Základy CONSTRUCTA
V tomto návode si rozoberieme, myslím, že celkom prehľadné prostredie programu Construct.
Spustíme program Construct a v lávou hore zvolíme Súbor (File, Súbor,
líši sa podľa jazykovej verzie systému) -> New -> a New Appliciation,
New DirectX game Alebo New template / example. Vyberieme podľa toho čo chce
vytvára. Ak program tak Application, ak hru tak DirectX game. Tiete veci sa
zase až tak nelíšite, iba to je pre danu skupinu prispôsobené napr. Aby
program nebral tolko Parfemy výkonu Ako hra, ked tolko nepotrebuje Alebo v
Application Chýbajú nejaké objekty Ako Sprite a podobne. A 3 zložka template
/ example obsahuje už hotové ukážky hier. Moze sa v zdrojáky pohrabať ale
moc sa toho nenaučíte Tak mi
teda zvolíme New DirecttX game.
Vytvorí sa nám Layout, kde budeme umiestňovať Všetky objekty. Ale Najprv
si Popis Horná lištu. Klikneme na Home. Tú nám pomôž obrázok, každá
ikonka na obrázku skryje Alebo Objava určitú ponuku, ak vám jednu chybu tak
ju aktivujte kliknutím na príslušný ikonku.
Vedľa home sa nám nachádza položka Project v ktorej je: Run all (spustí čelu hru), Run layout (spustí aktuálny Trnava Snímok / layout), Debug all (spustí debuger / ladenie celý hry) Debug layout (spustí ladenie aktuálneho snímke) Export to exe (vyexportuje hotový hru do samostatného .exe subor) Ďalšími veci ŠÚ Menej podstatné a vacsinou stačí si ich preložiť z angličtiny tak ich popisovať nebudem.
Obrazovka programu sa nám skladá z niekoľkých častí. Napravo (1) máme
vždy správne nastavenie objektu, ked nemáme vybrať objekt tam je tam
správne nastavenie snímke (layout properties) V lište object (2) sa nám
Zobrazuj Všetky objekty z daného záberu. Tretia plocha je layout editor, v
ktorom nastáva umiestňovanie objektov (3) a do event sheet editora sa prepneme
dole na lište (4), tam sa zase celá hra programuje. Posledná časť uplne
napravo je podľa záložky dole (5) napr Project, Animator, Layers ...
Ako nastaviť výšku šírku levelu a rozlíšením celý hry.
Šírka a výška leveli nastavujeme v oblasti jedna v Kolónka Width (šírka) a Height (výška). Rozlíšenie celý hru nastavujeme tak, že v oblasti 1 zvolíme Application properties (jediné modrej farby z stĺpci), zóna 1 sa nám zmení a tú vyberieme v skupine Window properties, window width a window height. Čísla editujeme.
Vložením objektu.
Objekt vkladám tak, že klikneme pravým na prázdne miesto v layout editora (3) a zvolíme Insert object. Otvory sa nám ponuka objektov. Raz klikneme na jeden objekt a dole v novom okne, descriptions nám vypíše čo daný objekt robí. My si zvolíme teraz objekt Sprite. Prostredníctovm sprite Tvoríme 99% grafiky do hry. Po vybraní objektu este klikneme na miesto v layout Editore kde chceme objekt umiestniť. Otvory sa nám picture editor, v ktorom si mozem obrázok / sprite nakresliť Alebo už hotový OTVORIŤ. Ak OTVORIŤ tak vyberieme hore v okne picture editora ikonku open (druha ikonka), potom nájdeme a vyberieme náš obrázok, Nakoniec zavrieme picture editor krížikom a hlášku potvrdíme ÁNO.
Pridaním pohybu / Správanie objektu:
Pohyb objektu pridávam tak, že klikneme na objekt, a pravo v oblasti 1 sa
nám Objava ponuka nastavenie objektu, my tam nájdeme Behavior a dáme New
behavior Add. Objava sa nám realitný s výberom pohybov a hľa popisom Ako pri
objektoch. Vyberme napríklad Car a spustíme hru aby sme videli čo daný pohyb
(Správanie) robí.
Programovanie:
Ako som spomenula, všetko programujeme v Event sheet editor. Prepneme sa
teda doň (obrázok 2 (4)) a pravým klikneme na prázdnu plochu. Zvolíme
Insert event a vyberieme Niečo (nebudem sa tu s tymto zapodievať, na toto ŠÚ
iné návody napríklad System
start of layout. Výraz sa nám vloží na už nie prázdnu plochu a my klikneme
zaň na + New action a vyberieme napríklad Close. Teraz vysvetlíme čo sme
urobila. Urobila sme to, že po starom snímke sa nám hra vypne (my to vidíme,
ked zapneme hru, Ako keby s nám ani nepustila) To prvé v event sheet sa
nazýva event (udalosti) a to druhé action (akcia). Funguje to tak že akcia
nastane Vtedy ked je splnené udalostí. V tomto prípade nastala ked sa Zapolje
Trnava Snímok / layout.
Tak a prebral sme si základné veci s programom a nabudúce si prichystáme Niečo o Families a debugovania hry.