IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

HDR efekt vo Photoshope

V predchádzajúcom cvičení, Riešené úlohy k 14. - 16. lekcii Adobe Photoshop, sme si precvičili získané skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.

Vítam vás u môjho prvého dielu zo seriálu Adobe Photoshop. Dnes si vysvetlíme čo je HDR efekt a následne si ukážeme dva spôsoby ako ho vytvoriť na ľubovoľné fotografiu. Takže sa do toho vrhneme! :-)

Čo je HDR efekt?

HDR, celým názvom High Dynamic Range čiže vysoko dynamický rozsah, je technológia, ktorá umožňuje väčšiu, rozšírenú reprodukciu rozsahu osvetlenia a zatienenie častí scény snímke medzi najsvetlejším a najtmavším bodom snímky, než je možné u normálnej snímacej techniky. V priloženom obrázku ukazujem rozdiel originálu a obrázku s HDR efektom.

Základy Adobe Photoshop

Fotografie: Ben Thomas / www.benthomas.net.au

Čo budeme potrebovať

  • Adobe Photoshop CS6
  • fotografiu

Ak budete používať inú verziu, než Adobe Photoshop CS6, nástroje môžu byť inak rozložené. Preto obrázky priložené k tutoriálu nemusia byť presné. Postup a výsledok sa ale nemení ;-) .

Varianta číslo 1

Otvoríme si teda Photoshop, klikneme na Súbor> Otvoriť> A zvolíme si obrázok. Načíta sa vám obrázok a po pravej strane máte zobrazené jeho vrstvy. Kliknutím označíte vrstvu s obrázkom. Pokiaľ nie je premenovaná, bude to Vrstva 0. Stlačíte Ctrl + J (tým ju zduplikujete) a vznikne Vrstva 0 kópie.

Základy Adobe Photoshop

Označíme iba Vrstvu 0 kópie a klikneme na Obraz> Prispôsobenie> Tiene a svetla. Mala by sa vám zobraziť tabuľka kde zaškrtneme Zobraziť viac volieb.

Základy Adobe Photoshop

V sekcii tiene nastavíme mieru na 50%. Na konci je potreba (podľa obrázku) mieru ešte doladiť. Tonálnych šírku na 40% a polomer nastavíme na 40ob. V sekcii svetla nastavíme mieru tiež na 50%, tonálne šírku na 40% a polomer na 120ob. V poslednej sekcii prispôsobenie nastavíme len kontrast stredných tónov na +20 a potvrdíme tlačidlom OK.

Základy Adobe Photoshop

Pôvodný vrstvu znovu zduplikujete a klikneme na Obraz> Prispôsobiť> odfarbiť. Ďalej nastavíme režim na Tvrdé svetlo.

Základy Adobe Photoshop

Teraz zduplikujete ešte nami už raz zduplikovaný Vrstvu 0 kópie a ťahaním ju presunieme na prednej priečku, teda pred odfarbené vrstvu. Teraz tejto vrstve nastavíme tiež tvrdé svetlo. Naviac nastavíme ešte krytie, ktoré je hneď vedľa režimu na 30%.

V pravom dolnom rohu je 7 ikoniek. My klikneme na predposledný (vyzerá ako poznámku a ich vedľa koša). Tým vytvoríme novú vrstvu s názvom Vrstva 1. Druhá možnosť je skratka Ctrl + Shift + N. Klikneme na ňu a dáme Obraz> Použiť obraz> OK. Na záver si môžeme pohrať s jasom a kontraste. To nám umožní ponuka, ktorú nájdeme v Obraz> Prispôsobenie> Jas a kontrast. A máme hotovo!

Varianta číslo 2

Otvoríme si znovu rovnakým spôsobom pôvodný obrázok (alebo samozrejme akýkoľvek iný obrázok) a klikneme na Obraz> Prispôsobenie> Tónovanie HDR. Teraz v sekcii Žiara okraja nastavíme Polomer na 250ob a Silu na 3. V ďalšej sekcii Tón a detaily, Gamu na 0.75, Expozíciu na -0.41 a Detaily na + 90ob. Ďalšie voľby, Tiene na -15%, Svetlá na +19, Živosť necháme na 0 a Sýtosť na + 10%. Všetko čo som tu vypísal je zobrazené v priloženom obrázku.

Základy Adobe Photoshop

Už len potvrdíme OK a počkáme než nám to Photoshop spracuje. A zase si môžete upraviť jas a kontrast.

A teraz by som vám chcel vysvetliť niektoré pojmy, ktoré sme videli:

  • Miera ovláda mieru vykonávané korekcie, zvlášť pre hodnoty svetiel a zvlášť pre hodnoty tieňov v obraze.
  • Tonálnych šírka určuje rozsah tónov v tieňoch alebo vo svetlách, ktoré sa upravujú. Menšie hodnoty upravujú iba na tmavšie oblastiach. Vyššie hodnoty zväčší rozsah tónov, ktoré sa nastaví bližšie ku strednom tónom. Pri 100% na ukazovateli tonálne šírky sa najviac zmení tiene a stredné tóny sú ovplyvnené len čiastočne. Tonálnych šírka sa líši obraz od obrazu.
  • Polomer určuje veľkosť okolia okolo každého obrazového bodu. Okolité obrazové body sa používajú na určenie, či je obrazový bod v oblasti svetiel alebo tieňov. Posunutím ukazovateľa doľava sa určí menšia oblasť, a naopak doprava sa určí väčšiu oblasť. Prijateľná veľkosť okolia závisí na konkrétnom obraze. Je dobré si s týmto nastavením vyhrať. Ak je polomer veľký, nastavenie zosvetlí alebo stmaví celý obraz. Polomer je najlepšie nastaviť na veľkosť objektu, ktorý je v obraze podstatný.
  • Kontrast stredných tónov nastavuje kontrast v stredných tónoch. Posunutím ukazovateľa doľava sa kontrast zníži a naopak doprava sa kontrast zvýši. Záporná hodnota kontrast zníži, kladná zvýši. Zvýšením kontrastu stredných tónov sa zväčší kontrast v stredných tónoch, ale tiene sa zvyčajne stmaví a svetla zosvetlí.
  • Obmedzenia čiernej a obmedzenia bielej určuje, nakoľko sa tiene a svetla v obraze obmedzí na nové farby tieňov úroveň 0 a svetiel úroveň 255. Vyššie hodnoty produkujú obraz s vyšším kontrastom.

Obrázok s ktorým som pracoval ich k článku priložený. Možno si ho teda stiahnuť a vyskúšať si to na ňom. Na záver by som vám chcel poďakovať za prečítanie článku a zároveň vás poprosiť o zaslanie ďalších tipov pre články. ;-)


 

Predchádzajúci článok
Riešené úlohy k 14. - 16. lekcii Adobe Photoshop
Všetky články v sekcii
Základy Adobe Photoshop
Článok pre vás napísal Daniel Zábojník
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autor se věnuje vývoji (a příležitostně navrhování) výjimečných desktopových a mobilních aplikací, grafickému zpracování a všemu co k tomu patří.
Aktivity