Ahoj, 3D svete!
Vitajte vo fantastickom svete 3D grafiky! Svet virtuálnej reality, v ktorom mizne rozdiel medzi skutočnosťou a fantáziou. Právom je dnes preto v strede záujmu nielen herného priemyslu, ale aj všetkých ďalších odvetví ako prostriedok na rýchle a názorné vizualizáciu kvantá informácií. A keď sa k tomu pridá ešte nástroj k ľahkému a rýchlemu použitia 3D grafiky, akým je Petr, čo viac si ešte priať? Neuveríte, ako je to ľahké, kým si to nevyskúšate. Preto - VSTÚPTE PROSÍM!
Svoju cestu začneme založením nového programu, nazvite ho treba jednoducho 3D. Od 3D sveta nás teraz oddeľuje už len jediný príkaz - okno 3D grafiky. Príkaz nájdete v skupine grafika / 3D grafika. Umiestnite ho na začiatok programu, najlepšie do skupiny Inicializácia programu. Príkaz má nejaké ďalšie parametre, ale tých si teraz nevšímajte.
Ak by ste teraz program spustili, videli by ste na okamih zelenú plochu okna Petra, ktorá je v zápätí vystriedaná čiernou plochou a hneď na to program skončí. Samozrejme musíme doplniť nejakú programovú slučku, v ktorej bude prebiehať obsluha programu. Takže vložte do programu podmienený cyklus s podmienkou prerušenia klávesom Esc a jedným čakacím príkazom. Asi takto nejako:
Keď teraz program spustíte, zostane okno otvorené. Vidíte čiernu plochu a nezostáva vám nič než veriť, že sa jedná skutočne o okno do 3D sveta. Ale to hneď napravíme a vytvoríme si prvý 3D objekt.
Pripravte si do poľa premenných spoločných číselnú premennú. Pomenujte ju ID. Je to skratka pre identifikačné číslo. Každý objekt v našom 3D svete totiž má nejaké svoje číslo. Týmto číslom sa budeme na objekty odkazovať, aby sme s nimi mohli nejako manipulovať.
Pripravte si premennú ID do skupiny inicializácia programu, za prvok okno 3D grafiky. K premenné pripojte prvok gule zo skupiny grafika / 3D grafika / vytvoriť. Tento príkaz vytvorí 3D objekt gule a jeho identifikačné číslo uloží do premennej ID.
A opäť program spustite. A čo nevidíte - GUĽA! Heuréka, je tu 3D svet!
No áno, máte pravdu. Toto sa snáď ani guľou nedá nazvať, možno skôr zle okrájané zemiak. Tak si ju trochu vylepšíme. Objekty je možné vytvárať s rôznou zložitosťou detailov. Určuje ju prvok zložitosť objektu, ktorý nájdete v skupine grafika / 3D grafika / objekty. Pridajte ho PRED príkaz pre vytvorenie gule a pomocou číselnej konštanty mu nastavte hodnotu 15.
Ako môžete teraz vidieť, guľa nám skrásnela. Teraz ju už konečne môžeme hrdo nazvať gulí.
Aby sme si ešte trochu bližšie vysvetlili, ako vlastne objekty v 3D grafike fungujú. Nie je to nič iné, než hromada trojuholníčkov. Všetko v 3D grafike sú trojuholníky. Urobte si malý pokus - niekam na začiatok programu doplňte prvok vyplňovanie plôch zo skupiny grafika / 3D grafika / nastavenia a pripojte k nemu logickú hodnotu nie. Po spustení programu uvidíte opäť guľu, ale tentoraz jej sieťový model zložený z nevyplnených trojuholníkov. Skúste si meniť zložitosť gule a sledovať zmenu veľkostí a počtu trojuholníkov, z ktorých je guľa tvorená.
Prvok vyplňovanie plôch opäť odstráňte. Teraz si skúsime guľu zafarbiť. V skupinke grafika / 3D grafika / povrch si nájdite prvok farba (-1 = vnútorná, -2 = implicitné). Vložte ho ZA príkaz pre vytvorenie gule. Pripojte k nemu prvok farba zo skupiny grafika. Rozkliknutím prvku si vyberte nejakú farbu.
Program opäť spustite - guľa bude mať vami zvolenú farbu.
Predsa len, naša guľa je nejaká mdlá a nevýrazná. Pridáme jej trochu lesku. Doplňte za prvok pre nastavenie farby ešte prvok matnosť (0 = vyp, 5 = kov, 50 = plast), nastavte ho na hodnotu 20, a ďalej doplňte prvok farba odlesku a pripojte k nemu tmavo šedú farbu.
A program spustite. Bude už vyzerať realistickejšie. Prípadne si môžete s hodnotami prvkov trochu pohrať a dosiahnuť tak dojmu rôznych materiálov gule.
Pekná, čo? Ale, priznajme si to - jednofarebný svet by nás nenadchol. Potrebujeme realistické povrchy. Potrebujeme obrázky - textúry. A nie je nič jednoduchšie. Len si pripravte do poľa premenných spoločných nejaký obrázok, ktorý použijete ako textúru. Napríklad môžete použiť textúru Krajina, ktorú nájdete na konci lekcie.
Na koniec skupiny inicializácia programu pridajte prvok textúra zo skupiny grafika / 3D grafika / textúry ak nemu pripojte pripravenú textúru. Ešte zrušte prvok pre nastavenie farby gule alebo ho len znefunčkněte tlačidlom Vypnúť.
Program spustite. A pokochajte sa vaším prvým skutočným 3D svetom, ktorý ste práve stvorili.
Ahoj, 3D svete!
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 434x (317 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Petr Lite (sú obsiahnuté v EXE súbore, ktorý možno v programe priamo otvoriť)