Zarábaj až 6 000 € mesačne! Akreditované rekvalifikačné kurzy od 0 €. Viac informácií.

Lego Mindstorms NXT 2.0 - Základné funkcie

V tomto tutoriálu sa pozrieme na základy robotiky. Budeme potrebovať:

  • Programovací nástroj Lego Mindstorms NXT 2.0
  • USB kábel (pomocou ktorého budeme môcť prehrávať naše programy do NXT Kocky - súčasťou stavebnice)
  • Samozrejme rovnomennú stavebnicu Lego Mindstorms NXT 2.0

Po spustení programu a založenie nového projektu sa vám zobrazí táto obrazovka:

Články nielen o programovaní
V ľavom stĺpci máte šesť "podskupín" v ktorých sa nachádza rôzne príkazy (je možné že máte zapnutú paletu Common, v tom prípade si dole prepnite na paletu Complete). Všetky príkazy sa preťahujú na hlavnú prostredná časť. Prvý príkaz sa dáva na políčko štart a ďalšie za ním. Inak môžete program "rozvetviť" i do viac častí ale o tom si povieme až neskôr.

Text

Teraz si napíšeme jednoduchý program ktorý zobrazí na obrazovke Hello World. Stačí prejsť myšou v ľavom paneli na podkategóriu Common a vybrať ikonku Display a tú pretiahnuť do hlavnej časti políčko štart. Potom čo ho umiestnime sa nám zobrazí v dolnom paneli takej akési nastavenie. V Action vyberieme text a potom do oranžového rámu napíšeme Hello World či akýkoľvek iný text ktorý chcete aby sa vám zobrazil.

Potom program prehráme do NXT kocky a to tak že zapojíme kábel a potom klikneme na tlačidlo Download v pravom dolnom rohu. Pokiaľ nastane chyba je niečo zle (najpravdepodob­nejšou príčinou je zle zapojenie kábel). Zapneme NXT kocku a vyhľadáme súbor (My files - Software files - názov súboru ktorý ste nahrali - Run). Po spustení sa vám zobrazí Hello World.

premenné

Ak chcete vytvoriť premenou stačí pretiahnuť ikonku Variable z podkategórie Data. V dolnom paneli si nastavte či chcete logickú, textovú či číselnú premenou a potom zaškrtnite buď Read (Čítanie) alebo Write (Zápis) a zadajte hodnotu. Mimochodom ďalšie premenné vytvoríte tým že kliknete v hornej lište na Edit a ďalej na Define Variables a tam si už nastavte druh a názov premennej a všetko potvrďte. Pokiaľ máte už definovanú premennú s nejakou hodnotou môžete premennú prečítať a previesť ju na text (platí len pre číselnú premennú, textová sa neprevádza a logická ani nejde), vykonáva sa to tak že pretiahnete ikonku Number to Text a potom kliknete na u oboch ikoniek ( čítané premenné a prevádzanie čísla) vľavo dole a roztvorí sa vám tam taký zoznam (je možné že už ho otvorený máte) potom spojíte oboje horné ikonky u zoznamu. Výsledok vyzerá nejako takto:

Články nielen o programovaní
Potom ešte pridajte ikonku Display, nastavte u nej text a vymažte pole pre text tak aby sa nič nezobrazovalo a opäť roztiahnite dolnú ponuku aj ikonky. Spojte ikonky textu z oboch ponúk a výsledok by mal vyzerať nejako takto:
Články nielen o programovaní
Prehrajte do NXT a vyskúšajte. To je asi tak všetko. Nabudúce si urobíme jednoduchý výherný automat a ukážeme si ako pracovať s motormi atď.

Čo je vlastne Lego Mindstorms?

Ak ste moc o Mindstorms nepočuli tak toto je podkapitola pre vás. Mindstorms je vlastne Lego Technic ale má navyše NXT kocku (Min počítač) a spústy senzorov (Ultrazvuk, dotykový alebo zvukový a dá sa dokúpiť veľa ďalších - väčšinu ich nájdete na www.eduxe.cz). NXT je vlastne tiež náhrada za už zastarané RCX. V týchto tutoriáloch budeme vyvíjať programy v Mindstorms NXT (nepleťte si to s názvom stavebnica - Mindstorms NXT je vlastne názov stavebnica i vývojového prostredia) ale tento nástroj je podľa mňa pre rozsiahle projekty zlý pretože v ňom nie sú skoro žiadne funkcie, pre poriadnej programovanie odporúčam Microsoft Robotics Studio a počul som niečo aj o Bricx Command Center ale ten je bohužiaľ asi len na RCX ktoré sú z hľadiska možnosti vývoja na rôznych IDE oveľa lepšie (možno tam dávať programy naprogramované v C ++, C či Pascal atď.). Ak chcete vidieť Mindstorms NXT v akcii stačí sa pozrieť na youtube, nájdete tam treba Lego 3D tlačiareň, Lego scanner či Lego továreň ktoré vyrába mini autá z lega. Prikladám ti najzaujímavejšie videa:

3D tlačiareň z lega

Najrýchlejší robot na zloženie kocky na svete.


 

Všetky články v sekcii
Články nielen o programovaní
Článok pre vás napísal adam440
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Aktivity