Petrova záhradka
Po prvých krôčikoch naučíme Petríka, ako si vysádzať svoju vlastnú záhradku. Budeme pritom pokračovať v úpravách nášho programu Pokus z minulej lekcie. Doplníme len obrázok kvety a povieme Peťkovi, aby pri svojej obchôdzke kvety sadil.
Najprv si pripravíme obrázok kvety. Použijeme na to prázdne políčko, do
ktorého kvetinu dokreslíme. Pozrite sa do poľa s názvom Spoločné
premenné a funkcie. V skupinke základné premenné a
funkcie uvidíte ikonku prázdne políčko
. Uchopte ju pravým tlačidlom myši a pretiahnite dole pod všetky prvky (tj.
Pod prvky skupiny základné premenné a funkcie).
Po pretiahnutí sa vytvorila kópie prvku, meno sa zmenilo na prázdne políčko 2. Jedným kliknutím ľavým tlačidlom myši na ikonku prvok najskôr vyberte (označí sa obdĺžnikom). Potom kliknite na text u ikonky, opäť ľavým tlačidlom myši. Pod textom sa objaví rámček a blikajúci kurzor, príznak editácia. Napíšte ako nové meno prvku text Kvetina a stlačte Enter. Tým ste vytvorili nový predmet s názvom Kvetina.
Teraz nakreslíme obrázok kvety. Dvakrát kliknite ľavým tlačidlom myši
na ikonku predmetu Kvetina. V editačnom okne sa objaví
zväčšený obrázok prázdneho políčka. K priblíženie obrázku použite
tlačidlá Zväčšiť
a Zmenšiť
. Môžete začať kresliť kvetinu, záujemcom poradím postup.
V paneli nástrojov (horná lišta) vidíte rozbaľovací zoznam funkcií
grafického editora. Ďalšia rozbaľovací zoznam je pre voľbu hrúbky čiar.
Zvoľte funkciu kreslenie gule
. Dole v editačnom okne nájdete okienka pre voľbu farby. Kliknite ľavým
tlačidlom myši na červenú farbu (vľavo prvá zhora). Na hornom okraji
obrázku, približne uprostred, stlačte ľavé tlačidlo myši a ťahajte
myšou do stredu obrázka. Tam tlačidlo myši pustite. Vzniknutá červená
guľa bude kvetom. Ľavým tlačidlom myši zvoľte tmavo zelenú farbu (druhú
odspodu) a v zozname funkcií vyberte kreslenie čiary
. Natiahnite jednu čiaru od gule smerom dole a potom ešte po stranách dve
čiary ako listy. Výsledok by mohol vyzerať asi tak nejako (že by
jiřina?):
Ak ste s kreslením hotoví, vráťte sa k editácii hlavné funkcie programu
dvojklikom na ikonku hlavné funkcie (ešte stále by mala mať meno
Pokus). Pre návratu k skôr editovaným prvkom môžete tiež
používať tlačidlá Predošlá editácia
a Nasledujúce editácia
, Slúžiace na listovanie v histórii editovaných prvkov.
Začneme zostavovať nový program. V predošlej kapitole sme program zanechali v stave, kedy Petřík podíde o krok, otočí sa vľavo, obaja príkazy zopakuje ešte trikrát, nakoniec sa zastaví a čaká na stlačenie klávesy.
Pozrite sa znovu do skupiny príkazov pre Petríka. Pripomínam, že ju
nájdete v pravom hornom poli Základné prvky, kôš a že je
označená textom Petřík. Šiestym prvkom zhora je
predmet pred Petrik
. Uchopte ho a pretiahnite úplne na začiatok programu, pred prvý príkaz. Po
položení prvku sa pred ikonkou prvku objaví značka rovná sa
. To nás editor informuje, že prvok ešte potrebuje pridať nejaký parameter,
teda iný prvok k tomuto prvku pripojený. Týmto parametrom bude nami
vytvorená kvetina.
Uchopte myšou v okne Spoločné premenné a funkcie predmet
Kvetina
a pretiahnite ho k prvku ** ** predmet pred Petrik
- asi tak, aby ľavý horný roh přetahovaného prvku prekrýval
pravý dolný roh cieľového prvku. Pri preťahovaní si môžete všimnúť, že ak ste v blízkosti prvku predmet pred Petrik, na texte prvku sa objaví výberový rámček. Tým nám dáva cieľový prvok najavo ochotu preťahovaní prvok prijať. Zásadnou vlastnosťou prvkov je, že možno k sebe "prilepiť" len zmysluplné kombinácie prvkov.
Po pripojení přetahovaného predmetu kvety zmizla značka rovná sa pred ikonkou. Prvok predmet pred Petrík dostal svoj parameter a teraz je už spokojný. Vznikla nám malá vetva o dvoch prvkoch, majúce význam položenie kvety pred Petríka. Vetva rozkopírujte ešte trikrát pred ostatné príkazy krokov Petríka a to tak, že ju preťahujte pravým tlačidlom myši uchopením za prvok predmet pred Petrik. Výsledkom by mal byť tento program:
Program spustite. Petřík nasade 4 kvety a zostane stáť na východiskovú pozíciu. Síce nám pritom šliape po kvetinách, ale to mu musíme odpustiť. On sa záhradkárčenie ešte len učia.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 251x (129.11 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Petr (sú obsiahnuté v EXE súbore, ktorý možno v programe priamo otvoriť)