2. diel - Veľký sprievodca všetkých profesií, ktoré vytvára weby
V minulej lekcii, Prečo je web ako kožené topánky, a kedy je potreba nový pár? , sme si povedali ako sa robí web a koľko stojí, alebo prečo ho vôbec potrebujete. Tiež sme si uviedli aká je životnosť webu.
"Kto to je copywriter, a prečo po mne chce vyplniť brief, nie je to nejaký syr? UX / UI, to sú snáď náhodná písmená nie? A čo robí ten PPC špecialista, niečo také snáď v SR nikto nepotrebuje? "
... ale potrebuje. Profesií, ktoré sú spojené s tvorbou webu je niekoľko. Tvorba webu je komplexná záležitosť, na ktorú už dávno nestačí jeden alebo dvaja ľudia. Dnes konečne zistíte, kto na webe pracuje, čo ktorá profesia robí a čo práca obnáša.
Kto na webe pracuje
Teraz sa pozrieme na to, čo sa skrýva za tými zvláštnymi názvami profesií.
Copywriter
Skrátene Čopík je macher cez texty. Píše úderne, jednoducho a hlavne pre svoju ""cieľovky"":http://www.itnetwork.cz/…vasi-cilovky. Veľa číta, a to veľa myslím treba knihu za týždeň. Internetová jazyková príručka je pre neho biblie a bez poriadneho briefu (úvodný dotazník, podľa ktorého sa dozvie o vás a vašom businessu) si nenaostří ani ceruzku.
SEO špecialistov
Je tu cez search engine optimization, teda optimalizáciu pre vyhľadávače. Skrátka nechcete, aby váš web o vodných balónoch vyskočil na poslednej stránke Googlu po vyhľadaní frázy "vodné balóny". Vy chcete predné pozície, keďže prvé tri výsledky vyhľadávania sa delí o väčšinu pozornosti.
Tento job má na starosti práve SEO špecialista, ktorý pomocou osvedčených techník - kľúčové slová, odkazy, názvy obrázku atď. Zvládne urobiť web viditeľný. SEO často zvládne aj Čopík, avšak sú prípady, kedy je dobré siahnuť aj po SEO profíkovi, obzvlášť pri prvom webu, optimalizáciu atď.
Linkbuilding
SEO je spletitá disciplína, ktorá obsahuje aj tzv. Linkbuilding = budovanie spätných odkazov. Na váš web môže viesť odkaz z mnohých a mnohých webov. Veľmi zjednodušene povedané, ak na váš web vedie veľa odkazov z obrovských, často navštevovaných webov, ktoré sú sami na popredných miestach vyhľadávania, máte vyhrané a váš web sa objaví medzi prvými pozíciami. To sa vám bohužiaľ len tak nepošťastí.
V tú chvíľu prichádza na scénu linkbuilder, ktorý baží po spätných odkazoch, ako lev po antilopy. Linkbuilder hľadá odkazy, čo to len ide, čaká na príležitosti a alebo rovno vedie linkbuildingovou kampaň.
UX / UI dizajnér
UX / UI je psychológ webového priemyslu. Dokáže pochopiť ľudské myslenie a podľa neho navrhnúť tzv. Wireframe. Z neho vzíde finálny návrh webu, ktorý programátor pretaví vo webovú stránku.
UX (User Experience) je o prístupnosti webu pre užívateľov, teda aby zážitok návštevníka webu bol čo najlepší. Prevedené do praktickej reči: aby priechod webom bol plynulý, jednoduchý a bez zádrhelů.
UI (User Interface) je jednoducho povedané dizajn. UI sa zaoberá vizuálnou podobou webu, prostredím či konkrétnym prvkom, s ktorým zákazník prichádza do kontaktu. Na rozdiel od UX tu nejde o to, ako prvky fungujú, ale ako vyzerajú. Teraz nehovoríme len o layoutu. Reč je aj o napr. Tvaru tlačidlá, jeho rohoch, farbe atď.
Nutné spomenúť, že UX a UI od seba nemožno oddeliť, a preto je poväčšinou vykonáva jedna osoba.
Grafik
Je majster vizuálnej podoby. Photoshop, Illustrator a ďalšie grafické programy sú jeho domovina. Grafik sa stará sa o spracovanie loga, reklamných podkladov alebo grafickej časti samotného webu. Do jeho kompetencie spadá aj fotografovanie, postprodukcia a občasne aj video produkcie. Grafik je často kreatívec tímu, ktorý dokáže vdýchnuť život nudné vizuálnej podobe.
Webový vývojár
Vezme návrh od UX / UI dizajnéra a grafika a pretvorí ho v kód, z ktorého vznikne web. Webový vývojár sa orientuje v programovacích jazykoch: HTML, JavaScript, CSS, PHP, Python, Ruby alebo ASP a veľmi úzko spolupracuje s UX / UI. V podstate sú uvedené hranice, všetkého čo je a nie je možné vytvoriť pre web.
Špecialista na sociálne siete
Vdýchne novo vzniknutému webu život. Nový web možno beží, ale ako sa o ňom ľudia dozvedia? V tú chvíľu musí prísť "fachmani" cez siete, ktorí povedia svetu o novom webe, jeho produktoch a výhodách. Na sieťach je založená všetky prvotné komunikácie s klientmi, teda neradno ju podceňovať.
Ppc Špecialista
Pay-per-click sú reklamy, ktoré sa objavujú vo výsledkoch vyhľadávania Google (prvé 2-3 odkazy, ktoré sú označené ako "reklama"). Inzerent platí za kliknutie na reklamný inzerát (pay-per-click).
PPC sú jednou z najefektívnejších foriem reklamy vôbec, avšak vyžadujú orientáciu v Google AdWords alebo Zoznam Sklik + orientáciu v kľúčových slovách, ktoré užívatelia zadávajú pri hľadaní. PPC špecialista v pravom slova zmysle, dokáže odhadnúť, ako zadáte dotaz do Googlu, ešte predtým než ho zadáte. To z neho robí skvelého pomocníka pri snahe zvýšiť návštevnosť webu.
Špecialista na emailový marketing
Pripravuje a aktivuje e-mailové kampane. E-mail master sa perfektne vyzná v e-mailingovývh platformách či platformách pre marketingovú automatizáciu (napr. Exponea, Acoustic Campaign, Mailkit, Ecomail, Salesforce Marketing Cloud, SmartEmailing, ActiveCampaign, Oracle Bronto, Pardot, Emarsys, Market ...).
Nie je mu cudzie ani HTML / CSS alebo SQL schopnosti. A aby toho nebolo málo, často vytvára i samotný obsah, vymýšľa spôsoby, ako získať odberateľa emailov, testuje emaily a rozosiela e-mailové kampane. Viacmenej ide o najväčšieho "vševedcom" webového biznisu, avšak veľmi často sú na e-mailing aspoň 2-3 ľudia - Čopík, grafik a e-mail špecialista na HTML / CSS a e-malingové platformy.
Optimalizátor CRO
Optimalizácia konverzného pomeru - skrátene CRO z anglického Conversion Rate. Konverzný pomer je percento návštevníkov webu, ktorí dokončia požadovanú akciu (napríklad nákup v e-shope), tzv. Vykonajú konverziu. CRO sa udáva v percentách a spočíta sa ako (počet konvertované návštevníkov / počet všetkých návštevníkov) * 100. Čím vyšší konverzný pomer váš web má, tým viac vám (pri rovnakej návštevnosti) zarába.
V prípade, že ľudia chodia na váš web, v Google Analytics vidíte uchádzajúci výsledky, ale nepredáva, je čas vyhľadať špecialistu, ktorý pre vás CRO optimalizuje. Veľmi často túto prácu vykonávajú UX / UI dizajnéri, ale sú napr. Aj copywriteri, ktorí vedia CRO optimalizovať.
Webový konzultant
Pripomienkuje, pomáha a dohliada na hladký priebeh tvorby webu. Projekty, ktoré majú veľký rozpočet veľmi často najímajú konzultanta, ktorý dohliada na proces zákazky a dohliadne na to, že investície do webu sa oplatí. Webových konzultantov je v SR minimum, ale tí ktorí prácu robia, sú profíci so všetkým, majú obrovský prehľad do všetkých profesií a weby ktoré skončili pod ich vedením je radosť navštevovať.
Projektový manažér
Kouč tímu, ktorý koná s klientom a riadi časový harmonogram. Projektový manažér určuje rozpočet zákaziek, synchronizuje komunikáciu v tíme a robí parťáka jednotlivým profesiám. S projekťákem sa stretnete vo väčších agentúrach a tímoch, ktoré sa bez neho nezaobídu.
Výpis profesií rozhodne nie je kompletná a často sa líši od bežnej reality. SEO špecialisti často fušuje do copy, UX / UI fušuje do grafického dizajnu a obrátene. Profesia, ktoré web vytvárajú spolu úzko spolupracujú, dopĺňajú sa a pomáhajú si. O tom ale až nabudúce.
V budúcej lekcii, 3 otázky, na ktoré by ste mali odpovedať pred každou zákazkou , si uvedieme či vybrať pre svoj web agentúru alebo živnostníka. Potom si povieme pár tipov a rád pre tých, kto práve web tvorí.