IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

Game maker tutorial - 1. Diel

Vitajte u game maker tutoriale. Prvý diel vás prevedie úplnými základy, preto prosím pokročilejšie aby si ešte pár týždňov počkali :)

Čo je potrebné?

Game maker 8 - môžete sťahovať TU

Chuť sa učiť programovať

Prostredie game maker:

Keď sa dostanete cez prvé okno, otvorí sa vám samotný game maker. Odporúčam aktivovať pokročilý režim. To urobíte tak, že kliknete na File a zaškrtnete "Advanced Mode". Teraz máte všetky funkcie ktoré trialovou verzia game maker má. Určite si všimnete hornej nástrojovej lišty, ktorá vyzerá takto:
Nástrojová lišta game maker - Game maker - základy a ikonky

Popíšeme si jednotlivé tlačidlá:

nový projekt, otvoriť, uložiť | vytvoriť spustiteľný (* .exe) súbor, zdieľať na web | spustiť hru, spustiť hru v debug móde | vytvořir sprite, zvuk, pozadia, cestu, script, font, časovú priamku, objekt, miestnosť | info o hre, globálne (hlavný) nastavenie hry, doplnky | nápoveda

pozn. ak máte lite verziu game maker, je vedľa tlačidla pre nápovedu tiež zlatý zámok, ten slúži pre povýšenie na PRO verziu.

Zložky, kam sa ukladá obsah hry - Game maker - základy a ikonky

Ešte by ste mali vedieť, čo je to vlastne za zložky v tom ľavom stĺpci. Tieto zložky slúži k prehľadnému usporiadaniu obsahu hry - ukladá sa do nich všetko čo v hre vytvoríte. Teraz si popíšeme to najzákladnejšie:

Sprites - Obrázky pre objekty, bez nich by ste ich ťažko našli :)

Sounds - Ozvučenie hry

Backgrounds - Pozadie roomov

Objects - Takmer najdôležitejšia časť hry, objekty sú nutnosťou pre hru. Bez nich si nezahráte nič :)

Rooms - A toto je tá najdôležitejšia časť, bez herných miestností by ste hru ani nespustili. Dávajú sa do nich objekty.

Game information - Informácie o hre, ktoré sa zobrazí pri stlačení F1. Môžete si tam napísať čokoľvek, na hru to nemá vplyv.

Global Game Settings - Globálne (hlavný) nastavenie hry. Pokiaľ pri objekte niečo nenastavíte, bude sa riadiť týmito pravidlami

Sprity a ako na ne

Sprity majú v hre dôležitú úlohu. Sú to vlastne textúry objektov, ktoré keby neboli, žiadneho panáčika v hre neuvidíte. Ale ako je vlastne vytvoriť? Je to veľmi jednoduché, stačí kliknúť na ikonku červeného Pac-Mana a malo by sa vám otvoriť takéto okno:
Okno pre vytvorenie nového Spritu - Game maker - základy a ikonky

Obrázok nahráte kliknutím na tlačidlo "Load Sprite". Vyskočí na vás okno, v ktorom si nájdete obrázok. Ak chcete aby mal priehľadné pozadie, zaškrtnite pod náhľadom obrázku políčko "Remove Background". To sa vám podarí ale len v prípade, že máte ako pozadie rovnakú farbu. Najčastejšie sa používa ružová, ale mala by fungovať akákoľvek. Kliknete na OK a potom znovu na OK. A máte vyhrané, sprite je na svete!

Zvuky robia atmosféru hry

„Ozvučovacie“ okno - Game maker - základy a ikonky Bez zvukov by bola hra taká, ako by som to povedal, tichá :) Pre vytvorenie pekného zvuku musíte urobiť viac než u Spritu. Začnite kliknutím na tlačidlo reproduktora. Ukáže sa "ozvučovacie" okno, ktoré má podobu obrázku vľavo. Kliknete na "Load Sound" a vyberiete si zvuk. Pokiaľ chcete mať tento zvuk pekný, môžete ho trošku upraviť efekty, ktoré sú v dolnom boxe. Na výber máte päť efektov, každý je trošku iný. Zo svojej skúsenosti, ak budete v miestnosti s diskotékou, dal by som tam Flanger :) . V boxe "Kind" si môžete nastaviť typ zvuku:

Normal sound - klasický zvuk, ktorý zaznie napr. Pri kolízii

Background music - hudba, ktorá bude hrať na pozadí treba v menu. To je tá hlavná hudobná zložka tvoriaci herné atmosféru

3D sound - vytvorí priestorový zvuk - tu je nutnosť viac reproduktorov a lepší zvuk

Use multimedia player - použije pri prehrávaní váš defaultný hudobný prehrávač (takže napr. Windows media player, VLC media player, Winamp a ďalšie)

Cez "Volume" si nastavíte hlasitosť prehrávaného zvuku. Tlačidlom "Edit Sound" je možné si zvuk trošku poupraviť, ale pravdepodobne je nutnosť mať na to nejaký editor, pretože na mňa vždy vyskočí hláška, že nemám priradený žiadny externý editor, ale to asi stejnak zatiaľ nevyužijete :)

Po kliknutí na OK sa vám zvuk uloží do zložky "Sounds" a môžete si vytořit ďalšie.

Pozadie hry - Kde to vlastne som?

Bez podadí by ste v hre nezistili, v akom prostredí ste. Vedieť kde ste je užitočná vec, preto vám teraz poviem, ako vytvoriť ono pozadia. Je to jednoduchšie ako tvorba Spritu - jednoducho klikneme na ikonku obrázku a otvorí sa okno:
Okno tvorby pozadia - Game maker - základy a ikonky

Tu len klikneme na "Load Background" a otvoríme obrázok. Potom už zostáva len kliknúť na OK a pozadie je hotové.

Objekty

Bez objektov by to bol len ozvučený obrázok. Ich nastavovanie vyžaduje väčšinou trpezlivosť a zapojenie logiky. Je tu veľa funkcií, ktoré si všetky podrobne popíšeme v budúcom tutoriale. Teraz sa len pozrieme len na vytvorenie. Klikneme teda na modrú guľu v nástrojovej lište. Okno vyzerá takto:
Okno tvorby nového objektu - Game maker - základy a ikonky

Teraz si budeme všímať iba ľavého bloku - základné nastavenie objektu. Sprite si vyberiete kliknutím na ikonku zozname. Pokiaľ ste zabudli urobiť sprite, nemusíte toto okno zatvárať, stačí kliknúť na tlačidlo "New" pod výberom Spritu. Ak chcete aby objekt nebol vidieť, odtrhnite políčko Visible (hodí sa napr. Na hranice miestnosti, od ktorých sa bude odrážať treba gulička). Pokiaľ tento objekt bude zastávať úlohu viditeľné múru, zaškrtnite políčko "Solid". Ak máte viac objektov s rovnakým správaním, môžete chovanie napísať len do jedného objektu (rodičia) a ten potom nastaviť ako parrent ďalším objektom, ktoré zdedí jeho správanie. Depth je v podstate vzdialenosť objektu od kamery, objekty s vyššou hodnotou sa vykresľujú neskôr a sú v pozadí, objekty s nižšou hodnotou sa vykresľujú cez ně.Tlačítko "Show Information" slúži na zobrazenie informácií o objekte.

Rooms - základ hry

Roms, čiže herné miestnosti sú úplnými základy pri tvorbe hry. Bez nich by hra nešla ani spustiť. Ale ako na ich vytvorenie? Stačí kliknúť na ikonu pre vytvorenie miestnosti. Okno vyzerá nasledovne:
Toto je okno pre vytvorenie miestnosti - Game maker - základy a ikonky

Najprv by som odporučil dať miestnosti pozadí. To urobíte kliknutím na záložku "backgrounds" v ľavo hore. Tu len kliknete na ikonu zozname pod "Foreground imidž" a vyberiete si. Potom sa vrátite späť na záložku "objects" a začnete pridávať objekty. To sa robí tak, že kliknete na ikonu zoznamu, vyberiete si objekt a kliknete do políčka vo mriežke. Pokiaľ chcete objekty pridávať s väčšou presnosťou, zmenšite číslo vedľa "Snap X" a "Snap Y" ktoré sú hore. Mriežku si môžete vypnúť kliknutím na jej ikonu (vedľa "Snap Y"). Až Bube mať miestnosť kokončenou, kliknete na zelenú fajku v ľavom hornom rohu.

To by bolo pre začiatok všetko. V budúcom tutoriale sa podrobne pozrieme na všetky funkcie objektov.


 

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 1040x (32.12 kB)

 

Predchádzajúci článok
Pohyb v GML časť 4.
Všetky články v sekcii
Game maker - základy a ikonky
Článok pre vás napísal Shift
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autor se věnuje převážně průmyslové automatizaci. Dále hudební a literární tvorbě, ve volných chvílích také programování v GameMakeru a podobných IDE.
Aktivity