IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

1. diel - TomBenova Akadémie v Game Makeru

Game Maker je jeden z najkontroverznej­ších programov čo poznám. V zásade je určený pre vytváranie počítačových hier užívateľsky prívetivým spôsobom a pozor - teraz to príde - bez znalosti programovania. A v tom je práve ten háčik. Čiastočne to je pravda a čiastočne nie. Pretože k tomu patrí nevyslovené dovetok, že síce nemusíte programovať (myslené písať kód), ale MUSÍTE programátorské myslieť! Bez programátorského myslenia budú vaše hry zlé a ešte horšie. Možno ste už skúsili Game Maker spustiť a niečo v ňom naklikať. Ak ste naozaj niečo vytvorili a napriek tomu ste zožali len posmech, nezúfajte. Poradím vám, ako to urobiť, aby vaše hry boli hrateľné, kvalitné a pri troche snahy dosahovali aj komerčné kvality.

game maker - Game maker - základy a ikonky

Trik číslo 1 - nápad, téma, námet
V prvom rade je potrebné bojovať zbraňami, ktoré ostatní nemajú. Ak hovorím ostatné, myslím tým všetky ďalšie možné spôsoby, ako vytvoriť počítačovú hru, pretože to je teraz vaša konkurencia. Všetci tí, ktorí programujú v C niečo (#, ++,), Jave, Delphi a bohviečo ešte. Áno, myslím tie tímy odborníkov, profesionálov aj nadšencov, ktorým nerozumiete ani slovo, keď sa začnú baviť o počítačoch. Všetky tie totiž musíte poraziť a pretože ich náradia na tvorbu hier je hrozne silné, musíte ich pobiť niečím, čo oni nemajú. V prvom rade zabudnite na to, že napíšete vlastnú hru podľa súčasného najobľúbenejšieho vzoru a pritom budete úspešnejší než ten vzor. To jednoducho nejde. Keď namiesto toho prídete s originálnym nápadom a budete mať trochu šťastia, bude to vaša hra, ktorú bude hrať celý svet a bude najlepšie, pretože bude prvý svojho druhu. Takto vzniklo veľa slávnych hier. Boli jednoducho prvý. Buďte taky.

Trik číslo 2 - technika tvorby
Nezačínajte tak, že vymyslíte skvelú 3D akčná RPG hitoch stratégiu online massive multiplayer, atď. Atď. Síce by ste tým možno nadchli všetkých, ktorým poviete o svojich plánoch, ale verte mi, že zostane len pri tých plánoch. Musíte vymyslieť hru, aby bola podľa vašich schopností. Aj keď bude hra jednoduchá, tak sa počíta, pretože ju dokážete dokončiť. To je zo všetkého najdôležitejšia. Nedokončená Superhry je k ničomu. Porovnajte si v hlave predstavu, ako budete hru realizovať a vyškrtajte všetky neviem. Až potom budete mať šancu.

Trik číslo 3 - detaily, poctivá piplačka
Veľa hier trpí nedomyšleností a nedotiahnutosť. Aj komerčné tituly majú rôzne bugy (chyby), nelogická miesta a vady na kráse. Toto môžete dohnať usilovnosťou. Vaša hra môže mať príbeh premyslený, grafiku poctivo namaľovanú, zvuky perfektne padnúce. Nešetrite úsilím a nenechávajte nič na náhodu s tým, že to neskôr dorobíte, zoženiete a tak podobne. Tvorba hier je práca. Niekedy to ide, inokedy sa musíte dokopať násilím. Nebuďte leniví a dokopejte sa. Stojí to za to.

Trik číslo 4 - práca v tíme miesto sťahovanie cudzích zdrojov
Neučte sa používať cudzie časti programov (DLL, scripty, resources). Vyzerá to síce lákavo, ale narazíte na celý rad ťažkostí. Prvá vec sú autorské práva, druhá vhodnosť použitia pre vašu hru, tretí ochota autora opravovať chyby, robiť aktualizácie a podporu, štvrtá váš čas strávený učením ako sa to vlastne používa a piata je, že nemôžete povedať, že ste hru napísali vy sami. Keď už robíte hru tak veľkú, že ju nie ste schopní naklikať sami (čo zo začiatku nemožno odporučiť), nájdite si kolegu, kamaráta, spolužiaka alebo akéhokoľvek vám blízkeho človeka, ktorý vám pomôže. Veľké hry sa sólo robiť nedajú a čím skôr sa naučíte spolupracovať v tíme, tým lepšie. Ideálne je profesijné delenie. Programátor, grafik, hudobník, scenárista, animátor, tester. U malých tímov začnite testerom, zoženiete ho najlepšie a zvyčajne po vás nebude chcieť peniaze. Bývajú to ľudí, čo si proste radi zahrajú hru. Dobrý tester býva niekto, kto vie aj trochu programovať a vie, akých chýb si má všímať.

Trik číslo 5 - skladanie hier z malých kúskov
Nesnažte sa vytvoriť všetko naraz a zakaždým znova. Pokojne si dajte na čas a pripravte si zdroje, ktoré budete schopní používať opakovane. Keď si vyrobíte kvalitný kód herného menu, môžete ho potom používať dokola a dokola. Len inak nafarbíte tlačidlá, napíšete iné nápisy. Ak sú malé kúsky šikovne vymyslené, poskladáte z nich obrovské programy ako z kociek lega. Nezabudnite každý kúsok dôkladne vyskúšať.

To by sme tak mali pre začiatok všetko a teraz už nezostáva než sa pustiť do prehliadky Game Makeru aby sme zistili, aké veci sa v ňom dobre a rýchlo naklikáte a aké nie. Snáď sa mi podarí nezabředávat do zložitých detailov a pritom nezabudnúť nič dôležité. Uvedomte si, že ten najlepší návod, ukážka alebo tutoriál sa to za vás nenaučí a to čo má v živote skutočnú hodnotu je to, čo vzniklo vaším vlastným úsilím. Veľa vecí prejdem v texte letom svetom, ale počítam s tým, že ako budete pokračovať v čítaní, vyskúšate si všetko, čo si vyskúšať dokážete. Nemusíte byť zbrklí, články na vás počkajú. Keď niečo nepôjde, najprv premýšľajte, potom skúšajte, potom zas premýšľajte a až potom píšte otázky. Rozumnému človeku každý rád pomôže.

Veľa šťastia s Game Maker praje TomBen


 

Všetky články v sekcii
Game maker - základy a ikonky
Preskočiť článok
(neodporúčame)
TomBenova Akadémie v Game Makeru: Ako začať aneb resources
Článok pre vás napísal TomBen
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
1 hlasov
-
Aktivity