11. diel - Metóda STDC - See Think Do Care
V predchádzajúcej lekcii, Ako na obsahovú stratégiu , ste pochopili, čo je to obsahová stratégia, prečo sa bez nej web a business nezaobíde a ako zrevidovať doterajší obsah.
Buď už dávno viete, že vaša cieľovka má také a také potreby a podľa toho obsah vytvárate alebo je tu druhá, pravdepodobnejšia možnosť. Máte hrubý rámec, ale ešte veľmi neviete, aký obsah tvoriť. Tu sa vám bude hodiť framework SEE THINK DO CARE (STDC).
Ide o metódu, ktorá vám pomôže nahliadnuť nielen do myslí vašich zákazníkov, ale predovšetkým do hlavy vašich potenciálnych zákazníkov a ľudí, ktorí vás ešte vôbec nepoznajú.
Stručné vysvetlenie, ako funguje STDC
Framework vznikol v roku 2013 a predstavil ho svetoznámy marketér Avinash Kaushik. Metóda sa postupom času rozšírila do celosvetového marketingu a samotný Kaushik ju po dvoch rokoch od zverejnenia upravil a doplnil o poznatky, ktoré za 2 roky nazbieral.Keď Kaushik s metódou prišiel, trápili ho 3 problémy, ktoré chcel vyriešiť:
- Často hovoríme, že zákazník je náš pán, ale málokedy robíme kroky, ktoré sú v súlade s tvrdením.
- Nepremýšľame o našom marketingu v dostatočne širokom kontexte.
- Používame obmedzené metódy hodnotenia toho, čo je úspešné a čo nie.
Čo to znamená STDC
Každé písmeno stojí pre jedno slovo a každé slovo stojí pre jeden druh ľudí - publika:- See: Najširšie publikum, ľudia ktorí nechcú nakupovať, ale spája ich jasný zámer.
- Think: Zvažujú budúci nákup.
- Do: Najmenšia skupina, ktorá chce nakupovať, ale vyberá predajcov a porovnáva vás s konkurenciou.
- Care: Zákazníci, ktorí u vás viac ako dvakrát nakúpili alebo nakupujú pravidelne.
Rozhodovacia fáza: See–Think–Do
Predstavte si, že predávate potraviny. V skupine SEE sú všetci ľudia, ktorí jedia (s príkladom to teraz trošku preháňam, ale skupina SEE je vždy široké publikum). Skupina vo fáze Think sú všetci ľudia, ktorí jej jedlo a myslia si, že budú potrebovať nové. Táto skupina je podmnožinou skupiny See a zjednocuje ľudí s aspoň minimálnym úmyslom nakúpiť. Nevieme, kedy budú jedlo potrebovať, ale vieme, že nákup zvažujú. V rozhodovacej fáze Do sa nachádzajú všetci, ktorí jej, potrebujú nové jedlo a chystajú sa ho nakúpiť, ale ešte nevedia kde. Opäť ide o podmnožinu ľudí z predchádzajúcej rozhodovacej fázy.See | Think | Do |
---|---|---|
Jej jedlo, ale nemá o vašom obchode poňatie | Uvažuje o nákupe jedla, ale nevie kedy | Bude nakupovať jedlo a porovnáva obchody |
Čo STDC odhalí
STDC nám pomôže vcítiť sa do človeka v danej fáze rozhodovania. Môžeme sa potom pozrieť na naše online aj offline snahy a:- Identifikovať medzery v obsahovej stratégii.
- Zistiť, či aktivity, ktoré firma vytvára, pokrývajú všetky 3 rozhodovacie fázy.
- Odpovedať si na otázku, či meriate efektivitu/výsledky/hodnotu každej fázy optimálne.
Oslovte všetky obecenstvá
Potrebujete osloviť všetky 3 skupiny užívateľov. Musíte tvoriť relevantný obsah pre ľudí v počiatočnej fáze a rovnako tak pre tých, čo sa o nákupe ešte len rozhodujú. Aj keď nebudú pripravení nakúpiť, máte možnosť budovať vzťah, hoci zo začiatku bude "nezáväzný".Vyhodnocujete vaše aktivity
Prvým krokom k vynikajúcej marketingovej stratégii podľa modelu See-Think-Do je pozrieť sa dôkladne na to, čo robíme dnes. Spýtajte sa sami seba, pre koho bola tá reklama na Facebooku minulý mesiac. Pre skupinu SEE alebo Think alebo DO?Ako by sa dali za pomoci STDC zlepšiť vaše doterajšie metódy a aké príležitosti z toho plynú? Je kreatíva, cielenie a účel v súlade so zvolenou fázou rozhodovania? Otázky vás donútia premýšľať a vy potrebujete odpovede ešte predtým, než začnete tvoriť obsah.
Ako zacieliť na jednotlivé obecenstvá
Ak chcete zacieliť na širokú verejnosť vo fáze See, váš obsah bude veľmi všeobecný. Vaša stratégia bude vychádzať z demografického alebo geografického zacielenia a primárnym účelom kampane bude branding a rozširovanie povedomia o vašej značke.Pri novej značke, ktorá je čerstvo na trhu, vedie každá marketingová aktivita von k publiku k rozširovaniu povedomia o značke.
Ak sa zameriate na skupinu ľudí v druhej fáze Think, forma vášho oznámenia bude konkrétnejšia. Vaše zacielenie bude presnejšie (konkrétne stránky, obsahové siete), hlavným účelom kampane bude prezentovať hodnotu vašej ponuky a prvé oslovenie potenciálneho zákazníka (mikro-konverzie, stiahnutie aplikácie, prihlásenie na odber, prezretie videa). Cieľom bude začať budovať vzťah s potenciálnym zákazníkom. Postupným "tlakom" newsletterov, upozorneniach z aplikácie, upomienok na vaše nové videá môžete z nezákazníka urobiť nakupujúceho.
A ak cielite na obecenstvo vo fáze Do, oznámenie bude veľmi konkrétne a zacielenie bude presné. Hlavným poslaním bude priniesť peňažný zisk – dokončenú objednávku.
Konkrétny príklad zacielenia na obecenstvo
Ak pracujete napr. na vylepšení SEO, konkrétne vytvárate a následne sa chystáte použiť rôzne balíčky kľúčových slov, na koho cielite? Kľúčové slová obsahujú vyjadrenie zámeru a pokiaľ sa naozaj zamyslíte nad fázami a cieľovou skupinou, mali by ste vidieť rozdiel.Následne optimalizujete pre vyhľadávanie rôzne stránky pre rôzne obecenstvá, vytvoríte rozdielny obsah pre landing pages so zameraním na jednotlivé fázy. Zmeníte vaše call to action a začnete pokrývať biznis pre všetky obecenstvá.
Až si prejdete týmto procesom pri všetkých marketingových kanáloch, ktoré využívate, môže vaše portfólio ľahko preriediť od zbytočného obsahu, ktorý ste vytvárali a vy môžete začať vytvárať obsah, ktorý má konečne zmysel.
V nasledujúcom kvíze, Kvíz - Tímová súhra a finalizácia návrhu webu, si vyskúšame nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.