IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

Premennej - Čo je to?

Premenná je jednoducho povedané kúsok pamäti, kam si môžeme uložiť nejaké dáta. Môže ukladať napr. Život hráča, počet jeho nábodů a podobne. Premenná vždy patrí konkrétnemu objektu.

Ak máme uloženú túto informáciu, môžeme s ňou ďalej pracovať. Napr. pri zasiahnutí príšery odpočítame z premennej zivot 20. Ďalej otestujeme, či je premenná ešte kladná. Ak nie, príšeru zničíme.

Game maker obsahuje 3 základné predpripravené premenné: lives (životy), health (zdravie) a score (skóre). Okrem tých si však môžeme tvoriť vlastné premenné, ako napr. Spomínané naboje a podobne.

Premennú založíme tým, že ju deklarujeme. V Game Makeru sa to robí jednoducho tak, že do nej uložíme nejakú počiatočnú hodnotu. Ak sa budeme snažiť pristúpiť k premennej, ktorá neexistuje, vyvolá to chybu. Napr. premennú zivoty u príšery vytvoríme tak, že v udalosti Create pri objekte príšera nastavíme premennú zivoty na 100. Hneď si ukážeme, ako sa hodnota do premennej nastavuje a ako sa číta.

Ešte je dobré vedieť, že v game maker majú premenné 2 typy: číslo a text. V programovaní sa typom premenných hovorí dátové typy. Hodnotu textových premenných píšeme do úvodzoviek.

Práca s premennými v game maker

Premenné pomocou ikoniek

  • pre nastavenie premennej slúžia akcie Set variable Game maker - základy a ikonky

    z Controls

  • tu zadáte iba názov alebo názov s prefixom názvu objektu (prefixom sa myslí napr. hrac.naboje, ak chceme nastaviť náboja objektu hráč mimo tento objekt).

Game maker - základy a ikonky
Aplies to: určuje ktorému objektu sa bude premenná nastavovať
variable: názov premenné
value: jej hodnota
relative: ak zaškrtnete potom sa hodnota pripočíta k súčasnej hodnote premennej


dočasné premenné
// deklarace dočasných proměnných
// tyto proměnné jsou určené pro dočasné uložení nějaké hodnoty a nejsou přístupné v dalších částech kódu, označujeme je slůvkem var
var temporary_1, temporary_2;
temporary_1 = "dočasná proměnná";

//proto když například v eventu <on press SPACE> zavoláme fci show_message s parametrem temporary_1 dostaneme chybové hlášení o neexistující proměnné
show_message(temporary_1);

lokálne premenné

// inicializace lokální proměnné
local_variable = "lokální proměnná";

//tuto proměnnou můžeme používat kdekoliv v objektu
show_message(local_variable);

//jiný objekt
//zároveň je možné k lokální proměnné přistupovat s jiného objektu
show_message(object0.local_variable);

globálne premenné

Globálne premenné sú zlé a nemali by sa používať. Ak ste ich niekde videli, bolo to zle. Ak vám je niekto radí, nepočúvajte ho. Robí to veľa ľudí a je to zle. Prečo? Pretože premenná niekomu patrí. Keď budeme ukladať počet nábojov hráča, premenná naboje bude patriť objektu hráč. Neexistuje žiadny dôvod, prečo ju robiť globálne, naopak to prináša problémy s prepisovaním a porušuje to zapuzdrenie a ďalšie princípy objektového programovania.


 

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 275x (10.19 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku GameMaker

 

Všetky články v sekcii
Game maker - základy a ikonky
Článok pre vás napísal David Jančík
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autor je vášnivý programátor. Nezná slovo "nelze", nebojí se zkoušet nepoznané a pronikat do nových technologií.
Aktivity