IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

12. diel - Študent IT na strednej - Chybami sa človek učý

Vitajte u ďalšieho dielu Študenta IT na strednej. Dosť dlho som premýšľal na akú tému písať tentoraz, skoro som z toho bol až zúfalý. Nakoniec mi téma prišlo naproti. Ako ste si iste už z názvu prečítali, dnešný článok sa volá "Chybami sa človek učý". Prečo som si zvolil túto tému? Ako som k nemu dospel? To som takto v noci z 3. na 4. novembra nemohol zaspať a hlavou sa mi začali hrnúť isté otázky čo sa týka mojej budúcnosti. Ohľadom maturity, práce, koníčkov, ... Proste či robím to, čo sa mi do budúcnosti bude hodiť. Pochopiteľne si na túto otázku ťažko odpoviem. Napríklad nemčina je jazyk, ktorý sa mi strašne páči a strašne by som ho chcel vedieť. Problém je, že v škole mi práve nejde a povedal som si, že by som sa ju niekedy venoval súkromne. Ovšem potom ma napadla otázka, či ju niekedy v živote využijem. Ak budem mať v práci napríklad nejakej nemeckých zákazníkov. Alebo či by som sa napríklad dokonca do Nemecka odsťahoval, čo by som pokojne rád urobil, problém je však ten jazyk. A odtiaľ ma teda napadlo túto tému, pretože to teoreticky môže byť v budúcnosti chyba. To moje rozhodnutie, či som zvolil napríklad programovanie miesto grafiky, pretože sa napríklad stane, že na trhu práce bude prebytok programátorov a nedostatok grafikov a ja v sebe mám talent na grafiku, avšak som ho v sebe dostatočne nezobudil a nepodporoval. To sa dá považovať za chybu. Ale ako som hovoril, toto ťažko ovplyvníte.

Oveľa častejšie ale ako chybu vnímame to, keď niekto urobí pravopisnú chybu, ako je v nadpise. Keď si niekto dá omylom do kafe soľ namiesto cukru alebo u programátorov obľúbená chyba v programe, keď zabudnete na nejaký ten středníček. Alebo keď je nejaký programovací jazyk citlivý na medzery. Tieto chyby sa podľa mňa hľadajú oveľa lepšie. A prečo vôbec chcem o tomto hovoriť? Pretože naivne dúfam, že nejaký človek, ktorý sa snažil byť bezchybný, si uvedomí, že chyba nie je taká hrôza. Trebárs to dokonca číta nejaký učiteľ a uvedomí si, že chyba nemá byť nástroj ako urobiť z žiaka blbca, ale ako žiaka upozorniť, že je niečo zle, zapamätá si to a už to nikdy neurobí. Ovšem rozhodne je lepšie robiť chyby v školskom veku, ako keď urobíte preklep vo faktúre a pošlite peniaze inam alebo trochu inú sumu. Spomínam si, keď sme v škole začínali programovať.

Moje najobľúbenejšie chyby boli, že som v HTML formulári miesto tagu
používal <from> alebo že miesto <input type = 'submit'> jem písal <input type = 'sumbit'>. Alebo som neukončil tabuľku a hľadal som problém v CSS. Ach, tie hodiny zlostenia sa prečo to nefunguje. A vždy, keď mám nejaký problém, ktorý mi je takto povedomý, napríklad že odmieta spracovať formulár, automaticky prednostne jedu po týchto chybách. Pretože som si ich zapamätal a poučil som sa z nich.
novembrový diktát - Študent IT na strednej škole

Každý ich má rád ...

A aké chyby som zažil v praxi? Mno, rozhodne ich je dosť, nielen u programovanie. Napríklad na škole sa nám stalo, že niektorí novému mladému učiteľovi tykali, že do testu napísali nezmysel (najčerstvejšie máme, že miesto DirectX napísal žiak ProjektX. Potom, čo sa mu všetci vysmiali, si uvedomil, že to naozaj bola dosť hlúpa chyba). Inokedy zas zapojenie rôznych obvodov, kedy iní zľahka opiekli nejaké tie integrované obvody alebo vyhorela sem tam nejaká LEDka. Čo mi pripomenulo zas chybu, kedy naša učiteľka elektroniky varovala pred tým, že LED dióda je nezmysel, pretože to D označuje Dióda a teda je tam to slovo takto 2x. Rovnako ako HD rozlíšenie alebo IS systém, atď ďalej. Spomínam si, ako som ako malý zabúdal na číslovku 7 a mal som problém s malou násobilkou s týmto číslom. Alebo ako sa spolužiakovi prvý SQL zápis užívateľov zacyklil a mal tam vyše 60 000 užívateľov s rovnakými údajmi. Mňa to síce zapisovalo po jednom, ale mal som zle premennú a šifroval som "NULL", vďaka čomu všetci mali rovnaké heslo d41d8cd98f00b­204e9800998ec­f8427e (toto vám vylezie ak dáte md5 ($ neexistujici_prom­nnena), naozaj dosť dlho som tento problém riešil). Ďalej za zmienku stojí ako jeden študent napísal do diktátu misy alebo ako zas spolužiak hovoril o zvracanie učiteľke, so slabším žalúdkom (všetko zostalo na svojom mieste, živú ukážku sme našťastie nemali). Sú to niekedy viac niekedy menej veľký chyby. Ale dosť často sú to pre niektoré z nás prakticky legendy a stačí povedať misy a väčšina vie.

Mno a teraz k učivu samotnému, ako je už tu zvykom. Vezmem si zas všetky odborné predmety + matematiku, pretože som si všimol, že je celkom podceňovaná študentmi. Tak s ňou rovno začnem. V matematike teraz berieme postupnosti. Aritmetické (5; 10; 15; 20; ...) a geometrické (2; 4; 8; 16; 32; 64; 128; ...). v celku jednoduchá látka ... ak teda nedostanete nejaký príklad pre labužníkov a že sa dajú nádherne vymyslieť napr .: dĺžky strán pravouhlého trojuholníka majú aritmetickú postupnosť. Dĺžka dlhšej odvesny je 12 cm. Koľko meria zvyšné dve strany?

V programovaní sme si už aj ľahko ohmatali Céčko. A páči sa mi. Je to síce iná káva oproti PHP, ale je niečo na tom, že je to základná jazyk a bolo by dobré ho aspoň trochu poznať. Aspoň človek vie čo všetko za neho napríklad to PHP robí.

Operačné systémy, môj obľúbený predmet. Je strašná zábava mať konzolu Linuxu vo Virtual (vo Virtual ju máme kvôli tomu, keby sme ten linux rozhrabal. Inak máme tam aj linuxové PC. Zrovna ty virtualizácie ideme na Linuxe cez webový prehliadač ...) a vymýšľať všelijaké lotroviny.

V počítačových sieťach berieme ... mno .. toť ťažko jednoducho opísať. Topológia siete, protokoly, OSI, IP, atď atď ... Je toho proste dosť.

V databázach robíme UML, UseCase diagramy, Class diagramy. Na HW zas berieme grafickej karty. Z automatizácie sa vykľul pohodový predmet. Všetci strašili, ale zatiaľ len berieme hradla, Karnaughova mapy, skracovanie zápisov atď. Na praktických hodinách si nacvakáváme Sitak, počítame submasky, hráme sa s elektrikou, kedy zapájame rôzne integrované obvody, kondenzátorky, tlačidlá a tieto blbostky, sľúbená sú aj ona hradla v praxi.

karnaughova mapa - Študent IT na strednej škole

Karnaughova mapa. Nevidíš to v tom? Sleduj ďalej, možno to v tom časom uvidíš ...

A ešte dva predmety mimo IT a to ekonomika, kde sme vypĺňali daňové priznanie (snad sa nikdy nepriznať nebudem musieť, je to strašné vyplňovanie a dosť často nezmyslov) a konverzácie v anglickom jazyku, kedy máme rodeného Novozélanďana. Je to skvelé, môcť si hodinu a pol takto s niekým pokecať, naozaj si myslím, že má zmysel mať túto možnosť.

Ako vždy, čo na srdci, to na klávesnici a prispejte do komentárov, budem jedine rád. Môžete aj do súkromných správ. Dúfam, že ste prežili tentoraz aj chybu v nadpise a snáď sa čoskoro zas uvidíme.


 

Predchádzajúci článok
Študent IT na strednej - Novinky vo treťom ročníku a bežný deň školy
Všetky články v sekcii
Študent IT na strednej škole
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Študent IT na strednej - Maturita a konečný pohľad na štúdium
Článok pre vás napísal Snorlax
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Studuji jednu nejmenovanou pražskou střední školu - obor IT a rozhodl jsem se vám sdělit co to obnáší. Mladí se mohou rozhodnout zda je to dobrá cesta a ti co to už mají za sebou si mohou zavzpomínat popř. zjistit co se změnilo
Aktivity