15. diel - Záverečný register
Dostali sme sa až na koniec návodov pre začiatočníkov. Podľa mňa už vám nechýba nič, čo by ste potrebovali pre pokročilejšie tvorbu v Delphi. Tento diel už nie je rozdelený na body. Tu nájdete obsah predchádzajúcich 13ti dielov, podľa mňa PREHĽADNE usporiadaný do tabuľky vrátane dvoch doplnenie. Začnime
Ak chcete nájsť určitý príkaz, alebo informáciu, kde nejaký príkaz nájdete, kliknite na Ctrl + F a zadajte popis, alebo názov príkazu. Dva príklady: Chcete vedieť, kde nájdete informácie o Memo. Zadáte Memo a kliknete na nájsť. Chcete vedieť, ktorý príkaz prevádza string na integer. Zadáte string na integer a kliknete na nájsť. A tu je samotná tabuľka:
číslo návodu | Bod č. | Príkaz / Objekt | približný popis |
1. | 4 | object Inspector | Všeobecné informácie |
1. | 5 | Form | okno |
1. | 7 | Label | nápis |
1. | 8 | edit | Políčko na editáciu textu |
1. | 9 | Button | obyčajné tlačidlo |
2. | 1 | image | obrázok |
2. | 2 | panel | panel |
2. | 3 | checkbox | Zaškrtávacie políčko (áno / nie) |
2. | 4 | RadioButton | Zaškrtávacie políčko (výber možností) |
2. | 5 | Timer | Merač času, odpočítavanie |
2. | 6 | integer | celočíselná premenná (celé číslo) |
2. | 7 | if | ak niečo platí, vykoná niečo |
2. | 8 | repeat | opakovať kým niečo neplatí |
2. | 9 | for | urobí niečo toľkokrát, koľkokrát zadáte |
3. | 1 | Boolean | Áno / Nie premenná |
3. | 2 | string | reťazec znakov (text) |
3. | 3 | real | Premenná uchováva reálne číslo |
3. | 4 | IntToStr | Prevedie Integer na string |
3. | 4 | StrToInt | Prevedie string na Integer |
3. | 5 | Randomize | Spustí generovanie náhodných čísel |
3. | 5 | random | Vytvorí náhodné číslo |
3. | 5 | else | ak neplatí jedno, ide sa na ďalšiu |
3. | 6 | MaskEdit | Políčko na zadávanie hesiel (pozri 10. diel) |
3. | 7 | SpeedButton | Tlačidlo na obrázková menu |
3. | 8 | BitBtn | Tlačidlo s obrázkom i textom |
3. | 9 | Shape | tvar - kruh, elipsa, štvorec, obdĺžnik |
4. | 1 | events | Reakcia na manipuláciu s oknom |
4. | 2 | procedure | Tvorba vlastných procedúr |
4. | 3 | popisky | Poznámky v programovom kóde |
4. | 4 | set of | vlastný premenná (zoznam položiek - True / False) |
4. | 5 | char | premenná, ukladajúce jeden znak |
4. | 5 | chr | prevod z číselného kódu na znak |
4. | 5 | ord | prevod zo znaku na číselný kód |
4. | 5 | StrToIntDef | Prevedie string na Integer (s náhradným výsledkom) |
4. | 5 | TryStrToInt | Skúsi previesť string na Integer (povie, či to dá) |
4. | 6 | round | Zaokrúhlením prevedie real na Integer |
4. | 6 | TRUNC | Orezaním prevedie real na Integer |
4. | 6 | Int | zaokrúhli real |
4. | 6 | frac | Odreže časť reálu pred desatinnou čiarkou |
4. | 6 | FloatToStr | Prevedie real na Integer |
4. | 6 | StrToFloat | Prevedie Integer na real |
4. | 7 | TrackBar | Posuvník na zadávanie čísla |
4. | 8 | progressbar | Graficky zobrazuje stav čísla |
4. | 9 | HotKey | Políčko na zadávanie klávesových skratiek |
5. | 1-5 | MediaPlayer | Prehrávač médií (prídavok: diel 11-bod 3) |
5. | 5 | ExtractFileDir (ParamStr (0)) | Zistenie adresára, kde je umiestnený program |
5. | 6 | kostra programu | Popis častí zdrojového kódu programu |
5. | 7 | MMSystem | uses - potrebné pre prehrávanie wavu bez MediaPlayer |
5. | 7 | PlaySound | prehrá WAV bez pomoci MediaPlayer |
5. | 8 | Application.MessageBox | informačné okienko (napr .: Chcete to uložiť?) |
5. | 9 | scrollbar | Posuvník, ako napravo na tomto okne |
6. | 1 | ImageList | Objekt s obrázkami v ňom |
6. | 2,3 | MainMenu | hlavné menu |
6. | 4 | PopupMenu | Menu po kliknutí pravým tlačidlom myši |
6. | 5 | frames | Okno v okne |
6. | 6 | položky menu Delphi | Nastavenie programu, nové okná |
6. | 7 | close | Zatvorí okno (ak posledná, tak i celý program) |
6. | 7 | show | otvorí okno |
6. | 7 | ShowModal | Otvorí okno (vždy na vrchu) |
6. | 8 | image editor | Ako kresliť v programe u Delphi |
6. | 9 | Memo | Plocha na editáciu viacriadkových textov |
7. | 1 | OpenDialog | Okno na otváranie súborov |
7. | 2 | SaveDialog | Okno na ukladanie súborov |
7. | 3 | file of | Určuje, že premenná je súbor |
7. | 3 | AssignFile | Otvorí (vytvorí) súbor |
7. | 3 | Reset | Pripraví súbor na čítanie |
7. | 3 | read | Číta zo súboru |
7. | 3 | CloseFile | zavrie súbor |
7. | 4 | Rewrite | Pripraví súbor na ukladanie |
7. | 4 | write | Ukladá do súboru |
7. | 5 | file of string [x] | Premenná je súbor string ox znakoch |
7. | 5 | TextFile | Premenná je textový súbor (o neobmedzene Zanca) |
7. | 5 | eof | Určuje, či program skončil |
7. | 5 | ReadLn | Prečíta jeden riadok zo súboru |
7. | 6 | array | Premenná je pole premenných |
7. | 7 | record | vlastné premenná zložená zo známych premenných |
7. | 8 | gauge | Graficky zobrazuje stav čísla (+ percenta) |
7. | 9 | Calendar | kalendár |
8. | 1 | Canvas | plátno - úvod |
8. | 2 | Canvas.Rectangle | obdĺžnik / štvorec |
8. | 2 | Canvas.Ellipse | elipsa / kruh |
8. | 2 | Canvas.RoundRect | obdĺžnik / štvorec so zaoblenými rohmi |
8. | 3 | Canvas.Brush | nastavenie výplne objektov |
8. | 3 | Canvas.Pen | nastavenie pera |
8. | 3 | RGB | skladanie farby zo svetelného spektra |
8. | 4 | Canvas.MoveTo | posuv pera na určitú pozíciu |
8. | 4 | Canvas.LineTo | čiara z aktuálnej pozície na zadanú |
8. | 5 | copy | kopíruje časť stringu |
8. | 5 | Length | zistí dĺžku stringu |
8. | 6 | Pos | určí pozíciu umiestnenia stringu v inom |
8. | 7 | PaintBox | Panel na kreslenie |
8. | 7 | ColorDialog | Okno na miešanie farieb |
8. | 8 | ColorGrid | Ako v Image editore paleta s farbami |
8. | 9 | FontDialog | Okno na nastavenie fontu |
8. | 9 | ColorBox | Malé políčko na voľbu farby |
9. | 1 | with | zjednoduší písanie programu |
9. | 2 | TBitmap | premenná obrázok (bitmapa, súbor BMP) |
9. | 3 | OpenPictureDialog | Okno na otváranie obrázkov |
9. | 3 | SavePictureDialog | Okno na ukladanie obrázkov |
9. | 3 | ApplicationEvent | Reaguje na manipulácia s oknom |
9. | 5 | Canvas.Draw | vykreslí TBitmap na Canvas |
9. | 6 | TRect | premenná obsahuje súradnice dvoch bodov |
9. | 6 | TPoint | premenná obsahuje súradnice xay |
9. | 6 | Canvas.Pixels | určí farbu na určitom mieste Canvas |
9. | 7 | Canvas.CopyRect | kopíruje časť Canvas |
10. | 1 | SpinEdit | políčko na editáciu čísla |
10. | 1 | MaskEdit | Políčko na zadávanie hesiel (pozri. 3. diel) |
11. | 2 | sqr | druhá mocnina |
11. | 2 | sqrt | druhá odmocnina |
11. | 2 | power | NTA mocnina |
11. | 2 | Infinity | nekonečno |
11. | 2 | NegInfinity | mínus nekonečno |
11. | 2 | RoundTo | zaokrúhlenie na určitý počet miest |
11. | 2 | tan | tangens (s radiány) |
11. | 2 | sin | sinus (s radiány) |
11. | 2 | cos | cosinus (s radiány) |
11. | 2 | RadToDeg | Prevedie radiány na stupne |
11. | 2 | DegToRad | Prevedie stupne na radiány |
11. | 3 | SpinButton | 2 sipecka (hore / dole) |
11. | 4 | procedure | rozšírená tvorba procedúr |
11. | 5 | function | tvorba funkcií |
11. | 7 | ShellTreeWiev | Zobrazenie položiek na vašom PC |
11. | 8 | ShellComboBox | Zobrazuje, ktorú zložku práve prezeráte |
11. | 8 | ShellListWiev | Zobrazenie položiek v otvorenej zložke |
12. | 1 | RES súbory, ako na ne v Image editore | |
12. | 2 | RES súbory | ako na ne potom v Delphi |
12. | 3 | Cursor | nastavenie kurzora v Delphi |
12. | 4 | const | konštanta |
12. | 6-8 | TIniFile | súbor s informáciami o programe |
12. | 9 | case | zoznam možností a reakcií na ne |
13. | 2 | BoolToStr | Prevedie Boolean na string |
13. | 3-7 | StringGrid | Tabuľka |
13. | 8 | PageControl | záložkové menu |
D. | while | opakovať po dobu, čo niečo platí | |
D. | Canvas.TextRect | výpis textu na Canvas | |
D. | printer | tlačenie, tlačiareň |
.... Kukensius