Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

1. diel - Prečo musíme mať obchodné podmienky?

Obchodné podmienky nielen pre e-shopy

Veľa podnikateľov obchodné podmienky stále podceňuje. Zákon síce neukladá, že musíte mať obchodné podmienky, ale čo zákon ukladá je, že každý obchodník má informačnú povinnosť. To znamená, že každý obchodník (predávajúci) musí zákazníkovi (spotrebiteľovi) oznámiť určité informácie. To platí, či už prevádzkuje e-shop či kamennú predajňu a musia tak urobiť v dostatočnom časovom predstihu pred uzavretím zmluvy alebo ako prijme zákazníkovi záväznú ponuku. Obchodník musí oznámiť najmä tieto informácie:

  1. Identitu predajcu tovaru či poskytovateľa služieb - kontaktné údaje (meno, sídlo, IČO, atď.)
  2. O aký tovar alebo služby sa jedná a čo je ponúkané (charakteristika tovarov)
  3. Cena tovaru alebo služby vrátane uvedenia meny - jasné určenie ceny, prípadne jej výpočet vrátane všetkých daní a poplatkov
  4. spôsob platby
  5. Podmienky a spôsob dodania vrátane nákladov na dodanie - ak tieto náklady nemožno vypočítať vopred, musí existovať údaj, že môžu byť dodatočne účtované
  6. Poučenie o právach zákazníka - údaje o právach vznikajúcich z chybného plnenia, údaje o právach zo záruky

Čo sú to obchodné podmienky?

Všeobecne sa dá povedať, že obchodné podmienky obsahujú dojednania, ktoré navrhovateľ (predávajúci) používa pre väčší počet uzatváraných zmlúv určitého druhu. Dochádza teda k ich opakovanému užívaniu a nemusí tak predávajúci skúmať každú zmluvu osobitne. Ich účelom je tak uľahčenie a urýchlenie procesu uzatvárania zmlúv, pretože nastavujú všeobecný rámec pre konkrétnej zmluvy.

Ako správne využiť obchodné podmienky?

Aby došlo k naplneniu účelu obchodných podmienok, a aby vyvolali účinky, ktoré majú, musia byť priložené k samotnej zmluve alebo na ne majú obsahovať. Zmluva je svojím charakterom konkrétnejší než všeobecné obchodné podmienky. Účinnými sa potom stanú vo chvíli, keď s tým obe strany prejavia súhlas. Pred dokončením objednávky teda nechajte zákazníka potvrdiť, že sa s obchodnými podmienkami oboznámil.

Na obchodné podmienky stačí poukázať napr. Checkbox ako na fotke nižšie:

Obchodné podmienky nielen pre e-shopy

Dôležité pre vás je, aby zákazník potvrdil kliknutím, že si obchodné podmienky prečítal a súhlasí s nimi. Takto možno ľahko splniť povinnosť odkázať na obchodné podmienky.

Poučenie o právach zákazníka

Ide o údaje o právach vznikajúcich z chybného plnenia. Predpokladá sa, že plnenie (poskytovanie služieb alebo predaj tovaru) je vždy riadne, teda nemá žiadne vady. Ale v prípade, že plnenie nemá náležité vlastnosti, hovoríme o plnení pokazenom. Aby mohlo dôjsť k vzniku nároku zo zodpovednosti za vady, je nutná:

  1. existencie chybného plnenia - existencia akejkoľvek vady tovaru alebo služby
  2. vytknutie vady - zákazník na vadu poukáže
  3. uplatnenie nároku zo zodpovednosti zo záruky - zákazník sa domáha toho, aby došlo k náprave chyby

Zodpovednosť zo záruky udáva, po akú záručnú dobu si predmet plnenia ponechá svoje vlastnosti, či po akú dlhú dobu bude spôsobilý pre použitie k dohodnutému účelu. V prípade, že v tejto dobe dôjde k výskytu vady, zodpovedá za ňu predávajúci.

Vo svojich obchodných podmienkach uveďte predovšetkým:

  1. Informácie o odstúpení od zmluvy (zákonom stanovená lehota 14 dní bez udania dôvodu - výnimky z tohto pravidla sú uvedené nižšie) - akým spôsobom môže kupujúci odstúpiť od zmluvy, ktorú s vami ako predávajúcim uzavrel?
  2. Reklamačný poriadok a informácie o záruke - ako môže zákazník reklamovať tovar, ktorý má vady? Kde nájde informácie o záruke za predávaný tovar?
  3. Informácie o ochrane osobných údajov
  4. Potvrdenie plnoletosti návštevníka webu - ak predávate tovar určený pre zákazníkov 18+ (alkohol, atp.), Umiestnite na váš web potvrdenie plnoletosti, vyhnete sa tak prípadným sankciám

Reklamačný poriadok a informácie o záruke

V reklamačnom poriadku a informáciách ohľadom záruky je predovšetkým dôležité uviesť:

  1. Ako a kde má zákazník ohlásiť reklamáciu?
  2. Na akú adresu má reklamovaný tovar zaslať?
  3. Za akých podmienok nie je možné reklamáciu uplatniť?
  4. Akým spôsobom bude zákazník ohľadom priebehu a následného vybavenie reklamácie kontaktovaný?
  5. Kde zákazník nájde reklamačný formulár?

Informácie o ochrane osobných údajov

Obchodné podmienky nielen pre e-shopy

O GDPR sa dočítate postupne v samostatnom kurze GDPR a teraz si o tom povieme len zjednodušene, pretože sa jedná o väčšiu tému. To, čo chcete predovšetkým uviesť do svojich informácií o ochrane osobných údajov, je:

  1. Akým spôsobom nakladáte s osobnými údajmi zákazníka
  2. Aké informácie zbierate a za akým účelom tak činíte

Ďalšie náležitosti pre e-shopy

Predávajúci (podľa zákona podnikateľ), ktorý predáva svoj tovar alebo služby prostredníctvom e-shopu, má pri predaji na diaľku voči kupujúcemu (spotrebiteľovi) okrem vyššie uvedené všeobecné informačné povinnosti tiež povinnosť oznámiť v dostatočnom predstihu tieto skutočnosti:

  1. Náklady na prostriedky komunikácie na diaľku (ak sa odlišujú od základnej sadzby)
  2. Údaj o prípadnej povinnosti zaplatiť zálohu alebo obdobnú platbu (ak je vyžadovaná)
  3. V prípade, že sa jedná o zmluvu, ktorej predmetom je opakované plnenie, najkratšiu dobu, po ktorú bude zmluva strany zaväzovať
  4. Pokiaľ existuje právo na odstúpenie od zmluvy - podmienky, lehotu a postupy na uplatnenie tohto práva vrátane formulára na odstúpenie od zmluvy
  5. Údaj, že v prípade odstúpenia od zmluvy znáša spotrebiteľ náklady na vrátenie tovaru, taktiež náklady za vrátenie tovaru pokiaľ ide o zmluvu uzavretú prostredníctvom prostriedku komunikácie na diaľku a tovar nemôže byť vrátený pre svoju povahu poštou
  6. Údaj o existencii, spôsobe a podmienkach mimosúdneho vybavovania sťažností zákazníkov (spotrebiteľov) vrátane údaje, či a na aký orgán sa môže v prípade potreby obrátiť

Z toho, čo sme si uviedli vyplýva, že pre svoj e-shop teoreticky vzaté nepotrebujete obchodné podmienky, však musíte iným vhodným spôsobom zabezpečiť a poskytnúť vyššie uvedené informácie, aby ste splnili informačnú povinnosť, ktorú vám ukladá zákon. Pri porušení tejto povinnosti sa vystavujete nebezpečenstvu pokuty, žaloby a v krajnom prípade aj výmazu z obchodného registra vrátane zákazu činnosti. Preto sa obchodné podmienky javí ako najvýhodnejšia a najistejšia spôsob ako sa sankciám vyhnúť.

V budúcej lekcii, Ako a kde získať obchodné podmienky pre Váš e-shop? , sa zameriame na to ako a kde získať obchodné podmienky pre náš e-shop, ale aj poukážeme na najbežnejšie chyby pri písaní obchodných podmienok.


 

Všetky články v sekcii
Obchodné podmienky nielen pre e-shopy
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Ako a kde získať obchodné podmienky pre Váš e-shop?
Článok pre vás napísala Emma Hartingerová
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Emma
Aktivity