Game maker tutorial - 1. Diel
Vitajte u game maker tutoriale. Prvý diel vás prevedie úplnými základy, preto prosím pokročilejšie aby si ešte pár týždňov počkali
Čo je potrebné?
Game maker 8 - môžete sťahovať TUChuť sa učiť programovať
Prostredie game maker:
Keď sa dostanete cez prvé okno, otvorí sa vám samotný game maker. Odporúčam aktivovať pokročilý režim. To urobíte tak, že kliknete na File a zaškrtnete "Advanced Mode". Teraz máte všetky funkcie ktoré trialovou verzia game maker má. Určite si všimnete hornej nástrojovej lišty, ktorá vyzerá takto:Popíšeme si jednotlivé tlačidlá:
nový projekt, otvoriť, uložiť | vytvoriť spustiteľný (* .exe) súbor, zdieľať na web | spustiť hru, spustiť hru v debug móde | vytvořir sprite, zvuk, pozadia, cestu, script, font, časovú priamku, objekt, miestnosť | info o hre, globálne (hlavný) nastavenie hry, doplnky | nápoveda
pozn. ak máte lite verziu game maker, je vedľa tlačidla pre nápovedu tiež zlatý zámok, ten slúži pre povýšenie na PRO verziu.
Ešte by ste mali vedieť, čo je to vlastne za zložky v tom ľavom stĺpci. Tieto zložky slúži k prehľadnému usporiadaniu obsahu hry - ukladá sa do nich všetko čo v hre vytvoríte. Teraz si popíšeme to najzákladnejšie:
Sprites - Obrázky pre objekty, bez nich by ste ich ťažko našli
Sounds - Ozvučenie hry
Backgrounds - Pozadie roomov
Objects - Takmer najdôležitejšia časť hry, objekty sú nutnosťou pre hru. Bez nich si nezahráte nič
Rooms - A toto je tá najdôležitejšia časť, bez herných miestností by ste hru ani nespustili. Dávajú sa do nich objekty.
Game information - Informácie o hre, ktoré sa zobrazí pri stlačení F1. Môžete si tam napísať čokoľvek, na hru to nemá vplyv.
Global Game Settings - Globálne (hlavný) nastavenie hry. Pokiaľ pri objekte niečo nenastavíte, bude sa riadiť týmito pravidlami
Sprity a ako na ne
Sprity majú v hre dôležitú úlohu. Sú to vlastne textúry objektov, ktoré keby neboli, žiadneho panáčika v hre neuvidíte. Ale ako je vlastne vytvoriť? Je to veľmi jednoduché, stačí kliknúť na ikonku červeného Pac-Mana a malo by sa vám otvoriť takéto okno:Obrázok nahráte kliknutím na tlačidlo "Load Sprite". Vyskočí na vás okno, v ktorom si nájdete obrázok. Ak chcete aby mal priehľadné pozadie, zaškrtnite pod náhľadom obrázku políčko "Remove Background". To sa vám podarí ale len v prípade, že máte ako pozadie rovnakú farbu. Najčastejšie sa používa ružová, ale mala by fungovať akákoľvek. Kliknete na OK a potom znovu na OK. A máte vyhrané, sprite je na svete!
Zvuky robia atmosféru hry
Bez zvukov by bola hra taká, ako by som to povedal, tichá Pre vytvorenie pekného zvuku musíte urobiť viac než u Spritu. Začnite kliknutím na tlačidlo reproduktora. Ukáže sa "ozvučovacie" okno, ktoré má podobu obrázku vľavo. Kliknete na "Load Sound" a vyberiete si zvuk. Pokiaľ chcete mať tento zvuk pekný, môžete ho trošku upraviť efekty, ktoré sú v dolnom boxe. Na výber máte päť efektov, každý je trošku iný. Zo svojej skúsenosti, ak budete v miestnosti s diskotékou, dal by som tam Flanger . V boxe "Kind" si môžete nastaviť typ zvuku:Normal sound - klasický zvuk, ktorý zaznie napr. Pri kolízii
Background music - hudba, ktorá bude hrať na pozadí treba v menu. To je tá hlavná hudobná zložka tvoriaci herné atmosféru
3D sound - vytvorí priestorový zvuk - tu je nutnosť viac reproduktorov a lepší zvuk
Use multimedia player - použije pri prehrávaní váš defaultný hudobný prehrávač (takže napr. Windows media player, VLC media player, Winamp a ďalšie)
Cez "Volume" si nastavíte hlasitosť prehrávaného zvuku. Tlačidlom "Edit Sound" je možné si zvuk trošku poupraviť, ale pravdepodobne je nutnosť mať na to nejaký editor, pretože na mňa vždy vyskočí hláška, že nemám priradený žiadny externý editor, ale to asi stejnak zatiaľ nevyužijete
Po kliknutí na OK sa vám zvuk uloží do zložky "Sounds" a môžete si vytořit ďalšie.
Pozadie hry - Kde to vlastne som?
Bez podadí by ste v hre nezistili, v akom prostredí ste. Vedieť kde ste je užitočná vec, preto vám teraz poviem, ako vytvoriť ono pozadia. Je to jednoduchšie ako tvorba Spritu - jednoducho klikneme na ikonku obrázku a otvorí sa okno:Tu len klikneme na "Load Background" a otvoríme obrázok. Potom už zostáva len kliknúť na OK a pozadie je hotové.
Objekty
Bez objektov by to bol len ozvučený obrázok. Ich nastavovanie vyžaduje väčšinou trpezlivosť a zapojenie logiky. Je tu veľa funkcií, ktoré si všetky podrobne popíšeme v budúcom tutoriale. Teraz sa len pozrieme len na vytvorenie. Klikneme teda na modrú guľu v nástrojovej lište. Okno vyzerá takto:Teraz si budeme všímať iba ľavého bloku - základné nastavenie objektu. Sprite si vyberiete kliknutím na ikonku zozname. Pokiaľ ste zabudli urobiť sprite, nemusíte toto okno zatvárať, stačí kliknúť na tlačidlo "New" pod výberom Spritu. Ak chcete aby objekt nebol vidieť, odtrhnite políčko Visible (hodí sa napr. Na hranice miestnosti, od ktorých sa bude odrážať treba gulička). Pokiaľ tento objekt bude zastávať úlohu viditeľné múru, zaškrtnite políčko "Solid". Ak máte viac objektov s rovnakým správaním, môžete chovanie napísať len do jedného objektu (rodičia) a ten potom nastaviť ako parrent ďalším objektom, ktoré zdedí jeho správanie. Depth je v podstate vzdialenosť objektu od kamery, objekty s vyššou hodnotou sa vykresľujú neskôr a sú v pozadí, objekty s nižšou hodnotou sa vykresľujú cez ně.Tlačítko "Show Information" slúži na zobrazenie informácií o objekte.
Rooms - základ hry
Roms, čiže herné miestnosti sú úplnými základy pri tvorbe hry. Bez nich by hra nešla ani spustiť. Ale ako na ich vytvorenie? Stačí kliknúť na ikonu pre vytvorenie miestnosti. Okno vyzerá nasledovne:Najprv by som odporučil dať miestnosti pozadí. To urobíte kliknutím na záložku "backgrounds" v ľavo hore. Tu len kliknete na ikonu zozname pod "Foreground imidž" a vyberiete si. Potom sa vrátite späť na záložku "objects" a začnete pridávať objekty. To sa robí tak, že kliknete na ikonu zoznamu, vyberiete si objekt a kliknete do políčka vo mriežke. Pokiaľ chcete objekty pridávať s väčšou presnosťou, zmenšite číslo vedľa "Snap X" a "Snap Y" ktoré sú hore. Mriežku si môžete vypnúť kliknutím na jej ikonu (vedľa "Snap Y"). Až Bube mať miestnosť kokončenou, kliknete na zelenú fajku v ľavom hornom rohu.
To by bolo pre začiatok všetko. V budúcom tutoriale sa podrobne pozrieme na všetky funkcie objektov.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkamiStiahnuté 1045x (32.12 kB)