Prvé kroky
Je na čase začať tvoriť. Zo všetkého najskôr si musíme vytvoriť
nový, prázdny, program. Vráťte sa späť do základného okna Petra (okno
zoznamu programov). Kliknutím na ikonu Nový
sa objaví okienko, do ktorého zadajte meno svojho nového programu, napr.
Pokus. A stlačte Enter.
Petr vytvorí nový, prázdny, program s názvom Pokus a otvorí ho k editácii. Objaví sa okno vyzerajúce nejako takto:
V poli Spoločné premenné a funkcie vidíte pripravených niekoľko prvkov. Sú všetky v skupinke základné premenné a funkcie as žiadnym z nich nemôžete hýbať. Prvý prvok, s názvom Pokus, je hlavné funkcie programu. V hlavnej funkcii začína program svoj beh, v nej tvoríme hlavnej kód programu. Ďalší prvok, plocha, je plocha okna, ktoré sa zobrazí po spustení programu, ale k tomu až neskôr. Pod ňou je prvok prázdne políčko, čo je vzhľad políčok, ktorými je plocha okna vyplnená. No a nakoniec Petřík a Lucka, to sú animované postavičky hlavní aktéri programu.
Pristúpme k zadaní prvého príkazu programu. Najskôr si skontrolujte, či je vybraná hlavné funkcie programu - to znamená, že pred ikonkou Pokus musí byť obrázok šípky, tak ako je to na obrázku. Ak tomu tak nie je, dvakrát kliknite na prvok ľavým tlačidlom myši (tzv. Dvojklik).
Pozrite sa do poľa Základné prvky, kôš. Ako prvý je
tam skupinka Petřík. Kliknutím na krížik ju rozbaľte,
objaví sa niekoľko ďalších ikoniek. Uchopte ľavým tlačidlom myši prvý
prvok, krok
, A pretiahnite ho do editačného (prostredného) pole. Tam ho upustite. Pri
preťahovaní si všimnite, že kurzor myši mení vzhľad podľa toho, nad
čím sa pohybujete. Ak je na kurzora značka preškrtnutého kolieska, prvok na
dané miesto nedá položiť. Ak sú na kurzora 2 biele obdĺžničky, prebieha
kopírovanie prvku, tj. Prvok zostane na pôvodnom mieste bez zmeny, na
cieľovú pozíciu sa uloží kópia. No a ak má značka vzhľad bieleho
obdĺžniku cez čierny, prvok sa presúva na iné miesto. Takto môžeme prvky
presúvať vnútri okna. Ak chceme prvok namiesto presunu skopírovať
(tj.rozmnožit ho), použijeme na to pravé tlačidlo myši. Mazať prvky
môžeme buď výberom a klávesou Delete alebo odhodením
prvku do pravého horného poľa.
No a týmto sme vytvorili prvý najjednoduchší program. Môžete si ho skúsiť tým, že kliknete na tlačidlo **Štart **. Objaví sa okno so zelenou plochou, vľavo dole uvidíte postavičku Petra, ktorá odcupitá kúsok doprava a okno sa zase zavrie. Životnosť programu pol sekundy, ale na prvý pokus to nie je zlé, nie?
Možno ste si všimli, že akonáhle ste položili svoj prvý príkaz do programu, na ikonke Uložiť (s obrázkom diskety) sa objavil výkričník. To znamená, že program bol zmenený a je potrebné jeho uloženie na disk. Ak program spustíte, program sa automaticky uloží a značka výkričníka zmizne. Pri spúšťaní sa totiž spúšťa priamo EXE program z disku, program nebeží v žiadnom vnútornom prostredí Petra, nie je na Petrovi závislý a môžete ho ihneď vziať a niekomu dať. To môže mať jeden vedľajší dôsledok - ak program nakopírujete z CD alebo ho máte už raz spustený, Petr nemôže ukladaný program cez ten pôvodný prepísať a v tom prípade sa spustí stará verzia programu. Vyzerá to akoby sa vykonané zmeny v programe neprejavili. Takže v prípade takéhoto podozrenia sa mrknite na lištu Windows, či vám tam program už raz nebeží.
Pokračujme ďalej. A to tak, že Petríka necháme urobiť tie kroky 4. Uchopte prvok krok v editačnom okne pravým tlačidlom myši a pretiahnutím o kúsok ďalej ho rozmnožíte. To urobte ešte 2x, až máte tie prvky pod sebou 4.
Ďalej sa nám nepáči, že program sa čoskoro ukončí a nemôžeme si tak
užiť výsledku našej práce. V poli Základné prvky, kôš
** ** vyhľadajte skupinku ovládanie
a podskupiny, klávesnica
. Z nej presuňte do editačného poľa dole pod všetky 4 príkazy prvok
vstup klávesy (čaká na stlačenie)
. Celý program bude vyzerať takto:
Teraz môžete program opäť spustiť. Králik odcupitá niekoľko krokov doprava a tam sa zastaví a čaká. Ak stlačíte akúkoľvek klávesu, okno sa zavrie.
Náš prvý program je hotový. Moc toho zatiaľ nevie, ale je to náš vlastný program. A po našich prvých úspešných krokoch, vlastne Petříkových krokoch ("Je to malý krôčik pre králika, ale veľký skok pre ľudstvo"), sa pustíme s chuťou do ďalších pokusov.
Vedľa príkazu pre krok ste si možno už všimli aj ďalších príkazov pre ovládanie Petríka, ako je otáčanie vľavo, vpravo a vzad. Skúste programík upraviť tak, aby Petřík obišiel koliesko a vrátil sa späť na pôvodné miesto. Výsledok by mal vyzerať takto:
Funguje? Blahoželám Vám pane, práve ste sa stal programátorom.
.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 308x (128.81 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Petr (sú obsiahnuté v EXE súbore, ktorý možno v programe priamo otvoriť)