IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

Vytvárame textúry - plochy

Ďalším ToRozhodněMusí­teMít každého 3D programátora sú textúry plôch. Textúry plôch potrebujete k pokrývanie stien miestností a povrchu terénu. Zvyčajne sa preto jedná o textúry opakované, s dlaždicovým usporiadaním. Preto je potrebné, aby začiatky a konce textúr na seba nadväzovali. Popíšeme si vytvorenie takej seamless, čiže bezšvíkové, textúry. Opäť sa zameraním na Photoshop.

Ako predvádzacie príklad sme zámerne zvolili celkom nevhodnou fotografiu staré zrúcaniny. V reáli by sme iste našli mnoho lepších zdrojov pre textúry.

3D grafika

Z fotografie chceme získať stenu budovy. Označte blok, ktorý bude zahŕňať potrebnú časť fotografie. Pomocou Ctrl + C skopírujte označený úsek do schránky. Otvorte nové okno Ctrl + N s rozmermi požadovanej textúry, napríklad 512 x 512 bodov. Do tohto okna vložte vybraný blok pomocou Ctrl + V. Teraz vyvolajte transformáciu bloku. Najvhodnejším typom transformácie je deformovať. Zrejme budete musieť upraviť mierka zobrazenia s Ctrl + [-], pravdepodobne sa riadiace body objaví mimo obrázok. V tomto móde voľne posúvate štyri riadiace body bloku a korigujete výjav tak, aby bol rovnobežný s okrajmi obrázka a navyše aby proporcie zodpovedali možnosti nadväzovanie začiatku a konca textúry. Po ukončení transformácie s Enter označte obraz pomocou Ctrl + A a voľbou Obraz / Orezať odstránite nadbytočné časti bloku prečnievajúce mimo obraz (nie sú vidieť, ale sú tam).

3D grafika

Častým prípadom je, že jednotlivé miesta obrazu nie sú jasovo vyvážená. Niektorá strana je viac nasvietená než iná. Vo fotografiu to ani nespoznáme, ale ak takú textúru použijeme opakovane, pôsobí textúra dojmom opakujúcich sa fľakov.

3D grafika

Ku korekcii tohto javu slúži funkcia Filter / Iné / Horná priepusť ... Otvorí sa dialóg s nastavením filtra. Pri posúvaní ukazovatele môžete pozorovať, ako sa vyrovnávajú jasy častí obrazu. Pre bežné fotografie je optimálny polomer asi 40 až 50. Potvrdením dialógu sa vykoná jasovej vyrovnanie obrazu. Štandardne sa vykonáva operácia pre všetky parametre obrazu, preto ihneď po vykonaní operácie otvorte voľbu Úpravy / Zoslabiť hornej priepusť ... a zmeňte Režim na Svetlosť. Pomocou Ctrl + L upravte kontrast a jas obrazu, prípadne ešte cez Obraz / Prispôsobenie / Odtieň a sýtosť ... skorigujte farebnú sýtosť obrazu. Ako vidíte na nasledujúcom obrázku, jasovej fľaky zmizli.

3D grafika

Teraz pristúpime k nadviazaniu začiatku a konca textúry. Otvorte dialóg Filter / Iné / Posun ... Zapnite prepínač Pretočiť dookola a ako úroveň posunu zvoľte vertikálne i horizontálne polovicu rozmeru textúry, napr. 256. Tým zaistíte, že okraje textúry sa objaví uprostred.

3D grafika

Teraz vidíte, ako budú vyzerať komunikačné miesta textúr. Na odstránenie spojových zlomov použite nástroj klonovacia pečiatka. Klonovacia pečiatka je snáď jeden z najpotrebnejších nástrojov pri úprave textúr a fotografií. Umožňuje vykonávať opravy obrazu tým, že kopíruje podobné miesta obrazu na iné miesta. Je až prekvapivé, ako je ľudské oko k tomuto druhu úpravy necitlivé. Najskôr za súčasného stlačenia Alt kliknite na východiskové miesto, odkiaľ začne prebiehať klonovania, a potom (už bez Alt) kliknite na prvý bod cieľového miesta. Potom už môžete prekresľovať vadné miesta v obraze, prípadne ešte zvoliť inú priehľadnosť či veľkosť štetca alebo nové zdrojové miesto. Čiaru zlomu však neprekrývajte len jednoduchým ťahaním pečiatky po čiare. Takáto úprava by bola viditeľná. Je potrebné prenášať úseky nerovnomerne, najlepšie s rešpektovaním výjevových elementov (aby sa napr. Kameň objavil celý a nie len polovica). Pri korekcii dbajte na to, nech nezasiahnete až tesne k okraju, tým by ste vytvorili nové zlomová miesta v stredu textúry. Ak obsahuje textúra nejaká výrazná miesta, napríklad tmavé fľaky v tráve, je dobré tieto miesta prekryť menej výrazným výjavom. Inak sa môže takáto textúra javiť z diaľky ako neprirodzene pravidelne Fľakatý.

3D grafika

Po úprave posuňte textúru späť novú operácií Posun ... a textúru uložte, napríklad do formátu JPG.

3D grafika

Je dobre textúru ešte skontrolovať - buď vyskúšaním v programe alebo aspoň posadením viac textúr vedľa seba.

3D grafika

Je zrejmé, že v uvedenom príklade nebola nutnosť korekciou tak výrazná, slúžil skôr k vysvetlenie postupu. Budeme preto pokračovať inou textúrou, určenú pre múry.

3D grafika

Ak máme pripravenú základné textúru, môžeme jej modifikáciou vytvárať nové varianty, ktoré budú navzájom spojiteľné. Najjednoduchšie úpravou je zmena farebného ladenia. Využije sa k tomu funkcia Obraz / Prispôsobenie / Odtieň a sýtosť / H-odtieň. Ak je farebná zmena príliš výrazná, možno ju znížiť prolnutím s pôvodnou textúrou a nastavením vhodného stupňa transparentnosti.

3D grafika 3D grafika
3D grafika 3D grafika

Ďalšou dôležitou operáciou je kombinácia viacerých textúr. Na obrázku vidíte prelínanie textúry múru s textúrou betónu. Textúra bola vytvorená položením textúry betónu na textúru stene a odmazáním časti textúry betónu. Potom bola textúra betónu zduplikovaný a nižšia vrstva mierne vysunutá doprava a stmavenie, čím bol vytvorený dojem okraja betónu. Hornej vrstve betónu bol pridaný štýl vrhnutý tieň, aby vrstva vytvárala väčší dojem priestorovosti. Táto textúra je sprava pripojiteľná k textúre múru a zľava k textúre betónu.

3D grafika

Nasledujúce textúra vznikla vytvorením novej vrstvy, nakreslením nápisu červenou farbou a voľbou režimu transparentnosti vrstvy Rozpustiť s krytím 60%.

3D grafika

Ďalšia textúra je už trošku zložitejšie, ale ako vidíte, fantázii sa medze nekladú. Horný lem múrika je tvorený svetlo šedým pásom (tvoriacim samostatnú vrstvu) s operáciou transparentnosti Násobiť a výplňou 75%. Vrstva má zvolený efekt vrhnutý tieň. Skrutky sú hnedé kružnice s výplňou 60% a efekty Vonkajšie žiara (pre tmavo hnedé zareznutí okolo hlavičky) a Úkos a reliéf (pre dojem okrúhleho tvaru hlavičky). Dolná žliabok je tmavo šedý pás s výplňou 32% a efektom Úkos a reliéf, ktorý vytvára 3D dojem žliabku. Cez to všetko je vrstva s načmáranú hnedou a zelenou farbou (šmuhy od skrutiek a dolné šmuhy) s priehľadnosťou Násobenie. Šmuhy boli rozmazané Gaussovským rozostrením. Ostatne - na konci lekcie je textúra na stiahnutie aj v zdrojovom tvare PSD.

3D grafika

Otlčené múr môžeme vytvoriť modulovaním povrchu inú textúrou. V nasledujúcom príklade bola použitá textúra betónu, po presvetleniu zostali len ojedinelé hrbolčeky, textúra bola zväčšená a biely podklad vymastený (nástrojom plechovak farby), nakoniec bol nastavený efekt Vonkajší úkos, ktorý vytvoril dojem otlky zapustených do tehál.

3D grafika

Pôsobivo vyzerá, opatríme ak múr popínavou rastlinou. V nasledujúcej textúre bol na betón položený výrez rastlín z nasledujúcej fotografie. Pomocou nástroja kúzelná palička boli identifikované niektoré lístky rastlín. Výber bol zmenený na doplnok a vymazané okolia lístkov (klávesou Delete). Vrstve bol nastavený vrhnutý tieň. Pod vrstvu bola doplnená ďalšia vrstva, do ktorej boli zelenú ceruzkou nakreslené šľahúne. Len ako jednoduché zelené čiary. Nastavením vrženého tieňa a vnútorného úkosu bol vytvorený 3D efekt.

3D grafika
3D grafika

Textúry priamo zvádza k tomu skúsiť si je zostaviť dohromady, ako skladačku.

3D grafika

Nielen steny, ale aj textúry povrchu môžeme vytvárať podobne. Napríklad chceme vytvoriť terén zložený z dlaždíc (tj. Rovnako veľké panely), v ktorom sa budú kombinovať textúra trávy s textúrou piesku.

3D grafika 3D grafika

Najskôr si pripravte textúry trávy a piesku, ktoré majú už zaistené opakovania (bezšvové spájanie). Otvorte textúru trávy a vložte do nej ako ďalšiu vrstvu textúru piesku. Vytvorte vodítka, ktoré budú v horizontálnom i vertikálnom smere presne uprostred textúry. Potom opakovane vkladajte textúru piesku a odmazávejte nadbytočné časti a to tak, aby na okraji textúry bolo rozmedzie medzi trávou a pieskom vždy presne uprostred, tak ako vám to ukazuje vodítko. Tak zaistíte plynulé nadviazanie textúr navzájom. Odporúčam si uchovať zostavu textúr v PSD tvare. Textúry môžete exportovať tak, že postupne zapínate jednotlivé vrstvy piesku. Po exporte do Petra môžete ešte dokorigovať textúry tým, že rozkopírujete 2 rady okrajových bodov spoločne pre obe strany textúr a tým zaistíte plynulé nadviazanie aj v prípade zapnutého adresovacieho módu orezávanie textúr.

3D grafika 3D grafika 3D grafika 3D grafika
3D grafika 3D grafika 3D grafika 3D grafika
3D grafika 3D grafika 3D grafika 3D grafika

Príklad teréne využívajúceho vytvorené textúry vidíte tu.

3D grafika

 

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 275x (13.03 MB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Petr Lite (sú obsiahnuté v EXE súbore, ktorý možno v programe priamo otvoriť)

 

Všetky články v sekcii
3D grafika
Článok pre vás napísal Panda38
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Programátor C++, WinAPI, ASM.
Aktivity