HDR efekt vo Photoshope
V predchádzajúcom cvičení, Riešené úlohy k 14. - 16. lekcii Adobe Photoshop, sme si precvičili získané skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
Vítam vás u môjho prvého dielu zo seriálu Adobe Photoshop. Dnes si vysvetlíme čo je HDR efekt a následne si ukážeme dva spôsoby ako ho vytvoriť na ľubovoľné fotografiu. Takže sa do toho vrhneme!
Čo je HDR efekt?
HDR, celým názvom High Dynamic Range čiže vysoko dynamický rozsah, je technológia, ktorá umožňuje väčšiu, rozšírenú reprodukciu rozsahu osvetlenia a zatienenie častí scény snímke medzi najsvetlejším a najtmavším bodom snímky, než je možné u normálnej snímacej techniky. V priloženom obrázku ukazujem rozdiel originálu a obrázku s HDR efektom.
Fotografie: Ben Thomas / www.benthomas.net.au
Čo budeme potrebovať
- Adobe Photoshop CS6
- fotografiu
Ak budete používať inú verziu, než Adobe Photoshop CS6, nástroje môžu byť inak rozložené. Preto obrázky priložené k tutoriálu nemusia byť presné. Postup a výsledok sa ale nemení .
Varianta číslo 1
Otvoríme si teda Photoshop, klikneme na Súbor> Otvoriť> A zvolíme si obrázok. Načíta sa vám obrázok a po pravej strane máte zobrazené jeho vrstvy. Kliknutím označíte vrstvu s obrázkom. Pokiaľ nie je premenovaná, bude to Vrstva 0. Stlačíte Ctrl + J (tým ju zduplikujete) a vznikne Vrstva 0 kópie.
Označíme iba Vrstvu 0 kópie a klikneme na Obraz> Prispôsobenie> Tiene a svetla. Mala by sa vám zobraziť tabuľka kde zaškrtneme Zobraziť viac volieb.
V sekcii tiene nastavíme mieru na 50%. Na konci je potreba (podľa obrázku) mieru ešte doladiť. Tonálnych šírku na 40% a polomer nastavíme na 40ob. V sekcii svetla nastavíme mieru tiež na 50%, tonálne šírku na 40% a polomer na 120ob. V poslednej sekcii prispôsobenie nastavíme len kontrast stredných tónov na +20 a potvrdíme tlačidlom OK.
Pôvodný vrstvu znovu zduplikujete a klikneme na Obraz> Prispôsobiť> odfarbiť. Ďalej nastavíme režim na Tvrdé svetlo.
Teraz zduplikujete ešte nami už raz zduplikovaný Vrstvu 0 kópie a ťahaním ju presunieme na prednej priečku, teda pred odfarbené vrstvu. Teraz tejto vrstve nastavíme tiež tvrdé svetlo. Naviac nastavíme ešte krytie, ktoré je hneď vedľa režimu na 30%.
V pravom dolnom rohu je 7 ikoniek. My klikneme na predposledný (vyzerá ako poznámku a ich vedľa koša). Tým vytvoríme novú vrstvu s názvom Vrstva 1. Druhá možnosť je skratka Ctrl + Shift + N. Klikneme na ňu a dáme Obraz> Použiť obraz> OK. Na záver si môžeme pohrať s jasom a kontraste. To nám umožní ponuka, ktorú nájdeme v Obraz> Prispôsobenie> Jas a kontrast. A máme hotovo!
Varianta číslo 2
Otvoríme si znovu rovnakým spôsobom pôvodný obrázok (alebo samozrejme akýkoľvek iný obrázok) a klikneme na Obraz> Prispôsobenie> Tónovanie HDR. Teraz v sekcii Žiara okraja nastavíme Polomer na 250ob a Silu na 3. V ďalšej sekcii Tón a detaily, Gamu na 0.75, Expozíciu na -0.41 a Detaily na + 90ob. Ďalšie voľby, Tiene na -15%, Svetlá na +19, Živosť necháme na 0 a Sýtosť na + 10%. Všetko čo som tu vypísal je zobrazené v priloženom obrázku.
Už len potvrdíme OK a počkáme než nám to Photoshop spracuje. A zase si môžete upraviť jas a kontrast.
A teraz by som vám chcel vysvetliť niektoré pojmy, ktoré sme videli:
- Miera ovláda mieru vykonávané korekcie, zvlášť pre hodnoty svetiel a zvlášť pre hodnoty tieňov v obraze.
- Tonálnych šírka určuje rozsah tónov v tieňoch alebo vo svetlách, ktoré sa upravujú. Menšie hodnoty upravujú iba na tmavšie oblastiach. Vyššie hodnoty zväčší rozsah tónov, ktoré sa nastaví bližšie ku strednom tónom. Pri 100% na ukazovateli tonálne šírky sa najviac zmení tiene a stredné tóny sú ovplyvnené len čiastočne. Tonálnych šírka sa líši obraz od obrazu.
- Polomer určuje veľkosť okolia okolo každého obrazového bodu. Okolité obrazové body sa používajú na určenie, či je obrazový bod v oblasti svetiel alebo tieňov. Posunutím ukazovateľa doľava sa určí menšia oblasť, a naopak doprava sa určí väčšiu oblasť. Prijateľná veľkosť okolia závisí na konkrétnom obraze. Je dobré si s týmto nastavením vyhrať. Ak je polomer veľký, nastavenie zosvetlí alebo stmaví celý obraz. Polomer je najlepšie nastaviť na veľkosť objektu, ktorý je v obraze podstatný.
- Kontrast stredných tónov nastavuje kontrast v stredných tónoch. Posunutím ukazovateľa doľava sa kontrast zníži a naopak doprava sa kontrast zvýši. Záporná hodnota kontrast zníži, kladná zvýši. Zvýšením kontrastu stredných tónov sa zväčší kontrast v stredných tónoch, ale tiene sa zvyčajne stmaví a svetla zosvetlí.
- Obmedzenia čiernej a obmedzenia bielej určuje, nakoľko sa tiene a svetla v obraze obmedzí na nové farby tieňov úroveň 0 a svetiel úroveň 255. Vyššie hodnoty produkujú obraz s vyšším kontrastom.
Obrázok s ktorým som pracoval ich k článku priložený. Možno si ho teda stiahnuť a vyskúšať si to na ňom. Na záver by som vám chcel poďakovať za prečítanie článku a zároveň vás poprosiť o zaslanie ďalších tipov pre články.