8. diel - Platobná brána GoPay - Predstavenie a registrácia
V minulej lekcii, Webový chat Tawk.to , sme sa pozreli na online službu chatu.
Určite ste sa už pri platení na internete stretli s platobnou bránou GoPay. V tejto lekcii sa so službou bližšie zoznámime. Prejdeme možnosti, ktoré nám GoPay ponúka, pozrieme sa na cenové podmienky, povieme si nejaké výhody a nevýhody a nakoniec prejdeme obchodnú časť procesu implementácie.
Platobná brána GoPay
GoPay sro je pôvodom česká spoločnosť so sídlom v Českých Budějoviciach a neskôr odkúpené nadnárodnou francúzskou spoločnosťou Worldline SA. Od roku 2010 poskytuje platobnú bránu, ktorú dnes používa vyše 18 000 obchodníkov. Svojej obľúbenosti vďačí okrem iného širokej palete možností platobných metód a jednoduchosti platby pre zákazníka.
Platobné metódy
GoPay ponúka prevádzkovateľom internetových obchodov množstvo možností, pomocou ktorých môžu zákazníci zaplatiť. Samozrejmosťou je možnosť platobnou kartou alebo bankovým prevodom, ďalej ponúka platbu pomocou SMS, Bitcoinom, Apple Pay alebo Google Pay a ďalšie. Môžeme teda zaplatiť objednávku ihneď a nemusíme čakať napríklad na bankové prevody.
Každý internetový obchod si sám zvolí, ktoré metódy chce na svojom eshope implementovať a každá platobná metóda má špecifické cenové podmienky.
Platobné brány si môžete sami upraviť a prispôsobiť ich svojmu brandu pridaním loga a farieb:
Typy platobných brán
GoPay poskytuje 3 základné typy platobných brán:
- Inline brána
- Redirect brána
- Mobilná brána
Inline brána sa zobrazí priamo na stránke eshopu v dialógovom okne. Podľa prípadovej štúdie GoPay zákazníci dokončia o 9,3 % viac platieb, pretože sa pri platení cítia komfortnejšie a bezpečnejšie. Zostávajú totiž na stránke eshopu, ktorú vidia aj na pozadí:
Redirect brána
Redirect brána presmeruje zákazníka na novú stránku, kde je celá platba vysporiadaná. Platba tak prebieha na stránke GoPay:
Mobilná brána
Mobilná brána sa používa pri platbách cez mobilné zariadenia:
Ide vlastne o klasickú platobnú bránu, ktorá sa aktivuje automaticky na mobilných zariadeniach.
Sadzobník
GoPay si účtuje za každú uskutočnenú platbu účtuje percentuálny poplatok + nejakú korunu navyše. Percentuálne poplatky sa pohybujú okolo 0,9-2,2%. Ak máme však mesačný obrat vysoký, napríklad 50.000 Sk a viac, sadzobník je individuálny. Platí ale vzťah väčší obrat, nižšie poplatky.
Výhody a nevýhody
Ako veľkú výhodu by som označil možnosť uložiť kartu pre ďalší nákup, prispôsobenie vzhľadu a dobre popísaný proces technickej implementácie aj s príkladmi. Zaujímavé môže byť aj možnosť platenia kryptomenou BitCoin.
Nevýhodou môžu byť o niečo vyššie poplatky za každú vykonanú platbu. Na trhu sa dá nájsť pravdepodobne aj lacnejšie riešenie.
Registrácia na GoPay
Pri implementácii brány GoPay sa rieši obchodná a technická rovina spolupráce. V tejto kapitole sa budeme venovať iba obchodnej časti. Informácie obsiahnuté v tejto lekcii sa s vývojom časom môžu meniť, berme túto časť len ako orientačnú as rezervou.
Podmienky
Pokiaľ chceme GoPay implementovať, musí náš web spĺňať určité podmienky, respektíve musí obsahovať určité informácie. Ide napríklad o kontaktné údaje, popis ponúkanej služby/produktu, obchodné podmienky, reklamačný poriadok a ďalšie. Všetky náležitosti, ktoré musí web obsahovať, sú spísané v tomto článku na oficiálnych stránkach.
Registrácia
Pokiaľ máme záujem používať služby GoPay, zašleme GoPay dopyt cez ich registračný formulár. Do neho musíme vyplniť osobné informácie, informácie o firme a adresu webu, na ktorom chceme GoPay používať.
GoPay nám odpovie potvrdzujúcim e-mailom. V jeho predmete bude skratka EVC a za ňou desaťmiestne číslo. Pokiaľ chcete výrazne zrýchliť e-mailovú komunikáciu s GoPay, vkladajte číslo vždy do predmetu emailu. Zároveň budete číslo EVC potrebovať pri finálnom overení, ku ktorému sa za moment dostaneme.
Indikatívna ponuka
Do 3 dní po registrácii nám GoPay zašle tzv. indikatívnu ponuku. V ponuke nájdeme formulár, v ktorom skontrolujeme informácie, ktoré sme už vyplnili pri registrácii a doplníme ich o ďalšie požiadavky:
V maile nám zároveň príde cenová ponuka, kde zistíte, aké budete platiť poplatky v prípade, že sa rozhodnete GoPay používať:
GoPay ďalej požaduje, aby ste spolu s vyplnenými formulármi poslali výstrižok hlavičky bankového účtu, na ktorom je zreteľne vidieť meno majiteľa a číslo účtu.
Pred odoslaním odpovede si skontrolujte, že web spĺňa podmienky (viď vyššie).
Kontrola stránok
Po odoslaní odpovede na indikatívnu ponuku GoPay skontroluje naše stránky (hlavne, či obsahujú potrebné náležitosti) a dôjde buď k schváleniu, zamietnutiu alebo úprave podmienok. V prípade úpravy podmienok nám GoPay zašle novú indikatívnu ponuku.
V prípade, že dôjde k schváleniu, budeme odkázaní na elektronický podpis zmluvy. Podrobný postup nájdeme zase na oficiálnych stránkach.
V emaile, v ktorom nám príde zmluva, dostaneme aj testovacie údaje. Tie sa nám budú hodiť v technickej časti implementácie.
Identifikácia
Po podpise zmluvy sa budeme musieť identifikovať. To urobíme splnením nasledujúcich krokov:
- Odoslanie symbolickej čiastky na bankový účet GoPay
- Poslanie výpisu z registrovaného bankového účtu
- Poslanie obojstrannej kópie občianskeho preukazu konateľa/konateľa
- Poslanie obojstrannej kópie ďalšieho preukazu totožnosti konateľa/konateľa (vodičský preukaz, pas...)
Po úspešnej identifikácii môžeme GoPay naplno používať.
V budúcej lekcii, Platobná brána GoPay - Implementácia , sa pozrieme na technickú časť implementácie platobnej brány GoPay.