IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

2. diel - Ako a kde získať obchodné podmienky pre Váš e-shop?

V minulej lekcii, Prečo musíme mať obchodné podmienky? , sme sa dozvedeli, prečo je dôležité mať obchodné podmienky, ako ich správne využiť, čo je to informačná povinnosť predávajúceho a aké informácie musí predávajúci na e-shope uviesť, aby sa vyhol právnym ťahaniciam.

Ako na obchodné podmienky?

Najistejšie spôsob je nechať si obchodné podmienky spísať právnikom. Jedine tak, budete mať istotu, že ste nič neprehliadli. To je však niečo, čo začínajúcich podnikateľov príliš nepoteší, a to z dôvodu nákladnosti. Potom je najspoľahlivejšie nechať si ich aspoň zrevidovať. Napriek tomu majte na pamäti, že výdavky, ktoré vynaložíte na kvalitné obchodné podmienky vám môžu ušetriť mnoho času, pokút alebo súdnych sporov, ktoré môžu nastať v prípade, že obchodné podmienky vôbec nemáte alebo ak sú v rozpore so zákonom.

Obchodné podmienky nielen pre e-shopy

Ak si chcete aj po uvedenom napísať obchodné podmienky sami, vyvarujte sa nasledujúcim najbežnejším chybám:

1. Kopírovanie cudzích obchodných podmienok

Iste, je dobré urobiť si predstavu ako vyzerajú obchodné podmienky vášho konkurenta. Dbajte ale na správnosť informácií, ktoré vo vašich obchodných podmienkach uvádzate. Ak sa inšpirujete cudzími podmienkami, rozhodne nekopírujte cudzie informácie! Kopírovaním sa vystavujete riziku, že ten kto obchodné podmienky písal je tiež niekde skopíroval. Môžu byť teda chybné, preto ich skontrolujte. Chybne spracovanými podmienkami riskujete napr. To, že vaše konanie bude označené ako nečestné praktiky a zámerné klamanie spotrebiteľa.

Vždy uveďte správne a úplné informácie o vašej firme!

2. Obchodné podmienky obsahujú ustanovenia, ktoré sú v rozpore s ochranou spotrebiteľa

Stáva sa, že si e-shopy do svojich obchodných podmienok pridávajú neplatné alebo zakázané dojednania, ktoré skracujú spotrebiteľa na jeho právach. V prípadoch nesúladu vašich obchodných podmienok so zákonom vám hrozí návšteva Českú obchodnou inšpekciou. Preto dbajte na to, aby ste sa takýmto dojednaním vyhli veľkým oblúkom.

3. Nejasnosti ohľadom odstúpenia od zmluvy

To, že zákazník má právo odstúpiť od zmluvy uzatvorenej cez e-shop je známym faktom. Pokiaľ ale vo svojich obchodných podmienkach spotrebiteľa nepoučíte o tomto práve, lehota na odstúpenie od zmluvy sa predlžuje o jeden rok. Hoci sa jedná o známu skutočnosť, je nutné ju spotrebiteľovi oznámiť. Sú aj prípady, keď zo zákona spotrebiteľ od zmluvy odstúpiť nemôže, k tomu sa dostaneme neskôr.

4. Reklamácia

Na reklamáciu majú spotrebitelia právo, pokiaľ sa vada vyskytne v priebehu 24 mesiacov od prevzatia tovaru. To, čo po vás môže spotrebiteľ požadovať, sa líši podľa druhu reklamácie (typu chyby):

  • Odstrániteľné vady - zákazník má nárok na bezplatnú opravu, dodanie nové veci alebo na primeranú zľavu z kúpnej ceny
    • Neodstrániteľná vada - zákazník má nárok na dodanie veci bez vád, na zľavu z kúpnej ceny, odstránenie vady opravou veci, ale môže tiež odstúpiť od zmluvy

O možnostiach a spôsoboch reklamácie tovaru musíte svojich zákazníkov informovať.

5. Nedostatočné informácie o poskytovanom tovare alebo službe

Obchodné podmienky nielen pre e-shopy

To sa týka predovšetkým predaja tovaru a služieb určených pre osoby staršie ako 18 rokov. Pri predaji takých vecí je nutné vybaviť e-shop systémom, ktorý elektronicky overí vek zákazníka.

  • V súvislosti s touto témou nie je na škodu spomenúť, že sa nájdu e-shopy, ktoré ponúka alkohol aj cez to, že na to nemajú živnosť. Aj toto môže byť považované za pochybenia a môže byť od Slovenskej obchodnej inšpekcie pokutované sumami až do výšky stotisíc.
Obchodné podmienky nielen pre e-shopy

Nezabúdajte na to, že o zákaze predaja alkoholu osobám mladším ako 18 rokov musíte informovať v obchodných podmienkach!

6. Mimosúdne riešenie sporu

V praxi sa na to často zabúda a v mnohých obchodných podmienkach takéto informácie chýbajú. Ich spomenutí ukladá zákon o ochrane spotrebiteľa. Slovenská obchodná inšpekcia na svojich stránkach vzorovo formuluje, ako môže takéto oznámenie o mimosúdnom riešení sporu vyzerať:

V prípade, že dôjde medzi nami a spotrebiteľom k vzniku spotrebiteľského sporu z kúpnej zmluvy alebo zo zmluvy o poskytovaní služieb, ktorý sa nepodarí vyriešiť vzájomnou dohodou, môže spotrebiteľ podať návrh na mimosúdne riešenie takéhoto sporu určenému subjektu mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov, ktorým je:

Slovenská obchodná inšpekcia

Ústredná inšpektorát - oddelenie ADR

Štěpánská 15, Praha 2, 120 00

E-mail: adr @ coi.cz

Web: adr.coi.cz

7. GDPR

V žiadnom prípade nesmiete zabudnúť svojich zákazníkov informovať o tom, ako spracovávate ich osobné údaje! Odporúčam sa GDPR zaoberať viac a venovať mu na e-shope miesto mimo rámca obchodných podmienok. Tu je zoznam najpodstatnejších požiadaviek, ktoré vyžaduje zákon o ochrane spotrebiteľa:

  • Súhlas so spracovaním osobných údajov - ak spracovávate osobné údaje, budete potrebovať súhlas so spracovaním údajov, ten musí obsahovať: účel a rozsah spracovania

    k akým osobným údajom sa poskytuje súhlas so spracovaním

    komu je súhlas poskytovaný, tj. kto a akým spôsobom bude osobné údaje spracovávať

    na aké obdobie je súhlas poskytovaný

  • účel a rozsah spracovania
  • k akým osobným údajom sa poskytuje súhlas so spracovaním
  • komu je súhlas poskytovaný, tj. kto a akým spôsobom bude osobné údaje spracovávať
  • na aké obdobie je súhlas poskytovaný
  • Súhlas so spracovaním musí spracovateľ môcť preukázať po celú dobu spracovávania osobných údajov
  • Spracovateľ musí užívateľovi umožniť, aby sa mohol jednoducho zo zasielania newsletteru, emailu, atp. odhlásiť
  • Pokiaľ hodláte využívať získané osobné údaje nad rámec samotného plnenia zmluvy so zákazníkom, musíte sa zaregistrovať na Úrade pre ochranu osobných údajov - registrácia musí byť vykonaná pred tým, ako začnete osobné údaje spracovávať
  • Pokiaľ využívate cookies, mali by ste pre nich vytvoriť upozornenie - typicky lišta, ktorá návštevníka vašej stránky upozorní a získa od neho potrebný súhlas. Nezabudnite tiež na odkaz, kde si môže návštevník stránky prečítať, akým spôsobom váš web pracuje s cookies a na čo ich využíva
  • Ako prevádzkovateľ e-shopu by ste tiež mal myslieť na technické zabezpečenie osobných údajov

8. Vykonávanie zmien v obchodných podmienkach

Ak upravujete svoje obchodné podmienky, informujte svojich zákazníkov o tom, že tak robíte aspoň pár týždňov vopred. Jasne vymedzte v čom sa obchodné podmienky menia a tiež dátum od kedy platí. Vyhnete sa tak nepríjemnostiam, ako sa samotnými zákazníkov, tak aj s Českou obchodnou inšpekciou.

V ďalšej lekcii, Užívateľský účet a jeho význam v obchodných podmienkach , sa budeme zaoberať témou používateľského účtu, čo obsahuje a akú úlohu môže užívateľ na e-shope mať. Ďalej nadviažeme na zodpovednosť poskytovateľa webe, vrátane tzv. Hosting providing a jeho temné zákutia. V tejto lekcii sa okrem iného dozviete, ako sa zachovať v prípade, že cez váš web niekto zdieľa obsah, ktorý je svojou povahou nezákonná a ako docieliť to, že nebudete trestne zodpovední za prenos takéhoto obsahu.


 

Predchádzajúci článok
Prečo musíme mať obchodné podmienky?
Všetky články v sekcii
Obchodné podmienky nielen pre e-shopy
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Užívateľský účet a jeho význam v obchodných podmienkach
Článok pre vás napísala Emma Hartingerová
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Emma
Aktivity