IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

5. diel - Objekty systému ObjectGears - Model

V minulej lekcii, Vytvorenie modelu Easytask - časť 1. , sme si vytvorili základ modelu EasyTask. Model obsahoval role, niekoľko tried a ich stĺpce.

Objekty ObjectGears - Modely

Systém ObjectGears používa pre konfiguráciu viac ako 100 rôznych objektov. Najvyšším z nich je objekt Model, ktorý si teraz popíšeme.

Definícia Modelu

Model je najvyššia jednotka pre logické oddelenie funkcionality do samostatných "blokov". V podstate ide o ekvivalent "aplikácie". ObjectGears umožňuje funkcionalitu rozdeliť do modelov a tie spravovať samostatne. Môžeme tak mať model EasyTask, model pre incidenty, model pre správu projektov alebo budov ...

Ak poznáme relačnej databázy, potom iste vieme, že všetky tabuľky sú na rovnakej úrovni. A ak ich máme v aplikácii veľa, potom je to hoooodne dlhý zoznam. V ObjectGears môžeme mať vytvorených niekoľko aplikácií a tie medzi sebou nemusia mať žiadnu spojitosť. Tieto "aplikácia" tak jednoducho rozdelíme do modelov a všetky objekty, ktoré model používa, uvidíme oddelene.

Až teda budeme vyvíjať nový modul, potom v zozname tried, upozornenie, skriptov ... uvidíme len objekty patriace do aktuálne vyvíjaného modelu. Toto usporiadanie má niekoľko výhod:

  • Nebudú nás rušiť / pliesť cudzie objekty.
  • Omylom nezmeníme objekt z iného modelu.
  • Vo viac modeloch môžeme mať objekty rovnakých názvov.
  • Môžeme jeden model vyexportovať a naimportovať pod iným názvom modelu. Všetko v modeli potom zostane rovnaké.
  • Rôzni ľudia môžu mať práva len do modelov, ktoré spravujú.

Prehľad modelov

Na zoznam modelov sa dostaneme pomocou ľavého menu Správa / Modely / Modely. Zobrazí sa nám zoznam všetkých vytvorených modelov. U každého modelu vidíme jeho id, kód, názov a IT a business vlastníkmi. Posledným údajom je informácia, či je model povolený:

Systém ObjectGears

Kliknutím na ID modeli si zobrazíme jeho detail. Dole na toolbaru je tlačidlo Nový pre vytvorenie nového modelu. A tlačidlo Obnoviť pre aktualizáciu zoznamu modelov.

Vedľa ID modelu je ikonka pre zobrazenie kontextového menu. Pomocou tohto menu možno rýchlo prejsť na objekty modelu. Tieto objekty si popíšeme inokedy.

Systém ObjectGears

Vytvorenie modelu

Pre vytvorenie nového modelu klikneme na tlačidlo Nové v zozname modelu. Zobrazí sa nám nová prázdna stránka pre definíciu nového modelu .:

Systém ObjectGears

Záložka "Základné vlastnosti"

Nižšie si popíšeme význam jednotlivých polí:

  • Kód - kód modelu - táto informácia sa nezobrazuje používateľovi, ale používa sa v skriptoch. Kód je vhodné neskôr už nemeniť.
  • Meno - meno modelu - zobrazuje sa v menu, Drobečková navigáciu, odkazoch ... Meno je lokalizované (môžete mať rôzne názvy pre rôzne jazykové verzie) a kedykoľvek ho môžete bez obáv zmeniť.
  • Povolené - príznak či je model povolený.
  • Business Vlastník - business vlastník je osoba, ktorá zodpovedá za rozvoj modelu z hľadiska businessu. Určuje, čo v modeli bude, ale nemusí to byť osoba, ktorá tieto požiadavky priamo implementuje.
  • IT vlastník - táto osoba nerozhoduje o obsahu modelu, ale stará sa o implementácii požiadaviek biznis vlastníka. Týchto používateľov môže byť viac.
  • Poznámka - poznámka slúži na zhrnutie základných informácií o modeli pre IT vlastníkmi. Nikde sa nezobrazuje.
  • Téma - nastavenie farebného téme pre konkrétny model. Vo východzej inštalácii sú dostupné len dve témy - Black a Terracota. Ďalšie témy je možné si stiahnuť ako samostatné inštalačné balíčky.

Užívatelia majú prístup len do povolených modelov. Zrušením príznaku Povolené okamžite celý model deaktivujeme.

Sekcia "Audítorské informácie"

Táto sekcia obsahuje informácie o tom, kto a kedy model vytvoril a naposledy zmenil. Tieto informácie sa plní automaticky:

Systém ObjectGears

Záložka "Obrázky"

Veľký obrázok - obrázok sa zobrazuje v ľavom menu:

Systém ObjectGears

Pre nový model nastavíme kód, názov a model povolíme. Potom najejedeme na tlačidlo Uložiť a klikneme na voľbu Uložiť a zostať. Model sa uloží do databázy a zobrazí sa nám ďalší záložky.

Záložka "Úloha a zobrazenie"

V hornej časti vyberáme role dostupné v modeli. Tlačidlom Pridať vybranú úlohu k modelu pridáme. V pravej časti potom vidíme zoznam rolí a či sú povolené alebo nie. Po pridaní rolí nezabudneme kliknúť dole na tlačidlo Uložiť, aby sa zmeny zapísali do databázy. Kliknutím na Áno / Nie u každej role možno veľmi rýchlo danú úlohu v celom modeli zakázať / povoliť. Niekedy môže byť úloha vypísaná kurzívou, to znamená, že je zakázaná priamo daná úloha v celom systéme. Kliknutím na jej názov sa dostaneme k definícii role a tam ju možno opätovne zapnúť / vypnúť.

Toto vypínanie role či použitie role u modelu je užitočné, ak chceme určitú funkcionalitu v modeli dočasne zakázať, bez toho aby sme museli používateľom odoberať role.

Záložka "Úloha a zobrazenie" vyzerá takto:

Systém ObjectGears

V druhej časti záložky je možné triedu modelu povoliť inému modelu. Všeobecne platí, že jednotlivé modely na triedy iných modelov nevidí, ale niekedy je užitočné určitú triedu inému modelu povoliť. Ak budeme mať model s číselníky (krajina, mestá, banky, pobočky), potom je pravdepodobne budeme chcieť zdieľať aj pre iné modely. Tu len vyberieme danú triedu a model, ktorý má triedu vidieť, nastavíme príznak Povolené a klikneme na tlačidlo Pridať:

Systém ObjectGears

Záložka "Doplňujúce nastavenia"

Tu môžeme nastaviť, čo sa má zobraziť, ak sa v Drobečková navigáciu (zo stránky Datas.aspx alebo DataDetail.aspx niektoré triedy modelu) klikne na názov modelu. Môžeme zobraziť triedu, otázku alebo stránku webparty.

Záložka "Užívateľská dokumentácia"

Na každej stránke máme vpravo hore ikonku s otáznikom. Tá nás kontextovo navedie na dokumentáciu systému ObjectGears. Avšak používateľa v našich modeloch bude skôr zaujímať naša dokumentácia k danému modelu. Na tejto záložke tak môžeme pridať priamo súbory s dokumentáciou ( Word, PDF, Excel, txt ...) alebo vložiť názov a URL na webovú stránku, kde je dokumentácia popísaná. Vložiť môžeme viac súborov / odkazov.

Systém ObjectGears

Po uložení modelu sa na toolbaru zobrazilo niekoľko ďalších tlačidiel:

  • Nový - zobrazí novú stránku pre zadanie nového modelu
  • Uložiť - uloží aktuálne model a zobrazí sa zoznam modelov
  • Uložiť a zostať - uloží aktuálne model a zobrazí sa opäť aktuálny model
  • Zmazať - zmaže model (nesmie obsahovať triedy a otázky)
  • Dokumentácia - zobrazí stránku pre zadanie dokumentácie k modelu
  • Zobraziť dokumentáciu - zobrazí celkovú dokumentáciu k modelu
  • Kontrola - vykoná kontrolu modelu a zobrazí tipy na zlepšenie
  • Info - zobrazí stránku s prehľadom modelu - túto stránku vidí normálny užívateľ. Ak je na modeli nastavený Typ predvolený stránky, potom dôjde k presmerovaniu podľa tohto nastavenia.
  • Model - obsahuje menu s odkazmi pre prechod na rôzne objekty modeli
  • Triedy - zobrazí zoznam tried v modeli
  • Otázky - zobrazí zoznam otázok v modeli
  • Parametre - zobrazí zoznam parametrov v modeli
  • Archív - zobrazí archív zmien pre aktuálnu model

Toolbar vyzerá takto:

Systém ObjectGears

Zmazanie modelu

Pred zmazaním modelu zmažeme všetky jeho triedy a otázky. Ostatné objekty v modeli sa potom zmažú automaticky s vlastným modelom.

Prístupové oprávnenia

Pre prácu s modelom sa rozlišujú dve prístupové oprávnenia.

  • Administrátor - môže s modelmi vykonávať čokoľvek. Vytvárať, prezerať, meniť a mazať. Nastavuje IT vlastníkmi modelu.
  • IT vlastník - (definuje sa na modeloch) - prezerá a menia len tie modely, u ktorých je nastavený ako IT vlastník. Nemôže pri modeli meniť nastavené IT vlastníkmi. Tiež nemôže model zmazať.

Informácie ku kódom

U väčšiny objektov v systéme ObjectGears sa zadáva aj kód objektu. Tento kód sa potom používa v skriptoch ako identifikátor daného objektu. V skriptoch je možnosť vyhľadať objekty podľa ich ID, ale toto ID je závislé na konkrétne inštanciu a takýto skript potom nie je prenositeľný na inú inštanciu (vývojová → testovacie → akceptačná → prevádzková). Ak vytvoríme objekt (napr. Model) vo vývojovom prostredí, potom ten istý model na prevádzkovom prostredí bude mať iné ID. Systém totiž prideľuje ID automaticky, pričom kódy prideľujeme my.

Nižšie je príklad kódu v jazyku C # pre vyhľadanie modelu podľa ID a kódu:

// příklad vyhledání modelu dle ID
var model = OG.Model.GetById(100);
// příklad vyhledání modelu dle kódu
var model = OG.Model.GetByCode('easytask');

Vyhľadanie modelu podľa ID z príkladu nespustíte na iné inštanciu, pretože model bude mať pravdepodobne iné ID. Kým vyhľadanie podľa kódu spustíme na ľubovoľné inštanciu.

Lokalizácia

U niektorých polí je vpravo ikonka pre lokalizáciu:

Systém ObjectGears

Kliknutie na nej sa zobrazí formulár pre zadanie hodnoty v rôznych jazykoch:

Systém ObjectGears

Ak máme vo firme medzinárodnej kolektív, potom môžeme nastaviť všetky názvy a popisy vo viacerých jazykoch. Každý užívateľ potom uvidí názov vo svojom zvolenom jazyku.

Jazyky, ktoré vo firme používame, si môžeme povoliť na stránke Správa / Lokalizácia / Jazyky. V stĺpci Lokalizovať metadáta stačí kliknúť na text NE a ten sa zmení na ÁNO, čím sme aktivovali daný jazyk pre lokalizácie. Kliknutím na ikonu Meno pri modeli sa potom daný jazyk zobrazí v zobrazenom okne.

Systém ObjectGears

Tak to je k modelom všetko.

V ďalšej lekcii, Objekty systému ObjectGears - Triedy a Otázky , si popíšeme objekty Trieda a Otázka, ktoré slúžia pre ukladanie a zobrazovanie dát v systéme ObjectGears.


 

Predchádzajúci článok
Vytvorenie modelu Easytask - časť 1.
Všetky články v sekcii
Systém ObjectGears
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Objekty systému ObjectGears - Triedy a Otázky
Článok pre vás napísal Jan Stodůlka
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autor se věnuje programování v C# a MS SQL serveru.
Aktivity