4. diel - Prax vo firme a práca na zákazkách
V minulej lekcii, Firemná kultúra a benefity , sme sa zamerali na prostredie vo firmách a na kvalitu a možnosti využitia benefitov.
Henrich Máca sa venuje programovaniu profesionálne zhruba 20 rokov. Vyštudoval fakultu informačných technológií na ČVUT a primárne sa zameriava na webový vývoj. Roky bol redaktorom a lektorom kurzov v ITnetwork.cz a teraz sa vo voľnom čase venuje aj mentoringu. Téma prednášky, ktorú pre nás pripravil, je porovnanie toho, ako prebieha agentúrny vývoj v českej a zahraničnej firme, resp. ako to chodí na českom a zahraničnom trhu. V tejto časti sa zameriame na firemnú prax a spôsob práce na zákazkách.
Ako prebieha začiatok nových projektov?
Väčšinou to funguje tak, že oddelenie Sales prináša nové zákazky a komunikuje s nimi. Podieľa sa aj ďalej v celom procese. Naši Sales sídlia v Amerike - máme kancelárie v Prahe, v Brne, V Los Angeles a San Franciscu.
Sales sú v kontakte so zákazníkmi a majú na starosť aj podpisy a predlžovanie zmlúv. Prináša teda objednávku. Najskôr je nutné ju nejako zanalyzovať. Väčšinou chce zákazník najskôr vedieť, ako dlho bude projekt trvať a koľko ho to bude stáť.
To všetko musíme objasniť pred podpisom zmluvy. Niekedy príde zákazník s očakávaným alebo vopred daným budgetom as viac či menej konkrétnym zadaním. Občas riešime aj nejaké tendre, kedy bývajú detailnejšie dopyty. Pozbierajú sa informácie z viacerých firiem a zákazník si potom vyberá.
Niekedy sú to start-upové veci. Zákazníci majú "len" nápad a ani ešte nevedia, či je to technicky uskutočniteľné. Ale skúsi to s investíciami, či to vyjde. Niekedy je treba jednoducho všetko s klientom vykomunikovať a niekedy klient príde s hotovým dizajnom. Inokedy ho chce navrhnúť od nás. Toto väčšinou riešia projekťáci a dizajnéri. Všetko sa to stáva súčasťou zmluvy – všetky služby, ktoré klientovi poskytneme.
Čo sa deje ďalej?
Budeme zisťovať na dobu určitú (napríklad mesiac) čo a ako, urobíme prototyp designu a základnú špecifikáciu. V tejto chvíli ani človek nepotrebuje veľa vývojárov. Rozhovor je zatiaľ na nejakej produktovej a dizajnovej úrovni. Dizajnéri síce tvoria tú víziu s klientom, ale zároveň majú povedomie o technických aspektoch.
Vo výsledku sa povie, čo to bude za produkt - iOS aplikácia, webová aplikácia alebo to bude na všetkých platformách. Či ten projekt potrebuje na niečo Data Science, doporučovací systém či nejaké komplexné vyhľadávanie. Dá sa do kopy, kto sa na tom bude podieľať. Jedna z mojich rolí je, že sa stretnú lídri a projekt technicky rozoberie a nacení. Odhadnúť, koľko to bude na základe nejakých featúr stáť, je celkom umenie. Ten proces je samozrejme veľa o skúsenosti, sú tu koeficienty násobiace cenu, zároveň nejaké vzorčeky počtu vývojárov do nejakého rámca, aj tým sa násobí cena a skracuje čas.
Vznikne nejaký návrh toho odhadu a potom sa s tým ide za klientom. Projekty sa pohybujú v priemere okolo 500 000 – 750 000 dolárov za zmluvu (odhad MVP na projekt). Zaplatiť bandu vývojárov na pol roka je celkom drahé. Tie zmluvy, ktoré sú ešte na dlhší čas, sú celkom pekné rakety. Keď sa to zmestí do budgetu, môžeme potom ešte orezávať.
Potom nastupujú vývojári. Podporujeme tiež, aby sa vývojári stretávali s klientom a riešili s ním priamo všetky odovzdávané releasy. Väčšinou je tam samozrejme aj projekt manager, ale klienti sa s vývojármi tiež vidia a potom sa poznajú aj v mene.
Pracujete aj na údržbe vašich projektov?
Čisto len údržbu pre tie projekty veľmi dlho nerobíme. Nie je to tak, že by sme držali roky nejaký legacy projekt pri živote. Máme v zmluve nejakú záruku, ale v momente, keď projekt odovzdáme, už si žije sám. Keď potom chce klient nejaké zmeny, je to súčasť ďalšieho vývoja.
Väčšinou neriešime, že by sa klient vrátil a domáhal sa nejakej zmeny s tým, že je to ešte v pôvodnej zmluve. Všetko s projektom spojené potom beží na strane klienta - cloud, aj akékoľvek doplnky tretích strán. Založíme mu účet, ale potom je to všetko jeho. Keď nájde mesiac po vydaní nejaký veľký bug, tak mu to opravíme, ale nie je to tak, že by sme všetko monitorovali. My ako agentúra, ktorá sa sústredí na nové projekty, vývojárov presunieme na iný projekt. K tým starým sa už nevracajú.
Chodia za nami klienti, ktorí chcú updatovať nejakú starú codebase, ale to už si veľa vyberáme. Musíme to najskôr poriadne preskúmať, aby sme zistili čo a ako. Samozrejme sa k nám vracajú starí klienti napríklad po dvoch rokoch s tým, že by chceli inovovať alebo obnoviť nejakú časť alebo pridať novú featúru. Nie je to problém. Ak máme kapacity, podpíše sa nová zmluva.
S tým súvisí jedna skúsenosť, ktorá ma osobne veľmi prekvapila. Ide o to ako funguje trh práce a samotné kontraktovanie v Amerike. Pokiaľ to nie je veľká firma alebo niekomu neupisujete svoju dušu ako kontraktor, tak neexistujú výpovedné lehoty. Je bežné, že sa autor neukáže jedného dňa v práci a je hotovo. Platí, že vás môžu vyhodiť na hodinu a na druhú stranu vy môžete kedykoľvek skončiť. Obzvlášť pokiaľ sa jedná o kontraktory mimo Spojené štáty. My ale pracujeme pre agentúru, ktorá má sídlo v SR, takže máme slovenské podmienky.
Ste svetová firma, zaznamenal si nejaké kultúrne rozdiely?
Človek musí k niektorým veciam pristupovať inak. V Amerike musí byť všetko "awesome". Keď je to iba OK, už sa podozrieva, že je niečo zle. V Nigérii môžete zamestnanci doslova vynadať a on si z toho veľmi nerobí.
Dozviete sa aj množstvo zaujímavostí. Napríklad, že v Brazílii je druhá najpočetnejšia menšina japonská. Žije tam najviac Japoncov mimo Japonska. Veľa ľudí tam jej sushi. Alebo to, že je v Brazílii pomerne vysoká kriminalita. Kolega mi hovoril, že mal za život celkom šťastie, pretože ho olúpili asi len desaťkrát.
Poznáš vlastne svojich nadriadených?
So svojim šéfom som sa stretol pri pohovore a potom, keď som sa dostal do lead role, pozval ma aj na raňajky. Sedí u nás v kancelárii. A teraz myslím ako šéfa celej firmy, tak aj spolumajiteľa.
Ako tá firma vlastne vznikla?
Zakladatelia sú Česi. Vyrazili do Silicon Valley, tam si urobili nejaké kontakty, potom sa vrátili do SR a firmu potom budovali niekoľko rokov. Ich business model, že síce pracujú pre americký trh, ale vývoj je v SR a postupne potom aj po celom svete, sa im celkom vyplatil. Stala sa z toho úspešná firma a sú to stále relatívne mladí chlapci.
Aj v českých firmách sa čo sa týka zákaziek človek stretáva aj s tými vysoko nadriadenými. Nie pravidelne, ale čas od času. Svet IT je veľmi malý. Keď som pracoval na Karlíne, tak som videl, ako keď niekto menil prácu a potom bola nejaká veľká akcia, tak sa jednoducho aj tak s polovicou ľudí poznal. Pretože sa už niekde videli, stretli alebo spolu dokonca pracovali.
V budúcej lekcii, Osobná motivácia a dôvody na zmenu zamestnania , sa zameriame na osobnú motiváciu a na dôvody, ktoré vedú k zmene zamestnania.