3. diel - Prvé spustenie systému ObjectGears
V minulej lekcii, Inštalácie systému ObjectGears , sme sa vykonali inštaláciou systému ObjectGears.
Teraz si systém ObjectGears oživíme.
Prvé spustenie
Pri prvom spustení vám systém zobrazí stránku pre zadanie prvého užívateľa. Táto stránka sa vám zobrazí v angličtine ako predvolenom jazyku systému ObjectGears. Predvolený jazyk môžete kedykoľvek zmeniť a samotní užívatelia môžu mať nastavený jazyk podľa ich voľby.
Prvý užívateľ, ktorého zadáte na tejto stránke, musí byť administrátor - vy. Vďaka tomuto neexistuje žiadny východiskový užívateľ so všeobecne známym heslom. V prípade potreby môžete tomuto užívateľovi neskôr zakázať prístup.
Pre prvého užívateľa vyplňte všetky povinné polia (ta označené
hviezdičkou). Do poľa Account napíšte účet, ktorý ste
zadali pri inštalácii do konfigurácie AdminLogins. Ak si ho
nepamätáte, potom sa pozrite do súboru web.config
. V prípade
doménového prihlasovanie by to potom mal byť váš účet do systému
vrátane doménového názvu.
Pre pole Code použite jedinečný kód užívateľa. Môžete použiť aj account. Na tejto stránke volíte aj heslo do systému. Ak budete používať doménovú autorizáciu, potom toto heslo nebudete potrebovať, ale v tomto kroku nejakej heslo vyplniť musíte.
Checkbox Login is enabled ponechajte zaškrtnutý, inak sa nebudete môcť prihlásiť.
V poli Language for application si zvoľte jazyk pre GUI, v ktorom chcete pracovať.
Po vyplnení kliknite na toolbaru na tlačidlo Uložiť.
Access denied
Ak sa vám miesto vytvorenie prvého užívateľa zobrazila nasledujúca obrazovka, potom máte nastavené doménové prihlásenie. Je nutné ho pre túto chvíľu zmeniť na prihlásenie menom a heslom.
Otvorte súbor web.config
a nasledujúci riadok:
<authentication mode="Windows">
upravte takto:
<authentication mode="Forms">
Po vytvorení používateľa môžete zmenu opäť vrátiť.
Prehliadka systému
Po vytvorení prvého používateľa uvidíte nasledujúce obrazovku:
V ľavej časti je prístupové menu (zatiaľ prázdne, ak ste inštalovali prázdnu inštanciu ObjectGears, bez existujúcich modelov) s vyhľadávaním v menu. Vpravo hore je pole pre hľadanie v dátach systému, ikona pre dokumentáciu (je kontextovo závislá na zobrazenej stránke) a ikona používateľa.
Po nabehnutí na ikonu s užívateľom sa zobrazí menu s odkazom na aktuálne prihláseného používateľa, stránku s úlohami priradené na používateľa a nastavenie delegácie. Ak používate prihlásenie menom a heslom, potom tu nájdete aj odkaz na odhlásenia zo systému.
Menu Správa
V ľavom menu je pre vás dôležitá položka Správa. S ňou sa dostanete k funkciám pre vytváranie a úpravy všetkých objektov systému.
Vytvorenie prvej aplikácie si necháme na ďalšiu lekciu. Teraz sa ešte pozrieme na niektoré zaujímavé nastavenia a stránky pre správu a kontrolu celého systému.
Správa / Systém / Informácie o aplikácii
Táto stránka zobrazuje informácie o licenciu, zoznam všetkých
administrátorov a nastavenia z web.config
. Na toolbaru je sada
ďalších užitočných tlačidiel:
- Kontrola DB - Vykoná kontrolu databázy a prípadné chýbajúce tabuľky či indexy doplní. Možno spúšťať kedykoľvek, ale najlepšie mimo hlavný čas používania užívateľmi.
- Vymazať cache - Vymaže všetky cache systému a všetko je novo načítaných z databázy. Možno spúšťať kedykoľvek.
- Moduly - Zoznam nainštalovaných modulov.
Správa / Systém / Error log
Stránka so zoznamom zalogovaných hlásení a chýb systému. V okamihu, keď budete používať skripty, tu nájdete aj vami zalogovanie informácie pre neskoršiu kontrolu.
Správa / Systém / Údržba logov
Systém loguje veľa informácií a tie časom bobtnajú a tak narastá veľkosť databázy. To je častý problém mnohých softvér vedúce k problémom s výkonom, zálohovaním a obnovou. Na tejto stránke je vidieť veľkosť jednotlivých logov a zároveň tu môžete nastaviť, ako dlho (v dňoch) chcete uchovávať históriu.
Napríklad ak plánujete zálohovať databázu každých 14 dní, potom môžete ponechať logy len pre 30 dní.
V hornej časti obrazovky je nastavenie pre objekty správy. V dolnej časti je možné nastaviť premazanie v jednotlivých triedach v modeloch. Na premazanie sa ponúkajú len triedy s povolenou archiváciou. "Prevádzkové časť" tried takto premazávať nemožno.
Správa / Užívatelia / Užívatelia
Tu nájdete správu užívateľov systému. Podľa konfigurácie tu môžete užívateľa vytvárať ručne alebo si ich môžete importovať z iného zdroja, napr pomocou Powershelu z Active Directory.
U užívateľov je dôležitá vlastnosť Účet a Prihlásenie povolené. Účet slúži pre prihlásenie užívateľa do systému a druhým nastavením možno užívateľovi zakázať prístup do systému.
Na toolbaru nájdete tlačidlo Log prístupov používateľa.
Správa / Užívatelia / Log prístupov užívateľa
Stránka zobrazuje všetky prístupy do systému. Prístupy možné filtrovať podľa užívateľa, dátumu prístupu, IP adresy alebo časti URL.
Ľahko tak skontrolujete, kam sa ktorý užívateľ pozeral a čo robil.
Správa / Upozornenie / Odoslané emaily
Prehľad všetkých odoslaných a prijatých emailov.
Správa / Joby / História spustení procesu jobov
Pokiaľ máte nainštalovanú a spustenú WinService, potom sa budú spúšťať joby. Táto stránka zobrazuje, kedy boli joby spustené a ktoré ich časti.
Máte tak možnosť kontroly, či všetko v poriadku beží, aj ako dlho
daná operácia bežala. Včas tak odhalíte prípadné spomaľovanie systému.
Hodnota v stĺpci Počet spracovaní udáva koľko operácií
daná časť úlohy vykonala. Hodnota 0
znamená, že nebolo treba
nič spracovávať.
To bol len rýchly prehľad vybraných stránok správy systému. O ďalších si povieme neskôr, až budeme preberať jednotlivé témy v súvislosti s tvorbou aplikácií.
V budúcej lekcii, Vytvorenie modelu Easytask - časť 1. , si vytvoríme základ modelu EasyTask.