IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

Časticová Fontána v game maker

Historicky prvé týždenné minisoutěže o novej placky "Machr na Game Maker" v zelenej farbe, symbolické pre moju obľúbenú verziu Game Makeru 8.x sa síce nezúčastnilo veľa súťažiacich. A aj tí všetci postupne z najrôznejších dôvodov vzdali a tak sa do vyhodnotenia dostal len jediný a to môj neskromný programík, ktorý si kládol za cieľ vytvoriť pomocou časticových efektov solídne show na tému fontány s niekoľkými vodotrysky.

Hoci Game Maker oplýva už hotovým particle enginom a veľká časť práce je teda hotová ešte pred štartom, nie je vôbec jednoduché vytvoriť v ňom kompaktnej show s hudbou a upraviteľnými kreáciami. Hlavným problémom je obrovská náročnosť GM osmičkového Runner na systémové zdroje takého rozsahu, že aj inak výkonnostne silné stroje majú framerate (snímkovú frekvenciu) okolo veľmi slabých dvanástich FPS. Preto taky pôvodne plánované bujaré časticovej hody museli byť osekanie na samú kosť. Napriek tomu sa mi podarilo zachovať štýl podľa pôvodného plánu a vytvoril som rozsiahly editor pre ovládanie a záznam práce jednotlivých trysiek fontány.

Editor je postavený ako pomerne univerzálny. Umožňuje na akúkoľvek hudbu štartovať jednotlivé trysky a meniť farbu osvetlenia každej z nich. Hlavné trysky majú plynule meniteľný tlak, ktorý sa prejavuje premenlivou výškou vodného stĺpca. Vedľajšie trysky disponujú efektným vejárovitým rozprašovaním. Pre jednoduchšie ovládanie možno nastaviť záznam pre jednotlivé parametre konkrétnych trysiek a postupne získané záznamy kombinovať. Tým možno zostaviť aj veľkú a sofistikovanú show mnohých trysiek, ktorá sa ukladá do súboru data.ds, odkiaľ ju možno opätovne načítať. Rady malých štvorcov v editore - tzv. Enablers svojimi tromi stavy (Rec, Play, Stop) riadi kompletné činnosť. Každé tryskové miesto má tri trysky (tlakovou, ostrú a jemnú) pre každú ich činnosť je k dispozícii štvorček Enableru. Pretože editor disponuje skrývaním editačných nástrojov, možno ho zároveň používať ako player vrátane spúšťanie pomocou command-line parametrov. Pre ľahšiu zostavenie týchto parametrov je pribalený Launcher. Ten spustí Player režim a taky uloží do clipboardu windows textový riadok použitých parametrov.

Ak spustenie show z akýchkoľvek dôvodov neprebehne, (je jedno či v Player režime alebo nie) zvyčajne pomôže presun v show na nulu, čo sa robí pomocou R, načítať znovu dáta zo súboru D a spustiť stlačením SPACE. Prehľad všetkých funkcií a ich kláves je v helpu pod F1. Na slabších počítačoch sa bude dĺžka show rôzne dlhá podľa počtu zapnutých efektov. Spomalenie možno čiastočne kompenzovať znížením prípustné rýchlosti F2. Ak je to potrebné sa overí jednoduchým testom. Pustí sa záznam s plnými efektmi a potom bez efektov. Keď vznikne rozdiel medzi koncovou hodnotou na počítadle v editore, je potreba prípustnú rýchlosť znížiť. Vyššia rýchlosť sype viac častíc a je náročnejší na zdroje. Show uložené v súbore data.ds sa pri ďalšom uložení bez dotazu prepisuje, preto si od väčších záznamov robte priebežne záložné kópie. Stačí Ctrl + C a V.

Zdrojový gmk je priložený, ale všetky efekty sú dostupné priamo z ovládania editora a nie je potrebné upravovať kód, okrem prípadnej zmeny polohy a počtu trysiek alebo zásahov do spôsobu vytvárania častíc, čo už ale vyžaduje isté znalosti. Bežným spôsobom môže editor používať skoro každý a možno dosiahnutím základné zručnosti v ovládaní vytvárať rozsiahle hudobne obrazové kompozície.

Veľa pekných vodotryskov
praje TomBen.

PS: kto to nechce alebo nemôže skúsiť, môže pozrieť na hotovú show
poslanú na youtube:


Galéria


 

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 194x (25.55 MB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku GameMaker

 

Všetky články v sekcii
Game maker - Efekty
Program pre vás napísal TomBen
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
-
Aktivity