Ako na vlastné sprajt
V Petrovský tutoriálové vsuvke si popíšeme tvorbu vlastných sprajt.
Nebudeme sa zaoberať maľovaním vlastných sprajt, tie sú zrejme jasné. Zameriame sa na prípad, keď máme nejaké vlastné 2D sprajt a chceme ich importovať do Petra. Dajme tomu, že sa jedná o sprajtovou klasiku, postavičku Lemmings - Walkera (alebo po slovensky Lumík Procházka).
Obrázok, ktorý máme k dispozícii, má 8 fáz pohybu, každá s rozmerom 16 x 16 bodov. Vzhľadom k súčasnému bežnému rozlíšenie monitorov naimportuje sprajt do dvojnásobnej veľkosti, 32 x 32 bodov. Aby bol na obrazovke vôbec vidieť. Ťažko budeme totiž predpokladať, že použijeme originálne videomód 320 x 200 bodov.
V programe v Petrovi si v poli Spoločné premenné a funkcie pripravte nový sprajt (pretiahnutím prázdneho sprajt z poľa Knižnica premenných a funkcií). Dvojklikom na sprajt a voľbou Vlastnosti vyvolajte nastavenie vlastností sprajt. Vlastnosti nastavte nasledujúcim spôsobom.
- Oneskorenie medzi fázami: 110 (určuje dobu v milisekundách medzi jednotlivými fázami animácie)
- Fáz na krok: 8 (určuje rýchlosť pohybu, koľko fázou je potreba na prekonanie vzdialenosti jedného políčka)
- Hladina na zobrazenie: 1000 (je výšková hladina určujúci, ako sa budú sprajt prekresľovať cez seba)
- Fáz pre pokoj: 1 (počet fáz, ak sa sprajt nepohybuje)
- Fáz pre pohyb: 8 (počet fáz, ak sa sprajt pohybuje)
- Smerov: 2 (počet smerov, ktorými sa sprajt bude pohybovať)
- Šírka obrázku: 1 (šírka obrázka sprajt, udáva sa v políčkach, tj. Násobok 32 bodov)
- Výška obrázku: 1 (výška obrázka sprajt, udáva sa v políčkach, tj. Násobok 32 bodov)
Do programu si načítame grafiku. Máme k dispozícii dva spôsoby. Buď obrázok s grafikou uložíme do Petrovski zložky Picture vo formáte BMP alebo JPG a obrázok potom pretiahneme do programu z poľa Knižnica premenných a funkcií, alebo obrázok otvoríme v nejakom editore, skopírujeme do schránky (Ctrl + A a Ctrl + C), v Petrovi pripravíme prázdny obrázok rovnakých rozmerov a grafiku do neho vložíme zo schránky Ctrl + V. Pri importe farieb obrázku sa uplatní nastavenie prepínača Úpravy / Dithering, ktorý určuje, či sa použije dithering. Ak budete pozorovať, že obrázok je neprirodzene bodkovaný, prepínač Dithering vypnite. Vypnutie prepínača je vhodné u kreslených obrázkov s málo farbami. Avšak pozor nech ho nezabudnete opäť zapnúť až budete do programu načítavať napríklad fotografie JPG. V obrázku vyplňte pozadí postavičiek priehľadnou farbou a obrázok zväčšite na dvojnásobok, aby mali fázy animácie rozmer 32 x 32 bodov.
Teraz prenesieme obrázky do sprajt. Označte prvú fázu v obrázku ako blok 1x1 políčko (tj. 32 x 32 bodov, k orientácii použite orientačné sieť editora). Ctrl + C skopíruje blok do schránky. Dvojklikom na sprajt a potom dvojklikom na príslušné políčko sprajt sa dostanete do editácie jednej fázy sprajt, pomocou Ctrl + V obrázok fázy vložíte do sprajt. Takto postupujte pre všetkých ostatných 8 fáz animácie. Jednu z fáz použite aj pre stav pokoja.
Po prenesení fáz pohybu pre jeden smer vyvolajte opäť editáciu sprajt dvojklikom na neho a pravým tlačidlom skopírujte fázy aj do ďalšieho smeru. Postupne Vyvolávajte editácia fáz v druhom smere a obrázky horizontálne preklopiť.
Na záver sprajt vyskúšajte. Stlačte tlačidlo Test, objaví sa testovacie okno. Klikaním do okna môžete sprajt rozpohybovať po ploche. Prekreslením políčka prázdne políčko môžete zmeniť pozadie testovacieho okna.
Druhý prípad, ktorým sa budeme zaoberať, je vytvorenie sprajt importom z grafiky vo vyššom rozlíšení (napr. Fotografie). Dajme tomu, že chceme vytvoriť sprajt stíhačky. Na internete sme si našli niekde nejakú fotografiu. Už nevieme kde a čo to je? Hrubá chyba, zdroja je potrebné si vždy značiť. Tak napríklad "tu":http://englishrussia.com/…stealth-jet/ sme našli ruský bombardér Sukhoi Potom Fa T-50. Chceme ho použiť do strieľačky s horným pohľadom, preto nás zaujíma fotografie zhora.
Najskôr si pripravíme holý obrázok objektu tým, že odstránime pozadie z fotografie. V popise sa zameriame na Photoshop. Je možné použiť aj grafický editor Petra, len to bude pracnejšie. Vo Photoshope použite na označenie obrysu stíhačky nástroj magnetické laso. Podrobnejší popis postupu nájdete v tutoriálu Vytvárame textúry - 2D objekty. Po vyrezanie stíhačky ju skopírujte do nového obrázku a rozšírte plátno na štvorcový rozmer (v našom príklade 459 x 459 bodov).
V Petrovi si pripravte nový sprajt. V jeho nastavení zmeňte počet smerov napríklad na 8 a veľkosť fotky na 2 x 2 políčka.
Teraz budeme postupne importovať jednotlivé smery sprajt. Zmenšite obrázok na rozmer 64 x 64 bodov. Ak chcete skonvertovať obrázok do paletových farieb Petra pomocou funkcie Obraz / Režim / Indexovaná farba s využitím import do tabuľky paliet Petra, ktorú si môžete stiahnuť v archíve na konci článku. . Obrázok označte Ctrl + A a vložte do schránky s Ctrl + C. Prepnite sa do programu v Petrovi, dvakrát kliknite na sprajt a potom na obrázok prvého smeru. Obrázok vložte zo schránky s Ctrl + V. Ak používate iný editor, môžete preniesť obrázok aj vo formáte True Color, len budete musieť odmazávať pozadia obrázka. V najhoršom prípade môžete použiť editor Petra - obrázok načítajte cez knižnicu do programu, prekreslite pozadí priehľadnou farbou, urobte si kópiu do druhého obrázku, kópiu zmenšite na rozmer 2 x 2 políčka, jej obsah preneste cez schránku do sprajt.
V histórii Photoshopu sa vráťte o 3 kroky späť, do doby, než ste menili veľkosť sprajt. Vyvolajte Úpravy / Transformácia / Otočiť a zadajte na hornej lište uhol otočenia -45 °, potvrďte 2x Enter. Obrázok preneste do Petra opäť zmenšením na 64 x 64 bodov, importom do paliet Petra a prenesením cez schránku. V prípade, že používate len editor Petra, otočte obrázok v pôvodnej veľkosti (ale s odmazaným pozadím) o 45 ° a ten potom použite po zmenšení ako druhý smer sprajt.
Teraz si už vystačíme s editorom Petra. Rozkopírujte prvé dve fázy do ostatných fáz tak, aby ste potom mohli len operácií otočenie o 90 ° dosiahnuť ostatných smerov otočenie. Druhý smer 45 ° sme museli robiť vo Photoshope z originálneho obrázku (resp. V Petrovi z pôvodného veľkého obrázka), pretože otočením zmenšeného obrázku v editore Petra by už značne poklesla kvalita grafiky. Ostatné otočenie o 90 ° sú už bezstratové operácie a preto si vystačíme s editorom Petra.
Ľahko by sme mohli podobným spôsobom vytvoriť ľubovoľný počet smerov sprajt. Vždy je však potrebné otáčať obrázok vo vyššej kvalite a až potom ho zmenšiť na koncovú veľkosť. Zmenšené obrázky otáčať len po 90 stupňoch.
Niekedy môžeme chcieť pod sprajt mať ešte tieň. Pripravíme si ho opäť ako sprajt. Použijeme orezaný obrázok stíhačky. Nástrojom kúzelná palička označte priehľadné okolia stíhačky, výber invertuj a vnútro stíhačky vyplňte niektorú farbou (napríklad čiernu). Pri výplni použite maximálnu toleranciu, 255. Takto pripravený obrázok importujte do sprajt Petra podobne ako obrázok stíhačky s tým rozdielom, že po vložení do Petra čiernu farbu stíhačky vyplňte tieňovú farbou.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 117x (157.25 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Petr (sú obsiahnuté v EXE súbore, ktorý možno v programe priamo otvoriť)