďalších pokusov.

Vedľa príkazu pre krok ste si možno už všimli aj ďalších príkazov pre ovládanie Petríka, ako je otáčanie vľavo, vpravo a vzad. Skúste programík upraviť tak, aby Petřík obišiel koliesko a vrátil sa späť na pôvodné miesto. Výsledok by mal vyzerať takto:

Poličkové grafika

Funguje? Blahoželám Vám pane, práve ste sa stal programátorom. Poličkové grafika
.

Poličkové grafika

 

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 308x (128.81 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Petr (sú obsiahnuté v EXE súbore, ktorý možno v programe priamo otvoriť)

 

Všetky články v sekcii
Poličkové grafika
Článok pre vás napísal Panda38
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Programátor C++, WinAPI, ASM.
Aktivity