Práca s editorom obrázkov v game maker časť 1
Image Editor je dostupný, až keď vo Sprite Editore založíme aspoň jednu snímku. Na veľkosti obrázku momentálne nezáleží, ale program sa na ňu spýta. Ak teda snímku máme, možno ho otvoriť dvojklikom alebo ikonou s obrázkom ceruzky a tým prejdeme do Image Editor. Na prvý pohľad ho rozlíšite od Sprite Editore podľa farebnej palety na pravom okraji.
Týmto obrázkovým editorom začneme, takže si ho pripravte v Game Makeru, aby ste mohli všetko hneď vyskúšať. Okno vyzerá ako bežné okno z windows a obsahuje hore menu (File, Edit ...), hornú lištu s nástrojmi (začína zeleným podtržníkom), vľavo má panel kresliacich nástrojov, vpravo paletu farieb s nastavením priehľadnosti (Opacity) a prepínač miešanie farieb ( Blend / Replace). Dole je vidieť stavový riadok so základnými informáciami ako napr. Súradnice kurzora myši. Pozor - editor trochu nezvyčajne používa na výberu farby definícii Ľavá a Pravá farba priradené k ľavému a pravé tlačidlo myši. Ukazujú to tie väčšie farebné štvorce vpravo hore (Left, Right). Z farebných vzoriek nižšie si možno nabrať práve ľavú alebo pravú myšou a väčšina nástrojov používa rovnaký systém. Napr. biely kruh s čiernym okrajom možno opačnú myšou nakresliť ako čierny s bielym okrajom. Najprv si prejdeme poctivo menu. Na skupine File nie je takmer čo riešiť. Proste môžete založiť nový obrázok, načítať uložený BMP, GIF, JPG alebo PNG a uložiť iba PNG. Pre prácu s Game Maker je PNG formát vôbec najuniverzálnejšie, takže odporúčam si zvyknúť zrovna na neho. Podporuje predovšetkým transparentnosť (niekedy označovanú ako alfa kanál) a pritom plné farby na rozdiel od GIFu.
Len pre poriadok: zatvorením pomocou zeleného začiarknutia alebo príkazu v menu Close Saving Changes sa obrázok potvrdí uloží v aktuálnej podobe, ale nie na disk. Ak teda neuložíte celú hru do gmk súboru, nebude obrázok nikde k nájdeniu. Preto sa oplatí si ho ukladať z priamo z editora do PNG. Ak máte otvorený sprite s viacerými snímky, pribudne v menu voľba prechodu na ďalšiu snímku nazvaná Previous Image (Predchádzajúce) a Next Image (Nasledujúci). V skupine Edit sú tradičné príkazy na vloženie, kopírovanie a za zmienku stojí snáď len príkaz Erase to Left Color, ktorý premaže obrázok farbou nastavenú v políčku Left vo farebnej palete. Tu sa mi stala vtipná vec, keď som to skúšal. Mal som náhodou Zvolene presne rovnakú šedú farbu akú mal podklad v okne a keď som zvolil Erase to Left Color okno sa vyplnilo šedou a prakticky zmizlo. Než som si uvedomil, čo sa stalo, zľakol som s, že ide o nejakú chybu programu. Potom je tam taky trochu nezvyklá položka Paste from File, ktorá umožní vložiť obrázok zo súboru s tým, že existujúce nezmaže. Takže si môžete nakresliť rámik a doň vložiť napr. Fotku patrične zmenšenú.
Pozor, funguje na to prepínač Blend / Replace, takže keď je posadený priehľadný obrázok do priehľadného a dáte Replace (znamená to nahradiť) dopadne to takto:
zatiaľ čo Blend (zmiešať) dopadne:
Pre správnu funkciu niektorých položiek menu Edit je potreba, aby bolo nástrojom výberu niečo skutočne vybraté. Napríklad kopírovanie (Copy) nebude fungovať dokiaľ nevyberieme, čo by sme chceli vlastne kopírovať. Preto sú občas niektoré políčka v menu neprístupná a teda nefunkčné.
V ďalšom menu View:
sú celkom bezproblémové príkazy zväčšenie a zmenšenie lupou (Zoom In znamená priblížiť, Zoom Out oddialiť a No Zoom ukáže obrázok v presnej veľkosti, tj. 1 bod obrázku je veľký 1 bod na obrazovke). Ktoré je však asi praktickejšie používať z lišty alebo ešte lepšie klávesovými skratkami. Ďalšia záležitosť viditeľná v tomto menu je veľmi užitočná, pokiaľ ju vieme použiť. Mriežka (Grid) je efektívny nástroj, ktorý vám umožní mať dokonalé zarovnanie a oplatí sa treba pri kresbe presných labyrintov, robotov a všelijakých ľudskou aj neľudskú rúk vytvorených predmetov.
Mriežka len v základnom nastavení vypnutá a je dôležité mať na pamäti, že mriežka viditeľná nemusí byť nutne aj mriežka zapnutá (v zmysle priťahovanie nástrojov na mriežku). Pomocou Grid Options zo skupiny View možno mriežku nastaviť:
Veľkosť dielikov mriežky vodorovne (Horizontal) a zvisle (Vertical) je snáď jasné a ide len o vyskúšanie. Zatržítko "Use exlusive or" je dobré, keď hrozí, že budeme kresliť rovnakou farbou ako má mriežka. Konečne položka "Snap to the grid" zapína priťahovanie na mriežku. Všetko dobre skúste. Príkaz Show Preview (ukáž náhľad) zobrazí malé okienko v dolnej časti farebnej palety s náhľadom obrázku 1: 1 nezávisle na priblíženie v editačné ploche. Môže to byť praktické pri jemných úpravách. Posledná položka menu View mení spôsob, ako bude zobrazená priehľadná časť obrázka. Základný je šedobiela šachovnica, ale je možné buď šachovnicu prenastaviť alebo zvoliť jednoliatu farbu.
Napríklad takto jedovatú fialovú. Je dôležité zvoliť farbu, ktorú v obrázku nemám. Pozor, toto nastavenie sa čiastočne premietne aj do Sprite editora. Menu Transform už vykonáva manipulácia priamo s obrázkom. Aby ste videli, čo to robí, načítate alebo vytvorte akýkoľvek obrázok aj pokojne nezmyselný. Úpravy pomocou Transform sú dobre vidieť predovšetkým na texte.
Akokoľvek príkazy vyzerajú jednoducho (podobné možno vidieť vo všetkých grafických programoch) je niekoľko vecí, ktorých stojí za to si všimnúť. Napr. u shift (posun) je možné zapnúť systém "Wrap" (obaliť) a obrázok vysunutý za okraj vylezie na druhej strane. Funkcia vždy ukazuje pôvodnej i budúce obrázok.
Táto vec sa práve robí dosť zle v iných programoch. Zato funkcie Mirror / Flip robí zrkadlo presne tak, ako preklad anglického názvu napovedá a túto funkciu nájdete snáď úplne všade, kde možno obrázky upravovať, vrátane prehliadačov a programu Skicár. Avšak aj túto funkciu (jednu z technicky najprimitívnejších) neradno podceniť. Napríklad odraz viditeľný čiastočne transparentným na vodnej hladine oživí nejednu hru.
Nebudem už dlho bľabot, je lepšie si všetko vyskúšať, takže trochu letom svetom:
Rotate robí otáčania. (Prednastavená tlačidlá sú pre pravé uhly)
Scale zväčšuje a zmenšuje. (Tlačidlá sú polovica a dvojnásobok)
Skew robí skosenie.