IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

Petrova záhradka

Po prvých krôčikoch naučíme Petríka, ako si vysádzať svoju vlastnú záhradku. Budeme pritom pokračovať v úpravách nášho programu Pokus z minulej lekcie. Doplníme len obrázok kvety a povieme Peťkovi, aby pri svojej obchôdzke kvety sadil.

Najprv si pripravíme obrázok kvety. Použijeme na to prázdne políčko, do ktorého kvetinu dokreslíme. Pozrite sa do poľa s názvom Spoločné premenné a funkcie. V skupinke základné premenné a funkcie uvidíte ikonku prázdne políčko Poličkové grafika
. Uchopte ju pravým tlačidlom myši a pretiahnite dole pod všetky prvky (tj. Pod prvky skupiny základné premenné a funkcie).

Po pretiahnutí sa vytvorila kópie prvku, meno sa zmenilo na prázdne políčko 2. Jedným kliknutím ľavým tlačidlom myši na ikonku prvok najskôr vyberte (označí sa obdĺžnikom). Potom kliknite na text u ikonky, opäť ľavým tlačidlom myši. Pod textom sa objaví rámček a blikajúci kurzor, príznak editácia. Napíšte ako nové meno prvku text Kvetina a stlačte Enter. Tým ste vytvorili nový predmet s názvom Kvetina.

Teraz nakreslíme obrázok kvety. Dvakrát kliknite ľavým tlačidlom myši na ikonku predmetu Kvetina. V editačnom okne sa objaví zväčšený obrázok prázdneho políčka. K priblíženie obrázku použite tlačidlá Zväčšiť Poličkové grafika
a Zmenšiť Poličkové grafika
. Môžete začať kresliť kvetinu, záujemcom poradím postup.

V paneli nástrojov (horná lišta) vidíte rozbaľovací zoznam funkcií grafického editora. Ďalšia rozbaľovací zoznam je pre voľbu hrúbky čiar. Zvoľte funkciu kreslenie gule Poličkové grafika
. Dole v editačnom okne nájdete okienka pre voľbu farby. Kliknite ľavým tlačidlom myši na červenú farbu (vľavo prvá zhora). Na hornom okraji obrázku, približne uprostred, stlačte ľavé tlačidlo myši a ťahajte myšou do stredu obrázka. Tam tlačidlo myši pustite. Vzniknutá červená guľa bude kvetom. Ľavým tlačidlom myši zvoľte tmavo zelenú farbu (druhú odspodu) a v zozname funkcií vyberte kreslenie čiary Poličkové grafika
. Natiahnite jednu čiaru od gule smerom dole a potom ešte po stranách dve čiary ako listy. Výsledok by mohol vyzerať asi tak nejako (že by jiřina?):

Poličkové grafika

Ak ste s kreslením hotoví, vráťte sa k editácii hlavné funkcie programu dvojklikom na ikonku hlavné funkcie (ešte stále by mala mať meno Pokus). Pre návratu k skôr editovaným prvkom môžete tiež používať tlačidlá Predošlá editácia Poličkové grafika
a Nasledujúce editácia Poličkové grafika
, Slúžiace na listovanie v histórii editovaných prvkov.

Začneme zostavovať nový program. V predošlej kapitole sme program zanechali v stave, kedy Petřík podíde o krok, otočí sa vľavo, obaja príkazy zopakuje ešte trikrát, nakoniec sa zastaví a čaká na stlačenie klávesy.

Pozrite sa znovu do skupiny príkazov pre Petríka. Pripomínam, že ju nájdete v pravom hornom poli Základné prvky, kôš a že je označená textom Petřík. Šiestym prvkom zhora je predmet pred Petrik Poličkové grafika
. Uchopte ho a pretiahnite úplne na začiatok programu, pred prvý príkaz. Po položení prvku sa pred ikonkou prvku objaví značka rovná sa Poličkové grafika
. To nás editor informuje, že prvok ešte potrebuje pridať nejaký parameter, teda iný prvok k tomuto prvku pripojený. Týmto parametrom bude nami vytvorená kvetina.

Uchopte myšou v okne Spoločné premenné a funkcie predmet Kvetina Poličkové grafika
a pretiahnite ho k prvku ** ** predmet pred Petrik Poličkové grafika

  • asi tak, aby ľavý horný roh přetahovaného prvku prekrýval

pravý dolný roh cieľového prvku. Pri preťahovaní si môžete všimnúť, že ak ste v blízkosti prvku predmet pred Petrik, na texte prvku sa objaví výberový rámček. Tým nám dáva cieľový prvok najavo ochotu preťahovaní prvok prijať. Zásadnou vlastnosťou prvkov je, že možno k sebe "prilepiť" len zmysluplné kombinácie prvkov.

Po pripojení přetahovaného predmetu kvety zmizla značka rovná sa pred ikonkou. Prvok predmet pred Petrík dostal svoj parameter a teraz je už spokojný. Vznikla nám malá vetva o dvoch prvkoch, majúce význam položenie kvety pred Petríka. Vetva rozkopírujte ešte trikrát pred ostatné príkazy krokov Petríka a to tak, že ju preťahujte pravým tlačidlom myši uchopením za prvok predmet pred Petrik. Výsledkom by mal byť tento program:

Poličkové grafika

Program spustite. Petřík nasade 4 kvety a zostane stáť na východiskovú pozíciu. Síce nám pritom šliape po kvetinách, ale to mu musíme odpustiť. On sa záhradkárčenie ešte len učia.

Poličkové grafika

 

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 251x (129.11 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Petr (sú obsiahnuté v EXE súbore, ktorý možno v programe priamo otvoriť)

 

Všetky články v sekcii
Poličkové grafika
Článok pre vás napísal Panda38
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Programátor C++, WinAPI, ASM.
Aktivity