Úvod (teória) do particles (častíc) v game maker
Poznámka: Nasledujúci fce možné používať len v GM verzie Pro
Úvod
Pokiaľ vo svojej hre používate niekoľko malých objektov, z ktorých každý robí nejakú akciu (effekt) -> hra sa spomaľuje. Preto boli vytvorené častice (particles), ktoré sú pre tieto úkony optimalizované a hru spomaľujú minimálne.
Postup pre používanie častíc pomocou ikoniek
- Vytvoríme časticový systém
Táto fce musí byť zavolaná pred používaním ďalších FCI -> nastaví používanie častíc. Ďalej tiež nastaví hĺbku, pre prekrývanie objektov, tiles a ostatných častíc.
- Vytvoríme typ častice pomocou
Na výber máte pri použití ikoniek až z 15 rôznych typov častíc. V GML neobmedzene.
- Priradíme časticiam rôzne vlastnosti ->
veľkosť,
farba, alpha (priesvitnosť alebo priehľadnosť)
životnosť,
rýchlosť, trenie, smer a
gravitáciu (Ďalšie vlastnosti sú dostupné v kóde GML) Ak ste v nastavení častíc opýtaní na vyplnenie niečoho min, max -> znamená to, že sa náhodne vyberie medzi týmito dvoma číslami (a všetkým čo je medzi nimi).
-
život častice určuje, po koľko krokov častice bude v miestnosti. Vychádza z toho farba a alpha priehľadnosť. Ak napríklad nastavíme častici životnosť na 5, zmena alpha transparentnosti z 1 na 0 bude trvať 5 krokov. Čo je veľmi praktické, ak chcete nechať časticu pomaličky vymiznúť.
- Emitter udáva ako bude častice vytvorená. Najprv Emitter vytvoríme pomocou Create Emitter. Nastavíme index a pozíciu kde sa budú náhodne čásitce vytvárať.
- Tiež môžete v miestnosti častice vytvoriť použitím Stream From Emitter (bude neustále tvoriť častice) alebo Burst From Emitter (naraz vytvorí zadaný počet častíc). Vyberiete typ častice, ich počet (záporné hodnoty určujú šancu na ich vytvorenie -> -1 / x ak zadáte napríklad -4 vytvorí sa 1x počas 4kroků) a Emitter.
- Ďalej môžete vytvoriť častice pomocou Particle Secondary. Vyberiete ktorá častice, koľkokrát, či každým krokom alebo iba keď zmizne vytvorí ďalšiu časticu. Častice sa vytvorí na rovnakej pozícii ako je súčasná pozícia rodičia.
- K zničeniu systému častíc slúži fce Destroy Part system. Pre vyčistenie časticového systému použite Clear Part System alebo zničte Emitter pomocou Destroy Emitter. Poznámka: Ak používate nejaké akcie v GML musíte je v GML tiež ničiť. Pomocou ikoniek sa nezničí.
Častice sú globálne, čo znamená, že vytvoríte ak je pre jeden objekt, budú tu aj pre ostatné objekty. Dokonca aj pre create event miestnosti.
Častice a Emitter sú perzistentné (trvalý) -> nezničí sa ak zmeníte miestnosť. Musíte ich zničiť manuálne, ak nechcete, aby vám robili neplechu.