Zarábaj až 6 000 € mesačne! Akreditované rekvalifikačné kurzy od 0 €. Viac informácií.

2. diel - Scratch online - Registrácia a popis vývojového prostredia

V minulej lekcii, Úvod do jazyka Scratch , sme si krátko popísali vývoj programovacích jazykov, predstavili sme si Scratch a popísali dôvody, prečo sa ho učiť.

V dnešnom tutoriále sa zameriame predovšetkým na vývojové prostredie pre Scratch. Ukážeme si, ako sa na jeho online platforme zaregistrovať a ako ju používať. Popíšeme si jednotlivé okná a ponuky, aby sme sa v ďalších lekciách mohli pustiť do tvorby Scratch projektov.

Scratch online

Začnime tým, že si otvoríme domovskú stránku Scratche a zaregistrujeme sa na nej.

Rozloženie stránky

Kliknutím na oranžovo zvýraznený odkaz vyššie sa dostaneme na online platformu pre Scratch, ktorá vyzerá takto:

Domovská stránka Scratche - Scratch

Otvorená stránka je rozdelená na tri časti:

  1. V hornej časti (ohraničenej červenou) sa nachádza hlavný panel, ktorý si za chvíľku dopodrobna popíšeme.
  2. Žlto zvýraznená časť slúži na zobrazenie špeciálnych správ od vývojárov. Na obrázku nás teraz informujú o tom, že onedlho bude do Scratche pridaná možnosť využitia farebného kontrastu pri blokoch kódu v programoch. (To sa môže hodiť osobám, ktoré majú problémy so zrakom).
  3. V poslednej časti (vyznačenej fialovo) sa zobrazujú niektoré vybrané projekty ostatných autorov.
Ako sme si už predtým povedali, môžeme tieto projekty vyskúšať, upravovať alebo sa aj spojiť s ich autormi.

Hlavný panel

Poďme sa detailnejšie pozrieť na hlavný panel a povedzme si, na čo každá z položiek slúži:

  • Tvoriť - Táto karta nám umožní vytvoriť náš projekt.
  • Preskúmať - Vďaka tejto záložke sa dostaneme na prehľad všetkých zverejnených projektov ostatných tvorcov. Opäť platí, že ich môžeme vyskúšať, upraviť alebo tvorcu kontaktovať.
  • Nápady - Ak nás práve nenapadá, čo vytvoriť, môžeme skúsiť záložku Nápady. Záložka obsahuje množstvo návodov, ako čo urobiť. Nájdeme na nej aj pestrú škálu nápadov na rôzne animácie, hry a programy, ktoré potom môžeme skúsiť vytvoriť sami.
  • O aplikácii - Ak sa chceme dozvedieť viac zaujímavostí o projekte Scratch ako takom, nájdeme ich práve tu.
  • Hľadanie - Vyhľadávač umožňuje hľadať projekty, návody aj autorov a mnoho ďalšieho.
  • Pripojiť sa k Scratchi - Tu sa vzápätí zaregistrujeme, aby sme mohli Scratch online používať.
  • Prihlásenie - Posledným tlačidlom sa môžeme prihlásiť, pokiaľ už máme registrovaný účet.
Registrácia

Keď sme si podrobnejšie popísali úvodnú stránku, môžeme začať naše Scratch dobrodružstvo 🙂

Tvoriť projekty síce môžeme aj bez registrácie, ale takéto projekty sa nám neuložia a po zatvorení stránky o ne prídeme. Ďalšou možnosťou je stiahnuť si Scratch do svojho počítača v sekcii download, my však v našom kurze budeme používať online verziu.

Poďme si teda vytvoriť svoj účet. Najprv stlačíme tlačidlo Pripojiť sa k Scratchi na hlavnom paneli, takto sa dostaneme na stránku registrácie:

Registračná stránka - Scratch

Tu najskôr vyplníme naše užívateľské meno, pod ktorým budeme chcieť na stránke vystupovať. Zadáme aj heslo, ktorým sa budeme prihlasovať. Klikneme na tlačidlo Ďalej a Scratch sa nás spýta, v ktorej krajine žijeme. Zvolíme Českú republiku:

Zvolíme krajinu, kde žijeme - Scratch

Znovu klikneme na tlačidlo Ďalej a zadáme náš mesiac a rok narodenia:

Zadáme dátum narodenia - Scratch

Rovnakým tlačidlom sa presunieme do okna na výber pohlavia. Možností je tu skutočne mnoho 🙂 Vyberie si naozaj každý:

Výber pohlavia - Scratch

Pokračujeme tlačidlom Ďalší a zadáme náš e-mail. Registráciu následne dokončíme stlačením tlačidla Vytvoriť môj účet:

Zadáme e-mail - Scratch

Onedlho nám dorazí potvrdzovací e-mail, ktorým adresu overíme. V e-maile jednoducho stlačíme tlačidlo Confirm my account:

Potvrdenie e-mailovej adresy - Scratch

Tým sme sa úspešne zaregistrovali a môžeme začať tvoriť projekty 😉

Vytvorenie projektu

Pokiaľ nie sme prihlásený, prihlásime sa tlačidlom Prihlásenie na hornom paneli. Potom klikneme na záložku Tvoriť, čím sa dostaneme do nového projektu:

Otvorenie nového projektu - Scratch

Možno to teraz vyzerá desivo, ale samozrejme si všetko vysvetlíme 🙂

Hlavný panel

Začnime hlavným panelom. To je opäť ten hore, zvýraznený modrým pozadím:

  • Ikona zemeguleikona zemegule - Scratch slúži na zmenu jazyka vývojového prostredia.
  • Ponuka Súbor slúži na vytvorenie nového projektu. Môžeme tu aj rozpracovaný projekt uložiť alebo načítať z počítača.
  • Veľa užitočných rád a informácií nájdeme v ponuke Návody, ktorú si môžeme počas tvorenia otvoriť a zistiť si, ako sa čo robí.
  • Políčko Untitled, slovensky Nepomenovaný, je východiskový názov projektu. Projekt buď môžeme nechať nepomenovaný, alebo ho nazvať, ako chceme.
  • Keď klikneme na Zhliadni stránku projektu, ukáže sa nám, ako bude projekt vyzerať, pokiaľ ho budeme chcieť zverejniť pre ostatných užívateľov.
  • Scratch postupne projekt ukladá automaticky. Pokiaľ ale napríklad musíme ísť od počítača, môžeme si projekt uložiť a nemusíme sa báť, že oň prídeme. Na to slúži položka Uložiť teraz. Pre uloženie funguje aj skratka Ctrl + S.
  • Ikona zložkyikona zložky - Scratch nám umožní zobraziť všetky naše projekty.
Pozor, pokiaľ klikneme na ikonu zložky, budeme presmerovaní na novú stránku a neuložené zmeny z nášho projektu zmiznú.

Okno programu

V ľavej časti sa nachádza okno programu. Poďme si ho tiež popísať:

Okno s pripravenými blokmi - Scratch

Toto okno je pre tvorbu asi najdôležitejšie. Máme tu tri hlavné záložky: Scenáre, Kostýmy a Zvuky. Pomocou záložiek Kostýmy a Zvuky môžeme upravovať a pridávať postavičky, objekty a zvuky do nášho projektu. K tomu sa viac dostaneme v ďalších lekciách. Teraz sa poďme sústrediť na záložku Scenára.

Scenár je zoznam blokov, ktoré idú po sebe a Scratch ich postupne spracováva. Bloky, ktoré môžeme v scenári použiť, sú rozdelené do niekoľkých kategórií, podľa toho, na čo slúžia. Všetky postupne preskúmame a vyskúšame.

Okno výstupu

Na záver si povedzme tiež niečo o okne výstupu:

Okno výstupu - Scratch

V pravej hornej časti okna sa zobrazuje náhľad nášho programu. Tu vidíme, čo uvidia aj používatelia, ktorí budú našu aplikáciu či hru používať. Dole sa potom môžeme hrať s postavami v scéne a pridávať aj viac scén. To sa nám bude hodiť, keď budeme robiť zložitejšie hry alebo animácie.

Dnešná lekcia bola ešte trošku popisnejšia, nabudúce sa už ale pustíme do programovania:)

V budúcej lekcii, Prvý program v Scratchi , si v Scratchi vytvoríme svoj prvý program, ktorý hneď na to vylepšíme. Zoznámime sa tak s niektorými z blokov, ktoré máme vo vývojovom prostredí Scratche na tvorbu aplikácií k dispozícii.


 

Predchádzajúci článok
Úvod do jazyka Scratch
Všetky články v sekcii
Scratch
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Prvý program v Scratchi
Článok pre vás napísal PDoctor
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
2 hlasov
Aktivity