10. diel - Študent IT na strednej - Ďalší popis predmetov
Vitajte po menšej pauze u ďalšieho dielu študenta. Áno, priznávam, pauza bolo trochu dlhšia, ale prosím, neukamenujte ma za to. Najskôr chýbal čas, potom inšpirácie, potom choroba (tá práve, že nechýbala) ... No a nebudem sa vyhovárať, aj lenivosť urobila svoje. No a tak som si nakoniec povedal, že by som mohol začať zas v novom školskom roku. A že noviniek sa stalo dosť od posledného dielu. Takže najskôr k tomu, čo sa dialo, keď som nepísal. Najskôr začnem všeobecne.
Ako všetci iste viete, vždy, keď sa blíži nejaký deadline, začne sa zmätkovať s tým, čo sa ešte nestihlo. Je jedno, či ide o projekt alebo školu. Niektorí učitelia si uvedomili, že nemajú minimálny limit známok, inokedy si zas žiaci uvedomili, že priemer 4,3 im práve veľmi nevyhovuje, pretože to už sa dosť kriticky blíži reparátu. No a niektorí si neuvedomovali nič, do školy sa chodili ku koncu len pozrieť, pretože im bolo jasné, že toto jednoducho nie je miesto pre ne.
Web
Druhý polrok sme sa venovali WordPressu, ktorý u mne zas tak obľúbený nie je. Patrili k nemu základné veci ako vytvorenie šablóny, vlastné pluginy a podobne. Túto prácu sme zavŕšili vlastným projektom, pluginom do WP podľa vlastného uváženia. Ja mal systém rezervácií. Bol celkom univerzálne, ale bol predovšetkým vytvorený na rezerváciu schôdzok s nejakým človekom alebo napr. Rezervácie apartmánu v hoteli. Som s ním celkom spokojný, pochopiteľne stále je tam čo vylaďovať a dnes by som asi urobil všetko inak. Asi aj štruktúru tabuliek.
Ukážka z onoho môjho pluginu. Musel som rozmazať pravej údaje. Keby to niekto chcel, napíšte mi do správ, ale nie je to úplne dokonalé ani kompletné.
Matematika
Hovorí sa, že správny ajťák vie dobre aj matiku, tak prečo ju tu nenapísať. No úprimne, matematika mi trochu splýva a neviem kedy čo sme brali, takže som sa musel dokonca pozrieť do ŠkVP (Školské Vzdelávacie Plán, nepliesť so Školou v Prírode), aby som zistil čo sa pod tými číslami, písmenami a znamienkami vôbec skrývalo. No a tak som sa dozvedel, že v celom druhom ročníku stačila vlastne len 3 hlavné témy, ktorá ale nádherne schovala úplne všetko:
- planimetrie - 2D telesá ako trojuholníky, štvorce, ... všelijaké rovnosti, podobnosti, výpočty, potom v matematike obľúbené vety, v tomto prípade Euklidove.
- funkcie, rovnice a nerovnice - no tak toto sme údajne mali 57 hodín, avšak čo tak spomínam, pripomínalo mi to skôr večnosť. Funkcia lineárne, racionálne, exponenciálne, logaritmické, všelijaké grafy. Proste zábava.
- stereometria - 3D telesá ako ihlan, guľa, ... a rôzne výpočty s nimi.
Spomínate na tie chvíle s nimi? Tiež ste sa pri tom nudili a keď ste urobili chybu, netušili ako sa tam objavila?
Grafika
Mňa osobne grafika neberie, teda sa pokúsim byť objektívny a nezaujatý. Ovšem všetci sme sa zhodli, že ten učiteľ, ktorého sme mali, grafike veľmi nerozumie. Ako hovorím, ešte že sa o grafiku nezaujímam, inak verím, že by to musel byť strašné peklo. A ani sa nemôžem pozrieť do ŠkVP, pretože učiteľ si ním niekedy vôbec neriadil. No takže sme s zoznámili (nechcem hovoriť naučili) s rastrovou grafikou (Photoshop na Mac aj Windows a Zoner Photo Studio na Win), vektorovou grafikou (Illustrator na Mac a Corel na Windows), zvukom (Audacity na Win) a videom (Pinacle Studio na Win). Úprimne, mne na raster stačí Gimp a na vektor Libre Ofiice Draw, zvuk ani video som nikdy nemusel robiť.
Softvér
To bola práca s OOP databázou as Daskalos. Moc kamarátske to nie je. Aj tu bol samostatný projekt, navrhnúť v Daskalos nejakú vlastnú databázu. Ja mal napríklad informačný systém na známky pre školy. Úprimne dúfam, že s Daskalos som sa takto zoznámil prvýkrát a naposledy.
Zlo v softvér podobe.
Hardware
Aj tu sa toho rokovalo o tom naozaj veľa. Ako posledný som tu spomínal HDD a SSD disky. Potom sa prešlo na RAID, nasya atď. Potom na vymeniteľné médiá ako sú flashka, microSD karty atď. A nakoniec tu bolo Wi-Fi, v dnešnej dobe veľmi obľúbená záležitosť. Ovšem človek by neveril aká to dokáže byť aj veda. Rozhodne ak máte aspoň trochu času a moc o tom neviete, je to celkom zaujímavé, ako sa rieši šifrovanie, vzdialenosti, Fresnelova zóna alebo napríklad ako stačí urobiť pár ľahkých nastavenia v modemu, ktorá vám môžu dosť spríjemniť život, napríklad zmena vysielacieho pásma, obzvlášť v miestach, kde je týchto sietí veľa, ako napríklad sídlisko.
Toto je ten dôvod, prečo vám občas blbne wi-fi.
Technická dokumentácia
Tu sme v druhej polovici preberali 3D modelovanie v Autodesk Invertor 2014. Dosť nám zľahčovala prácu 3D myš, úprimne, ak v tomto alebo podobnom programe chcete dlhodobo pracovať alebo sa tým dokonca živiť, odporúčam si aspoň nejakú základnú verziu tejto myši kúpiť. Začalo sa základným modelovaním, pokračovalo sa na zostavy modelov, k väzbám na ne, až k animáciám pohybu, animáciám zloženie zostavy, až k dokumentácii súčiastky. A ako posledná úloha bol vlastný projekt animácie, kedy sme mali urobiť zostavu z max 5 súčiastok a urobiť tam aspoň jeden pohyb, ktorý bude v animácii.
Budeme sa tváriť, že som to modeloval ja, jo?
Elektronika
Tento predmet bol po celý rok prakticky pre všetky nepriateľom (asi až na dve výnimky). Bohužiaľ si už nepamätám presne kedy a čo sme brali, takže sa pokúsim nejako zhrnúť druhý polrok, snáď sa mi to podarí.
Začalo to nevinne polovodičom. Potom sa prešlo na polovodičové súčiastky, to už začal byť trochu problém. Tyristory, tranzistory ... Potom prišiel rad na zdroje. Takže sme si prebrali ako sa z "veľkého striedavého" urobí "malý jednosmerný" prúd. Potom to boli integrované obvody. Zosilňovače, prevodníky digital-analog a analog-digital. Potom všelijaké optoelektronické prvky. LEDky (pozor, najviac som si z tejto látky zapamätal, že je nezmysel hovoriť LED diódy, pretože to "D" je po anglicky ona dióda. Takže je to ako by ste hovorili IS systémy alebo operačné OS). Tým sme tak nejako zakončili látku. Všetci vynervovaní z testu, pretože hrozila, že kto to nedá za 3, tak má nedostatočnú na vysvedčení az tohto fakt nikto reparát nechcel robiť. Nakoniec prešla väčšina a jeden človek dokonca ten reparát dal. Klobúk dolu tomuto šťastlivci.
Ja si už bez nich život nedokážem predstaviť. A vy?
Praxe
Myslím, že stojí za zmienku aj predmet ohľadom prax, kedy sme si programovali v BASICu a potom všelijaké veci ako síťařina, meranie wifi, rozoberanie monitorov, notebookov, ... V BASICu stále nič nové. Každý si mal urobiť ku koncu projekt. K dispozícii mal malú základnú doštičku so 7 tlačidlami, 2 potenciometre, bzučiak, teplomer, "světloměr", 4-miestny digitálny displej, bodový displej na 2 krát 16 znakov (každý mohol mať tak 6x8 bodov čo si tak pamätám) a veľa ďalších nezmyslov . Ovšem asi to najhlavnejšie bol mikroprocesor PICAXE 40x2. Ja si urobil "hru na postrehy", kedy 2 hráči mali na signál (zvukový alebo zrakový na displeji) čo najrýchlejšie stlačiť svoje tlačidlo. Pochopiteľne sa nedal program brať za spravodlivý, pretože tu bol nekonečný cyklus, ktorý sa vždy pýtal, či je stlačené jedno tlačidlo, ak nie, tak potom skontroloval to druhé, teda teoreticky milisekunda onoho rozhodovania IFU mohla rozhodnúť o výsledku.
A nie som si istý, či som spomínal dlhodobú prax na dva týždne. No tak pre istotu, nech to máme všetko pekne pri sebe. Súčasťou učiva je aj dlhodobá prax, ktorú si študent musí zohnať sám (alebo mu je to doporučené, inak bude robiť otroka v škole, kde v lepšom prípade bude ťahať a vyhadzovať staré oprášené debny s boh vie čím). Ja si prax zohnal u učiteľa, takže som mal komfort školy ako lacný obed, miesto, ktoré poznám a aj známa a pre mňa krátka cesta na "pracovisko". Mojou súčasťou praxe bolo prerobiť 2 WordPress weby. Proste urobiť nové šablóny ak jednému webu aj menšie plugin na jeden grafický prvok. K tomu urobil ešte aktualizáciu WordPress, pretože to bola verzia ešte so starým logom (číslo si už nepamätám). Našťastie som na túto prácu boli dvaja, pretože ma ako grafika, tak vtedy aj CSS veľmi nešlo. Našťastie som sa za tie 2 týždne s CSS konečne slušne naučil a teraz som schopný aj nakódovať onú šablónu. Inu, nehovorím majstrovsky, ale tak aby to fungovalo a zobrazovalo sa to. A je tu aj z tejto praxe krásna historka s ktorou sa vám musím podeliť. Šablóna bola hotová, zostávalo ju presunúť na originálny web. Lenže sme mali iba prístup k FTP. Nášho "šéfa" sme nemohli nájsť, avšak cestou som stretol nášho učiteľa na web, ktorý nás WP učil.
Učiteľ: Čo tam potrebujete Ja: admin prístup k zmene šablóny učiteľ: prístup k databáze máte? Ja: nemáme, ale dostanem sa tam. učiteľ sa udivene pozrel Ja: wp-config.php. Niekde sú tie prihlasovacie údaje do databázy uložené.
Povedal nám teda, ako sa tam máme dostať. Ak chcete, môžete v komentároch hádať ako, je to fakt jednoduché a chytré. No však, až sa to dozvedel náš "šéf", bol z nás na nervy prečo sa mu tam nabúravajú a prečo sme na ne nepočkali. Náš webař sa na neho len tak pozrel a umlčal ho argumentom, či mali čakať, až budeme mať prístup k práci, čo je pravda.
Aj toto som si niekedy hovorieval u programovania s WordPress.
Tak myslím, že toto by bolo dostatok "pre začiatok". Ak sa nemýlim, toto je najdlhší článok, ktorý som kedy napísal a to som riešil len minulosť, ani sa nedostalo na prítomnosť, nieto budúcnosť. No tak nabudúce
Ako vždy, námety, nápady, pripomienky a čokoľvek čo vás napadne dole do komentárov, prípadne do súkromných správ, ak chcete nejakú all-exlusive starostlivosť. Tak tentokrát snáď zas za mesiac