IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

HR marketing – buďte žiadaným zamestnávateľom

V predchádzajúcom kvíze, Kvíz - Marketing na webe, sme si overili nadobudnuté skúsenosti z kurzu.

Marketing na webe prebieha naprieč rôznymi odbormi. Pokiaľ máme svoju značku alebo spoločnosť a zamestnávame ďalších ľudí, je pre nás dôležité poznať aj možnosť aplikácie marketingu na oblasť ľudských zdrojov. Poďme sa pozrieť, ako marketing efektívne využiť v oblasti HR. Napriek tomu, že nezamestnanosť v Českej republike začala mierne stúpať, je medzi zamestnávateľmi stále "hlad" najmä po technických a robotníckych profesiách. Áno, medzi technické profesie patrí aj IT, takže vzdelávať sa v tomto odbore je viac ako múdre. Ale späť k HR alebo human resources (slovensky tiež hovoríme o ľudských zdrojoch). Ako do svojej firmy dostať pomocou múdro zvoleného marketingu kvalifikovaných a schopných zamestnancov?

HR marketing – buďte žiadaným zamestnávateľom

Dnes už dávno neplatí, že pri dverách každej firmy stoja rady. Tak, ako to bolo vtipne podané v rozprávke Anjel Pána 2. Veľa kvalitných ľudí migruje k zahraničným zamestnávateľom. Nedá sa čakať, že chlebodarca zverejní inzerát a stretnú sa mu stohy životopisov. Teda niekedy áno, ale zďaleka nie všetky sú použiteľné. Jednoducho – dnes sa musí zamestnávateľ snažiť. Musí byť pre nových aj existujúcich zamestnancov lákavým a obľúbeným, aby mali motiváciu u neho pracovať. A zďaleka to neurobia len stravenky 😊 Rovnako tak treba spomenúť, že HR marketing je, rovnako tak ako marketing samotný, nikdy nekončiaci proces.

Je dôležité venovať sa HR marketingu. - Webový marketing

Piate P marketingového mixu - People

Stále častejšie sa k štyrom položkám marketingového mixu (product, place, price, promotion) pridáva aj piata – people. Teda ľudia. Všetko je o ľuďoch, počúvame často. A ono to tak skutočne je. Keď totiž vynikajúci steak zákazníkovi prinesie otrávená servírka, alebo realiťák bude chodiť neskoro na schôdzky, začne podnikanie trochu drhnúť. Preto je viac ako dôležité mať vo svojej firme kvalitných ľudí. A tí niečo stoja. Teraz nehovorím len o plate. Aj komunikácia smerom k nim chce isté úsilie a aj nejaký ten rozpočet.

Čo je HR marketing

V oblasti ľudských zdrojov je možné marketing efektívne využívať. Pomôže nám zviditeľniť spoločnosť na trhu, zvýhodniť ju pred konkurenciou a vybudovať meno dobrého zamestnávateľa. Týmto získame motivovaných, kvalifikovaných a verných pracovníkov. HR (čiže personálny) marketing je teda zameraný na pracovné miesto, motiváciu, výkon práce a tiež prezentáciu pracovnej ponuky uchádzačom.

Dôležité je spomenúť, že personálny marketing by sa mal odvíjať nielen smerom von z firmy (teda pri nábore), ale aj smerom dovnútra. HR marketing teda delíme na externé a interné.

Externý HR marketing

Externého marketingu sa týka predovšetkým získavania nových pracovníkov. Tie musíme najprv vhodne osloviť, najlepšie kvalitnou firemnou prezentáciou. Jej cieľom je teda prilákať dostatočné množstvo kvalitných kandidátov a zrýchliť dobu náborového procesu. Tým šetríme náklady na získavanie zamestnancov.

Interný HR marketing

aktivity personalistov smerujúce do vnútra organizácie. To znamená personalista by mal byť schopný si svojich zamestnancov udržať. To v konečnom dôsledku šetrí náklady na stále sa opakujúce výberové konania. Tiež by mal sám aktívne motivovať zamestnancov k propagácii spoločnosti a vytvoriť z nich tzv. brand ambasadory (teda aktívnych šíriteľov značky). Celkovo by v jeho záujme malo byť zvyšovanie a udržanie atraktivity podniku.

Employee marketing

Niekedy sa môžeme stretnúť aj s týmto termínom. Chápať ho môžeme ako budovanie značky zamestnávateľa a šírenie značky do povedomia verejnosti. Ďalej tiež zahŕňa rozvíjanie firemnej kultúry, dodržiavanie zákonov, pravidiel slušného správania. V neposlednom rade do neho patrí prejavenie úcty zamestnancom a rešpektovanie ich potrieb a záujmov.

Úspešný pracovný pohovor. - Webový marketing

Prečo má zmysel venovať sa HR marketingu

  • Získame najvhodnejších a najkvalifikova­nejších zamestnancov na trhu práce.
  • Ušetríme náklady na opakovanú inzerciu a tiež za neustále sa opakujúce zaučovanie stále nových zamestnancov.
  • Vybudujeme silnú zamestnaneckú značku tzv. Employeer Brand.
  • Zlepšíme vnútrofiremnú komunikáciu a vzťahy.
  • A najlepšia správa nakoniec: zvýšime svoj zisk. Áno, je to jednoduché. Kvalitnejší zamestnanci pracujú efektívnejšie. Z toho logicky plynie vyšší výkon - vyšší zisk.
Kľúčové otázky

Keď chceme budovať kvalitný HR marketing, musíme položiť kvalitné základy a použiť dobrú stratégiu. Je niekoľko kľúčových otázok, na ktoré by sme si mali odpovedať.

Kto je naša cieľová skupina

Hľadáme vedecký tím alebo skupinu manuálnych operátorov k linke? Je evidentné, že komunikácia k obom skupinám bude odlišná. Zistite si, kto je naša cieľová skupina. Čo má rada? Čo ju v práci motivuje alebo naopak odrádza? Čím viac pôjdeme do hĺbky, tým lepšie našich cieľových zamestnancov spoznáme. Tým lepšie potom môžeme nastaviť komunikáciu smerom k nim.

Ako a čím chceme zaujať nových kandidátov

Čo ponúkame ako zamestnávateľ oproti konkurencii? Aká je naša Employee Value Proposition (EVP)? Pokiaľ si na tieto otázky nedokážeme sami odpovedať, je najlepším riešením opýtať sa priamo svojich existujúcich zamestnancov. Prečo pre nás radi pracujú? Čo si váži? Čo je pre nich v práci najdôležitejšie? Aké oceňujú benefity? A samozrejme tiež, čo by radi zlepšili a čo ich štve?

Ako budeme komunikovať

Treba si premyslieť, ako budeme hovoriť smerom ku kandidátom ia aké je naše kľúčové oznámenie (tzv. key message). Každého osloví niečo iné. Opäť si treba uvedomiť, ku komu „hovoríme“. K absolventom alebo manažérom s dlhoročnou praxou? Nielen obsah, ale aj forma oznámenia je dôležitá. Buďte kreatívni. Zamerajte sa na kvalitné texty (pomôže copywriter), zapojte kvalitné fotky a originálne videá. Využite spokojných zamestnancov. Určite radi odporučia voľnú pozíciu svojim známym.

Kto má HR marketing vo firme na starosti

Je potrebné určiť konkrétnu osobu alebo tím, ktorý bude mať celú záležitosť tzv. pod palcom. K tomu si vyčleňme potrebný rozpočet.

Úspešný uchádzač. - Webový marketing

Životný cyklus zamestnanca

Pokiaľ sú marketingové aktivity vhodne zvolené a nastavené, potencionálny zamestnanec prichádza do styku so značkou spoločnosti. Zvažuje nástup do spoločnosti, hľadá si ďalšie informácie. Absolvuje výberové konanie, potom nastúpi do tímu. V ideálnom prípade s firmou zostarne, ale môže nastať aj štádium odchodu z firmy.

Vo všetkých týchto fázach je dôležité držať úsilie firmy na maximum. A to aj potom, keď sa so zamestnancom rozlúčime. Odchod by mal sa mal odohrávať v priateľskej nálade, je dôležité rozísť sa tzv. v dobrom. V prípade výpovede oznámiť pracovníkovi citlivo a so všetkou úctou, prečo je nutné sa rozlúčiť. Je dobré spomenúť, čo prípadne môže urobiť preto, aby sa jeho situácia neopakovala. Nespokojný a ukrivdený zamestnanec totiž môže veľmi výrazne poškodiť meno firmy. A to určite nie je žiaduce. Verifikované recenzie bývalých zamestnancov najrôznejších firiem nájdeme na Atmoskop.cz.

Teraz teda už rozumieme pojmu HR marketing a vieme, že o zamestnancov sa musíme starať neustále. Pred, pri, ale aj po skončení zamestnaneckého pomeru. Len so spokojnými zamestnancami totiž môžeme vybudovať správnu a silnú značku, pre ktorú budú chcieť ľudia pracovať.

V nasledujúcom kvíze, Kvíz - Efektívny e-mailing a ako napísať stránku "O nás", si vyskúšame nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.


 

Predchádzajúci článok
Kvíz - Marketing na webe
Všetky články v sekcii
Webový marketing
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Kvíz - Efektívny e-mailing a ako napísať stránku "O nás"
Článok pre vás napísala Edita Karlovská
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autorka se věnuje grafice, webdesignu, marketingu a osobnímu rozvoji.
Aktivity