IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

1. diel - Tvorba firemnej identity - Úvod

Vitajte u prvej lekcie kurzu o tvorbe firemnej identity v Adobe Photoshopu. Tento kurz nadväzuje na sériu Základy Adobe Photoshopu, ktorú už máme za sebou. Ako už z názvu vyplýva, v tomto on-line kurzu sa naučíme od základov vybudovať identitu pre našu firmu. Vysvetlíme si, ako správne vybrať vhodnú paletu farieb, písmo, rez písma a podobne. V priebehu kurzu si vytvoríme logo, grafický manuál a tiež vizitku. Nezabudneme ani na sociálne siete, reklamné bannery či propagačné materiály.

Čo je firemná identita

Firemné grafika v Adobe Photoshop

Pod pojmom firemná identita si pravdepodobne väčšina z vás predstaví logo, vizitku či hlavičkový papier. V skutočnosti sa ale pod týmto pojmom skrýva oveľa viac vecí. Firemnú identitu tvorí všetky veci, ktoré môžeme spojiť s vizuálnou identitou firmy. Napríklad teda logo, slogan, farby, písmo, webové stránky, sociálne siete, uniformy zamestnancov či grafika na firemných automobiloch. Okrem dizajnu patrí do firemnej identity tiež kultúra, internej a externej komunikácie.

Nemýľte si však pojem firemná identita a značka. Ako príklad si môžeme uviesť firmu Hardwario. Táto firma má svoje logo, svoju firemnú kultúru a podobne. Zároveň pod touto firemné identitou zastrešuje niekoľko značiek, jednou z nich je napríklad BigClown. Majte teda na pamäti, že aj malá firma len s jednou značkou môže rozlišovať medzi celkovou firemnou identitou a značkou, ktorú len cielia na zákazníka.

Prečo je pre nás firemná identita dôležitá

Firemná identita je tvárou nášho podnikania, ktorá nám pomáha odlíšiť naše podnikanie od konkurencie a zároveň vyniknúť potenciálnym zákazníkom na našom trhu. Firemná identita sa tiež vyskytuje vo všetkých našich marketingových materiáloch a tak pomáha zvyšovať povedomie o našej firme a zároveň robí na trhu našu firmu viac autoritatívne. Kvalitne spracovaná identita môže tiež pomôcť vybudovať lojalitu a dôveru zákazníkov, pretože umožňuje vytvoriť spojenie medzi produktom a našim podnikaním.

Prvky firemnej identity

V nasledujúcej časti lekcie si krátko predstavíme vybrané prvky firemnej identity. Niektorými z nich sa potom budeme podrobnejšie zaoberať až v lekciách ďalších.

Názov

Názov firmy je jedným z najdôležitejších prvkov firemnej identity - vymyslieť ho ale nebýva ľahké. Vhodný názov by mal byť ľahko zapamätateľný, dobre vysloviteľné a tiež by mal našu firmu dostatočne odlišovať od konkurencie. Dôležité tiež je, aby nás názov v budúcnosti nijako neobmedzoval. V neposlednom rade je tiež vhodné zistiť, či je možné získať ochrannú známku a tiež doménu.

Slogan

Slogan je veľmi krátky textový útvar, ktorý by mal byť ľahko zapamätateľný a výstižný. Jeho účelom je zaujať a zároveň spojiť firmu s daným produktom.

Písmo

Pri výbere písma by sme sa mali obmedziť na dve až tri rodiny. To zvyčajne zahŕňa primárne písmo firmy, sekundárne písmo na konkrétne účely a napríklad ešte písmo pre užívateľské rozhranie. Rovnako ako farby, tak i rôzne typy písma pôsobí na psychiku človeka. Poďme sa pozrieť na štyri základné skupiny písma a ich význam:

  • Pätkové - Dôveryhodné, tradičné, dobre čitateľné.
  • Sans - Ľahké a prehľadné, dodáva elegantný vzhľad.
  • Ručne písané - Horšie čitateľné, predstavuje pocit luxusu či ženskosti.
  • Nadpisové - Veľmi výrazné písmo, nemalo by byť využívané pre bežné texty.

Farby

Ďalším veľmi dôležitým prvkom firemnej identity sú farby. Opäť nám pomáhajú najmä sa odlíšiť od konkurencie a tiež pôsobí na psychiku človeka. Každá farba má v sebe určitý psychologický obsah závislý na osobnosti človeka a jeho emočných stavoch. Poďme sa pozrieť na významy niektorých základných farieb:

  • červená - Červená je farba vášne, vzrušenia a sily.
  • oranžová - Oranžová je vysoko energetická farba, ktorá predstavuje vzrušenie a prívetivosť.
  • žltá - Žltá je farba slnečného svitu, vyvoláva pocit šťastia.
  • zelená - Zelená je farba uvoľnenie a pokoja.
  • modrá - Modrá farba predstavuje pocit bezpečia a dôveryhodnosti.
  • fialová - Fialová je kráľovská farba, vyvoláva pocit luxusu.
  • hnedá - Hnedá je farba bezpečia, predstavuje večnosť a robustnosť.
  • čierna - Čierna je farba nekonečnosti, vznešenosti a elegancie. Niekedy tiež býva označovaná ako farba smrti.
  • biela - Biela farba predstavuje mier, nevinnosť, čistotu a silu.
Firemné grafika v Adobe Photoshop

Veľkú rolu tiež hrá odtieň farby, sýtosť farby či svetlosť farby. Pri zostavovaní dobré palety farieb by sme si vždy mali vybrať:

  • jednu hlavnú farbu,
  • dve základné farby,
  • tri až päť ďalších farieb,
  • dve akcentačné farby.

Logo je unikátny grafický symbol, ktorý prezentuje našu firmu. Dobre spracované logo by malo byť jednoduché, ľahko zapamätateľné a vychádzať zo zamerania našej firmy. Na to ako také logo navrhnúť sa pozrieme v nasledujúcej lekcii.

Grafický manuál

Grafický manuál je sprievodca štýlom danej firmy. Obsahuje definíciu logá či logotypu, definuje firemné farby, písmo a podobne. Súčasťou grafického manuálu sú aj pravidlá a odporúčania ako jednotlivé prvky používať v konkrétnych situáciách.

grafický manuál - Firemné grafika v Adobe Photoshop

Firemnej komunikácie

Ďalším dôležitým prvkom je firemnej komunikácie. Každá firma nejakým spôsobom komunikuje so svojimi zamestnancami či zákazníkmi. Do tejto kategórie patria napríklad hlavičkové papiere, obálky, poznámkové bloky, vizitky, e-mailovej šablóny, šablóny pre prezentáciu firmy či produktu a podobne.

Webové stránky

Neoddeliteľnou súčasťou firemnej identity sú webové stránky. Správne navrhnutý a funkčný web je dnes už nutnosťou, obzvlášť pokiaľ daná firma prevádzkuje internetový obchod alebo digitálny produkt. Webové stránky tiež veľmi často bývajú prvým zdrojom informácií, podľa ktorých sa potenciálny zákazník rozhodne, či s touto firmou bude spolupracovať či obchodovať. Tým ako správne navrhnúť firemné webové stránky a vytvoriť šablónu v Adobe Photoshopu sa budeme zaoberať v nasledujúcom kurze.

Sociálne siete

Sociálne siete začínajú byť čím ďalej tým viac populárne, čím sa pravdepodobne stávajú druhým najdôležitejším zdrojom informácií ihneď po webových stránkach. Umožňujú nám veľmi rýchlo komunikovať so stálymi zákazníkmi, oslovovať nové či propagovať náš produkt. Určite nie je nutné byť aktívna na všetkých, ale je dobré byť aspoň na niektorých z nich, najmä ak cielime na mladých ľudí. Aj z toho dôvodu sa v niektorej z nasledujúcich lekcií budeme zaoberať tvorbou vizuálov a reklamných bannerov.

To je pre dnešné lekciu všetko. V budúcej lekcii, Tvorba firemnej identity - Logo , si predstavíme firmu pre ktorú budeme identitu vytvárať. V lekcii pre túto firmu vyberieme vhodný názov, farby, písmo a tiež vytvoríme jeden z najdôležitejších prvkov - logo.


 

Všetky články v sekcii
Firemné grafika v Adobe Photoshop
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Tvorba firemnej identity - Logo
Článok pre vás napísal Daniel Zábojník
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
1 hlasov
Autor se věnuje vývoji (a příležitostně navrhování) výjimečných desktopových a mobilních aplikací, grafickému zpracování a všemu co k tomu patří.
Aktivity